Miten jotkut löytää töitä niin helposti?
Sitä vaan opiskellaan merkonomiksi, välissä tehdään kosmetologin hommia, sitten ollaan kaupassa töissä, ja opiskellaan amk:ssa, välissä tehdään pari lasta ja mennään naimisiin, sitten ollaankin toimitusjohtaja aloittelevassa yrityksessä ja opiskellaan lisää. Hypitään työpaikasta toiseen, eikä tartte viikkoa kauempaa olla ilman työtä.
Miten se käy jollakin noin helposti? Itellä on vaikeeta saada edes ensimmäistä työpaikkaa, kun joka paikasta tulee pelkkää Eioota =/
Kommentit (26)
No enpä ole tuollaiseen urakulkuun itse törmännyt, ei taida olla kovin tavallista. Töitä saa helposti, jos on hyvin työllistävällä alalla (sosiaali- ja terveysala). Muilla on vaikeampaa. Näin se tänä päivänä menee :(
Noita avoimia hakemuksia olen lähettänyt niin paljon, etten kehtaa edes myöntää.. Ja vastauksia olen saanut ehkä muutamia. Nyt ajattelin mennä ihan paikan päälle kysymään.
Hyvä hakemus, hyviä verkostumaan ja erinomaisia esiintyjiä? Tai alalla jossa helppo saada matalapalkkaista duunia..
Yks tuttukin meinaa opiskella ensihoitajaksi oppisopimuksella, kehui että työpaikka on jo tiedossa ja kaikki ok. Sitä vaan vaihdetaan ammattia lennosta ja päästään heti töihin. Vai onko ensihoitaja sama kuin ambulanssikuski?..
Mä en oikeasti tunne ketään tuollaista.
Pari pikku juttua: ensinnäkin pitää osata syntyä oikeaan perheeseen. Siis sellaiseen, jolla on paikkakunnalla oikea nimi, sama kuin kunnanjohtajalla, johtavilla virkamiehillä ja vaikutusvaltaisimmilla poliitikoilla.
Toiseksi pitää osata hakea täsmälleen oikeisiin paikkoihin. Siinä taas on useampia vaihtoehtoja: sellaiseen, johon ei kukaan muu suostu menemään jos on vähänkään varaa valita (tällä voi kompensoida puutteen ensinmainitussa) tai johonkin, jossa muuten tarvitaan työntekijä heti.
Hyvä hakemus ei pitkälle riitä. Se on todettu niin monta kertaa, että haastatteluun voi päästä, mutta siihen se tyssää. Aika usein valituksi tulee se, joka on tehnyt sitä työtä jo vuosikausia. Mutta miten siihen ensin pääsisi?
En minäkään tunne ketään tuollaista, joka tuosta vain nappaa lennosta työn kuin työn. Niitä kyllä tunnen, joilla on kova tarve antaa ymmärtää että häntä suorastaan revitään töihin joka paikkaan, mut ei se heidänkään todellinen työhistoriansa ole muita kummempi sitten loppupeleissä.
Ap, minun oli ihan hirveän vaikea saada mitään työtä edelliseltä alaltani. Aloin opiskelemaan hoitajaksi, ja ensimmäisen harjoittelun ensimmäisenä päivänä ilmoitettiin, että heillä on sitten töitä tarjolla jos vain olen kiinnostunut. Oma persoonani ei tässä ole mihinkään muuttunut, joten kyllä se on ihan siitä kiinni, että joillakin aloilla on enmmän töitä kuin muilla.
En ole hakemuksella saanut yhtään työtä, kaikki ovat tulleet suositusten avulla. On kyselty luotettavaa, asiansa osaavaa ihmistä, joka olisi samalla ns. hyvä tyyppi. Välillä olen avoimesti kuuluttanut Facebookissa, että etsin töitä.
Minäkin oon sitä mieltä, että jos on hyvin työllistävällä alalla, niin niitä työpaikkoja voi vaihdella vaikka kuinka eikä työttömyydestä tarvi kärsiä. Yksi tällainen lähihoitaja tulee mieleen. Osaa vielä antaa hyvän ensivaikutelman. Oikeesti ei ole mikään hyvä tyyppi ja työpaikat on ihan just sellaisia kuin ne kaikilla tuolla alalla on. Mutta tää tykkää vaihdella työpaikkaa ja tuolla alalla se on mahdollista, kun lähihoitajista on täällä ainakin pulaa.
Ja sitten mieleen tulee monta muutakin työvoimapulasta kärsivää alaa. Osa vaatii korkeaa koulutusta ja osa on matalan koulutuksen aloja. Jos on sattunut hakeutumaan noille aloille, niin niiden kautta ainakin pääsee hyvin työuran alkuun. Sitten kun on muutamasta työpaikasta jo kokemusta ja kenties suosituksia, niin alan vaihtaminenkin käy jo helpommin.
Tämä on niin alakohtainen juttu. Joillain aloilla työntekijöistä on pula ja joillain taas ylitarjontaa. Mulla oli ongelma, kun ei korkeakoulututkintoa eikä sen puoleen työkokemustakaan. Arvaa vaan kuinka helppoa siinä oli saada töitä, kun kaikkialla annetaan niin iso painoarvo molemmille. No, mulle vastaus oli workpilots ja keikkatyöt mitä pystyin sitä kautta tekemään. Muutaman keikan kun tein sitäkautta niin napsahti osa-aikainen työsopimus, ja toivottavasti myöhemmin vielä vakituinenkin. Jos muut kamppailee saman ongelman kanssa, niin erittäin lämmin suositus workpilotsille!!
Hae hommaa jota kukaan muu ei halua. "Jostain syystä" tietyissä firmoissa rekrytään koko ajan. Seuraa ilmoittelua.
Joissain suurkeittiö- ja ravintolahommissa ne vähiten halutut paikat (hanki hygieniapassi!) ovat todella syvältä, mutta niihin pääsee esim. vuokrafirmojen kautta. "Pääsetkö nyt heti lähtemään"-hommat, joissa soitellaan klo 6 aamulla että nyt olisi keikka ja työt sovitaan päiväksi kerrallaan niin, ettet voi suunnitella tulevaa...
Mainosten jakaminen. Maatalous. Puhelinmyynti.
Osaan suomea työhaastattelussa, ja puhun sitä niin, että naapuritkin kuulevat.
Me ei palkata henkilöitä joilla on kyky löytää oikeat sanat joka tilanteeseen koska pelkäämme itseämme viisaampia.
Supliikit ja karismaattiset ihmiset, joilla on paljon suhteita ja osaavat puhua itsensä joka paikkaan ja tehdä helposti vaikutuksen. Eivät välttämättä aina niitä parhaita työntekijöitä, mutta tällaiset ihmiset hurmaavat työnantajat ensisilmäyksellä.
Jäyhänä ja sosiaalisesti kömpelömpänä sitä vain katsoo monttu auki vierestä miten ovet aukeavat vaivattomasti. Tuntuu olevan synnynnäinen piirre.
Suhteet ja sukulaiset. Eipä siinä papereilla mitään tee varsinaisesti suuntaan tai toiseen.
Mitä monipuolisempi työelämä historia on takana, sitä suuremmat mahdollisuudet on aina saada hommia.
Työelälmähistoria on työnhakijan käyntikortti.
Koska on kelvannut niin monelle muullekin työnantajalle ja koulutustakin on taustalla, niin miksipä tuo ihminen ei kelpaisi meillekin.
Ja ap:n antama esimerkistä jo näkee, että tuo työnhakija on ollut aina reipas, eikä ole jäänyt paikalleen polkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Me ei palkata henkilöitä joilla on kyky löytää oikeat sanat joka tilanteeseen koska pelkäämme itseämme viisaampia.
Tuo on varmasti totta. Loppujen lopuksi sen työn saa se, joka on varmasti ajoissa siellä missä pitää ja tulee kun kutsu käy. Hyvin yksinkertaista, mutta eihän moni vastaa puhelimeen, jos ei tiedä, kuka soittaa. Eikä ole aamulla virkeä lähtemään samantien sinne, missä just tarvittais sitä harjoittelijaa. Pahimmillaan päivän rytmi voi olla ihan nurin eikä se korjaannu edes ekalla työviikolla.
Soittamalla saa työpaikan.
Hakemuksia on ihan turha kirjoittaa.
Menet molin sivuille, valitset itseäsi kiinnostavat työt, joihin myös koulutuksesi riittää ja sitten kirjoitat työhakemukset niihin. Sen jälkeen odotat haastattelukutsua, menet haastatteluun ja annat hyvän kuvan itsestäsi, kunnes sinulle tarjotaan töitä.
Itselläni tosiaan merkonomikoulutus ja aina on riittänyt töitä omalla kuin muillakin aloilla.
Oletko hionut hakemuksesi kuntoon?
Mä taidan olla noita tyyppejä. Nyt ei ollut mieleistä paikkaa auki, lähetin 7 avointa hakemusta ja sain 5 haastattelukutsua... Kävin kolmessa ja olisin päässyt kaikkiin. Oon hyvä äidinkielessä ja hioin ansioluetteloa ja hakemusta tuntikausia, jokaiseen omaansa.