Eläkeläisten eläkkeet uhkaavat romuttaa hyvinvointivaltion, väittää tuore arvio
Tuleekohan huoltoasemille 70+ tankkaajat ja kauppoihin verkkotilauskeräilijämummot?
"Evan arvion mukaan eläkemenojen ja -maksujen kasvu ajaa Suomen tuhoisaan noidankehään. Ratkaisuksi Eva ei esitä eläkkeiden leikkaamista vaan sitä, että työikäiset tekisivät yhä enemmän töitä."
Eläkkeet uhkaavat romuttaa hyvinvointivaltion, väittää tuore arvio – Nämä viisi graafia näyttävät miksi https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006705079.html
Kommentit (451)
Vierailija wrote:
"Suomi on matkalla kohti konkurssia"
25-34-vuotiaiden tulot on pienemmät kuin 64-75-vuotiaiden eläkeläisten.
Vierailija wrote:
Kyl se vaan nää työtä vieroksuvat lusmut on jotka yhteiskunnan romahduttaa jos asialle ei tehdä mitään
Trolli olet. Töitä ei ole. Vajaatyöllisiä on vielä enemmän kuin pelkkiä työttömiä.
Kunhan nyt vaan riittää rahaa niihin hyvinvointialue-pomojen ökypalkkoihin niin kaikki hyvin.
Eläkerahastot ovat sijoittaneet surkeasti lainsäädännön takia. Jos olisin sijottanut itse osaemarkkinoille, olisi tuotto ollut korkoa korolle n. 5%/v. Olisin nyt pikkuvarakas. Kaikkia eläkkeitä ei ikävä kyllä ole rahastoitu. Systeemi on mätä.
Kampanja käynnissä. Ensin työntekijöiltä viedään. Sitten pks vuokra ym asukkailta. Nyt eläkeläiset leipäjonoon. Kampanjassa dokaava miljardööri, toteuttaa ekliitto ja porpo
Maksat koko ikäsi eläkemaksuja ja saat murusia takaisin jos sulla on hyvä tuuri että elät pitkään.
Uskomaton pyramidihuijaus.
kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen 90-vuotias Eläkeläinen ja käyn tankkaamassa silloin kun tarvitaan, pärjään hyvin Eläkkeelläni vaikka Nettosumma jääkin alle 2000 euron, asun vuokralla ja tukia en saa mitään. Ei ole mitään omaisuutta josta kukaan voisi riidellä kun kuolen. Hyvin menee, vaikka Lipponen halusi tappaa Eläkeläiset nälkään, Farieus, köyhän puolustaja, kuten kaikki Demarit.
Indeksin jäädytyksen piti olla väliaikainen (oli lama-aika), mutta kokoomus ei palauttanut sitä 20 vuoteen takaisin. Vasta demarit saivat eläkkeisiin korotuksen.
Kaikkea kanssa. Eläkkeitä korotetaan vuosittain tietyn laskukaavaan mukaan ja puolueet ei siitä päätä. Inflaation vaikutus on ollut suuri.
Väärin. Työeläkkeen "laskukaava" määritellään työeläkelainsäädännössä, jonka sisällöstä päättää eduskunta. Eli puolueet.
Jos eläkkeet ovat pyramidihuijaus, niin onko tehty rikosilmoitus? Aihetta tutkintaan? Vai pelkkää leukojen louskutusta?
Tuo eläkevarallisuus noin 240 miljardia otetaan huomioon IMF:n ja luottoluokittajien laskelmissa kun Suomi anoo velkaa julkisiin menoihin jos tuota pottia ei olisi niin Suomen velansaanti ja korkokulut olisivat aivan jotain muuta.
Eläkevarallisuus toimii viimekäden puskurina Suomen pystyssä pysymiseen vaikka valtiovallalla ei ole suoraa päsyä eläkevarallisuuteen.
II maailmansodan aikanahan tuota puskuria ei ollut ja sentähden kerättiin kansalaisilta kultaesineitä sotatarvikkeiden maksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos eläkkeet ovat pyramidihuijaus, niin onko tehty rikosilmoitus? Aihetta tutkintaan? Vai pelkkää leukojen louskutusta?
Peruskoulu matematiikalla tuon huijauksen voi jo laskea ja ei, Suomessa ei voi syyttää valtiovaltaa huijauksista koska kansa ne on sinne äänestäneet joten hajaantukaa täällä ei ole mitään nähtävää, sekä leipää ja sirkushuveja kansalle se heille riittäköön. 😆😁
Joten siellä ne päättäjät naureskelee partaansa kansan tyhmyyttä mennessään pankkiin 😊
Nyt 30 vuotiaan eläkeikä on vajaa 80 vuotta. Kyse on pyramidihuijauksesta. Jos nuori haluaa hyvän elämän, niin hänen kannattaa muuttaa johonkin vauraaseen länsimaahan.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekatto.
Eläkekatto kävisi mulle erittäin hyvin.
Jos se rajoitettaisi esimerkiksi 3000€ /kk, niin kun kertymä on yli tuon, työeläkemaksuja ei menisi enää palkasta.
Tällöin voisi vielä töissä käydessään sijoittaa heti käteen tulevat "ylimääräiset" rahat.
Ai että eläkejärjestelmä on valtion hyväksymä pyramidihuijaus? Eduskunta päättänyt? Ketkä ovat äänestäneet kansanedustajat päättämään asian? Suomen kansa?
Vai miten tämä meni?
Eläkekatto merkitsisi euromääräisiä eläkemaksuja ja se kyllä sopisi isotuloisille vallan mainiosti kun kaikilla tuloihin katsomatta eläkemaksu olisi samansuuruinen pienituloinen siinä kärsisi enemmän se olisi periaatteessa sama kuin ansiotulojen tasavero 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllähän suuret ikäluokat tyhjensivät eläkepajatson ja antoivat seuraaville sukupolville orjan aseman.
Näin taisi käydä. Mun 80-vuotias äiti saa eläkettä 2876 euroa käteen joka kuukausi.
Voi vee.
Onpas mummo tienannut hyvin aikoinaan. Yleensä tuon ikäiset naiset saa sen tonnin, jos sitäkään. Kansaneläkkellä suurin osa.
Itse jään eläkkeelle reilun vuoden päästä ja saan eläkettä silloin 1087e/kk . Työura n olen aloittanut 1980 ja välillä ollut muutaman vuoden lapsia(uusia veronmaksajia) kotona hoitamassa.
Saa kadehtia oikein kunnolla.
Mies on jo eläkkeellä ja aloittanut työnteon alle 20v ja ollut töissä yli 40 vuotta, kun ei ole lapsia kotona välillä hoitanut ja eläke on noin 1500e/kk ja siitä verot pois. Tämmös
No tuo eläkkeen määrä riippuukin siitä, mitä työtä on tehnyt. Mieheni jo edesmennyt mummo sai eläkettä noin 2300, mikä oli enemmän kuin minun silloinen palkkani. Mummo teki valtiolla kansakoulupohjalta jotain konttoristin hommia, ja jäi eläkkeelle 55-vuotiaana ja eli 95-vuotiaaksi.
Minä, 70-luvulla syntynyt suurten ikäluokkien lapsi olen kouluttautunut (yliopisto, amk, yamk) ja palkka on nykyään toki tuota 2300 suurempi, mutta meidän eläkkeitä leikkaa elinaikaodoteleikkuri, ei ole minullekaan kertynyt eläkettä siitä että hoidin lapsia kotona, eläkkeelle pääsen ehkä 68-vuotiaana. Siihen en kuitenkaan usko, eläkeikää ehditään nostaa vielä monta kertaa, samoin kuin tehdä tuleviin eläkkeisiin leikkauksia. En tule ikipäivänä saamaan edes tuota 1000 euron eläkettä. Minun lapsistani puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllähän suuret ikäluokat tyhjensivät eläkepajatson ja antoivat seuraaville sukupolville orjan aseman.
Näin taisi käydä. Mun 80-vuotias äiti saa eläkettä 2876 euroa käteen joka kuukausi.
Voi vee.
Onpas mummo tienannut hyvin aikoinaan. Yleensä tuon ikäiset naiset saa sen tonnin, jos sitäkään. Kansaneläkkellä suurin osa.
Itse jään eläkkeelle reilun vuoden päästä ja saan eläkettä silloin 1087e/kk . Työura n olen aloittanut 1980 ja välillä ollut muutaman vuoden lapsia(uusia veronmaksajia) kotona hoitamassa.
Saa kadehtia oikein kunnolla.
Mies on jo eläkkeellä ja aloittanut työnteon alle 20v ja ollut töissä yli 40 vuotta, kun ei ole lapsia kotona välillä hoitanut ja eläke o
Miten voi jäädä muka eläke alle tonnin, jos olet noin hyvin kouluttautunut ja oletan että olet koulutusta vastaavissa töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vtut, lopetan työt silloin itselle sopii. Joku muu saa painaa selkä vääränä muiden eläkkeiden eteen.
Tuolla menolla tulet saamaan ainoastaan takuueläkkeen, suurempaan eläkkeeseen pitää tehdä töitä.
Katsos kun tällä parin tonnin bruttopalkalla ei ole muutenkaan tulossa mitään hulppeasta eläkettä. Samaa tasoa takuueläkkeen kanssa, joten miksi vaivautua.
Tuolla noin parin tonnin bruttopalkalla tein minäkin töitä 40 v. Saan eläkettä n. 1700 euroa, siitä pois verot niin käteen jää reilu 1500.
Se on suurin piirtein puolta enemmän kuin sun tuleva takuueläkkeesi, jolla sitten kitkuttelet, kun et viitsi käydä töissä.
"Suomi on matkalla kohti konkurssia"
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005165696.html