Pienten lasten äidit, oletteko päivittäin väsyneitä?
Pelottaa onko tää oma olo enään normaalia.
4kk ikäinen vauva ja 3v isompi lapsi. Ja päivittäinen väsy ihan kamalaa. Ei jaksas tehdä mitään eikä kiinnosta mikään. Nukahdin eilen istualleen.
Kommentit (50)
Olen. Lapset alakoulussa. Edelleen on väsynyt ja riittämätön olo.
Yksi lapsi 2 vuotta, en ole. Varmasti tilanne on erilainen sitten, kun toinen lapsi syntyy. Ei ole ihme, että silloin väsyttää, kun on vauva ja taapero.
Mulla oli tuollainen tilanne kolmannen lapsen jälkeen. Kävelin päin seiniä ja nukahtelin ties minne.
Mulla muuten laskee raskauksien aikana hemppa anemian puolelle, joten joudun syömään aina rautaa. Kannattaa sunkin kokeilla syödä rautatabletteja ne voivat auttaa.
Meillä auttoi se, että mä nukuin aina kun voin. Kotityöt odottivat. Ja viikonloppuisin sain nukkua toisena päivänä niin pitkään kuin halusin. Tosin imetyksen aikana se oli vaikeampaan, mutta kun olin imettänyt, niin mies vei vauvan pois ja toi takaisin, kun tuli nälkä. Välillä nukahdin heti uudestaan, välillä uni ei tullut millään, mutta jo se auttoi, kun vain pötköttelin sängyllä.
Minä ratkaisin asian niin, että pistin lapset unille samaan aikaan. Esikoinen pääsi unille vähän myöhässä eli joskus puoli kahden pintaan kun 4kk ikäinen vauva meni toisille unilleen,
Olin tietenkin väsynyt kaikkien lasteni vauva- ja taaperoiässä. Myöhemminkin vaatii itsekuria ja terveitä elämäntapoja pysyä pirteänä, mutta lasteni ollessa aivan pieniä, ei olisi ollut mahdollistakaan.
Ekan kohdalla en ollut, mutta kun toinen oli vauva, olin hyvin väsynyt. Mikään ei huvittanut. Eilen juuri joku kysyi, milloin toinen lapseni alkoi konttamaan, ja piti myöntää ettei minulla ole asiasta mitään muistikuvaa. En muistanut edes että konttasiko lapsi ylipäänsä. Mulla on kirjaimellisesti sellainen harmaan sumuinen jakso siitä kun lapsi on kaksi kuukautta sinne kun lapsi täytti vuoden. Lapsi oli niin itkuinen ja nukuin niin vähän, että ihan arkirutiinit kävivät työstä.
Ota ap paljon kuvia ja videoita ja täytä vauvakirjaa. Niistä voi sitten myöhemmin katsella, että jaa, tällaistakin tehtiin, enpä ois muistanut. :) Minä pidän kerran vuodessa kummastakin lapsesta myös päiväkirjaa viikon ajan, niitä on hauska lukea sitten myöhemmin.
Varustauduin tähän hyvissä ajoin ennen esikoisen syntymää. Otin urheilun säännölliseksi osaksi elämääni ja vaikean alkuraskauden jälkeen onnistuinkin urheilla ihan synnytykseen saakka. Siitä sai valtavasti voimaa ja energiaa muuten niin väsyneeseen oloon. Vauvan synnyttyä olimme järjestäneet asiat niin, että isä sai olla myös pitkään kotona. Mies käytti siis vapaansa, lomansa ja hieman palkatontakin. Näin meitä oli alussa kokoajan kaksi vanhempaa jakamassa vastuun, syötöt ja heräilyt. Otin myös urheilun takaisin arkirutiineihin hyvin pian synnytyksen jälkeen. Aluksi treenailin vain käsilihaksia ja tein pitkiä kävelylenkkejä ja siitä sitten pikkuhiljaa nostin tehoja. Olin paljon energisempi kuin lapsettomana paria vuotta aiemmin. Myös ruokavalion suhteen katsoin, että söin paljon hyviä rasvoja ja vitamiineja.
