Leipäjonon asiakkaat heittelevät epämieluisia ruokia ojaan Turussa – aiheuttaneet rottaongelman
Ei taida olla oikeasti nälkäisiä/köyhiä nuo jonottajat?
Uutinen TS:ssa (maksumuuri)
Kommentit (122)
Suuri osa ruokajonon asiakkaists näyttää olevan 50-65 vuotiaita pitkäaikaistyöttömiä / kansaneläkeläisiä, jotka juovat ja röökaavat kelarahat, sitten se kiinteä sapuska haetaan tuolta.
Koko ruokajakelu on vähän kuin vuotavan avohaavan paikkaus laastarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä v*ttua? Saavat ilmaiseksi ruokaa mutta silti kehtaavat nirsoilla ja nyrpistellä nenäänsä? Jos ei kelpaa niin olkoot sitten nälässä tai hommatkoon itse omat ruokansa. Ei tuollaisille kiittämättömille tarvitsisi antaa mitään. Varmasti löytyisi ihmisiä jotka olisivat osanneet arvostaa ilmaista ruokaa.
Joillain "nirsoilu" johtuu sairaudesta tai allergiasta, joka rajoittaa ruokavaliota. Siihen voi pahimmillaan kuolla, jos syö jotain jolle on allerginen. Sitäkö sinä haluat?
Mä olettaisin, että ihmiset haluaisi, ettei sitä ruokaa heitettäisi ojaan...
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä v*ttua? Saavat ilmaiseksi ruokaa mutta silti kehtaavat nirsoilla ja nyrpistellä nenäänsä? Jos ei kelpaa niin olkoot sitten nälässä tai hommatkoon itse omat ruokansa. Ei tuollaisille kiittämättömille tarvitsisi antaa mitään. Varmasti löytyisi ihmisiä jotka olisivat osanneet arvostaa ilmaista ruokaa.
Jos kassi on valmiiksi pakattu, niin sittenhän ihmiset saavat esim. ruokia, joilla ovat allergisia. Itse joskus hain leipäjonosta leipää, ja minulle meinattiin pakkotyrkyttää joku lihapaketti. Kieltäydyin kohteliaasti, koska olen kasvissyöjä, mutta tyrkyttäminen jatkui vaan - mikä on typerää, koska olisi voinut antaa sen jollekin muulle. En siis sitä ottanut, mutta ilmeisesti minullekin tuosta loukkaannuttiin. Mutta toisaalta paikka oli leipäjono, joten leipää olin hakemassa.
Osa ruuista voi kyllä olla niin epäterveellisiä, että jättäisin itsekin syömättä , mutta en kyllä missään nimessä heittäisi mitään luontoon. Joskus kävin paikassa missä sai itse valita ruuat ja se oli tosi kiva. Yrittivät kyllä monesti tyrkyttää hamppareja, lihapiirakoita, valmis pitsaa, sokerijuguja, leikkeleitä,patukoita ym. Yleensä valitsin kuitenkin vihanneksia, leipää, lihaa ja jotain kuivatarvikkeita. Mielummin vähemmän hyviä aineksia, kuin paljon höttöä. Se ei ollut todellakaan sitä etten olisi arvostanut tarjoajien hyvää tarkoitusta, vaan halusin varjella terveyttä ja sillä on iso merkitys mitä pistät suuhusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletuksia: sieltä saa korona-aikaan valmiin kassin.
Pilaantumisen alussa olevia hedelmiä tai vihanneksia ei pitäisi kasseihin pakata ollenkaan. Ne ovat riski terveydelle.
Ja mikähän se riski on? Aivan, ei mikään. Sotkua voivat aiheuttaa joten voisi ehkä olla syytä pitää ne erillään muista tuotteista mutta mitään terveydellistä haittaa niistä ei ole.
Kyllä pilaantunut hedelmä on riski. Esimerkiksi päärynä tai muu vastaava pehmeä hedelmä on sellainen, että tulee mädäntyneitä kohtia, siis on ihan pehmeä, ruskea limainen kohta ja osin sormi menee läpi.
Banaanit ovat ihan mustuneet ja ylikypsiä joskus. Tomaatit löllöjä ylipehmeitä. En tiedä onko vaarallista, mutta ei edes köyhän pitäisi syödä siinä ja siinä terveyden rajalla olevia ja ylikypsyyden vuoksi makunsa menettäneitä tuotteita. Tai jopa kuukauden yli mennyttä tuotetta. Kuivatuotteet eivät niin tarkkoja, niitä voi käyttää aika vanhoinakin.
Ei näin siis aina, mutta joskus. Yleensä hedelmiä ei edes näissä pusseissa ole.
Hauskaa lukea kun nämä jotka eivät ruokajonosta ruokaa koskaan hae eivätka tarvitse tietävät paremmin mitä ja minkä ikäisiä ja kuntoisia tuotteita niissä jaetaan.
Ojaan heittamistä en puolusta.
Vierailija kirjoitti:
Osa ruuista voi kyllä olla niin epäterveellisiä, että jättäisin itsekin syömättä , mutta en kyllä missään nimessä heittäisi mitään luontoon. Joskus kävin paikassa missä sai itse valita ruuat ja se oli tosi kiva. Yrittivät kyllä monesti tyrkyttää hamppareja, lihapiirakoita, valmis pitsaa, sokerijuguja, leikkeleitä,patukoita ym. Yleensä valitsin kuitenkin vihanneksia, leipää, lihaa ja jotain kuivatarvikkeita. Mielummin vähemmän hyviä aineksia, kuin paljon höttöä. Se ei ollut todellakaan sitä etten olisi arvostanut tarjoajien hyvää tarkoitusta, vaan halusin varjella terveyttä ja sillä on iso merkitys mitä pistät suuhusi.
Menee vähän ohi, mutta samantapainen tilanne näkyy ruokahävikkiverkkokaupoissa: suurin osa myytävästä on kaikenlaista naposteltavaa eli halvalla karkkia, sipsejä ja energiajuomia. Sitä kautta ei tietenkään voisi ostaakaan varsinaisia tuoretuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ruokajonossa jossa saa valmiin kassin. Yleensä tuotteet ovat syötäviä, mutta kyllä joukossa on sellaisia jotka joutuu laittamaan heti roskiin. Todella ylikypsiä hedelmiä, tomaatteja ja joitain tuotteita joissa päivämäärä on tosi vanha. Ei kertakaikkiaan uskalla syödä. Vaikka en ole edes tarkka muutaman päivän vanhenemisesta.
Itse kannan kyllä kassin kotiin ja siellä vasta lajittelen. Ymmärrän, että jotkut tuotteet ovat huonoja eikä niitä voi syödä, mutta tietenkään ei niitä ojaan pitäisi heittää.
Ihan jo itsensä vuoksi kannattaisi lajitella kotona.
Koska monet suhtautuvat erittäin kielteisesti ja ilkeästi ihmisiin jotka käyvät ruokajonossa.
Ei kannattaisi ilkeillä ja kadehtia, ei se jonossa seisominen mitään mukavaa hommaa ole. Tervetuloa vain kokeilemaan jos se niin kovin kyrsii ja himoittaa ilmainen vanhentunut ruoka.
Uutta tai samanpäiväistä ruokaa ei ainakaan täälläpäin jaeta oikeastaan missään.
Maksan itse ruokani, mutta käytän silti ylikypsät hedelmät ja kasvikset ruualaitossa tai leipomisessa. Syön jatkuvasti ruokia, joiden parasta ennen-päivä on mennyt, kun ostan hävikkiruokaa. Tervetuloa kokeilemaan ruokasi maksamista itse, silloin sitä ei tee mieli heittää roskiin.
Itse laitan niitä ruokia pakkaseen, mutta leipää tulee niin paljon, että ne menevät yleensä hukkaan. Leipäjonon jäljiltä näkee kyllä usein heitetyn ruokaa jonnekin penkille joka on mielestäni raivostuttavaa touhua.
Toiset tekevät valtavan työn sen jaon eteen ja eräät heittävät ruoat pitkin mäkiä. On siellä sitten sitäkin, että etuillaan jonossa tai pärähdetään paikalle hienolla autolla jne. ja kaikille ei aina ruoka riitä.
Parasta on kun ruoka on jotain mieluisaa ja yleensä se onkin. Kerran juttelin jonkun miehen kanssa jonossa joka vei niitä ruokia vanhuksille, reilua sellainen.
Köyhä p*askoo kaiken. Tottakai ruoatkin lentelee pitkin tien varsia, kun samalla tavallahan putoilee käsistä tupakantumpit, pullonkorkit, einespaperit ja kaikki muutkin roskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ruokajonossa jossa saa valmiin kassin. Yleensä tuotteet ovat syötäviä, mutta kyllä joukossa on sellaisia jotka joutuu laittamaan heti roskiin. Todella ylikypsiä hedelmiä, tomaatteja ja joitain tuotteita joissa päivämäärä on tosi vanha. Ei kertakaikkiaan uskalla syödä. Vaikka en ole edes tarkka muutaman päivän vanhenemisesta.
