Tytär sai työharjoittelusta hylätyn
Kyseessä hoitoala. On tietysti pahoillaan, mutta kyllä muakin riipii! Ikää sentään 20 vuotta, eikä osaa ottaa vastuuta oppimisestaan. Onko kenenkään muun lapsi tai kukaan tällä palstalla saanut harjoittelusta hylättyä? Kuinka yleistä se on?
Kommentit (189)
Miksi sai hylätyn? Sairaanhoitaja vai lähihoitaja? Näiden kahden tutkinnon harjoittelun arviointikriteerit ovat täysin erilaiset.
No ei ole yleistä. Silloin on pitänyt seistä/istua koko harjoittelu tumput suorina edes yrittämättä mitään, tai sitten vaihtoehtoisesti tehdä jotain niin tyhmää/huolimatonta että potilasturvallisuus on vaarantunut.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:37"]
No ei ole yleistä. Silloin on pitänyt seistä/istua koko harjoittelu tumput suorina edes yrittämättä mitään, tai sitten vaihtoehtoisesti tehdä jotain niin tyhmää/huolimatonta että potilasturvallisuus on vaarantunut.
[/quote]
No riippuu paljon paikastakin. Jos on aivan hirveä paikka, voi saada lähes hylätyn silmätikuksi joutumisen perusteella.
T. Sairaanhoitaja, jolla 8/9 harjoittelusta erinomainen arvosana, mutta yhdestä lähes hylätty (ei omaa syytäni, vaikka tietysti olivat sitä mieltä)
Pahoittelut, mutta miltei aina näissä tilanteissa kyse on huumeista.
Anna vihje paikkakunnasta, onkohan sama jossa tutulle kävi samoin . Varsinaisen harjoittelun aikana ei tullut negatiivista palautetta, eli hylkäys tuli täydellisenä yllätyksenä. Ei siis päde se, että pitäisi tumput suorana seistä tai vaarantaa potilasturvallisuutta - luulisi että sellaisissa tapauksissa annetaan palaute välittömästi.
Vaihtoi sitten toiseen opiskelupaikkaan ja on nyt valmistunut. Muissa paikoissa harjoittelut sujuivat hyvin. Hänelläkin hoitoala, mutta ei lähihoitaja eikä sairaanhoitaja.
Väittäisin että hylkyä ei saa ainakaan toisessa asteessa (lähihoitaja) muuten kuin olemalla ilmoittamatta ja luvatta poissa. Eli on jättänyt tulematta sovittuihin vuoroihin.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:35"]
Miksi sai hylätyn? Sairaanhoitaja vai lähihoitaja? Näiden kahden tutkinnon harjoittelun arviointikriteerit ovat täysin erilaiset.
[/quote]
Ni ei ne nyt niin erilaiset ole, ettäkö selittäisi hylätyn saamisen!
Itse hoitoalalla työskentelevänä ja joskus opiskelleena, väitän, että hylätyn saa siinä vaiheessa, kun ei osoita minkäänlaista kiinnostusta kyseistä työtä/työpaikkaa kohtaan, on "perässä raahattava", ei puhu, kysele tms. Eikä suoriudu mistään itsenäisesti.
Toinen on suuret poissaolot.
Tiedän tasan kaksi henkilöä, jotka ovat saaneet harjoittelusta hylätyn, toinen oli juuri tuollainen apaattinen elämäänsä kyllästynyt, joka ei edes yrittänyt mitään ja toinen oli yli puolet harjoittelusta pois.
noiden lisäksi en ole koskaan edes kuullut että joku ei olisi päässyt läpi.
Mut ihan oikeesti, tyttäres asenteessa on varmasti vikaa, jos hylätyn saanut. tai sit on ollut toosi paljon pois. Kyllä noista harjoitteluista aina läpi pääsee, vaikkei niin mitään osaisikaan, asenne ja halu oppia on ehkä tärkeimmät.! Ja siinä harjoittelun aikanahan on tarkoitus oppia.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:40"]
[/quote]
No riippuu paljon paikastakin. Jos on aivan hirveä paikka, voi saada lähes hylätyn silmätikuksi joutumisen perusteella.
