Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdunpoisto lestadiolaisilla naisilla???

Vierailija
09.02.2014 |

Miksi niin monilta lestadiolaisilta naisilta poistetaan  kohtu? Onko lestadiolaisten yhteisön piirissä yleinen tai perinnöllinen sairaus joka johtaa tähän?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:07"]14, Sääli ja empatia eivät ole synonyymeja, mutta usein vahvassa yhteydessä toisiinsa. Sen sijaan "en jaksa sääliä... itse valitisivat..." kuulostaa negatiiviselta syylllistämiseltä. Itse olen sitä mieltä että on parempi silti sääliä ("voi voi kun olet tippunut rotkoon") Kun asenne: en-jaksa-sääliä. Vaikutat ylimieliseltä. Lisäksi nuo nimittelyt "kukkahattutädit" yms. (Oletan että olet sama kommentoija kun tuo aiempi)

17

[/quote]

Mikä hyöty säälistä on? Se on turhanpäiväistä voivottelua ja kärsimyksen alleviivaamista, jonka alle usein jää se tärkein eli toiminta ja toisen ihmisen tukeminen ongelman ratkaisemiseksi. Olen nähnyt järkyttävät määrät väsyneitä vanhempia, joiden lapsiluku on määräytynyt seurakunnan määräyksen mukaisesti, ei siinä päänsilittelyt auta. Se miksi suhtaudun sääliin näin vihaisesti, on juurikin sen aiheuttamat negatiiviset vaikutukset. Kun sen kaiken kauhistelun sijaan voisi ihan vain tarttua ongelmaan ja auttaa.

Toisaalta taas uskon suurimman osan vl-vanhemmista tekevän rationaalisia ratkaisuja mitä tulee perhekokoon. Että otetaan lapset vastaan kuunnellen myös omaa jaksamista. Se että on kymmenen lapsen äiti, ei kerro vielä mitään henkilön mielenterveydestä. Joku haluaa yhden lapsen, joku niin monta kuin vain saa.

Vierailija
22/30 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syvällisin kirja mikä SRK-lestadiolaisuuden suuntauksesta on ikinä julkaistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:07"]Tuossa edellä pari vanhoillislestadiolaista on kommentoinut että he käyttävät itsekkin ehkäisyä ja se on tässä uskonliikkeessä ookoo. Tuotiin esiin myös se, että nykyään lestadiolaisilla on "lupa käyttää järkeään" ratkaistessaan perheensä kokoon liittyviä asioita.

Nuo väitteet tuntuvat olevan kokonaan toisesta maailmasta kuin mitä luin tänään helsinkiläisen rauhanyhdistyksen seurapuhujan Tuomo Komulaisen haastattelusta.

Hän pitää ehkäisyä ehdottomasti syntinä ja perusteli näin:

"Syntyvyyden sääntelemättömyys on Raamatun luomiskertomuksen ja ensimmäisen uskonkappaleen pohjalta nouseva uskonkuuliaisuuden asia. Opillisia asioita ei voi muuttaa."

http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194873605178/artikkeli/lestadiolaispuhuja+minun+uskonsisareni+eivat+papiksi+havittele+.html

Samoin tuolla edellä siteerattu suviseuroissa puhunut puhuja julisti ehkäisyn synniksi, sillä perusteella että se on MURHA.

Onko vanhoillislestadiolaisuudessa kaksi erilaista opetusta nyt tästä ehkäisystä, eli on epäselvää pidetäänkö ehkäisyä syntinä vai ei.

Miten on, arvon vl-keskustelijat? Onko ehkäisy edelleen vanhoillislestadiolaiselle syntiä?

Yksiselitteinen lyhyt vastaus riittää. Kiitos.

[/quote]

Kyllä sitä pidetään syntinä, usein jopa aina ja joka tilanteessa. Kanta on kuitenkin muuttumassa, ja nuorempi sukupolvi on selkeästi jakautunut kahtia tässä. Tarkoitan nyt noin 20-30-vuotiaita lestadiolaisia. Osa on jyrkästi sitä vastaan, mutta yhä enenevä osa hyväksyy sen vähintään terveyden- ja sairaudenhoidollisessa tarkoituksessa. Tästä ei kuitenkaan puhuta, ja muun muassa puhujat kieltävät kokonaan tällaisen kehityksen: ehkäisyn puolustajia pidetään eriseuralaisena marginaaliryhmänä joka pitää vain kovaa meteliä. Totuus on kuitenkin se, että ehkäisy tulee poistumaan ns. syntilistalta ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
24/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vanhoillislestadiolainen nainen on 36 vuotias, ja hänellä on miehenä kanssa jo kahdeksan lasta, suurperhe siis. Naisella on diagnoosi vakavasta psyykkisestä sairaudesta, ja hän on puhunut toisinaan outoja. Hän on myös ilmaissut uskovaisille tutuille ja sukulaisille että hän ei enää haluaisi lapsia. "Meillä on jo liian paljon lapsia."  

Hänelle sanotaan että ehkäisy on aina synti. Ehkäisy on "Jumalanvaltakunnassa synniksi saarnattu"...  sillä perusteella että ihminen "ei saa estää Jumalan luomistyötä".

Nainen tulee jälleen raskaaksi ja on huonossa kunnossa. Häntä painaa huoli siitä, että muut lapset jäävät vaille huolenpitoa, kun perheeseen taas syntyy vauva. Hän tuntee jo sairautensa ja tietää että ei itse tule jaksamaan, voimavarat on loppu ja mielen sairaus nostaa mieleen harhanäkyjä.

Kun yhdeksäs lapsi on syntynyt, kuluu muutama päivä ja käy niin, että nainen harhoissaan ja valvomisesta uupuneena tukehduttaa vauvan. Pieni tyttövauva menehtyy.Mies löytää kuolleen vauvan ja vaimonsa kotoa ja hälyttää ambulanssin.

36-vuotias nainen joutuu oikeuden eteen syytettynä murhasta. Hän on vanhoillislestadiolainen Nina Koistinen ja kuuluu Amerikoissa Phoenixin lestadiolaiseen yhteisöön.

Lestadiolainen saarnaaja E. Jurmu antaa Phoenixissa  lausunnon lehdistölle:

“Jumala loi Ninalle hänen mielisairautensa. Hän antoi hänelle kaikki ne lapset jotka hän hän pystyi synnyttämään. Ja jos hän ei olisi voinut hoitaa enempää lapsia, niin Jumala olisi sulkenut hänen kohtunsa.”

http://freepathways.wordpress.com/2014/02/03/saarna-ehkaisy-on-synti/

Amerikasta vierailee vl-saarnaaja Suomessa viime kesänä. Suviseuroissa hän korostaa saarnassaa, että ehkäisy on aina ehdottomasti syntiä eikä sovi uskovaiselle. "Ehkäisy on murhan synti." sanoo puhuja Pudasjärven seuroissa kesällä 2013.

Paikalla on yli 80 000 kuulijaa Suomesta ja ulkomailta.

Paikalla on myös Suomen luterilaisen kirkon piispoja, pappeja ja maallisten viranomaisten edustajia.

Vierailija
25/30 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:14"]Tämä vanhoillislestadiolainen nainen on 36 vuotias, ja hänellä on miehenä kanssa jo kahdeksan lasta, suurperhe siis. Naisella on diagnoosi vakavasta psyykkisestä sairaudesta, ja hän on puhunut toisinaan outoja. Hän on myös ilmaissut uskovaisille tutuille ja sukulaisille että hän ei enää haluaisi lapsia. "Meillä on jo liian paljon lapsia."  

Hänelle sanotaan että ehkäisy on aina synti. Ehkäisy on "Jumalanvaltakunnassa synniksi saarnattu"...  sillä perusteella että ihminen "ei saa estää Jumalan luomistyötä".

Nainen tulee jälleen raskaaksi ja on huonossa kunnossa. Häntä painaa huoli siitä, että muut lapset jäävät vaille huolenpitoa, kun perheeseen taas syntyy vauva. Hän tuntee jo sairautensa ja tietää että ei itse tule jaksamaan, voimavarat on loppu ja mielen sairaus nostaa mieleen harhanäkyjä.

