Eläkeläisten eläkkeet uhkaavat romuttaa hyvinvointivaltion, väittää tuore arvio
Tuleekohan huoltoasemille 70+ tankkaajat ja kauppoihin verkkotilauskeräilijämummot?
"Evan arvion mukaan eläkemenojen ja -maksujen kasvu ajaa Suomen tuhoisaan noidankehään. Ratkaisuksi Eva ei esitä eläkkeiden leikkaamista vaan sitä, että työikäiset tekisivät yhä enemmän töitä."
Eläkkeet uhkaavat romuttaa hyvinvointivaltion, väittää tuore arvio – Nämä viisi graafia näyttävät miksi https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006705079.html
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllähän suuret ikäluokat tyhjensivät eläkepajatson ja antoivat seuraaville sukupolville orjan aseman.
Näin taisi käydä. Mun 80-vuotias äiti saa eläkettä 2876 euroa käteen joka kuukausi.
Voi vee.
Mitä valitat? Sinullehan tuo vauraus periytyy. Voit antaa äidillesi hyviä sijoitusneuvoja.
On varmaan velattomat asunnot sun muut. Sinun ei tarvi kantaa huolta tulevaisuudestasi, kun saat perinnön. Vaikka olisit pienipalkkainen tai työtön. Äitisi aikoinaan tehnyt työtä ja ansainnut elantonsa ja eläkkeensä. Sinä saat nauttia hedelmistä eli kertyneestä varallisuudesta työtä tekemättä.
Monikansallisille hoivajäteille ne rahat vielä menee. Ei eläk
Mutta jos kaupunki ostaa palvelut yksityiseltä, niin silloin se on kuitenkin kunnallinen hoivalaitos. Ja siis sun äiti on siellä kunnallisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllähän suuret ikäluokat tyhjensivät eläkepajatson ja antoivat seuraaville sukupolville orjan aseman.
Näin taisi käydä. Mun 80-vuotias äiti saa eläkettä 2876 euroa käteen joka kuukausi.
Voi vee.
Ja mun isä 78v saa 3400e käteen. Joka kk jää pari tonnia säästöön, joskus enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vee.Ja mun isä 78v saa 3400e käteen. Joka kk jää pari tonnia säästöön, joskus enemmänkin.
Mun isällä eläkebrutto 7400e veroprosentti siitä 40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei eläkeikää koskaan tulla nostamaan 70 ikävuoteen. Tai sitten se vaatii jo rakenteellisia muutoksia yhteiskuntaan, koko työssäkäynti järjestelmä on muutettava.
70-vuotias ei tee työtä yhtä tuottavasti ja helposti kuin kuusikymppinen. Sairaudet ja omista vanhemmista huolehtiminen vie tämän ikäisten työkyvystä ja kunnosta ison osan. Suurimmalla osalla seitsemänkymppisistä on jo vähintään lieviä tuki- ja liikuntaelinten vaivoja, työterveyshuoltoon tarvitaan enemmän resursseja ja myös muutoksia.
Sairauseläkkeet tulevat sitten tilalle.
Vanhusten laitoshoitoon on sitten satsattava entistä enemmän, koska omaisia ei voi velvoittaa mihinkään, ja omaishoitaminen romahtaa.
Työelämään tulee väkisinkin lieveilmiöitä: ihmisiä ei enää palkata lainkaan vakituiseksi, koska työnantajat ei halua roikottaa työntekijöissään ihmisiä, joi
Se tulee kostautumaan. Olen itse jo eläkkeellä ja muistan, että 60-vuotiaana alkoi nivelrikko polvessa vaivaamaan todella pahasti. Työterveydessä ei oltu halukkaita sitä korjaamaan muuten kuin jatkuvalla hyppäämisellä fysioterapiassa ja kortisonipiikeillä. Kävin siis työajalla fyssarilla kaksi vuotta, kunnes pääsin leikkaukseen, kun ei siitä terapiasta mitään hyötyä ollut. Työnantaja ei tietysti kovasti innoissaan ollut.
Kun sain jalan kuntoon, sairastuin pitkäaikaisesti. En itse asiassa kyennyt töihin kuin silloin tällöin ja lopun tälle teki henkilökohtainen eläkeikä, joka oli 63 vuotta ja 9 kk. Luojan taivas, jos olisin joutunut keplottelemaan seitsemäänkymmeneen asti töissä!