T. Sairaanhoitaja, jolla 8/9 harjoittelusta erinomainen arvosana, mutta yhdestä lähes hylätty (ei omaa syytäni, vaikka tietysti olivat sitä mieltä)
[/quote]
Minulle yrittivät antaa hylättyä perusteina: dementoitu mummo ei suostunut lähtemään kanssani lenkille, kävelyääneni on liian kova ja häiritsee henkilökuntaa ja asukkaita, sinä ja sinä aamuna en pitänyt raporttia (en tod. tokassa harjoittelussa tiennyt, että pitäisi pitää, ei siis minkäänlaista ohjausta), kaksi lääkevirhettä (jaoin lääkkeitä seitsemän viikkoa, edelleenkin toka harjoittelu, jossa ekaa kertaa jaoin elämässäni lääkkeitä; virheet ovat ihan ok tuossa vaiheessa kun niistä oppii) jne. Mitäköhän vielä? Ihan absurdeja syitä. Minulle ei koko harjoittelun aikana mainittu sanallakaan ongelmista, arviointikeskustelussa oli minua muutaman vuoden vanhempi lähihoitaja, joka oli hakenut sairaanhoitajaksi ja ei ollut päässyt jne. Kokemus oli aivan hirveä ja järkytyin pahasti. Onneksi kuitenkin jatkoin opintoja.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:41"]
Varsinaisen harjoittelun aikana ei tullut negatiivista palautetta, eli hylkäys tuli täydellisenä yllätyksenä.
[/quote]
Kuulostaa kyllä melko kummalliselta. Meillä työssäoppimisjaksoilla (sairaanhoitajakoulutus) jokaisella jaksolla oli myös väliarviointi, johon osallistuin minä, minua työssäoppimisjaksolla ohjannut sairaanhoitaja sekä opettajani koulusta. Käytiin läpi tavoitteita, miten niihin on päästy, mitä osaan, mitä vielä tulee kehittää tai missä tarvitsen lisäharjoitusta jne. Eli on lähes mahdotonta saada hylsyt niin, että hylkäys muka tulee ihan puskista ja yllättäen.
paljon poissaoloja,ei oma-aloitteisuutta,räplää puhelinta??
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:41"]
Varsinaisen harjoittelun aikana ei tullut negatiivista palautetta, eli hylkäys tuli täydellisenä yllätyksenä.
[/quote]
Kuulostaa kyllä melko kummalliselta. Meillä työssäoppimisjaksoilla (sairaanhoitajakoulutus) jokaisella jaksolla oli myös väliarviointi, johon osallistuin minä, minua työssäoppimisjaksolla ohjannut sairaanhoitaja sekä opettajani koulusta. Käytiin läpi tavoitteita, miten niihin on päästy, mitä osaan, mitä vielä tulee kehittää tai missä tarvitsen lisäharjoitusta jne. Eli on lähes mahdotonta saada hylsyt niin, että hylkäys muka tulee ihan puskista ja yllättäen.
[/quote]
Ei ole. Edelleenkään eräässä Helsingin ammattikorkeakoulussa ei ole minkäänlaista harjoittelun väliarviointia sairaanhoitajilla.
Meillä nyt juuri tuon ikäisiä sh-opiskelijota. Meidän alueella lh ja sh arvostelut poikkeaa aika paljonkin. Sh:lla on vain hyväksytty/hylätty periaate. Lh:lla usein numeroarvostelu ja näyttö. Mutta en tiedä ketään joka olisi hylsyä saanut.
Tänään puhuttiin useammankin työntekijän kanssa yhdestä opiskelijasta jolla harjoittelu pian loppuu ja siitä palautteesta mitä hänelle annetaan. Läpi menee juuri ja juuri. Vielä monenkin viikon jälkeen hänelle piti tänään selittää tavallisia potilaan pesuja kuin eka viikon harjoittelijalle, ensin pestään puhtaat sitten likaiset. Ja likaisia pesulappuja ei lasketa pöydälle, alapäätä ei pestä takapuolesta eteen jne. Todella turhauttavaa ohjaajallekin. Ja kun opiskelutoverit nämä ovat jo sisäistäneet.