9, jos sulla on vain yksi lapsi, et ehkä ole oikeassa ketjussa...
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 13:06"]
9, jos sulla on vain yksi lapsi, et ehkä ole oikeassa ketjussa...
[/quote]
Anteeksi, en huomannut, että tästä oli rajattu pois yksilapsiset perheet. Vinkkini ovat kuitenkin hyviä ja kelpoja myös usemman lapsen vanhemmille. Tsemppiä!
9
Ensimmäisen jälkeenpäin väsynyt, harrastettiin mutta jäätiin välillä vain kotiin nukkumaan. Ykkösen ja kakkosen kanssa kotona oli aika mukavaa, kunnes tulin taas raskaaksi. Raskausaikana väsytti niin vietävästi kokoajan. Myös loppuraskauden ajan helle sai kiukkuiseksi ja teki mieli vain nukkua vaikka piti hoitaa kahta pientä jatkuvasti. Kolmosen synnyttyä olo oli parempi mutta väsytti. Nyt kolmonen 6kk ja herötykset yössä väh 3krt kun joku kolmesta itkee, vanhin tulee meidän väliin sänkyyn, tai vauva herää yösyötölle. Silti on virtaa ihan ok, kun ymmärtää höllätä kotitöiden kanssa eikä stressaa siisteydestä kotona. Muistaa levätä ja ottaa omaa aikaa kun lapset nukkuvat
Kai mä oon väsyny mutta se näkyy lähinnä niin että oon kiukkuinen ja unohtelen asioita. Harmittaa kun tulee äyskittyä joskus lapsille.
Paljon aittaa kun löhtee vaan liikkeelle heti aamusta, ulos/kerhoon tms niin herää itsekin ja ulkona jaksa paremmin puuhastella lasten kanssa. Iltapäivällä voipi sitten keskittyä loputtomaan pyykkivuoreen ja keittiön siivoukseen.
Lapset 3v, 4v ja 3kk
No sen näkee otsikosta,9. Sinä olet pienen lapsen äiti, et pienten lasten äiti. Vinkkisi ovat just niin naiiveja kuin voi odottaakin.
En rajannut mitenkään pois ketään, mutta se on totta, että noita 9 neuvoja on hankalampi toteuttaa jos enemmän lapsia. Mies ei ole voinut jäädä töistä lapsen syntymän jälkeen yhtään pois (olisi joutunut jäämään sitten pakkolomalle ja se ei oikein ole mahdollista).
Joo olen monesti harmitellut, että ei esikoisen vauva-ajasta muista mitään. Olisi kyllä pitänyt tehdä vauvakirjaa ja kirjoittaa ylös kaikkea. Mutta ei yksinkertaisesti jaksanut. Nyt vähän sama homma.
Meillä vauva myös sairas ja elämä sen vuoksi hankalaa.
siksi kyselin tätä, koska pelottaa, että onko syöpä mikä löytyi esikoisen ollessa vauva uusiutunut. Jotenkin on vain sellanen pelko kokoajan persuksissa, että mitä jos tämä kaikki johtuukin siitä.
esikoinen ei valitettavasti nuku enään päiväunia. :/
Mitä vikaa ysin vinkeissä on? Miksei useamman lapsen äiti voisi syödä terveellisesti ja harrastaa liikuntaa? Miksei isä voisi olla isyysvapaitaan monilapsisessa perheessä? Kyllä meillä ainakin on.
Totuin lyhyisiin öihin jo vauva-aikoina, sillä molemmat alle 5-vuotiaista lapsistani olivat huonoja nukkumaan. Silti nyt jo työelämään palanneena ottaa koville nämä sairastelut. Nyt on viikon verran joka yö toinen lapsi tullut aamuyöstä meidän keskelle ja pärskinyt ja potkinut siinä loppuyön eli itse ei ole tarvinnut nukkua sen jälkeen yhtään. Juuri kun hän nyt alkaa olla kunnossa, niin eikös toiselle noussut tänä aamuna kuume. Jee. Valvominen jatkukoon. Homma olis muuten ok, mutta kun töissä pitäisi olla suht hereillä ja skarppina myös, niin tuntuu välillä ylivoimaiselta. Väsyttää niin prkl:eesti.
