Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdunpoisto lestadiolaisilla naisilla???

Vierailija
09.02.2014 |

Miksi niin monilta lestadiolaisilta naisilta poistetaan  kohtu? Onko lestadiolaisten yhteisön piirissä yleinen tai perinnöllinen sairaus joka johtaa tähän?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa edellä pari vanhoillislestadiolaista on kommentoinut että he käyttävät itsekkin ehkäisyä ja se on tässä uskonliikkeessä ookoo. Tuotiin esiin myös se, että nykyään lestadiolaisilla on "lupa käyttää järkeään" ratkaistessaan perheensä kokoon liittyviä asioita.

Nuo väitteet tuntuvat olevan kokonaan toisesta maailmasta kuin mitä luin tänään helsinkiläisen rauhanyhdistyksen seurapuhujan Tuomo Komulaisen haastattelusta.

Hän pitää ehkäisyä ehdottomasti syntinä ja perusteli näin:

"Syntyvyyden sääntelemättömyys on Raamatun luomiskertomuksen ja ensimmäisen uskonkappaleen pohjalta nouseva uskonkuuliaisuuden asia. Opillisia asioita ei voi muuttaa."

http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194873605178/artikkeli/lestadiolaispuhuja+minun+uskonsisareni+eivat+papiksi+havittele+.html

Samoin tuolla edellä siteerattu suviseuroissa puhunut puhuja julisti ehkäisyn synniksi, sillä perusteella että se on MURHA.

Onko vanhoillislestadiolaisuudessa kaksi erilaista opetusta nyt tästä ehkäisystä, eli on epäselvää pidetäänkö ehkäisyä syntinä vai ei.

Miten on, arvon vl-keskustelijat? Onko ehkäisy edelleen vanhoillislestadiolaiselle syntiä?

Yksiselitteinen lyhyt vastaus riittää. Kiitos.

Vierailija
2/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjolan Sanomissa oli tänään l(9.2.2014) aajasti vanhoillislestadioalisuudesta. Monia oli haastateltu. 

Siinä sanottiin ehkäisykiellosta että vaikka moni uskovainen ei pitä ehkäisykieltoa raamatullisena, niin se ei ihan nopeasti voi muuttua hyväksytyksi.

Muutoksen taakse pitäisi saada paikallisten rauhanyhditysten "kellokkaita" eli johtotasoa.

"Pohjoissuomalainen lestadiolaismies sanoo, että vaikka Olavi Voittonen sallisi yhtäkkiä ehkäisyn, se ei vaikuttaisi kentällä. Haastateltu rivijäsen ei halua nimeään julkisuuteen.

– Liikkeellä ei ole johtoa, jolla on absoluuttista valta. Käytännöt riippuvat siitä, kuka on kellokas missäkin, mies sanoo. "

http://www.pohjolansanomat.fi/Paikalliset/1194873605587/artikkeli/tutkija+vanhoillislestadiolainen+liike+hyvaksyy+viela+naispappeuden+tassa+liikkeen+viisi+kipupistetta.html#/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen kysymys pohtia että onkohan rauhanyhdistykse saarnamiehillä koskaan häivähdystäkään mielessä siitä millainen vastuu heillä on puheita pitäessään? Kun näyttää ihnmiset ottavan puhujan puheet 100% tosissaan? Että eivät sääli edes sairasta vaimoaan eivätkä lapsiaan?

Vierailija
4/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtu haurastuu raskauksien yhteydessä. Ja kun niitä raskauskoa tulee useita peräkkäin niin ei kohtu yleensä ehdi edes palautua edellisestä raskaudesta. Olisiko ihan tämä syynä.

Vierailija
5/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle on tehty jopa 6-7 keisarinleikkausta, mikä voi johtaa tosi huonokuntoiseen kohtuun, joka on parempi poistaa kokonaan.

Vierailija
6/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun laskeumaa veikkaan, eivät treenaa varmaankaan kovin usein lantionpohjalihaksia. http://www.hs.fi/terveys/a1381293211319

Vierailija
7/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei saa ehkäistä niin tehdään lääkärin kans sopimus että otetaan kohtu pois ni mukuloita ei tu vaikka äijä haluais.

Vierailija
8/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite lestadiolaisena en oo ees pistäny merkille tällästä, no ehkä oon viel sen verran nuori (21) ettei oo ees ajankohtasta. Mutta yhen syyn veikkaisin olevan juurikin se että lapsiluku alkaa olla jo täynnä että enempää ei tarvitse siunaantua. Ei kai kukaan siinä vaiheessa jollain pillereillä tms. rupee pelleileen jos on varma että pysyvä ehkäsy keino halutaan.