Kun yhdeksäs lapsi on syntynyt, kuluu muutama päivä ja käy niin, että nainen harhoissaan ja valvomisesta uupuneena tukehduttaa vauvan. Pieni tyttövauva menehtyy.Mies löytää kuolleen vauvan ja vaimonsa kotoa ja hälyttää ambulanssin.

36-vuotias nainen joutuu oikeuden eteen syytettynä murhasta. Hän on vanhoillislestadiolainen Nina Koistinen ja kuuluu Amerikoissa Phoenixin lestadiolaiseen yhteisöön.

Lestadiolainen saarnaaja E. Jurmu antaa Phoenixissa  lausunnon lehdistölle:

“Jumala loi Ninalle hänen mielisairautensa. Hän antoi hänelle kaikki ne lapset jotka hän hän pystyi synnyttämään. Ja jos hän ei olisi voinut hoitaa enempää lapsia, niin Jumala olisi sulkenut hänen kohtunsa.”

http://freepathways.wordpress.com/2014/02/03/saarna-ehkaisy-on-synti/

Amerikasta vierailee vl-saarnaaja Suomessa viime kesänä. Suviseuroissa hän korostaa saarnassaa, että ehkäisy on aina ehdottomasti syntiä eikä sovi uskovaiselle. "Ehkäisy on murhan synti." sanoo puhuja Pudasjärven seuroissa kesällä 2013.

Paikalla on yli 80 000 kuulijaa Suomesta ja ulkomailta.

Paikalla on myös Suomen luterilaisen kirkon piispoja, pappeja ja maallisten viranomaisten edustajia.

[/quote]

Tämä on järkyttävä uutinen, ja aivan liian monella myös arkipäivää. Kuinka moni olikaan säälinyt tuota äitiä! Mutta mikä hyöty siitä oli - ei mikään.

En muista tuota puhetta, vaikka olin itsekin suviseuroissa. En allekirjoita mitään kyseisen puhujan suustaan suoltamia sammakoita, joten pistin korvat tukkoon etteivät ne saastuisi. Ehkä me äidit menemme ensi kesänä suviseuratelttaan kun tällainen puhe kuuluu, ja istumme penkkiin selkä saarnastuoliin päin?

Vierailija
26/30 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskovainen nainen ja äiti. En suostunut kohdunpoistoon. Seuraamuksia tuli rauhanyhdistyksellä...

Mutta näin on aina opetettu, että uskon tulee perustua AINA yksin Raamattuun niin siksi meidän on hyvä tuntea Raamatun sanaa. 
Itse uskon Jeesuksen opetukseen. Tärkeimmät käskyt ovat rakasta Jumalaasi kaikesta sydämestä ja rakasta lähimmäistä kuin itseäsi. Jeesus itse sanoi: "Siinäpn laki ja profeetat." Emmehän me pysty noudattamaan lakia elikkä siis juuri siksi vain armosta pelastumme...

Jumala ei kirjoituttanut käskyihin lisääntymisvelvoitetta. Kas siksi ei kirjoittanu kun Hän oli jo asettanut kyvyn lisääntyä, luodessaan meidät.  
Siis, lisääntymällä emme "täytä Jumalan käskyä" kuten moni on väärin käsittänyt asian.

No kävi näin. Pidin ry.llä kodin illassa omalta kohdaltani puheenvuoron jossa sanoin että olen ehkäissyt terveydellisistä syistä, koska terveyteni petti.

Minulla se oli oma valinta, koska ilman sitä lääkäri olisi poistanut kohdun. Mutta minä en halunnut menettää mahdollisuutta saada vielä lapsia jos terveyteni kohentuu. Siksi valitis ehkäisyn enkä kohdun poistoa!

En tehnyt parannusta tästä (eli en pyytänyt sitä anteeksi) vaikka siihen kehoitti eräs ry:n puhuja julkisesti sen puheenvuoroni jälkeen. Koska kyse oli sairauden hoidosta, niin ei se ole tullut omalletunnolleni synniksi.

En kokenut tehneeni väärin vaan noudattavani Jeesuksen opetusta, en ehkäissyt itsekkyyttäni vaan lapsieni ja mieheni, sekä oman terveyteni vuoksi, että jaksaisin olla äiti ja vaimo edelleen, lukuisien vaikeiden synnytysten jälkeen.

