Käyttäkää jodioitua ruokasuolaa!
Ainakin ruoanlaitossa, sormi- yms suolaa voi tarvittaessa lisätä syödessä. teollisuudessa EI käytetä enää juuri jodioitua suolaa, koska se on kalliimpaa. Tosin jodia saa esim kaalista ja sienistä ja kalasta, mutta pitää syödä aika paljon. Olisko tämä suolan välttely syynä kilparauhasongelmien kasvuun?
Kommentit (50)
Meillä käytetään maustamiseen ainoastaan ja vain Herbamarea. Ainoastaan muusiin laitetaan jotain PAN-suolaa tai vastaavaa.
Tässäkin ketjussa joku eli siinä väärässä harhaluulossa, että ruokavaliolla voi vaikuttaa kilpirauhaseen.
Meiralta saa nyt jodioitua merisuolaa: http://meira.fi/fi/maustaminen/suolat/jodioitu-hieno-merisuola
Aiemmin olen käyttänyt tavallista ruokasuolaa jodioituna, tai Pan-suolaa, mutta voisin kokeilla tuota merisuolaa, siinä on hyvä maku :)
Ei meidän lähikaupassa muunlaista edes ole.
Minä käytin tuota ruususuolaa ja merisuolaa varmaan parikyt vuotta. Nyt on struuma. Nyt on käytössä jodioitu merisuola, olen nähnyt luontaistuotekaupassa myös jodioitua ruususuolaa.
Älytöntä oli että kukaan lääkäri ei uskonut että en saa tarpeeksi jodia ravinnosta vaikka en syö jodioitua suolaa(en myöskään syö muiden valmistamia ruokia kuin itseni muuta kuin harvoin kylässä). Kivenkovaan lääkärit väitti että ei suomessa voi olla jodinpuutosta. No on ja on ollut silloinkin vuosikymmeniä sitten ennen kuin jodia alettiin lisäämään suolaan.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 12:05"]
Tavallinen jodioitu ruokasuola ja merisuola ovat kumpikin reippaasti yli 90% natriumkloridia. Kuulostaa aina ihan hölmöltä tämä 84 mineraalin ja hivenaineen hehkutus, joka paljastaa, että kirjoittajalla ei ole usemmiten alkeellisimpiakaan tietoja suolojen kemiasta.
Mitä haittaa, jos merisuolasta raskasmetallit poistetaan ja lisätään tarpeellinen jodi.
[/quote]
Juuri näin on!
Himalajan ruususuolalla on kyllä nätti nimi ja väri, mutta muuta erityistä hyvää ei siinä sitten olekaan.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 11:45"]
Eipäs vaan vuori- tai merisuolaa. Tavallisesta suolasta on poistettu kemiallisesti kaikki mineraalit. Ei se pelkkä jodi siitä tee "terveellistä" sen enempää kuin valkoisista vehnäjauhoista tai sikeristakaan.
[/quote]ei niissä vissiin ole jodia.
[/quote]
Eikö? No voi kettu... En usko, että saan herkkään mitään vajeita, mutta olen muutaman vuoden käyttäny karkeaa merisuolaa, kun olen ajatellut sen olevan tyyliin sama, kuin joku hieno pan-suola.
Koska haluan edelleen käyttää karkeaa suolaa ruuanlaitossa, niin mikä olisi jodioitua ja karkeaa?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 11:45"]
Eipäs vaan vuori- tai merisuolaa. Tavallisesta suolasta on poistettu kemiallisesti kaikki mineraalit. Ei se pelkkä jodi siitä tee "terveellistä" sen enempää kuin valkoisista vehnäjauhoista tai sikeristakaan.
[/quote]ei niissä vissiin ole jodia.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 12:59"]
Jodi on ihmiselle tarpeen, totta. Jodia on luonnostaan suolassa ja muitakin mineraaleja, mutta tämä ns normaali ruokasuola, jota käytämme, on teollisuuden jätettä, joka on puhdasta natriumkloridia, josta puuttuu kaikki sen luonnostaan sisältämät mineraalit.
Parempi on käyttää ns kristallisuolaa, tai ruususuolaa, niin kuin sitä kutsutaan. Se sisältää kaikki luontaiset mineraalit mm kaliumjodi.
[/quote]Tarkoitako kaliumjodidi?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 12:08"]
Merisuola on myrkkyä sydämelle ja verisuonistolle. Pan suola on ainut järkevä vaihtoehto.
[/quote]Miksi alapeukutatte Pan-suolaa? Oli telkussa joku ravitsemusohjelma, jossa sanottiin, että siinä on oikeassa suhteessa kaikkia elimistön tarvitsemia suoloja. Ilmeiseti nämä suolahullut ovat vaan erikoislehtien mainosten uhreja, kun mikään tallisen kaupan tavallinen valmiste ei muka ole hyvästä.
t. kemian alan ihminen
Ruususuolassa on kaikenlaisia mineraaleja yms. hyödyllisiä aineita, mutta ei jodia. Jodi on välttämätöntä kilpirauhaselle ja jos sitä ei saa mistään, niinkuin useimmat meistä eivät saa, niin kilpirauhasen kanssa tulee kaikenlaista häikkää.
Jos ei halua käyttää jodioitua suolaa, voi käyttää myös kelp-levävalmisteita, jotka ovat "luonnollisempi" vaihtoehto jodinlähteeksi. Jostain sitä joka tapauksessa on saatava.
Itse olen luomuruokaa kannattava "hippi" ja käytän sekä ruususuolaa että jodioitua suolaa että puhdistamatonta merisuolaa. Ei ne ole toisiaan poissulkevia asioita. Välillä yhtä ja välillä toista.