Itse kannan kyllä kassin kotiin ja siellä vasta lajittelen. Ymmärrän, että jotkut tuotteet ovat huonoja eikä niitä voi syödä, mutta tietenkään ei niitä ojaan pitäisi heittää.
Koska monet suhtautuvat erittäin kielteisesti ja ilkeästi ihmisiin jotka käyvät ruokajonossa.
Ei kannattaisi ilkeillä ja kadehtia, ei se jonossa seisominen mitään mukavaa hommaa ole. Tervetuloa vain kokeilemaan jos se niin kovin kyrsii ja himoittaa ilmainen vanhentunut ruoka.
Uutta tai samanpäiväistä ruokaa ei ainakaan täälläpäin jaeta oikeastaan missään.Maksan itse ruokani, mutta käytän silti ylikypsät hedelmät ja kasvikset ruualaitossa tai leipomisessa. Syön jatkuvasti ruokia, joiden parasta ennen-päivä on mennyt, kun ostan hävikkiruokaa. Tervetuloa kokeilemaan ruokasi maksamista itse, silloin sitä ei tee mieli heittää roskiin.
Eiköhän 99% aikuisista ihmisistä ole itse joskus myös itse maksanut ruokansa, vaikka käykin ruokajonossa. On kyllä taas ylimielinen tapa suhtautua köyhiin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä p*askoo kaiken. Tottakai ruoatkin lentelee pitkin tien varsia, kun samalla tavallahan putoilee käsistä tupakantumpit, pullonkorkit, einespaperit ja kaikki muutkin roskat.
Samaa käyttäytymistä näkee myös "paremman väen" parissa. Puistopiknikit, korona-ajan luontoretket... Ei ole hyväksyttävää keneltäkään.
Kiitos EU:n nyt ei saa enää edes riittävää määrää rotanmyrkkyä ilman lisähärpäkkeitä. Pitää olla joku maatalousekspertin huuhaatutkinto, jotta saa tehoovat aineet.
Kaikki ruoka on hyvää, jos on nälkä ja paistaa pitkään maustaen pannulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee vähän ohi, mutta samantapainen tilanne näkyy ruokahävikkiverkkokaupoissa: suurin osa myytävästä on kaikenlaista naposteltavaa eli halvalla karkkia, sipsejä ja energiajuomia. Sitä kautta ei tietenkään voisi ostaakaan varsinaisia tuoretuotteita.
Niin siis, ne ruoathan on kauppojen lahjoituksia, mitkä eivät ole menneet kaupaksi. Tottakai kaupaksi menee kaikki halpa ja terveellinen aj jäännöseriin jää sitten se epäterveellinen höttö, mitä jaetaan ilmaiseksi. Kohta joku kaivaa jonkun EU-pykälän, että sekin lopetetaan, mutta niin kauan kun Suomi on banaanivaltio, niin jonotetaan kiltisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutta tai samanpäiväistä ruokaa ei ainakaan täälläpäin jaeta oikeastaan missään.Maksan itse ruokani, mutta käytän silti ylikypsät hedelmät ja kasvikset ruualaitossa tai leipomisessa. Syön jatkuvasti ruokia, joiden parasta ennen-päivä on mennyt, kun ostan hävikkiruokaa. Tervetuloa kokeilemaan ruokasi maksamista itse, silloin sitä ei tee mieli heittää roskiin.
Eiköhän 99% aikuisista ihmisistä ole itse joskus myös itse maksanut ruokansa, vaikka käykin ruokajonossa. On kyllä taas ylimielinen tapa suhtautua köyhiin.
Ivasin tuon leipäjonossa käyvän ylimielistä tyyliä. Köyhäkö saa vapaasti sanoa mitä sylki suuhun tuo? Jos saa, niin sitten sinulla ei ole oikeutta kritisoida minua.
Voin vahvistaa. Olen silloin tällöin vapaaehtoisena SPR:n ruokajakeluissa, ja joka kerralla löytyy joku ruoanhakija, joka poimii kassista väärät ruoat ja heittää ne maahan. Jos edes ojentaisi takaisin jakelijalle, mutta kun ei...
Itse hain nyt koronakeväänä ekan kerran kassin täällä ja yllätyin miten ”huono” se oli. Oli muutama leipä joilla mennyt päiväys 4päivää sitten, kasa dippikuppeja, pari tuorepuuroa millä oli päiväys 2päivää sitten ja pari pakastettua lihatuotetta kuukausi vanhalla päiväyksellä, mustia banaaneja ja tomaatit tosi lötköjä/ylikypsiä..totesin, että ei maksa vaivaa hakea enää. Ja kyllä voin hyvin syödä eilistä ruokaa yms, mutta joku raja mitä köyhällekkin voi jakaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut ruoka-aineallergioista ja erityisruokavalioista? Vai luuletko, että niitä ei ole köyhillä lainkaan?
Sen sopimattoman ruoan voi silti hävittää asianmukaisella tavalla. Kukaan ei ole pakottamassa ketään syömään mitään väkisin. Kyse on siitä, että heitetään vaan pitkin pientareita ruokaa kun ei sen vertaa viitsitä että veisi sen oikeaan roskikseen, mieluiten biojätteeseen.
Mutta sen takiahan nuo niissä leipäjonoissa seisovat. Kun ei ole tolkkua edes peruskäytöstavoista tai siitä, miten yhteiskunnassa toimitaan, voi elämä mennä aika lailla persiilleen.
Itsekin olen työtön, mutta ei ole tarvinnut vielä leipäjonoon mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletuksia: sieltä saa korona-aikaan valmiin kassin.
Pilaantumisen alussa olevia hedelmiä tai vihanneksia ei pitäisi kasseihin pakata ollenkaan. Ne ovat riski terveydelle.
Ja mikähän se riski on? Aivan, ei mikään. Sotkua voivat aiheuttaa joten voisi ehkä olla syytä pitää ne erillään muista tuotteista mutta mitään terveydellistä haittaa niistä ei ole.
Kyllä pilaantunut hedelmä on riski. Esimerkiksi päärynä tai muu vastaava pehmeä hedelmä on sellainen, että tulee mädäntyneitä kohtia, siis on ihan pehmeä, ruskea limainen kohta ja osin sormi menee läpi.
Banaanit ovat ihan mustuneet ja ylikypsiä joskus. Tomaatit löllöjä ylipehmeitä. En tiedä onko vaarallista, mutta ei edes köyhän pitäisi syödä siinä ja siinä terveyden rajalla olevia ja ylikypsyyden vuoksi makunsa menettäneitä tuotteita. Tai jopa kuukauden yli mennyttä tuotetta. Kuivatuotteet eivät niin tarkkoja, niitä voi käyttää aika vanhoinakin.
Ei näin siis aina, mutta joskus. Yleensä hedelmiä ei edes näissä pusseissa ole.Hauskaa lukea kun nämä jotka eivät ruokajonosta ruokaa koskaan hae eivätka tarvitse tietävät paremmin mitä ja minkä ikäisiä ja kuntoisia tuotteita niissä jaetaan.
Ojaan heittamistä en puolusta.
Mustaksi menneet banaanit voi aivan hyvin käyttää vaikkapa banaanikakkuun tai -leipään. Ovat terveellisempiä kuin raa'at, joita ihmiset yleensä tahtovat syödä. Toki raaoissa on resisenttiä tärkkelystä.
https://www.abc.net.au/news/health/2018-09-16/cancer-and-ripe-bananas-h…
Pehmeistä tomaateista voi tehdä tomaattikeittoa.
Itse en juuri päärynöitä syö, mutta kotimaisia omenoita kyllä. Vaikka toinen puoli omenasta olisi jo aivan ruskea ja pehmeä ja siinä ruokailisi ampiainen, se toinen puoli käy kyllä vielä hilloon. Eikä hillo sen äkempää pilaannu. Joskus on ollut niin huono omenavuosi, että on täytynyt käyttää kaikki mikä vähäkin omenaa muistuttaa.
Ihmetyttää aina, miten uusavuttomuus tuntuu kulkevan käsi kädessä köyhyyden kanssa. Kannattaa lukea jotain sota- ja pula-ajan niksikirjoja, jos vaikka saisit vähän perspektiiviä. Ihmiset ovat ruokkineet perheensä huomattavasti vaikeammissa oloissa ja huonommista aineista kun nykyaikaiset leipäjonoissa seisoskelijat.
Pääasia tässä on se, ettei ruokita rottia heittämällä ruokaa maahan. Muu on pelkkää öyhötystä niiltä, jotka eivät ymmärrä, minkälaista on elää vähissä varoissa.