Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selviänkö veloistani ikinä?

Vierailija
29.10.2020 |

Minulla on velkaa noin 13 000€.

Luottotiedot ovat siis menneet.
Velat ovat perinnässä eri perintätoimistoilla kuten lowell, intrum justitia ja ok-perintä. Ulosotossa ei tällä hetkellä ole kuin 300 euroa. Tuo että ne ovat ripoteltuina joka puolelle tekee maksamisesta vaan vaikeampaa.

En siis osaa käyttää rahaa ollenkaan. Kaikki muut asiat ovat elämässäni kunnossa. Minulla on perhe ja muuten tosi tasapainoinen elämä.
Raha-asiat vaan ihan täysin rempallaan.

Tiedän kyllä suunnilleen kuinka rahaa pitäisi käyttää, miten saisin sen riittämään ja miten säästetään jne mutten osaa toimia sen mukaan.

Minulla on adhd eli en tiedä onko se "syypää" tähän mutta raha vaan katoaa käsistäni! En osaa yhtään hahmottaa onko rahaa paljon vai vähän enkä osaa tai pysty tekemään mitään taulukoita tai laskelmia. Säästämisyritykset kariutuu alkutekijöihin.

Edunvalvoja olisi varmaan paras omassa tilanteessani. Tosin en tiedä miten sellaisen saa ja miten se toimii ym? Ja saako sitä edes ns tavallinen ihminen?

Nyt mietin että maksaisin yhden velan joka kuukausi pois. Velat koostuu pääosin pikkusummista. En tiedä vaan onnistuuko tämäkään pitkällä aikavälillä kun vaatii pitkäjänteisyyttä ja kuitenkin vähän pitäisi osata suunnitella mihin raha riittää ja miten sitä käytetään.
Suoraveloituksella menee nyt yksi lasku joka kuukausi. Se olisi itselle paras tapa. Tosin en osaa hahmottaa mistä rahasta maksan mitäkin. Tulot ovat säännölliset. Kuitenkin sen verran vähän ettei ulosotto vie mitään.

En kehtaa puhua tästä kenellekään. En puhu tästä edes lähiriirin kanssa vaikka he tietävät että minulla ei ole luottotiedot kunnossa.

Miten hel#etissä tästä selviää ikinä?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä Rariin.

Vierailija
2/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tietääkö puolisosi. Hänhän voi auttaa siten, että sinulle luottokielto ja tietty käyttöraha. Kaikki ylimääräinen raha velan lyhennykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä Rariin.

Winrariin?

Vierailija
4/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä talous- ja velkaneuvojaan, sieltä saat konkreettiset ohjeet miten toimia. Viikottain törmään työni kautta velkakierteisiin henkilöihin, joten voin lohduttaa sillä, että velkasummasi on vielä suhteellisen pieni verrattuna moneen muuhun, toki se on olemassa ja pitää hoitaa pois, mutta suunnitelmalla selviät siitä kyllä.

Vierailija
5/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä Rariin.

Winrariin?

Ei. Rari.

Vierailija
6/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole omaa kokemusta velkaantumisesta eikä velkaantuneiden auttamisesta, mutta ymmärtääkseni sinun kannattaisi käydä pankissa. Pankki voisi käsittääkseni antaa sinulle lainan, jolla nuo velat maksetaan pois, ja sen jälkeen sinulle jäisi vain se yksi pankkilaina maksettavaksi. Mikäli he ovat sinua kohtaan todella reiluja, niin tässä pankkilainassa olisi alhaiset korot ja sellainen maksuaika, että saat maksettua sen pois jollain aikataululla.

Joka tapauksessa voimia tilanteeseen, ja toivottavasti saat apua!

Vierailija
7/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tietääkö puolisosi. Hänhän voi auttaa siten, että sinulle luottokielto ja tietty käyttöraha. Kaikki ylimääräinen raha velan lyhennykseen.

Tietää puoliso.

Mikä luottokielto? En saa luottoa mistään nytkään.

