Voinko enää oppia siistiksi?
Olen kolmekymppinen kahden lapsen äiti. Hieman sellainen taiteilijasielu ja en turhan tarkka siivousasioissa.
Meillä on jatkuvasti sotkuinen koti. Makuuhuoneessa aina sängyt petaamatta, vaatteita, peittoja, lakanoita pitkinpoikin lattioita. Tällä hetkellä meikäläisen vaatteista 90% lattialla.
Olohuoneessa aina jotain leluja ja kirjoja, vaatteita yms. asiaankuulumatonta. Keittiössä joka päivä tiskit kasaantuu odottamaan koneeseen pääsyä. Eteinen täynnä hujan hajan lennelleitä rukkasia ja kypärämyssyjä, kengät miten sattuu.
Vessassa kylpylelut ympäriinsä, samoin hammasharjat lavuaarinreunalla makoilemassa ja pyykkikori kumollaan rytyssä olevan maton päällä.
Mä en tajua. Pesen koneellisen pyykkiä joka päivä, samoin tiskikone pyörii päivittäin. Mulla on aina ollut sotkuista, siitä lähtien kun muutin omilleni. Voiko enää tässä iässä oppia siivousihmiseksi ja millä keinoin?
Miten saatte kotinne pysymään siisteinä, tavarat oikeissa paikoissa? Hermohan täällä menee kun mitään ei ikinä löydä mistään.
Kommentit (25)
Moi. Mä olen oikein mestarisotkija, mua vaan ei edes kiinnosta saada tästä kämpästä siistiä. Ei mua haittaa tää sotku. Muita vaan haittaa... Tai no, haittaa mua silloin kun pitäis imuroida ja lattia on täynnä rojua. :)
Kuinka mä sitten teen itsestäni himosiivoojan? Kun se tuntuu olevan se normi ihmisillä. Ovat jotkut ihan pöyristyneitä sotkusta... Olen kuulemma epäkelpo äiti ja lapset heti pois multa! Tommoset saa mut vaan inhoamaan siivousta... turhaa nipotusta epävakailta ihmisiltä.
Voit ehdottomasti oppia. Itsekin olen samanikäinen ja just semmonen taiteilijasielu. Aina on ollut sotkuista ja kun kerran pari vuodessa siivoan kerralla joka ikisen nurkan ja patterintaustan, niin parissa päivässä on taas sotku. Mutta nyt on elämäni ensimmäistä kertaa pysynyt kämppä siistinä. Tuo on just hyvä neuvo että omat paikat tavaroille ja ylimääräsestä eroon. Muutokset ovat pysyvämpiä kun teet ne pikku hiljaa ja omalla luonnollisella painollaan. Liian täydelliseen kotiin ei kannata pyrkiä.
Mulla on jotain sääntöjä. Esim. koneelle ei saa tulla, ennen kuin olen laittanut vähintään 10 tavaraa paikoilleen. Petin petaamisesta pitää vain ottaa tapa. Vähän tavaroita ja jos tuntuu että tavaraa on liikaa, mutta tarvitset silti jotain, niin kun hankit sen vien tarpeettomasta päästä kaksi ulos.
Mitä teet kotona ollessasi? Minulla on aina siistiä, tavarat paikoillaan, lasten leikkien jälkeen siivotaan lelut paikoilleen. Tavaraa ei ole liikaa, turhista tavaroista hankkiudutaan eroon. Kääntöpuolena tässä on se, että järjestelen ja siivoan paikkoja lähes koko ajan. Ei kaikkien kotona tarvitse olla siistiä. Jos sotku haittaa sinua itseäsi, niin ala vähitellen harjoitella tavaroiden paikoilleen laittamista. Ja niille tavaroille pitää tosiaan olla se oma paikkansa. Mutta jos sotku ei niinkään häiritse, niin anna olla ja nauti rennosta olosta kotona!
Kaikki ylimääräinen tavara kiertoon ja niille tarpeellisille omat paikkansa, johon ne palautetaan heti käytön jälkeen. Tiskikone tyhjäksi heti pesun jälkeen ja likaiset astiat heti käytön jälkeen sinne koneeseen.
Käytetyt vaatteet suoraan pyykkikoriin eikä jätä niitä mihinkään lattioille pyörimään. Olohuoneeseen joku lelulaatikko, johon lelut voi kerätä leikin jälkeen. Joka päivä pientä järjestelyä ja siivousta, niin pysyy kämppä siistinä. Opetat myös muut perheenjäsenet korjaamaan jälkensä.
Hei, mulla ei ole mitään neuvoja, kun itsekin elän samoin kahden lapsen kanssa. Ainut mikä tuntuu auttavan on se ettei tavaraa ole liikaa, ja kaikilla tavaroilla on oma paikka. Mutta meillä on viikossa parina päivänä sistiä, ja muina päivinä enemmän tai vähemmän kamat levällään... Mutta olen monella muulla saralla itseeni tyytyväinen mm. Äitinä, naapurina, vaimona ja ystävänä. Eli jostain on varmaan sitten tingittävä ;).
Niin ja 8 lisää vielä, että sänkyjä petaan ehkä 2x2viikossa. Se on mun mielestä niin turhaa kuin olla voi.
Pitää olla supersuperlaiska (kuten minä) niin oppii samalla siistiksi. Yhtään ylimääräistä vaivaa en halua nähdä enkä näe sen eteen että olisi siistiä, koska on niin paljon muitakin asioita.
Jos pudotan pyyhkeen lattialle, joudun sen siitä vielä nostamaan ylös ja viemään paikalleen, eli vien suoraan paikalleen ja samalla vaivalla olkkarin pöydälle unohtuneen hiusharjan vessaan.
En laita tiskejä altaaseen tai pöydälle vaan suoraan koneeseen.
Samoin kaikki ylimäääinen pölyä keräävä krääsä ja roina on heitetty pois tai myyty.
Postilaatikossa on ei mainoksia, jotta ei tarvitse kantaa niitä sisälle ja kerätä roskiin ja kantaa ulos.
Kamat yleensä pysyy järjestyksessä, jos niitä on tarpeeksi vähän. Imurina meillä on rikkaimuri, imuroin joskus ja silloinkin se on maxmax.5minsaa mitä käytän. Kun ei ole niitä keräiltäviä roinia hidastamassa. Samaten keittiön siivous on oikeastaan vain pöydän pyyhintä, koska kaikki roskat menee suoraan roskiin ja astiat koneeseen.
Moni luulee että pidän siivoamisesta, tai siisti koti hivelee jotenkin silmääni tai että siivoan paljon. Mikään näistä ei pidä paikkaansa. Vihaan siivoamista, mutta en voi keskittyä sotkussa, joten yritän elää niin, että siivottavaa on ja tulee mahdollisimman vähän.
Ensimmäinen sääntö: kaikelle täytyy olla oma paikka. Ihan kaikelle. Muuten ne tavarat jäävät lojumaan ympäriinsä ja siivoaminen on vaikeaa, kun ei tiedä mihin mitäkin laittaisi.
Kun laitat aina käytön jälkeen tavarat paikalleen, ei tule koskaan sotkua. Ja aikaa menee 20 sekuntia. Tai aina jos näet tavaran, joka ei ole omalla paikallaan, otat sen ja viet paikalleen. Tämä vaatii toki aktiivista omaa ympäristön tarkkailua eikä sitä, että kuljetaan pää sumussa ja laput silmillä ympäri kämppää ja kieltäydytään näkemästä noita asioita, ettei tarvitsisi sitten tehdä mitään.
Kun riisut vaatteet päältäsi, laitat ne joko pyykkikoriin tai takaisin kaappiin. Siis omalle paikalleen. Lattia tai tuolin selkämys ei ole vaatteen paikka, paitsi jos aiot käyttää samaa vaatetta esim. seuraavana aamuna.
Ruokaa et ala laittaa, ennenkuin keittiö on siivottu. Eli keittiö siistiksi, JOKA KERTA, vasta sitten ruuanlaitto alkaa. Ruokaa laittaessa leikkuulautoja, säilytyskuppeja, veitsiä ja muita astioita voi huuhdella/tiskata ja laittaa samantien omille paikoilleen sekä tasoja pyyhkiä jo kesken ruuan valmistuksen ja kun ruoka on valmista, se voi hyvin odottaa kattilassa vielä 2 minuuttia, eli sen aikaa, että kaikki loputkin ruuanlaittoon käytetyt astiat on huuhdeltu ja laitettu koneeseen tai tiskattu käsin. Tuosta tulee nopeasti rutiini ainakin itselle, koska suoraan sanoen vituttaa alkaa siivota keittiöstä sotkuja kun haluaisi jo päästä tekemään ruokaa. Joten on huomattavasti mukavampaa pitää se keittiö sotkuttomana.
Hyvä neuvo oli tuokin, että esim. koneelle ei saa mennä (tai jotain muuta päivittäin aikaa vievää "turhaa" asiaa ei saa tehdä) ennenkuin X määrä tavaroita on viety paikalleen.
Jos joka päivä käyttää siivoamiseen 2-5 minuuttia pienissä erissä (eli heti käytön jälkeen tavarat paikalleen), ei tarvitse koskaan tehdä suursiivousta.
Ja opeta lapsillesi sama toimintatapa, eivät ne sitä itsekseen opi. Mutta oppivat varmasti sen tavan, miten sinä toimit.
Nuo rutiinit tulivat itselleni ainakin tosi helposti ja nopeasti, kun vaan alkoi tehdä, koska tosiaan sitä vähemmän on siivottavaa, mitä useammin siivoaa. Ja siistissä kodissa nyt vaan on tosi paljon viihtyisämpää. En tiedä yhtäkään henkilöä, joka ei viihtyisi enemmän siistissä kuin sotkuisessa kodissa, vaikka moni kyllä väittää viihtyvänsä ja pitävänsä sotkuisesta asunnostaan. Sitten kun sen kerran suursiivoaa, niin yhtäkkiä kaikki ovatkin sitä mieltä, että onpas ihanaa ja siistiä ja viihtyisää. Ei vaan jakseta nähdä sitä pientä vaivaa ja ei haluta poistua mukavuusalueeltaan sen verran, että tehtäis se pieni siistiminen joka päivä, jolloin se sotku taas muodostuu. Ja sitten on taas helpompi valehdella itselleen, että täällä sotkun keskellä vaan on niin mukavaa.
Tsemppiä ap, pystyt kyllä siihen jos oikeasti haluat :) Ja muistat, että parhaat asiat tapahtuu vasta kun poistut mukavuusalueeltasi.
Ap, minäkin olen luontaisesti sotkuinen. Mut mun on myös vaikea ilmaista aggressiivisuutta. Ilmaisen sitä sitten siivoamalla. Toimii ihan älyttömän hyvin, koska naisella, ainakin minulla, on aika lailla huonompiakin päiviä elämässä.
Aamulla, kun lapset pähkäille puoli tuntia sitä, että onko tämä sukka vasemman jalan sukka vai oikean jalan sukka, ja kiukuttelisinko tänään siitä että maito on kylmää vai siitä että kaakao on lämmintä, minä puran tuosta väninän kuuntelusta kertyneen kiukun petaamalla suitsaitsukkelaan sängyt ja siivoan keittiön tasot. Iltapäivällä, kun koirakerpele on taas tuonut tassuissaan kilon hiekkaa, ja ihmettelen miksi tuonkin otin vaivoikseni, imuroin hartaudella kuin mun taivaspaikka ois siitä kiinni. Mitä väsyneempi ja kiukkuisempi olen, sitä enemmän siivoan.
Meillä on viikon verran nyt lapset sairastaneet, ja olen koko viikon siivonnut nonstoppina ripulia ja oksennusta. Ja kun nyt sitten vihdoin ja viimein luulin, että ollaan parannuttu, ja laitoin matot lattialle, niin kuopus tietenkin ykää mustikkasopat olkkarin matolle. Ja koska olen jo oikeasti tosi väsynyt ja aivan hemmetin pahalla päällä olen tässä viimeisen parin tunnin aikana siivonnut kuin raivopäinen, pessyt matot ja vaatteet tietenkin, lattiat, seinät, kylppärin, järjestänyt eteisen ja jos vaan uskaltaisin, siivoaisin myös keittiön mutta voipi olla että se ei tee tässä mielentilassa hyvää astioille.
Joten; lakkaa olemasta perhonen, muutu rasittuneeksi ja kettuuntuneeksi. Kyllä kuule koti kiiltää.
Mä en lukenut kuin ap:n aloituksen ja tunnistan itseni. En ole ehkä ihan noin mahdoton enää kuin ap mutta hyvin sinnepäin kuitenkin.
Meillä erityinen ongelma on se, etten oikein edes haluaisi oppia muuta. Toki kaunis koti olisi kiva mutta se ei ole mulle niin tärkeä asia. Mutta mies on meillä siistimpi ja jatkuvasti jäkättämässä siivouksesta. Ei paljon muusta riidelläkään mutta se on jatkuva kisman aihe kun olen meillä se huolimattomampi. Lisäksi olen sellainen, että hankin paljon tavaraa ja niistä tulee sanomista kun ovat siellä ja täällä.
Hanki kissa. Kun sänkysi on täynnä karvoja, opit käyttämään jopa päiväpeittoa. Ja kun et siivoa sen laatikkoa, se kusee lattialla oleville tavaroille.
Mä oon pahin sottapytty mitä voi olla.
En vaan osaa!
unfuckyourhabitat.com
Kyllä, on täysin mahdollista että hankkiudut eroon ylimääräisistä tavaroistasi, ja järjestät loput mieleiseesi järjestykseen. Muista tärkein: vähän kerrallaan mutta usein! Ja tauot muistaen!
Maratonsiivouksella et pääse pitkälle, tai pääset, päiväksi, mutta sitten löysäät, ja kaikki palaa entiseen biohasardiin tilaansa.
Mulla on ihan sama raivaus meneillään, ja ihan hyvässä vaiheessa - kehtaan taas kutsua vieraita - saatan tietää mistä puhun.
Vaikuttaa siltä että liität epäsiisteyden sellaisiin piirteisiisi persoonassasi joista itse pidät. Tämän viisautta kannattaa funtsailla tarkemmin: vaikkapa taiteellisuudella sinänsä ei ole kauheasti arvoa jos ei koskaan pääse siihen pisteeseen että _tekisi_ jotain koska kaaoksen hallintaan menee liikaa aikaa ja resursseja.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 21:06"]
Pitää olla supersuperlaiska (kuten minä) niin oppii samalla siistiksi. Yhtään ylimääräistä vaivaa en halua nähdä enkä näe sen eteen että olisi siistiä, koska on niin paljon muitakin asioita.
.
En laita tiskejä altaaseen tai pöydälle vaan suoraan koneeseen.
Samoin kaikki ylimäääinen pölyä keräävä krääsä ja roina on heitetty pois tai myyty. Kamat yleensä pysyy järjestyksessä, jos niitä on tarpeeksi vähän.
[/quote]
Meillä suurin ongelma on se, että asumme kaksiossa ja säilytystilaa on liian vähän. Toki karsiminen on minulle vaikeaa, mutta totta helvetissä myös yhden makuuhuoneen kaapit on aika vähän lapsen ja aikuisten vaatteille. Ja pari sänkyä kaksiossa karsii lattiatilaa eli ei niitä säilytysratkaisujakaan voi loputtomasti keksiä.
Tuo astianpesukoneasia on hyvä, mutta ei vaan ehdi laiskalla siivoajalla aina ne edelliset astiat koneesta pois, kun uusia likaisia jo tulee...
17, mahtava tuo unfuckyourhabit! Kiitos!
Onko 18 ap?? Väärä asenne!!!!! Astianpesukoneen tyhjennys, ota seuraavan kerran aikaa kauan siihen menee. Pyyhe toiseen käteen, niin voit kuivata viimeiset pisarat.
Ota motoksi Tee nyt, ja sitten se on tehty.
miks ap ne vaatteet ovat siellä lattialla? kaapissa on jotain muuta? sulla on liikaa vaatteita? vaatteita mitä et pidä?? eikö nyt just kantsi ottaa ne vaatteet vaikka käsittelyyn? mitä pidät? mitä et (et ole pitänyt puoleen vuoteen/vuoteen)? vie ne kierrätykseen mitä et pidä.. siitä se lähtee.. mä oon ok siisti ihminen mut mua auttoi tuleva asunonnon myynti kamat pois ihmisten silmistä... kellari komeroon banaanilaatikoihin pakkasin ne kaverin kanssa eikä niitä ole sen koomin ollut ikävä!!
ikeasta voi ostaa seinälle asennettevia kaappeja n.40 ekeä kpl... jos lattia tila on rajallinen...
Nyt tulee sitten entisen ammattisotkijan neuvoja. Niitä viimeisiä oljenkorsia.
Ensinnäkin..hankin eteiseen jokaiselle oman korin, missä säilyttää omat pipot ja lapaset yms. Jokainen sai itse valita korinsa värin ja nimetä. Myös minulla on oma kori..ennen oma piponi saattoi lennähtää vaikka kenkätelineeseen kiireessä tai tipahtaa täyteenpuukatusta hattuhyllystä itsekseen alas.
huomasin korien ihmeellisen voiman ja hankin näppärät laatikot vaatekaappeihinkin. Minulla on omat laatikot housuille, hameille ja paidoille. Laatikon voi kivasti nostaa pois kaapista, eikä tarvitse myllätä niin että koko kaapin sisältö on lattialla kun etsii just sitä tiettyä. Siis! Kaikki ei todellakaan osaa viikata vaatteita kaappiin siisteihin lättykasoihin ja poimia sieltä nätisti tarvitsemaansa. Tällä laatikkokeinolla saat yhden ison mylläkän lohkottua pienempiin mylläköihin, tiedät ainakin etsiväsi oikeasta laatikosta.
lisää laatikoita. Lasten kanssa lähdettiin sitten ostamaan jokaiselle ihan omaa lelulaatikkoa johon saa olohuoneessa heittää lelut leikkien jälkeen ja illalla laatikot ovat kannettava omaan huoneeseen ja palautettava tyhjänä tai jos ei kanna niin onpahan ainakin laatikoissa eikä jaloissa.
kaikki ylimääräinen surutta joko roskiin tai kiertoon. Ihan oikeasti. Tämä on ihan kaikista tärkein juttu.
astianpesukoneen tyhjennys heti kun on pessyt. Auttaa niin paljon asiaa kun likaiset voi suoraan laittaa koneeseen. Tähän tyhjennykseen voi lapsetkin aivan hyvin osallistua. Pidä vaikka listaa seinällä että kuka tyhjensi ja tietystä määrästä tyhjennyksiä saa palkkion. Tai jos on liian pieniä, niin voit hyvissä ajoin valmistella lapsia apuun ja ottaa mukaan tähän askareeseen. Mutta siis joo..tämä heti tyhjennys on lähes yhtä tärkeä kuin edellinen neuvo.
sängyn ei tarvitse olla täydellisesti pedattu. Suorista edes peitot..tai leväytä ..ihan miten vaan mutta heti on parempi ku täydellinen mytty, eikä vaadi paljon.
hammasharjoillekin voi hankkia telineen joka on kiinni seinässä.
No siis en varmaan ole se paras henkilö vastaamaan, koska en ole kovin siisti, mutta oon hirveästi parantanut. Yritän aina panna tavarat paikoilleen, mietin aina, onko minulla oikeasti syytä olla panematta tavaraa takaisin. Joskus on, ja se syy voi olla ihan yksinkertainen mukavuudenhalua. Joskus annan keittiön mennä hyvällä omallatunnolla kaameaan sotkuun ja siivoan sitten seuraavana päivänä.
Kannattaa myös yrittää hankkiutua eroon siitä kuuluisasta ylimääräisestä tavarasta ja miettiä kaikille kamoille omat paikat. Ei susta varmaan mitään tiptop-ihmistä saa, mutta jos sotku häiritsee sua, haluat varmaan itsekin tehdä sille jotain!