Jos minulle olisi tehty kohdunpoisto jota en halunnut vaikka lääkäri olisi sen tehnyt, siinä tapauksessa olisin kaikkien hyväksymä uskovainen edelleen! Mutta kun valitsin ehkäisyn, niin se olikin paha ja luettiin synniksi! 

Olen vielä sen ikäinen, että voisin vielä saada lapsia, jos voimat palaa, niin silti kohdunpoisto olisi ollut muiden uskovaisten mielestä hyväksyttävämpi kuin ehkäisy. Tmä on minusta omituista, eikä perustu Raamattuun mitenkään!  

Rakastan kaikkia lapsiamme enkä antaisi yhtään pois.

Mutta en kaipaa niitä lapsia jotka mahdollisesti olisi syntyneet ilman ehkäisyä, miksi kaipaisin sellaista mitä ei ole enkä ole koskaan kokenut ja nähnyt? Ihminen ei ole olemassa ennen hedelmöittymistä!

Ilman ehkäisyä olisin kuollut, siis olisin taivaassa mutta olisin kuollut verenvuotoon tms. mikä olisi seurannut siitä. Mutta  sellaisella uhkarohkeudella olisin jättänyt lapsemme ilman äitiä puoliorvoiksi  ja puolisoni ilman vaimoa. Tällaista "uhria" ei taivaallinen Isä koskaan vaadi!!

Jeesuksen opetuksia on hyvä lukea Raamatusta, ne ovat antaneet minulle lohtua tässä tilanteessa enkä jaksa välittää enää ihmisten moukkamaisuudesta. Kylmyys ja kovuus ei ole Pyhästä hengestä.

Minut on rauhanyhdistyksen piiristä työnnetty pois, ei tervehditä, kartetaan ja tehtävistä hiljaisuudessa vapautettu vähin äänin.

Nähtävästi minua ei pidetä uskovaisena ja olen "tuomittu kadotukseen".

Vierailija
27/30 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa, kun kaikki ajatellaan miesten kautta ja miesten aivoilla. Nainen on maailman tärkein olento. Jotkut haluavat puhua tasavertaisesta kumppanista miehen ohella, mutta mielestäni nainen ottaa suuremman vastuun, kun antaa koko kroppansa lapsen kantamiseen sisällä ja synnytykseen... Nainen on mielestä enemmän kuin tasavertainen kumppani miehen rinnalla.

Vierailija
28/30 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 04:32"]

Inhottavaa, kun kaikki ajatellaan miesten kautta ja miesten aivoilla. Nainen on maailman tärkein olento. Jotkut haluavat puhua tasavertaisesta kumppanista miehen ohella, mutta mielestäni nainen ottaa suuremman vastuun, kun antaa koko kroppansa lapsen kantamiseen sisällä ja synnytykseen... Nainen on mielestä enemmän kuin tasavertainen kumppani miehen rinnalla.

[/quote]

Niin, siis ...kuka tässä on sinun mielestäsi ajatellut "miesten kautta ja aivoilla" ?

Vierailija
29/30 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:25"]

Miksi niin monilta lestadiolaisilta naisilta poistetaan  kohtu? Onko lestadiolaisten yhteisön piirissä yleinen tai perinnöllinen sairaus joka johtaa tähän?

[/quote]

lestadioalisuskonnossa on kaikki muu ehkäisy syntiä. vain kohdunpoisto on sallittu. Monelle naiselle myös keskenmenot ovat helpotus, ei tragedia.

Pauliina Rauhalan romaani Taivaslaulu: “kohdunpoisto on suomen kielen kaunein sana”

http://freepathways.wordpress.com/2013/08/13/pauliina-rauhalan-romaani/

Vierailija
30/30 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:23"]

Syvällisin kirja mikä SRK-lestadiolaisuuden suuntauksesta on ikinä julkaistu.

[/quote]

Luin Taivaslaulun, se on todella koskettava, aivan liikuttava kirja. Oli vaikea lukea kyynelehtimättä. mitään siirappiromantiikkaa se ei ole vaan totta ja oikeaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan