Leipäjonon asiakkaat heittelevät epämieluisia ruokia ojaan Turussa – aiheuttaneet rottaongelman
Ei taida olla oikeasti nälkäisiä/köyhiä nuo jonottajat?
Uutinen TS:ssa (maksumuuri)
Kommentit (122)
Mun sukulainen pystyy niistä EU-kasseista käyttämään vain käytännössä alle puolet. Mutta hän laittaa maitojauheet roskiin vasta kotona sitten kun ne on kaapissa menneet reilusti vanhaksi. Mä olen siellä käydessä tehnyt niistä pullaa ja lettuja, mutta hänellä on diabetes, eikä hän voi niitä paljon syödä eikä jauhoja ja jauheita kovin paljon käyttää, lisäksi leipominen on hankalaa, mies jota ei ole lapsena opetettu ja toisen käden toiminta (synnytyksessä tullut vamma) haittaa jonkin verran leipomosta. Maitoa hän ei juo. Mutta muussijauheet ja hapankorput ja mitä siinä nyt lie muuta, on hänelle käyttökelpoista. Makaroneja voi keittää, vaikka niitäkään ei jatuvasti voi. Hän ei niitä enää haekaan, kun häntä harmittaa että on otettava kaikki, eikä voi ottaa vain niitä, mitä pystyy käyttämään.
Siitähän ne rotat siinny.Kyl ne jostain mässäämään tullu.Ei aavistusta mitä siel jaettu,mutta,eun ruokaapuha on erilainen, oon nähnny.Jännää mitä roskaruokii jauhoja epäterv.klyhien ootetaan syövän..Kuolisin nälkään.Tokihan voi leipoo,kuluttaaa..Kauppojen antamis ruuis varmaan erilaisii juttui,katellu smarketis käydessä tosi paljon 30% ruokia hyllyissä.Eikö kansa kuluta? Onhan ruoan hinta noussu,itekki jätän hyllyyn paljon juttuja hinnankin takia..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä itse ruokamme maksavilla syödään kaikki, mikä on vielä syötävää. Hedelmistä syödään ne osat, jotka vielä syötäväksi kelpaavat, ja limaiset/ruskeat kohdat laitetaan roskiin. Mustat banaanit (jotka ovat makeimpia ja joista itse eniten tykkään) uppoavat kääretorttuun. Sunnuntasin teen evääksi jonkin laatikon, esim. makaroni- tai kaalilaatikon, jota syön koko seuraavan viikon. Ei se ehkä perjantaina enää ihan priimaa ole, muttei vielä homeessakaan. Lötköksi menneistä vihanneksista syntyy moussaka, vähän perunaa ja jauhelihaa ja kermaa sekaan niin johan maistuu.
Jos minä olisin tilanteessa, jossa olisin ruokajakelun varassa, niin korkeintaan veriruuat menisivät roskiin. Niitä en ole kerta kaikkiaan koskaan pystynyt syömään. Muu kyllä kelpaisi, jos nälkä olisi niin iso, että ilmaisjakeluun pitäisi turvautua.
No mikä ero on siinä, että veriruuat menee roskiin ja jollainen toisella menee vaikka leipä? Sama logiikka eri ruoka.
Nämä ovat kaikki olleet kuulema Huonon äidin eineksiä mitä heitetty pois.
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulainen pystyy niistä EU-kasseista käyttämään vain käytännössä alle puolet. Mutta hän laittaa maitojauheet roskiin vasta kotona sitten kun ne on kaapissa menneet reilusti vanhaksi. Mä olen siellä käydessä tehnyt niistä pullaa ja lettuja, mutta hänellä on diabetes, eikä hän voi niitä paljon syödä eikä jauhoja ja jauheita kovin paljon käyttää, lisäksi leipominen on hankalaa, mies jota ei ole lapsena opetettu ja toisen käden toiminta (synnytyksessä tullut vamma) haittaa jonkin verran leipomosta. Maitoa hän ei juo. Mutta muussijauheet ja hapankorput ja mitä siinä nyt lie muuta, on hänelle käyttökelpoista. Makaroneja voi keittää, vaikka niitäkään ei jatuvasti voi. Hän ei niitä enää haekaan, kun häntä harmittaa että on otettava kaikki, eikä voi ottaa vain niitä, mitä pystyy käyttämään.
Miksi ihmeessä ette anna niitä eteenpäin? Tämä on niitä tätä. "Köyhät" pistää ruoat roskiin. Tuo maitojauhe ois tosi hyvä, mutta en pienipalkkaisena työläisenä raaskii sitä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletuksia: sieltä saa korona-aikaan valmiin kassin.
Pilaantumisen alussa olevia hedelmiä tai vihanneksia ei pitäisi kasseihin pakata ollenkaan. Ne ovat riski terveydelle.
Ja mikähän se riski on? Aivan, ei mikään. Sotkua voivat aiheuttaa joten voisi ehkä olla syytä pitää ne erillään muista tuotteista mutta mitään terveydellistä haittaa niistä ei ole.
Kyllä pilaantunut hedelmä on riski. Esimerkiksi päärynä tai muu vastaava pehmeä hedelmä on sellainen, että tulee mädäntyneitä kohtia, siis on ihan pehmeä, ruskea limainen kohta ja osin sormi menee läpi.
Banaanit ovat ihan mustuneet ja ylikypsiä joskus. Tomaatit löllöjä ylipehmeitä. En tiedä onko vaarallista, mutta ei edes köyhän pitäisi syödä siinä ja siinä terveyden rajalla olevia ja ylikypsyyden vuoksi makunsa menettäneitä tuotteita. Tai jopa kuukauden yli mennyttä tuotetta. Kuivatuotteet eivät niin tarkkoja, niitä voi käyttää aika vanhoinakin.
Ei näin siis aina, mutta joskus. Yleensä hedelmiä ei edes näissä pusseissa ole.Hauskaa lukea kun nämä jotka eivät ruokajonosta ruokaa koskaan hae eivätka tarvitse tietävät paremmin mitä ja minkä ikäisiä ja kuntoisia tuotteita niissä jaetaan.
Ojaan heittamistä en puolusta.
Hedelmät on parhaita ylikypsinä, kaikkein makeimpia ja mehukkaimpia. Pahimmat kohdat voi leikata pois ja tehdä smoothien, eikä joku pieni ruskea kohta jossain ompussa mitään tee.
Liha ja kala on sitten asia erikseen.
Olin muutama vuosi sitten käymässä Myllypuron terveysaseman laboratoriossa ja ihmettelin rakennuksen viereistä ruoanjakopistettä. Ihmiset kaahasivat isoilla farmariautoillaan parkkipaikalle ja latasivat takakontin täyteen ruokaa. Ihmettelin tätä vielä ääneen hoitajallekin ja hän sanoi, että sitä siellä tapahtuu koko ajan. Terveysaseman asiakkaat eivät saa autoaan parkkiin, kun nämä "köyhät" täyttävät parkkipaikan ääriään myöten. Että seuraavan kerran, kun luette "tilastoja" siitä, kuinka moni ihminen Suomessa "joutuu" turvautumaan ruoka-apuun, niin ottakaa huomioon, että mukaan on laskettu myös nämä "avuntarvitsijat".
frerer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime talvi on niin leuto että pääsivät lisääntymään, Helsingissäkin on nyt rottaongelma.
Onko jopa mustarottia. Ne levittää tautejakin.
Sitä ihanan kuuluisaa mustaa surmaa myös. Tautia ennen uskonnon varjolla hävitettiin kaikki kissat joita nähtiin..ei kannattaisi tehdä samaa virhettä uudestaan. Olisi järkevintä, että vapaana luvalla pidettäisiin tiettyinä aikoina rottia tuhoavia kissoja. Espoossakin näkee isoja mustia rottia iltaisin, ei mene kauan kun seuraava virus lähtee leviämään.
Joo nyt on pitkään tuotu Suomeen Egyptin vitsauksia . Rotat on pakko hävittää ja käärmeet hiiret .
