Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka/herkku, jota ei ostettu lapsuuden perheessäsi

Vierailija
09.02.2014 |

Mitä ruokaa taikka herkkua haaveilit saavasi lapsena, mutta jota ei kuitenkaan teidän perheessä ostettu?

Itselläni tällaisia olivat ainakin

- paahtoleipä. Leipä tehtiin itse, eikä todellakaan ostettu kaupasta. Kun sain eka kesätyörahat, ostin leivänpaahtimen(!). Enpä ole paljo paahtoleipää ostellut, koska sellaista höttöä ja teollista pskaa ei tee kyllä mieli. Arvostan nykyään todella paljon ihan kotona paistettua leipää, mitä lapsuuden kodissani sain.

- muro. Näitä vedin aikuisiälläni jonkin aikaa niin, että napa tirskui. Niiden syönnin olen lopettanut, koska täynnä sokeria ja aivan turhaa "ruokaa". En kyllä ymmärrä kuka vanhempi edes haluaa syöttää omalle lapselleen muroja.

-jukurtti; liian kallista monilapsiselle perheelle. Jukurttejakin vetelin, mutta lopetin maustettujen jukurttien syönnin liiallisen sokerin takia. Luonnonjukurtti ja marjat, hedelmät hyvä yhdistelmä.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain syödä mitä tahdoin.

Vierailija
42/69 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan joulut, kun kaverit kertoivat, mitä ruokia heidän äitinsä tekevät. Äitini ei osannut / ollut kiinnostunut ruoanlaitosta, joten esim.laatikot ostettiin valmiina. Sen lisäksi oli valmista italiansalaattia, purkkiherneitä ja yhtä juustoa, ehkä jotain kalaa, ja siinä se. Lihakastikkeen äiti sentään taisi tehdä. Ei se määrä, mutta kun ne tarjoiltiin suoraan niistä samoista astioista, joissa ne oli ostettukin.

Ala-asteikäisenä ostin joulupöytään omilla rahoillani muistaakseni ainakin sitruunan ja persiljanipun ja pyysin, että saisin kattaa pöydän. Voi, kuinka onnellinen olin, kun ruoka oli edes vähän näyttävämmin esillä, mitä nyt noin 8-10 -vuotias lapsi osaa laittaa. Vieläkin naurattaa ja nolottaa, kun katsoo meidän joulukuvia, kun istumme joulupöydässä - pöytä on niin nolo hernepurkkeineen. Joulut olivat silti aina mukavia, joten ruoasta viis.

p.s. Äitikin on jo innostunut laittamaan ruokaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persikkaa ym. muita ei-niin-tavallisia(siihen aikaan) hedelmiä. Naapurin lapset söivät niitä ja mä kuolasin vieressä :)

Nuudeleita, söin ekan kerran nuudeleita parikymppisenä, kaveri meinas pyörtyä kun en tiennyt mikä on nuudeli :D

Vierailija
44/69 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appelsiinimehua saatiin isovanhemmilla sekä leivän päälle voita, kotona sekamehutiivistettä ja flooraa ( YÖÖK). Kaakaota harvoin jos kävi varkaissa pikkuveljen kaakaopurkilla. Meille muille (tyttöjä 3 kpl) ei ollut kaakaota kun olisimme syöneet sitä niin paljon.. Limppari 0,33 jaettiin siskojen kesken saunassa. Rahasta ei ollut pulaa, ainakin vanhemmat sitä savuna ilmaan polttelivat aski päivässä per nuppi.

Nyt kotona appelsiinimehua ja voita, KAAKAOTA :), limpparia juon vain kun syön roskaruokaa eli 1xkk max.

Vierailija
45/69 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaampi kaverini osti joskus kaupasta vesimelonia, tarjosi minullekin. Oli paljon siemeniä. Kotiin eikoskaan ostettu. Syntynyt 73..

Vierailija
46/69 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsejä ja juustonaksuja meillä oli todella harvoin. Paahtoleipää meillä ei syöty, vaan aina oli leipomon ruisleipää tai itsetehtyä leipää.

Vierailija
47/69 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:35"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:31"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:27"]

En muista että olisi ollut mitään sellaista ruokaa,mitä olisin erityisesti hinkunut mutta en olisi saanut. Limsaa ei ostettu kuin saunapäivinä ja joskus kesällä, kun mentiin rannalle. Viikonloppuna minä, pikkusisko ja pikkuveli mentiin isän kanssa grillille ja ostettiin lihapiirakoita.

Karkkia ja herkkuja sain syödä melko vapaasti, mitään karkkipäiviä ei ollut. Hampaat vaan harjattiin joka ilta ja aamu, eikä mulla kyllä ole paljon reikiä ollutkaan vaikka ikääkin on reilusti yli 40.

