Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka/herkku, jota ei ostettu lapsuuden perheessäsi

Vierailija
09.02.2014 |

Mitä ruokaa taikka herkkua haaveilit saavasi lapsena, mutta jota ei kuitenkaan teidän perheessä ostettu?

Itselläni tällaisia olivat ainakin

- paahtoleipä. Leipä tehtiin itse, eikä todellakaan ostettu kaupasta. Kun sain eka kesätyörahat, ostin leivänpaahtimen(!). Enpä ole paljo paahtoleipää ostellut, koska sellaista höttöä ja teollista pskaa ei tee kyllä mieli. Arvostan nykyään todella paljon ihan kotona paistettua leipää, mitä lapsuuden kodissani sain.

- muro. Näitä vedin aikuisiälläni jonkin aikaa niin, että napa tirskui. Niiden syönnin olen lopettanut, koska täynnä sokeria ja aivan turhaa "ruokaa". En kyllä ymmärrä kuka vanhempi edes haluaa syöttää omalle lapselleen muroja.

-jukurtti; liian kallista monilapsiselle perheelle. Jukurttejakin vetelin, mutta lopetin maustettujen jukurttien syönnin liiallisen sokerin takia. Luonnonjukurtti ja marjat, hedelmät hyvä yhdistelmä.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

herkkuja oli, mutta niitä saivat syödä vain vanhemmat. vain joskus annettiin myös meille lapsille....

Vierailija
62/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että olisi ollut mitään sellaista ruokaa,mitä olisin erityisesti hinkunut mutta en olisi saanut. Limsaa ei ostettu kuin saunapäivinä ja joskus kesällä, kun mentiin rannalle. Viikonloppuna minä, pikkusisko ja pikkuveli mentiin isän kanssa grillille ja ostettiin lihapiirakoita.

Karkkia ja herkkuja sain syödä melko vapaasti, mitään karkkipäiviä ei ollut. Hampaat vaan harjattiin joka ilta ja aamu, eikä mulla kyllä ole paljon reikiä ollutkaan vaikka ikääkin on reilusti yli 40.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Meillä syötiin jotain @&€*#  floraa. Kun joskus sain ukiltani taskurahaa, ostin sillä voita.

Nyt aikuisena pidän tarkkaan huolta, että huushollini kynnyksen yli ei mitään margariinia tule. 

Vierailija
64/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:27"]

En muista että olisi ollut mitään sellaista ruokaa,mitä olisin erityisesti hinkunut mutta en olisi saanut. Limsaa ei ostettu kuin saunapäivinä ja joskus kesällä, kun mentiin rannalle. Viikonloppuna minä, pikkusisko ja pikkuveli mentiin isän kanssa grillille ja ostettiin lihapiirakoita.

Karkkia ja herkkuja sain syödä melko vapaasti, mitään karkkipäiviä ei ollut. Hampaat vaan harjattiin joka ilta ja aamu, eikä mulla kyllä ole paljon reikiä ollutkaan vaikka ikääkin on reilusti yli 40.

[/quote]

Eläköön fluoraus!

Vierailija
65/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kerran vuodessa (synttärinä) sai sipsejä.

Vierailija
66/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan mehu, aina oli itse tehtyä mehua

vanukkaat, murot

Jugurtti,  joka oli jalallisessa pikarissa. Kaverin luona oli joskus ja niistä purkeista sai askarreltua  ihanat nojatuolit nukkekotiin. Oli muistaakseni Jacky- merkkistä jugurttia

Limpsa (0,33l) saatiin saunajuomaksi  1x viikossa ja jaettiin siskon kanssa tasan. Tosi tarkkaan mitattiin. Olisin halunut paljon useammin.

Näin 70-luvulla

Vierailija
67/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekään ei oikeastaan koskaan ostettu appelsiinimehua kaupasta (mitä olisin halunnut), vaan juotiin itsetehtyä punaviinimarjamehua. Kyllähän sen näin jälkeenpäin ymmärtää, viinimarjoja oli takapihan pensaat täynnä ja oltiin aika köyhiä, eli kaupan mehu olisi ollut ihan turhaa luksusta.

Muuta ei oikeastaan tule mieleen, vaikka varmasti aika paljonkin oli sellaisia juttuja joita ei koskaan ostettu, on vaan unohtunut. 

Vierailija
68/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinirypäleitä, koska äidin mielestä sellaisissa ulkolaisissa hedelmissä, joita ei voi kuoria, on kamalasti kaikkia torjunta-ainejäämiä ja muita myrkkyjä.

Samoin kaupan mehuja harvemmin, ainoastaan synttärijuhlilla saatto olla päärynä-mehukattia. Syy oli se, että olis pitänyt juoda niitä itse tehtyjä pahoja viinimarja- ja sekamehuja.

Vierailija
69/69 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa mitä en saanut oli suklaajoulukalenteri ja se harmitti. mutta oikeasti sain kotona karkkipäivärajoite lukuun ottamatta syödä todella hyvää ruokaa, herkkuja ja erikoisuuksia. äiti on todellinen herkkusuu ja tekee vieläkin todella hyvää mutta myös terveellistä ruokaa. 

kasvoin pohjoisessa maalla -80 luvulla ja aika sekä elintaso huomioon ottaen elimme ruuan suhteen kuin pohatat. äidon motto oli, että ruuasta ei säästetä. kun kävimme kaupungissa, söimme siellä aina ravintolassa: pizzaa, katkarapuja, wienin leikkeitä..se oli mahtavaa luksusta siihen aikaan tavallisen perheen lapselle pieneltä paikkakunnalta. musta kehittyikin varsinainen herkkusuu, rakastan ruokaa! paino-ongelmia ei kuitenkaan ole, ruuan määrän huomioiden täytyy johtua osittain geeneistä.