Ensin yhdet rotat hakevat ruokaa ja antavat sitten toisille rotille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä v*ttua? Saavat ilmaiseksi ruokaa mutta silti kehtaavat nirsoilla ja nyrpistellä nenäänsä? Jos ei kelpaa niin olkoot sitten nälässä tai hommatkoon itse omat ruokansa. Ei tuollaisille kiittämättömille tarvitsisi antaa mitään. Varmasti löytyisi ihmisiä jotka olisivat osanneet arvostaa ilmaista ruokaa.
Oletko koskaan kuullut ruoka-aineallergioista ja erityisruokavalioista? Vai luuletko, että niitä ei ole köyhillä lainkaan?
Ai se antaa syyn mätkiä ruokaa ojaan? Mä voisin ottaa kyllä, ei tarvitse pellolle heitellä.
Muuttuukohan kova-asenteisilta ääni kellossa, kun edessä on todennäköisesti suurtyöttömyys pandemian jäljiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä v*ttua? Saavat ilmaiseksi ruokaa mutta silti kehtaavat nirsoilla ja nyrpistellä nenäänsä? Jos ei kelpaa niin olkoot sitten nälässä tai hommatkoon itse omat ruokansa. Ei tuollaisille kiittämättömille tarvitsisi antaa mitään. Varmasti löytyisi ihmisiä jotka olisivat osanneet arvostaa ilmaista ruokaa.
Oletko koskaan kuullut ruoka-aineallergioista ja erityisruokavalioista? Vai luuletko, että niitä ei ole köyhillä lainkaan?
Varmaan on, mutta ei kai tämä pakota heitä heittelemään ilmaiseksi saatua ruokaa pellolle? Voisivat sitten hankkiutua siitä eroon esim. käyttämällä roskalaatikkoa, joka on myöskin heille ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
No mä tein niin että jätin yhden kassin pysäkille, se teki kauppansa.
Ruokaa oli liikaa enkä pystynyt kantamaan.
Kaikki päivän vanhoja ja aika pahoja osa.
Ethän siis enää käy hakemassa näitä ilmaisia ruokia, kun ne ovat sinusta niin pahoja. Jätä ne niille, jotka oikeasti ruokaa tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ruokajonossa jossa saa valmiin kassin. Yleensä tuotteet ovat syötäviä, mutta kyllä joukossa on sellaisia jotka joutuu laittamaan heti roskiin. Todella ylikypsiä hedelmiä, tomaatteja ja joitain tuotteita joissa päivämäärä on tosi vanha. Ei kertakaikkiaan uskalla syödä. Vaikka en ole edes tarkka muutaman päivän vanhenemisesta.
Itse kannan kyllä kassin kotiin ja siellä vasta lajittelen. Ymmärrän, että jotkut tuotteet ovat huonoja eikä niitä voi syödä, mutta tietenkään ei niitä ojaan pitäisi heittää.
Ihan jo itsensä vuoksi kannattaisi lajitella kotona.
Koska monet suhtautuvat erittäin kielteisesti ja ilkeästi ihmisiin jotka käyvät ruokajonossa.
Ei kannattaisi ilkeillä ja kadehtia, ei se jonossa seisominen mitään mukavaa hommaa ole. Tervetuloa vain kokeilemaan jos se niin kovin kyrsii ja himoittaa ilmainen vanhentunut ruoka.
Uutta tai samanpäiväistä ruokaa ei ainakaan täälläpäin jaeta oikeastaan missään.
Uutta ruokaa tavallaan kyllä "jaetaan". Ne ovat nimeltään ruokakauppoja, ja niistä saa vastiketta nimeltä raha vastaan uutta ruokaa.
Jos sen sijaan tarkoitat, että uutta ruokaa pitäisi saada ilmaiseksi, niin se on vaikeampi juttu.
Miksi ruoka-apua ei saa hakea autolla..ihminen on siis liian rikas jos omistaa auton..tätä ihmettelen. Mistä kuka edes tietää onko auto oma vai joltain lainassa..ja se autokin voi olla köyhälle ”välttämätön”
Ite heitän huonot pois vasta kotona, inhottavaa roskaamista ja ikävää rottien ruokintaa tuommonen.