Myös samanikäinen työkaverini sairastui vähän yli kuusikymppisenä niin, että joutui vähän väliä käymään kontrolleissa ja olemaan pitkiäkin aikoja pois työstä. Kyllä se vaan niin on, että kuudenkymmenen ikävuoden jälkeen ne vaivat alkavat, hyvin monilla. Työkyky heikkenee väkisinkin.
Lisäksi monilla on tuon ikäisenä vielä hoidettavanaan omat vanhemmat, jotka tarvitsevat lastensa apua jo tosi paljon. Itsekin jouduin ottamaan joskus töistä palkatonta vapaata, että sain vietyä vanhempaani kuulotutkimuksiin ja muihinkin juttuihin.
Työnantajien pitäisi sitten ainakin kustantaa työntekijöilleen kuulolaitteet ja silmälasit. kenties silmäleikkauksetkin, että ainakin aistit pysyy kunnossa, kun töitä pitää vanhanakin paiskia. Monella alkaa muistihäiriötkin vaivata jo alle 70 ikävuoden. Kuka kantaa vastuun virheistä? Entä jos bussikuski ei yhtäkkiä enää muistakaan, mihin piti ajaa tai ei edes osaa ajaa enää?
Lapsuudesta muistan hammaslääkärin, joka yksityisenä tietysti vain jatkoi töitään niin pitkään kuin mahdollista, ihmiset alkoi jo puhua, että teki möhlinkejä ja välttelivät sille menemistä. Silti se sai olla kouluhammaslääkärinä vielä vapisevilla käsilläänkin, kun ei ilmeisesti muita ollut. Minäkin muistan kun siinä penkissä istuin, niin se puhui ihan pöpijuttuja. Kuulin myöhemmin, että se oli 72 v. kun lopetti. Eli jotain häikkää sillekin tuli jo ennen tätä nyt kaavailtua eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vee.
Minun asiantuntijapalkkani on alle tuon. Kyllähän se laittaa pohtimaan. Työikäisenä minulla on myös lapset elätettävinä.
Ihan sairasta tää nykyajan valtioiden kommaripelleily.
Höpö höpö.
Nyt eläkkeellä olevat eivät ole nimeksikään rasittaneet valtion taloutta.
Valtion taloutta ovat rasittaneet ylipitkiä opiskeluaikoja eläneet wannabe"aikuiset" joilla ei ole edes halua tehdä töitä, useampia opintoja tehtailevat "ikinuoret", peruskoulusta suoraan työttömyyskassaan jäävät luuserit ja liian avokätinen "tur. vap. aika. nhakijo. iden" siis ei tarvitsijoiden maa hanmuut topolitiikka.
Mutta eläkeläisiä on kiva pistellä, eikös olekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkykyisiä on eläkkeellä. Päivääkään töitä tehneet. Tiedän. Ei vaan huvita mennä töihin, kun saa kaiken ilmaiseksi.
Voi olla, mutta nyt puhutaan siitä suuresta massasta joka merkitsee ja jolle nykyiset töissä olijat joutuvat maksamaan enemmän kuin mitä kantokyky on.
Tässä ei mikään tolppien ja fokulsen siirtely auta: peruseläkeläisten tulee saada vähemmän. Tai ajetaan täysillä seinäön, koko järjestelmä romahtaa ja sitten ei makseta mitään.
Kantokykysi nousee huomattavasti, jos kieltäydytte joukolla maksamasta ikiopiskelijoille ylisuuria tukia. No, on niitä muitakin "kansan"osia, joilta voisi vaatia vaikkapa aputöiden tekoa tukien saamisen takaamiseksi.
Itäs so simple.
Älä turhaan syyllistä eläkeläisiä.
Saan eläkettä alle 1000 euroa.
Vaikka aloitin työn teon 15-vuotiaana (maksettiin eläkemaksuja mutta ne laskettiin siihen aikaan hyväksi vasta kun oli täyttänyt 23 v).
Taukoja oli 5 v opintojen ajan (ei laskettu silloin eläkekertymää eikä ollut opintorahoja, joten lainalla piti elää, soluasunnossa kaukana Helsingin keskustasta, tai niin oli Koivukylä silloin kaukana..)
Seuraavat tauot oli kun lapset syntyivät, 2 x 1 vuosi (eivät kerryttäneet siihen aikaan eläkettä)
Seuraavat tauot olivat kun vanhemmat sairastuivat ja jäin hoitamaan heitä kumpaakin (ensin kahta vuoden verran, sitten äitiä vielä 8 kuukautta, ei ollut silloin vielä mitään omaishoitopalkkaa).
Joten älä lähde syyllistämään ahneita eläkeläisiä.
Yksi teistä äälisöistä kirjoittaa:
Voi vee.
Minäkin voin vaikka kirjoittaa: ajatella, naapurin eläkeläisäijä saa yli 5000 eläkettä. Kehtaakin!
Vaikka tosiasiassa minulla ei ole aavistustakaan, mitä tuo mies saa eläkettä.
Onko kiva tehtailla näitä typeryyksiä? Onko?
Vierailija kirjoitti:
Olen 55-vuotias ja ollut töissä yli 30 vuotta.
Eläke-ennuste mulla on noin 1200 euroa miinus verot, elikkä käteen saan alle tonnin kuussa?
Oma asunto on ja sen yv on nyt remonttien takia lähemmäs 400 euroa.
Tiukkaa elämä voi eläkkeellä olla. Saa nähdä.
Eli saat lähes saman kuin mitä takuueläke on: takuueläke on 922,42 euroa kuukaudessa ja tulee verottomana. Takuueläkkeen olisit saanut tekemättä päivääkään töitä.
Maksetut eläkemaksut työläisille takaisin. Ei kai siinä. Sittenpä ei tarvi kenenkään tulla tänne ulkomailta takuueläkkeelle, mikä onkin pelkkää ryöstöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkykyisiä on eläkkeellä. Päivääkään töitä tehneet. Tiedän. Ei vaan huvita mennä töihin, kun saa kaiken ilmaiseksi.
Voi olla, mutta nyt puhutaan siitä suuresta massasta joka merkitsee ja jolle nykyiset töissä olijat joutuvat maksamaan enemmän kuin mitä kantokyky on.
Tässä ei mikään tolppien ja fokulsen siirtely auta: peruseläkeläisten tulee saada vähemmän. Tai ajetaan täysillä seinäön, koko järjestelmä romahtaa ja sitten ei makseta mitään.
Nuoret töihin. Miksi muka äiti/isä olisi kotona lapsen/lasten kanssa parhaina työvuosinaan, jos kerran työvoimaa tarvitaan? Meillä on loistava päivähoitojärjestelmä, eikä missään muualla maailmassa nuoret makaa kotona, kun vanhukset paiskivat töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vee.
Eli äitisi bruttoeläke on noin 4500€/kk eli eläkepalkan on täytynyt olla indeksikorjattuna nykyrahassa laskettuna yli 7000€/ kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantokykysi nousee huomattavasti, jos kieltäydytte joukolla maksamasta ikiopiskelijoille ylisuuria tukia. No, on niitä muitakin "kansan"osia, joilta voisi vaatia vaikkapa aputöiden tekoa tukien saamisen takaamiseksi.
Itäs so simple.
Älä turhaan syyllistä eläkeläisiä.
Paljonko käyttämässäsi tilastossa on vuositasolla opintotukiin menevä rahamäärä vs. eläkemaksuihin menevä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vee.Ja mun isä 78v saa 3400e käteen. Joka kk jää pari tonnia säästöön, joskus enemmänkin.
Mun isällä eläkebrutto 7400e veroprosentti siitä 40
Eivät ole tavallisia duunareita olleet nämä Eläkeläisten määrässäkin häviävän pieni vähemmistö, olisiko promillien luokkaa..
Kiitos! En ole vielä eläkkeellä. 30 vuotta olen nuorempia sukupolvia elättänyt ILMAN minkäänlaisia yhteiskunnan tukia ja maksanut niiden koulutuksen, terveydenhuollon ym.
Ja mitä saan vastalahjaksi? Itsekkään, kusipäisen porukan, joka ei ole paskaakaan valmis tukemaan minua, kun vanhenen.
Eläkkeiden vastustus on joutavaa ääriainesten ulkoparlamentaarista lätinää! Eläkkeet on demokraattisesti ja yhteisesti Suomen kansan sopima asia. Vain äänestämällä voi asioihin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden vastustus on joutavaa ääriainesten ulkoparlamentaarista lätinää! Eläkkeet on demokraattisesti ja yhteisesti Suomen kansan sopima asia. Vain äänestämällä voi asioihin vaikuttaa.
Kyllä. Suoraviivaisin tapa vaikuttaa kestämättömään eläkekuormaan on korottaa eläkkeiden verotusta. Siitä luonnollisesti päättää eduskunta ja se on sitten "Suomen kansan sopima asia".