Voimia. Sulla on toi kakkonen niin pieni vielä, kyllä se siitä helpottaa. meillä oli kaksi huonosti nukkuvaa lasta ja valvottiin miehen kanssa yhteensä 4 vuotta. Ja oltiin todella väsyneitä molemmat, vaikka yhdessä yritettiin.
Nyt saan kiviä niskaani, mutta pitäisikö harkita, jos isompi menisi 1-3 päivänä päiväkotiin. Saisi leikkiseuraa yms. ja itse voisit lepäillä, kun vauva nukkuu. Ei kai hänelläkään kotona niin kivaa olo, jos äiti on tolkuttoman väsynyt.
ja ysille tiedoksi, että jos väsymys on sitä luokkaa, että kävelee kirjaimellisesti päin seiniä, löytää tennissukkia jääkaapista ja unohtaa oman nimensä, niin ei siinä sitten vaan laiteta urheilurintsikoita ylle ja käydä piristävällä lenkillä.
No ihan jo se, että kun on useampi lapsi, ei se vielä mitään auta, että isäkin hoitaa. Silti voi olla itselläkin hoteissa yksi lapsi. Ja päivärytmi voi olla sellainen, että vaikka yksi lapsi nukkuu, toinen ei nuku. Aina on joku vaikla jotakin.
Ja kun oikein kunnolla valvoo, ei välttämättä vaan jaksa enää kuntoilla. Minullakin nuorin ruoka-aineallerginen astmaatikko, kuuden vuoden univelat. Siihen sitten tohottaa joku yhden vauvan äiti neuvomaan, että hei, mahdatko tietää että kintoilu auttaa. Tsii, kas kun en itse tajunnutkaan! Naiivia besserwisserismiä. Tuossa vaiheessa ihminen on niin väsynyt, että hän hallusinoi. Ei ole enää kyse mistään wannabe-äidin pikku-uupumuksesta.
Olen kyllä väsynyt, koska en saa tarpeeksi rauhallista unta. Ja sama on ollut kaikkien lasten pikkulapsiaikana. Eivät ole olleet mitään hyviä nukkujia, joten ei siinä äitikään sitten ole saanut hyvin nukkua.
Väsymys-pirteys on ollut suoraan sen mukainen miten olen saanut nukkua. Ei siinä mitään sen mystisempää ole ollut.
Hei
3n lapsen äitinä vastaan, että ehkä kerran tai kaksi voin väittää olleeni niin väsynyt, että nukahtaisin istumaan.
Mulla auttoi se, että imetysikäinen nukkui vieressä, joten minun ei tarvinnut nousta yöllä sängystä. Sain siis aika hyvin nukutuksi.
Mulla isommat nukkuneet päiväunet, ja ymmärrän että rankkaa ap:lla, jos ei ole yhtään sellaista hetkeä, että saisi itse olla rauhassa. Laita se 3v silti omaan sänkyynsä, vaikka munakello soimaan ja sängystä saa tulla pois kun se soi. Voit sanoa, että ei tarvitse nukkua, saa lukea kirjoja. Vaikka 45 min.
Sen ajat otat itsellesi. Kahvi, sohva, kirja tms.
Säännöllinen päivärytmi. Aamulla heti ylös. Illalla ajoissa nukkumaan, niin ajoissa, että saat 8h yöunet varmasti.
Mene käymään lääkärissä myös, jos sulla epäilys sairauden uusiutumisesta. Testaa myös se hemoglobiini.
Esikoisen syntymän jälkeen väsytti aivan hirveesti! Kakkosen jälkeen oli virtaa kuin pienessä kylässä! sain kolmannen lapsen, nukahtelin kans nojatuoliin imettäessäni! Olo oli tosi väsynyt. Neljännen jälkeen taas oikein hyvä olla ja ei väsytä niin paljoa. Huomasin että silloin kun olen raskaana väsynyt, olen myös pikkuvauva aikana väsynyt. Onkos muut huomannu tämmöstä?