En voi uskoa että tämä oikeasti tapahtui eilen neuvolalääkärissä!
Menin ensimmäiseen neuvolalääkäriin jotta saisin lähetteen varhaisultraan epäsäännöllisen kierron takia. Raskauden pituudesta ei siis ole varmuutta.
Lääkäri oli ulkomaalainen mies joka kysyi normaalisti milloin viimeiset kuukautiset ovat olleet ja milloin tein pos. raskaustestin. Olin tehnyt siis ensin monta negaa melkein kuukauden ajan ja sitten tuli pos. tulos. Lääkäri kaivoi kännykän taskustaan, ja otti kalenterin esiin. Pyysi näyttämään kalenterista päiviä, milloin tein viimeisen negatiivisen testin ja missä ajassa testi muuttui pos. Näytin että edellinen negatiivinen oli TÄMÄ LAUANTAI ja seuraavan viikon keskiviikkona tein POSITIIVISEN TESTIN. Eli testi muuttui positiiviseksi viiden päivän sisällä. Artikuloin kunnolla ettei jää epäselväksi.
Seuraavaksi lääkäri kysyi minä päivinä olin harratanut seksiä tämän lauantain ja keskiviikon välillä. Katoin h-moilasena että oliko tuo mies tosissaan. Sanoin että en muista enää. Lääkäri sitten vähän auttoi että no suunnilleen, joka päivä, joka toinen päivä?
Heitin sitten että suunnilleen joka toinen päivä ja lääkäri katsoi kännykalenteriaan ja mumisi...juujuu, eli todennäköisesti hedelmöittyminen on tapahtunut n. maanantaina eli olisit nyt noin viikolla 2-3.
En tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa ja katselin sivuilleni näkyikö piilokameraa jossakin.
Kyllä se oli mies oli ihan tosissaan ja laittoi lähetteen varhaisultraan kahden viikon päähän. Näin aikaisessa vaiheessa kun ei vielä ultralla pystytä sanomaan olenko raskaana vai ei. Raskausviikkoja kun on kasassa 2-3.
Mä en oikein meinaa uskoa vieläkään tapahtuiko tämä oikeasti? Joo-o, kyllä se tapahtui. Enkä kyllä tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, olikohan se joku valelääkäri?!?!
Kommentit (64)
No kyllä menee enemmän kuin kaksi päivää hedelmoittymisestä positiiviseen testitulokseen. Ainakin 10 päivää.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 13:49"]
Älkää arvostelko lääkäreitä. Heillä on hieno ammatti, pitkät luvut ja työhistoriaa takana.
Arvostelkaa lääkärin toimenpiteitä vasta sitten, kun itse olette lukeneet lääkäriksi.
[/quote]
Ja arvostelkaa pääministeriäkin vasta, kun teidät äänestetään pääministeriksi?
Meillä on säädetty julkisuusperiaate juuri sitä varten, että kuka vaan voi arvioida viranomaisten toimintaa.
Älkää arvostelko lääkäreitä. Heillä on hieno ammatti, pitkät luvut ja työhistoriaa takana.
Arvostelkaa lääkärin toimenpiteitä vasta sitten, kun itse olette lukeneet lääkäriksi.
Kyllä se vauva näkyy ultrassa ja jos ei näy, niin pyydä uusi lähete lääkäriltäsi, jos kuukautiset eivät ala. Ja testisi näyttää vielä positiivista.
[/quote]
kyllä mä tein lääkäristä valituksen vakavan hoitovirheen vuoks joka oli johtaa ennen aikaseen synnytykseen ja sen vuoks olin sairaalassa useamman viikon ennen synnytystä.
Että ei ne lääkäritkään aina tiiä mistä puhuu jotku erikoistuu ihan eriasioihin ku toiset ja jotku on vaa sijaisina ja päivystäjinä kun ei muihin oo kunnalla vara.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 13:43"]
ap, olet itse idiootti. Etkö tiedä että viikot voi laskea kahdella tavalla? Niin, että ensimmäiset neljä viikkoa ovat mukana tai niin että eivät ole. Alkuraskaudessa lääkärit käyttävät viimeiseksi mainittua usein. Etenkin ulkomailla esim. Englantissa. Eli 4+2-3 on 6-7.
[/quote]En sano kuka on idiootti, mutta ei tuo lääkäri nyt todellakaan laskenut sitä hedelmöittymiskohtaa oikein. Ovulaatio ja hedelmöittyminen tapahtuu noin 14vrk kohdalla, eli raskausviikolla 2-3 (suomalaisittain). Testi näyttää positiivista noin 1,5-2 viikon kuluttua hedelmöittymisestä. Ap:n seksinharrastamiset tuossa yllä mainittujen negatiivisen ja positiivisen testin välissä eivät vaikuta asiaan millään tavalla.
Ap:n pointti oli se, että lääkäri luuli, että raskaustesti näyttää positiivista melkein heti, kun on seksiä harrastettu ja hedelmöittyminen tapahtunut. Tyypillisisti raskaus näkyy testissä noin 2 viikon päästä hedlmöittymisestä, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Lääkärin olisi pitänyt kysyä, että milloin ap on harrastunut seksiä 2 viikkoa (tai mikä onkaan kierron puoliväli) ennen raskaustestin muuttumista positiiviseksi.
Ja mä en tajua mikä kiire niitä testejä on monta kuukaudessa tehdä? Ja rynnätä heti lääkäriin? Sillloin kun minä olin raskaana muutama vuosi sitten odotettiin että menkat myöhässä, ja lääkäriin vasta piiiitkän ajan päästä! Ei ihme että nykyään kärsitään lapsettomuudesta kun ollaan noin kärsimättömiä!!
Etenkin ulkomailla esim. Englantissa. Eli 4+2-3 on 6-7.
[/quote]
Mielenkiintoista laskuoppia siellä englannissa... vai oliko kuitenkin av:n laskuopista kyse?
4+2-3 on mielestäni 3, 6-7 on mielestäni 1 joka on erisuuri kuin 3, ellet tarkoita 6 viiva 7 joka sekin on suurinpiirtein erisuuri kuin 3.
Vai tarkoititko, että 4+2-3 tarkoittaa vastaavaa kuin 6-7?
[/quote]
hah, miten NOLO tyyppi :D
Kyllä Lääkärit ovat viisaita Suomessa, kehitysmaassa ei näin ole.
Saadaan olla onnellisia, kun meillä on toimivat neuvolat ja neuvolalääkärisysteemi.
Monessa maassa näin ei ole.
Saamme synnyttää sairaaloissa, sekään ei ole itsestään selvyys esim. Euroopassa.
Ihan turhaan lääkäreitä mollataan ja kaikesta valitetaan.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:13"]Ja mä en tajua mikä kiire niitä testejä on monta kuukaudessa tehdä? Ja rynnätä heti lääkäriin? Sillloin kun minä olin raskaana muutama vuosi sitten odotettiin että menkat myöhässä, ja lääkäriin vasta piiiitkän ajan päästä! Ei ihme että nykyään kärsitään lapsettomuudesta kun ollaan noin kärsimättömiä!!
[/quote]
Öö miten lääkäriin heti ryntääminen liittyy lapsettomuuteen?
Neuvolan lääkäri ei välttämättä ole mikään gynekologi. Mä olen menossa ensikesänä neuvolaan töihin ja siksi seurailen tätä palstaa välillä, kun en asiasta vielä oikein mitään tiedä. Gynekologian kurssi loppukeväästä. Mulle tosin on jo etukäteen selvää, ettei raskaustesti muutu positiiviseksi kahdessa päivässä.
T. Viitosvuoden lääkisopiskelija
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:09"]
Ap:n pointti oli se, että lääkäri luuli, että raskaustesti näyttää positiivista melkein heti, kun on seksiä harrastettu ja hedelmöittyminen tapahtunut. Tyypillisisti raskaus näkyy testissä noin 2 viikon päästä hedlmöittymisestä, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Lääkärin olisi pitänyt kysyä, että milloin ap on harrastunut seksiä 2 viikkoa (tai mikä onkaan kierron puoliväli) ennen raskaustestin muuttumista positiiviseksi.
[/quote]
KIITOS!!! Finally! Joku joka ymmärsi :D
Ja siis en heti rynnännyt lääkäriin enkä soitellut neuvolaan kun positiivisen testin tekemisen jälkeenkin odotin viikon ennenkuin soitin neuvolaan ja kysyin neuvoa raskausviikkojen selvittämiseen. Ja kuten sanoin minulla on epäsäännöllinen kierto ja kun edellisistä kuukautisista oli yli kuukausi, tein testin. Oli nega. Viikon päästä taas uusi, ja oli nega. Ja taas viikon päästä uusi testi kun kuukautisia ei näkynyt ja oli nega. Sitten tuli muutaman päivän päästä rinnat kipeeksi ja ajattelin että menkat alkaa. Ei alkanu parin päivän päästä joten tein testin ja oli positiivinen. Tämän kaiken kerroin lääkärillekin joten hän päätteli että hedelmöittyminen tapahtui juurikin tuolloin kun rintani kipeytyi, pari päivää edellisen negan jälkeen ja pari päivää ennen positiivista testiä. Ja jokainen nyt varmaan tajuaa että mitkään testit ei näytä positiivista 3 päivää hedelmöittymisen jälkeen.
Mutta myös sen itsekin ymmärrän että hormonitasoni on saattanut nousta hyvinkin hitaasti ja testi ei ole sitä hormonia havainnut. Siksi menen ultraan. Kahden viikon päästä. Voin tulla vaikka tänne kertomaan kuinka pitkällä raskauteni on :D
ap
Se sana on hedelmöityminen. Mistä olette kaikki järjestäen keksineet tunkea sinne sen ylimääräisen t:n? Minäkin tiedän tämän, vaikkei omat munasoluni ole ikinä hedelmöityneet. Luulisi, että kun lapsia on päkistellyt, olisi melkomoisen monta kertaa neuvoloissa ym. lukenut ja kuullut puhuttavan tuosta sanasta, ja tietäisi sen olevan hedelmöityä.
Ei se lekuri tainnut päätellä sitä sun tarkkaa hedelmöittymisaikaa vaan sen myöhäisimmän mahdollisen hedelmöittymisajan. Sen mukaan sitten laittoi sen ultran sinne parin viikon päähän. Ettei sun tarvis rampata siellä ultrassa useampaa kertaa vaan homma hoituis kerralla. Säästöä sekä sulle että yhteiskunnalle. Jos sun raskaus oliskin (kaikesta huolimatta) vasta ihan alussa niin siitä ultrasta ei just nyt olis mitään hyötyä, aiheuttais vaan stressiä sullekin jos mitään ei näkyis. Pari viikkoa ei toisaalta haittaa vaikka raskaus olis pidemmälläkin. Ihan ohjeiden mukaan se lekuri toimi, kommunikointi vaan tais olla vähän kehnoa.
Meillä on usein äitiysneuvolassa ihan tk-lääkäri. Itselläni on kohdunsuu erittäin takana ja nämä nuoret lääkärit eivät osaa tutkia sitä, onko se pehmentynyt ja onko vielä kohdunkaulaa jäljellä. On aina niin luottavainen olo kun supistuksien takia joutuu lääkärille ja sit alkaa pohdinta "missä se kohdunsuu on, onkohan se tämä, onkohan tämä pehmeä, voisko se olla jo auki...." Ja sormet etsii ja etsii.
Sitten vielä sanoo, että "odotapa niin mä katson googlesta mitä mun pitää vielä tehdä".
Ai, että mä luotan lääkäreihin... -_-
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 13:42"]
Onko ihmisillä lukivika, kun eivät ymmärrä ap:n ongelmaa?
[/quote]
Niinpä! Samaa mieltä tämän vastaajan kanssa. Tästä nähdään, kuinka älykästä porukkaa täällä surffailee:D
Meilläkin on läheisen tk:n lääkärit neuvolalääkäreinä. Osaavat jotain vain jotain ihan perusjuttuja, sijaiset eivät niitäkään. Yleensä raskausajan vaivoja tai vauvan ongelmia on vähätelty ja jos eivät ole tienneet tarkemmin, ovat laittaneet lähetettä parempiin tutkimuksiin.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:28"]
Tämän kaiken kerroin lääkärillekin joten hän päätteli että hedelmöittyminen tapahtui juurikin tuolloin kun rintani kipeytyi, pari päivää edellisen negan jälkeen ja pari päivää ennen positiivista testiä. Ja jokainen nyt varmaan tajuaa että mitkään testit ei näytä positiivista 3 päivää hedelmöittymisen jälkeen.
Mutta myös sen itsekin ymmärrän että hormonitasoni on saattanut nousta hyvinkin hitaasti ja testi ei ole sitä hormonia havainnut. Siksi menen ultraan. Kahden viikon päästä. Voin tulla vaikka tänne kertomaan kuinka pitkällä raskauteni on :D
ap
[/quote]
Kertoiko lääkäri, että oli päätellyt noin? Minusta ainakin kuulostaa, että olette olleet eri aaltopituuksilla, etkä ole kysynyt ja antanut lääkärille siten mahdollisuutta selvittää, mitä on itse ajatellut. Ultrahan on juuri oikeaan aikaan, joten tuskin se lääkäri on ihan kuutamolla. Kuulostaa, että kommunikointi vain ei ole pelannut.
Ultrassa selviää sikiön koko, joten ei siinä ole mitään edes, joka voisi mennä pieleen, kun ultra tulee oikeaan aikaan.
MIkähelvetin hoppu tuossa siittämisasiassa on? KYLLÄ SE pian selviäisi. Ainakin 9 kk:n kuluttua. Ei oo ihme, että terveydenhoitomenot paisuu, kun rynnätään kysymään lääkäritlä olneki raskaana, kun eilen nussin.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 13:51"]
Etenkin ulkomailla esim. Englantissa. Eli 4+2-3 on 6-7.
[/quote]
Mielenkiintoista laskuoppia siellä englannissa... vai oliko kuitenkin av:n laskuopista kyse?
4+2-3 on mielestäni 3, 6-7 on mielestäni 1 joka on erisuuri kuin 3, ellet tarkoita 6 viiva 7 joka sekin on suurinpiirtein erisuuri kuin 3.
Vai tarkoititko, että 4+2-3 tarkoittaa vastaavaa kuin 6-7?
[/quote]
Ymmärsit varmasti pointin. Siihen neljään lisätään se 2-3. Mutta kun halusit olla hankala.
[/quote]
Voin sanoa ihan suoraan, etten vieläkään ole täysin jyvällä. Yritätkö kertoa ajankohtaa, jolloin pitäisi olla ultra vai tämän hetken arvioitua hedelmöitystä?