Onko kirpputorit ja kierrätysliikkeet oikeasti laillista liiketoimintaa?
Siis kun jos joku maksaa jonkun 2 euroa jostain käytetystä H&M:n rätistä kirpputorilla niin pienyrittäjä käsityöläinen menettää noin 800 euron siitä että asiakas olisi tilannut ja teettänyt puseron ompelimosta. Miten ihmisillä voi oikeasti olla sydäntä ja pokkaa vaarantaa näin toisen toimeentulo ja työllisyys?
Kommentit (13)
JormaUotinen2 kirjoitti:
Myydäänkö kirpputoreilla hassista?
Kaverin puolesta kyselen mistä sitä kannattaisi riihimäellä hankkia.
Juu
Kuka haluaa kirppuja, satiaisia ja täitä?
Kyllä on lakiin kirjattu, että omia käytettyjä tavaroita saa myydä, kunhan ei tee niillä voittoa. Se, että ostaa kirpparilta tavaran X ja myy saman tavaran kalliimmalla paikassa Y ei ole laillista toimintaa, ellei ole tehnyt elinkeinoilmoitusta. Kirpparitavaroilla tienaaminen siis on liiketoimintaa, josta kuuluu maksaa verot.
Mutta, en minä maksa mistään paidasta tai muustakaan vaatteesta ikimaailmassa 800 euroa. Jätän ostamatta. Onko kankaiden myyminen laillista liiketoimintaa, kun sen puseron voikin ommella itse (jos osaa) sen sijaan että maksaisi tuon 800 euroa jollekin muulle? Mulla raja on kengistä 200 euroa ja takista 250, enkä osta näitä sitten joka vuosi. Muista vaatteista alle satasen ja mennään vaatteen mukaan, T-paita ei saa maksa 25 euroa enempää jne.
Kyllä niillä saa voittoakin tehdä, verot vaan pitäs maksaa. Satunnaisista myynneistä mitään firmaa tartte pystyyn laittaa, vasta sitten jos toiminta jatkuvaa.
Aika harvoin kirpparimyynneillä voittoa tekee, jollain muumimukeilla tms on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niillä saa voittoakin tehdä, verot vaan pitäs maksaa. Satunnaisista myynneistä mitään firmaa tartte pystyyn laittaa, vasta sitten jos toiminta jatkuvaa.
Aika harvoin kirpparimyynneillä voittoa tekee, jollain muumimukeilla tms on mahdollista.
Sen myls näkee. Noi kirppareita joista varataan pöytä tai rekki on joka vuosi vain yhä vähemmän. Enemmän ne rupeaa jo olemaan noita Uffin, Fidan, Talentin ja SPR:n kaltaisia secondhand storeja joihin tavarat lahjoitetaan ja yritys sitten itse hinnoittelee ja asettaa tuotteet myyntiin.
Eikai se mikään ihme ole kun on aivan poskettomat hinnat noilla kirppareilla, meinaan ne myyntipaikkahinnat. Sika hinta myyntipaikasta ja sit vielä provikka päälle, ei siinä rahaa kerry kuin paikan pitäjälle jos sillekään kun ei ole asiakkaita.
Kyllä. Kirppikset ovat mulle ollut iso osa extratuloissa vuosikausia.
Lisänä tarpeeton tavara on kiertänyt, mm olen tyhjentänyt yli 10 kuolinpesää. Tuhansia tavaroita on mennyt kirppiksillä uusille omistajille, kaatopaikan sijaan.
Kauppa käy vuosi vuodelta huonommin, mutta jokainen kauppa on pieni voitto.
Jotkut sellaiset joille kaikki maksetaan, myyvät Apobase-lotioneita (pumppupullo, hinta apteekissa yli 40€) hintaan 25€. Ilmeisesti joku ostaa.
Muutenkin muuttavat rahaksi esim. sos.toimen rahoittamia lasten käyttämättömiä Reiman (toppa)haalareita. Ostavat, koska voivat vaikka tarvetta ei ole. Myyvät, koska voivat ja saavat käteistä.
Tajutako mihin ne kirppiskamat menisivät jos kirppareita ei olisi? Kyse on kierrätyksestä, haloo!
Provohan tämä on. Ei kukaan voi olla noin diipadaapa.
Täällä pikkukaupungissa ainakin kirpputorit ovat suosittuja. Täällä on paljon kesäasukkaita ja etätyöläisiä ja kakkosasuntoja purjehtijoilla. Kun erkoisliikkeet ovat kaukana monet ostaavat taloustavaroita kirpputoreilta. Myös Espoossa kirpparit ovat erittäin suosittuja, niistä saa melkein mitä tahansa. Tämä vuosi on huonompi koronan takia.
Myydäänkö kirpputoreilla hassista?
Kaverin puolesta kyselen mistä sitä kannattaisi riihimäellä hankkia.