Tämä tyttö ei myöskään ole suostunut tekemään kuin aamuvuoroja, kaikki oma-aloitteisuus puuttuu esim. verenpaineen mittaamiseen, veresokerin mittaamiseen, insuliinin pistoon yms. Jos on kerran tehnyt niin ei suostu tekemään mitään toistamiseen. Ja verenpaineita ei alkanut mittaamaan ollenkaan.
Läpi pääsee, kun kuitenkin jotain tekee, mutta niukin naukin kyllä. Ehkä hän on väärällä alalla..
No se hylkäämisen syy lukee siinä harjoittelun arvostelussa jos ap:ta kiinnostaa.
itse meinasin saada hylätyn (täysin eri ala, matkailu) kun olin kaupungin matkailutoimistossa ja sen yhteydessä toimivan matkailukohteen toimistossa harjoittelussa. Sain palautetta mm siitä että olin sosiaalinen (? !? voisi kuvitella että asiakkaille pitäisi puhua matkailutoimistossa). Loppuraportissani oli kirjoitusvirheitä (minulla on diagnosoitu lukihäiriö) Myöhästyin yhtenä aamuna puolituntiam jonka kyllä soittamalla ilmoitin (bussi hajosi matkalle). Ohjaava opettajani keskeytti harjoittelun ja ilmoitti ette ipäästä koulustani enää ikinä ketään kyseiseen paikkaan työssäoppimaan. Eli siis voi se olla paikastakin kiinni.
Oli saanut siksi, koska ei ollut ollut tarpeeksi aktiivinen ja oma-aloitteinen. Tehnyt lähinnä mitä käsketään ja kulkenut ohjaajan perässä.
ap
Itse olin lähihoitajakouluaikoina aivan kamala teini ja kiinnostusta liikeni vain alkoholiin ja poikiin. Siltikään en saanut kertaakaan hylättyä harjoittelusta
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:56"]
Oli saanut siksi, koska ei ollut ollut tarpeeksi aktiivinen ja oma-aloitteinen. Tehnyt lähinnä mitä käsketään ja kulkenut ohjaajan perässä.
ap
[/quote]
Noin voi helposti käydä, kun aloitteleva, ehkä hieman ujo opiskelija menee työyhteisöön, jossa on paljon työpaikkakiusaamista ja huono henki.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:40"]
[/quote]
[/quote]
Minulle yrittivät antaa hylättyä perusteina: dementoitu mummo ei suostunut lähtemään kanssani lenkille, kävelyääneni on liian kova ja häiritsee henkilökuntaa ja asukkaita, sinä ja sinä aamuna en pitänyt raporttia (en tod. tokassa harjoittelussa tiennyt, että pitäisi pitää, ei siis minkäänlaista ohjausta), kaksi lääkevirhettä (jaoin lääkkeitä seitsemän viikkoa, edelleenkin toka harjoittelu, jossa ekaa kertaa jaoin elämässäni lääkkeitä; virheet ovat ihan ok tuossa vaiheessa kun niistä oppii) jne. Mitäköhän vielä? Ihan absurdeja syitä. Minulle ei koko harjoittelun aikana mainittu sanallakaan ongelmista, arviointikeskustelussa oli minua muutaman vuoden vanhempi lähihoitaja, joka oli hakenut sairaanhoitajaksi ja ei ollut päässyt jne. Kokemus oli aivan hirveä ja järkytyin pahasti. Onneksi kuitenkin jatkoin opintoja.
[/quote]
Minulla samon tapaisia kokemuksia. Minulle annettiin 1 Kasvun tukeminen ja ohjaus-tutkinnon osasta. Kun viimeisen viikon arvosteltelu alkoi, sanottiin minulle esimerkiksi niin, että etteihän tuossa ollut mitään työn tekemisen makuakaan. Kyllä tuntui pahalta!
Miksi sai hylätyn?