[/quote]

Eläköön fluoraus!

[/quote]

Juu, silloin purskuteltiin koulussa fluoria. Mutta onhan nuoremmillekin sitä annettu, omille 80- luvun lopussa syntyneille lapsilleni annoin fluoritabletteja, se oli silloin suosituksena.

[/quote]

Liiallinen fluorinsaanti aiheutti aivoissa jotakin kehityshäiriöitä, en muista nyt mitä. Mutta se jäi mieleen, ettei sitä nykytiedon mukaan kannatta käyttää liikaa. 

Myös muita ongelmia aiheuttaa..

Täältä löyty jotain, korrelaatio lasten älykkysosamäärään: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3491930/

Heh, kyllä minä tuon korkeamman älykkyyden mieluummin lapsilleni antaisin, kuin liikaa fluoria elimistöön, hammaskaluston terveyden kustannuksellakin. 

Vierailija
48/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

limsaa

lihispiirakkaa

Vierailija
49/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli maatalo ja oli lihaa yllin kyllin lampaasta sikaan joten makkaraa ei syöty.

Vierailija
50/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan mehu. Olin tosi kateellinen naapurissa asuvalle naapurilleni, joka sai juoda kaupan mehua (Mehukattia siinä valkoisessa kanisterissa) joka päivä ihan ruokajuomanakin. Meillä oli aina itse tehtyä viinimarjamehua.

Vierailija
51/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:07"]

Kaupan mehu. Olin tosi kateellinen naapurissa asuvalle kaverilleni, joka sai juoda kaupan mehua (Mehukattia siinä valkoisessa kanisterissa) joka päivä ihan ruokajuomanakin. Meillä oli aina itse tehtyä viinimarjamehua.

[/quote]

Tietenkin olin kateellinen kaverilleni, joka asui naapurissa :)

Vierailija
52/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan elävästi, että KERRAN meillä oli paahtoleipää. Uunin ritilä aseteltiin hellan levyjen päälle ja siinä paahdettiin. Oi niitä aikoja!

Vierailija
53/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan mehu. Olin tosi kateellinen naapurissa asuvalle naapurilleni, joka sai juoda kaupan mehua (Mehukattia siinä valkoisessa kanisterissa) joka päivä ihan ruokajuomanakin. Meillä oli aina itse tehtyä viinimarjamehua.

[/quote]

Unohtui mehu tuolta listalta. Kyllä kaupan mehu oli jotain niin hieno, kun meilläkin keitettiin itse mehut. Näin vanhempana taas arvostaa itsekeitettyä mehua. Kaupan mehut täysin hirveitä. Mehumaijassa keitetty mehu maistuu oikealta mehulta.

-ap

Vierailija
54/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustonaksuja, sipsejäkin vain harvaan. Popcornit tehtiin itse.

Vierailija
55/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut koskaan ranskista. En ole sitä kyllä montaa kertaa aikuisenakaan syönyt, niin joutavaa höttöleipää, mutta lapsena himoitsin sitä, kun kavereilla oli usein.

Vierailija
56/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronia tai riisiä. Joka ruoalla oli perunaa. 

Kun muutin yksin asumaan aloin syödä keitettyjen perunoiden tilalla lähes aina makaronia tai riisiä. Vieläkään en pidä kuoriperunoista.

Vierailija
57/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meillä oli molempia ja mä niin tykkäsin siitä punaisista viinimarjoista tehdystä mehusta. :) Kaupan mehu oli pahaa. Outo lapsi. :)

Meillä ei lähes koskaan ollut mitään erikoisempaa, olisin kaivannut enemmän tulista ruokaa ja eri makuja, mutta aina oli vaan suomalaista mautonta mössöä.

Vierailija
58/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hah, tästä näkee että herkkuja pihtaamalla saadaan aikaan ikäviä ihmisiä. 

Vierailija
59/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin ei ostettu valmiita mehuja tai yksittäispakattuja jukurtteja, aina piti laimentaa mehu itse ja annostella jukurtti lautaselle. Limsaa ostettiin, muttei ikinä kaikille "omaa" pientä pulloa, vaan aina yksi iso jaettavaksi. Samoin karkkeja yksi pussi jaettavaksi, ei omia. En muista oikeastaan mitään mitä ei olisi lainkaan hankittu. :D Lisäksi elokuviin tehtiin popkornit itse kotona pussiin mukaan, niitä ei ostettu elokuvateatterissa.

Nykyään toimin itsekin noin, sillä niin säästää, mutta nuorempana omille muuttaessa nuo olivat luksusta, joita ei ikinä lapsuudenperheessä saanut, toki piti silloin toimia aina toisin :D

Vierailija
60/69 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kade kaverille jonka kotona aina pakkasessa oli mövenpick jätskejä useita makuja.