Mutta niille jotka sanoo että "ei oo aidosti köyhä jos heittää sieltä pois safkaa", niin oletko ikinä hakenut itse sieltä safkaa? Itellä esim oli lihapaketti, maito, litran jugurtti, yms painavaa tavaraa, ja alimpana ihan ruskeet banaanit. Jos banaanit olis sellasenaan ollut tiskipöydällä, olisin voinut ne käyttää, mutta ei tarvi paljoakaan mielikuvitusta kun jo ymmärtää missä kunnossa ne siellä pussissa oli. Limasta velliä. Näin on ollut usemman kerran, vaikka banaanit ois siinä päällä ni ne muovikassit on välillä toistensa päällä eli lytyssä on silti.
On myös ollut esim homeista leipää, maito joka oli yli viikon vanha, jne.
Myös gluteenittomat erikoisjauhot meni roskiin, koska a) en leivo, b) olivat vanhoja eli en lähtenyt niitä kenellekään ystävälle kiikuttamaan, ja c) purkki oli niiden surullisen kuuluisan banaanivellin vuoksi märkä ja hajoamispisteessä.
Eli siellä on poisheitettävääkin kamaa, etenkin nyt kun leipäjonoilla on kovempi menekki ollu koronan aikana eli niihin tupataan varmaan aikalailla kaikki mahdollinen. Enkä siis valita, hyvää tavaraa on yleensä suurin osa ja tarpeeseen tullut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä itse ruokamme maksavilla syödään kaikki, mikä on vielä syötävää. Hedelmistä syödään ne osat, jotka vielä syötäväksi kelpaavat, ja limaiset/ruskeat kohdat laitetaan roskiin. Mustat banaanit (jotka ovat makeimpia ja joista itse eniten tykkään) uppoavat kääretorttuun. Sunnuntasin teen evääksi jonkin laatikon, esim. makaroni- tai kaalilaatikon, jota syön koko seuraavan viikon. Ei se ehkä perjantaina enää ihan priimaa ole, muttei vielä homeessakaan. Lötköksi menneistä vihanneksista syntyy moussaka, vähän perunaa ja jauhelihaa ja kermaa sekaan niin johan maistuu.
Jos minä olisin tilanteessa, jossa olisin ruokajakelun varassa, niin korkeintaan veriruuat menisivät roskiin. Niitä en ole kerta kaikkiaan koskaan pystynyt syömään. Muu kyllä kelpaisi, jos nälkä olisi niin iso, että ilmaisjakeluun pitäisi turvautua.
"Jos minä olisin tilanteessa jossa olisin ruokajakelun varassa, niin heittäisin ruuat joista en pidä roskiin".
Joo-o. Näinhän ne muutkin toimii. Mikäköhän oli pointti tässä?
Ruuat jotka itse ostan syön myös kaikki, koska toisin kuin ruokajakelussa, voin vaikuttaa ostamieni ruokien esim kuntoon saamishetkellä. Jakelussa tulee joskus homeista tai jo mätää tavaraa.
AndysSpirithere kirjoitti:
turussa leipäöjonossa saa EU kassin jossa on kaikkkee paskaa, täällä Vantaan maisemissa saa rinkallisen ruokaa 2-3 kertaa v iikossa, ja siinä on 5 kpl kokkikartanon pastaa, kreikkalainen salaatti tai kanasalaatti, kanaleikettä, vihanneksia leipää maitoo valmisleipiä keittoo 4 kpl ja kaikkee muuta, arvo joka kerta n 40 -50 e kaupasta ostettuna tosin kaupasta en ostaisi mitään 6 e kokkikartanon pastaa jossa on vain muru lihaa tai kalaa enkä valmisruokia, tosin joutuu oleee 30 minsaa leipäkirkossa hellarissa, ja jos ei mee saa paljon vähempi tilaisuuden jälkeen,. hellarit rankaisee näin niit''ä jotka ei tuu kirkkoon kuuntelee lauluja ja julistusta!
Älä mene enää hakemaan sitä "hellari" (?) -p*skaa. Niin helppoa se on.
Pyydystä itse omat kalasi lähimmästä järvestä.
Tulihan se älypuhelinkateus tähänkin ketjuun,