Enkä voi miehen kontoille sälyttää koko rahaongelmaa laskuineen vaikka sitäkin miettinyt. Hän hoitaa nyt jo äitinsä talouden ja on helisemässä sen kanssa.

Ap

Vierailija
8/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaverini on yli 10v ollut mulle puolisentoista kymmentä tonnia pystyssä. En tiiä tuleeko siitä takaisinmaksusta kyllä mitään. Ollaan kuitenni osimoilleen sujut asian kans eikä nyt kyllä pitkiin aikoihin oo rahantarvetta ollu, paremminki sitä on liikaa. Toisaalta ahdistaa makuuttaa sitä tileillä mutta masentavan yksinäisyyden ja muun sellasen takia ei oo intoa mässäillä sillä saati suunnitella mihin sitä olisii järjevää käytellä tai sijoitella. Kaikenlaiset pankkineuvottelut sijoitusneuvoskelijoiden kanssa  ovatkin aika sucks ja sylettäviä

Vierailija
9/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kaiken mennä ulosottoon ja sitten teet heidän kanssa maksusuunnitelman.

Vierailija
10/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä talous- ja velkaneuvojaan, sieltä saat konkreettiset ohjeet miten toimia. Viikottain törmään työni kautta velkakierteisiin henkilöihin, joten voin lohduttaa sillä, että velkasummasi on vielä suhteellisen pieni verrattuna moneen muuhun, toki se on olemassa ja pitää hoitaa pois, mutta suunnitelmalla selviät siitä kyllä.

Täytyy ottaa.

Hirveät jonot vaan mutta mieluummin kai jonossa kun ettei tee mitään.

Sen verran tiedän että pitää hankkia kaikista veloista tieto eikä minulla ole suoraan sanottuna tietoa kaikista veloistani.

En halua avata edes postejani. Avaan vaan ne pakolliset laskut.

Ap

Vierailija
11/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvojan saa tekemällä hakemuksen Digi- ja Väestötietovirastoon. Sen voi hakea myös määräajaksi kuten 3 vuodeksi.

Voit myös hakea velkajärjestelyä käräjäoikeudelta. Velkajärjestelyb hakemisessa auttaa paikallisessa oikeusaputoimistossa toimiva veljaneuvoja jolle saat ajan soittamalla oikeusaputoimistoon. Jos olet valmis ottamaan itsellesi edunvalvojan velkajärjestelyn ajaksi niin se auttaa suuresti mahdollisuuksiasi saada velkajärjestely.

Ilmeisesti sinulla on tuloja jolloin voit saada 3 vuoden velkajärjestelyohjelman. Sinulle määritetään maksuvara jonka maksat kuukaudessa velkojille. 3 vuoden jälkeen velat on kuitattu.

Prosessi vie käräjäoikeudessa noin puoli vuotta hakemuksesta aloituspäätökseen. Sen jälkeen alkaa maksuohjelma joka on päätöksestä riippuen 3 tai 5 vuotta.

Ota nyt ensin yhteys sinne oikeusaputoimistoo n

T: Eräs käräjätuomari joka ei tunnusta lukevansa vauvapalstaa.

Vierailija
12/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole omaa kokemusta velkaantumisesta eikä velkaantuneiden auttamisesta, mutta ymmärtääkseni sinun kannattaisi käydä pankissa. Pankki voisi käsittääkseni antaa sinulle lainan, jolla nuo velat maksetaan pois, ja sen jälkeen sinulle jäisi vain se yksi pankkilaina maksettavaksi. Mikäli he ovat sinua kohtaan todella reiluja, niin tässä pankkilainassa olisi alhaiset korot ja sellainen maksuaika, että saat maksettua sen pois jollain aikataululla.

Ehdotat luottotiedottomalle pienituloiselle pankkilainaa?

Vierailija
13/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pieni velka nyt loppujen lopuksi kuitenkin, vielä. Velkaneuvontaan yhteys.

Vierailija
14/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kaiken mennä ulosottoon ja sitten teet heidän kanssa maksusuunnitelman.

Olen ollut velkaantunut jo 15 vuotta. Velat aina häipyy sieltä ulosotosta kuten nytkin japalautuu ripoitellen takaisin. On perintätoimistoilla nyt ne velat kai? Lisäksi kaikki velkojat ei vie niitä ulosottoon asti ikinä vaikka olisi oikeuden päätös. Se että saa maksettua mutta niitä putkahtaa aina jostain taas. Joku ikivanha velka siis.

Se olisikin helppoa jos olisi vain yksi taho johon lyhentää yhtä velkaa.

Ap

Vierailija
15/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama tilanne kuin sinulla diagnoosia ja velkoja myöten. Mulla oli velkaa noin 18 000 euroa. Periaatteessa ulosottoa kannattaa välttää, mutta se voi myös helpottaa maksamista, kun ulosotto vie rahat automaattisesti sun palkasta. Mulla meni velat ulosottoon, kun en enää pystynyt maksamaan niitä velkojille. Kuluja tuli tietysti enemmän, mutta lopuksi sain ne kaikki kuitenkin maksettua.

Omalla kohdalla ulosotto oli hyvä asia, koska se herätti minut tutkimaan enemmän rahankäyttöäni. Ulosoton jälkeen palkasta jäi tosi vähän käteen, joten kulutuksen kanssa oli pakko olla varovainen. Minulla oli (ja on edelleen) myös opintolainaa, joka ei mennyt ulosottoon ja jota maksoin koko ulosottourakkani ajan. Sain vielä säästettyäkin noin 500 euroa ollessani ulosotossa.

Mä en osaa antaa sulle konkreettisia neuvoja rahankäyttöön. Se ulosotto vain jotenkin herätti mut hoitamaan raha-asiani paremmin. Sain maksettua kaikki velkani opintolainaa lukuunottamatta puolisen vuotta sitten. Kyllä säkin tuosta selviät, kun sulla on vielä vähemmän velkaa kuin mulla. :)

Vierailija
16/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintätoimistoon voi soittaa ennen kuin menevät ulosottoon ja sopia maksusuunnitelman. Omasta mielestäni se oma suunnitelmasikin on hyvä, se että maksat yhden pois kerrallaan. Sitten, kun menevät eteenpäin soittelet ja sovittelet. Nyt se säästäminen on sitten aloitettava ilman tekosyitä adhd:stä yms.

Edunvalvontaan voi hakeutua kuka tahansa.

Vierailija
17/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotat luottotiedottomalle pienituloiselle pankkilainaa?

Sen verran tiedän, että ainakin velkaantuneita, luottotiedottomia, pikavippeihin sotkeutuneita on autettu pankeissa antamalla lainoja alhaisilla koroilla. Pikavippifirmoilla on niin suuret korot että niitä ei saa maksettua ikinä takaisin, ja matalakorkoinen pankkilaina on ehdottomasti parempi vaihtoehto. Näissä tilanteissa pankit ovat myös saattaneet laittaa korot alhaisemmiksi kuin ”pitäisi”, jotta asiakas saa maksettua lainansa pois ja pääsee oikeasti eroon veloistaan.

Vierailija
18/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy ottaa.

Sen verran tiedän että pitää hankkia kaikista veloista tieto eikä minulla ole suoraan sanottuna tietoa kaikista veloistani.

Ap

Tilannettasi ei auta, että "työnnät pään pensaaseen", etkä avaa kaikkia postejasi. Otat itseäsi niskasta kiinni ja selvität kaikki velkasi. Olet ne itse tehnyt, itse sinun pitää ne myös selvittää. Kuten täältä voit jo lukea, apua löytyy. Nyt sinun vaan pitää ruveta tekemään jotain asian eteen. Velkasi ei ole kovin suuri, ala siis hoitaa asiaa nyt, etteivät korot juokse koko ajan eri veloissa.

Vierailija
19/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy ottaa.

Ap

Ihan ekana sun varmaan kannattaisi alkaa avaamaan saamasi postit. Lähetä viestiä suurimpiin perintätoimistoihin ja kysele oletko sä niiden asiakas. Se ei ole kivaa hommaa, mutta ensimmäinen askel kohti järjestystä.

Vierailija
20/47 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dave Ramsey Baby Steps.