Vierailija
9/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:54"]

Ite lestadiolaisena en oo ees pistäny merkille tällästä, no ehkä oon viel sen verran nuori (21) ettei oo ees ajankohtasta. Mutta yhen syyn veikkaisin olevan juurikin se että lapsiluku alkaa olla jo täynnä että enempää ei tarvitse siunaantua. Ei kai kukaan siinä vaiheessa jollain pillereillä tms. rupee pelleileen jos on varma että pysyvä ehkäsy keino halutaan.

[/quote]

Kohdunpoisto vain ei meidän taviksien keskuudessa todellakaan ole ehkäisykeino, vaan operaatio, joka tehdään tiukasti lääketieteellisistä syistä. Mutta ehkä lestadiolaisten kohdalla tehdään poikkeuksia, että saadaan lisääntyminen jollain lailla aisoihin ja omatunto hiljenemään.

Vierailija
10/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:54"]Ite lestadiolaisena en oo ees pistäny merkille tällästä, no ehkä oon viel sen verran nuori (21) ettei oo ees ajankohtasta. Mutta yhen syyn veikkaisin olevan juurikin se että lapsiluku alkaa olla jo täynnä että enempää ei tarvitse siunaantua. Ei kai kukaan siinä vaiheessa jollain pillereillä tms. rupee pelleileen jos on varma että pysyvä ehkäsy keino halutaan.

[/quote]

Mikä on oma kantasi ehkäisyyn? Ihan siksi, kun puhut ettei lapsia tarvitse enempää siunaantua - ilmeisesti hyväksyt sen?

Vierailija
11/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoisto on ainoa "sallittu" ehkäisymuoto. Ikävää, mutta näin se vaan menee, koska poistolle on saatavissa muitakin perusteita kuin ehkäisy.

Vierailija
12/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:18"]

Kohdunpoisto on ainoa "sallittu" ehkäisymuoto. Ikävää, mutta näin se vaan menee, koska poistolle on saatavissa muitakin perusteita kuin ehkäisy.

[/quote]

Kamalinta on se, että miesten siemen on niin pyhää, ettei sen virtaamista voi estää mitenkään. Naisille jää koko taakka, pakko tehdä joko lapsia tai syntiä.

Vierailija
13/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, yleistä n. 40-v vl-naisille. Joillakin lääketieteellinen syy (kohdunlaskeuma tms), mutta oikeasti syy on yleensä se, ettei äiti jaksa enää yhtään uutta vauvaa. Hirveä ajatus, että säästyäkseen synnytyksiltä on mentävä leikkaukseen, josta voi olla suuria haittavaikutuksia. Eräs tuttuni kuoli leikkaukseen muutama vuosi sitten. Mua oikeasti niin säälittää vl-äidit.

Vierailija
14/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:26"]Tosiaan, yleistä n. 40-v vl-naisille. Joillakin lääketieteellinen syy (kohdunlaskeuma tms), mutta oikeasti syy on yleensä se, ettei äiti jaksa enää yhtään uutta vauvaa. Hirveä ajatus, että säästyäkseen synnytyksiltä on mentävä leikkaukseen, josta voi olla suuria haittavaikutuksia. Eräs tuttuni kuoli leikkaukseen muutama vuosi sitten. Mua oikeasti niin säälittää vl-äidit.

[/quote]

Kiitos vain mutta en kaipaa sääliäsi. Ensiksi, koska minulla ei ole synnytyspakkoa eli käytämme ehkäisyä kun siltä tuntuu. Toisekseen, en usko olevani ainut järkevä vl.

Pistää vihaksi tuollainen kukkahattutätimäinen säälittely, jolla tehdään karkeita yleistyksiä samalla nostaen itsensä korkeampaan arvoon ("minä olen järkevä, en ikinä alkaisi moiseen, voi teitä reppanoita"). En jaksa sääliä niitä äitejä, jotka ovat ns. synnytyskoneita, valitsevat juopon puolison, kestävät perheväkivaltaa tai mitä muuta kamalaa ihminen nyt voi tehdäkään... jokainen valitsee osansa. Säälillä ei saa mitään aikaan.

Vierailija
15/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:26"]Tosiaan, yleistä n. 40-v vl-naisille. Joillakin lääketieteellinen syy (kohdunlaskeuma tms), mutta oikeasti syy on yleensä se, ettei äiti jaksa enää yhtään uutta vauvaa. Hirveä ajatus, että säästyäkseen synnytyksiltä on mentävä leikkaukseen, josta voi olla suuria haittavaikutuksia. Eräs tuttuni kuoli leikkaukseen muutama vuosi sitten. Mua oikeasti niin säälittää vl-äidit.

[/quote]

Kiitos vain mutta en kaipaa sääliäsi. Ensiksi, koska minulla ei ole synnytyspakkoa eli käytämme ehkäisyä kun siltä tuntuu. Toisekseen, en usko olevani ainut järkevä vl.

Pistää vihaksi tuollainen kukkahattutätimäinen säälittely, jolla tehdään karkeita yleistyksiä samalla nostaen itsensä korkeampaan arvoon ("minä olen järkevä, en ikinä alkaisi moiseen, voi teitä reppanoita"). En jaksa sääliä niitä äitejä, jotka ovat ns. synnytyskoneita, valitsevat juopon puolison, kestävät perheväkivaltaa tai mitä muuta kamalaa ihminen nyt voi tehdäkään... jokainen valitsee osansa. Säälillä ei saa mitään aikaan.

[/quote]

En ole säälijäsi, mutta minua kauhistuttaa ajatus ihmisestä, joka ei sääli ketään omien valintojensa vuoksi kärsimään joutunutta. Elämä ilman empatiaa on minun mielestäni merkki siitä, että ihminen on joutunut kestämään enemmän kuin jaksaa. Tai sitten hän on omaksunut jonkin hämärän menestysteologian.

Vierailija
16/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:58"]

[/quote]

[/quote]

En ole säälijäsi, mutta minua kauhistuttaa ajatus ihmisestä, joka ei sääli ketään omien valintojensa vuoksi kärsimään joutunutta. Elämä ilman empatiaa on minun mielestäni merkki siitä, että ihminen on joutunut kestämään enemmän kuin jaksaa. Tai sitten hän on omaksunut jonkin hämärän menestysteologian.

[/quote]

Minulle empatia ja sääli eivät ole synonyymeja. Säälillä on sellainen kaiku, että voivotellessa nostetaan itsensä toisen yläpuolelle. Empatia taas... siinä ihminen hyppää sinne kuoppaan viereen istumaan, eikä hymistele kuopan reunalta että voivoi kun sinne jouduit. Siksi en näe että säälillä saavutetaan mitään, ainakaan positiivisessa mielessä.

Vierailija
17/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää että joskus säälin vl äitejä kun lapsia on paljon, uusi raskaus, eikä jakseta perheestä huolehtia, saati sitten itsestä. On masentunut ym. Itse samaan vl joukkoon kuuluva. Otan kyllä järjen käteen tarvittaessa. Väsyin kolmannen lapsen jälkeen ja tarvitsimme ammattiapua itkuisen vauvan hoidon aikana. Sen jälkeen otimme ehkäisyn käyttöön. En halunnut olla se väsynyt välinpitämätön masentunut ison perheen äiti, vaan iloinen, perheen kanssa jaksava äiti. Jossain vaiheessa vauvakuume yllätti. Nuorin oli silloin 4-v. Jätimme ehkäisyn ja saimmekin sitten ihanan tytön! Raskauden jälkeen otettiin taas ehkäisy käyttöön. Kun nuorin oli 3-v, tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta. Tieto raskaudesta oli järkytys! Tosin nyt jo iloinen asia. Kohta saamme kaksoset. Perhe on iso! Mutta haluttiin pitää nämä kaksoset. Ehkäisy otetaan käyttöön raskauden jälkeen. Haluan toipua raskaasta raskausajasta ja nauttia vauvoista ilman raskauden pelkoa. (jos se nyt toimis) haluan elämältäni siis muutakin kun raskauksia, synnytyksiä ja jatkuvaa väsymystä. Elämä on elämisen arvoinen! Kaikki ei varmaan pitäis meitä vl. Itse olemme sinut omien asioimme kanssa ja olemme onnellisia!

Vierailija
18/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en sääli vl-naisia. Säälin heidän lapsiaan, jotka eivät kaikki välttämättä saa tarvitsemaansa huomiota. Toisaalta lapsiluku ei ole mikään merkki huonosta lapsuudesta. Voi yksilapsisen perheenkin lapsi jäädä huomiotta.

Vierailija
19/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Todella hyvin sanottu.

Vierailija
20/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, Sääli ja empatia eivät ole synonyymeja, mutta usein vahvassa yhteydessä toisiinsa. Sen sijaan "en jaksa sääliä... itse valitisivat..." kuulostaa negatiiviselta syylllistämiseltä. Itse olen sitä mieltä että on parempi silti sääliä ("voi voi kun olet tippunut rotkoon") Kun asenne: en-jaksa-sääliä. Vaikutat ylimieliseltä. Lisäksi nuo nimittelyt "kukkahattutädit" yms. (Oletan että olet sama kommentoija kun tuo aiempi)

17

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä