Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä logiikalla Kuusamo kuuluu Pohjois-Pohjanmaahan?

Vierailija
28.10.2020 |

Kun eikös Pohjanmaa viittaa jollain tavalla siihen merenpohjukkaan? Ja Kuusamo on Venäjän rajalla...

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Kuusamo on Lappia. Kun ne kolme kertaa olen käynyt Rukalla, olen aina sanonut lentäväni Lappiin lomailemaan.

Vierailija
82/88 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle Kuusamo on Lappia. Kun ne kolme kertaa olen käynyt Rukalla, olen aina sanonut lentäväni Lappiin lomailema

---

Jos sinulle tulee siitä parempi mieli, niin ok.

Tietenkin joku paikkakuntalainen ajattelee, että no, se on sitä tietämättömyyttä ja sivistyksen puutetta

Samoin ajattelee etelän ihminen, jos hän kuuluu sivistyneempään vähemmistöön Suomessa.

En ole itse koskaan edes pitänyt Suomea sivistysmaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kirjoitti:

Kuusamon väestö on aikoinaan tullut kainuun ja savon suunnasta. Tästä johtuen siellä puhutaan savonmurretta. Loogisin yhtymäkohta Kuusamolla onkin kainuuseen.

Ennen savolais-expansiota alueella sijaitsivat vähä väkiset maaselän- ja osaksi kitkanlapinkylät. Savolaisten saavuttua lapinkylien asukkaat katosivat kymmenessä vuodessa koko alueelta. Nykyisellä Kuusamolla ei ole mitään tekemistä Lapin kanssa, ei alueelisesti eikä heillä ole lappilaista identit

---

Jälleen korjausta.

Kuusamoon on tulleet uudisasukkaat Pohjanmaalta sekä Kainuusta. Tämä on virallista historiaa.

Kainuusta tuli Kuusamoon ainakin Tauriainen, legendaarinen mies. Ensimmäinen asukas Kainuussa. Sillä ukolla ei tainnut päätä palella.

Ensimmäinen Tauriainen lähetettiin Pirkanmaa - Hämeen seudulta Kainuuseen kuninkaan käskystä. Minun pitää tarkistaa, menikö sama mies Kuusamoon, vai oliko kyseessä hänen jälkeläisensä.

Itäraja haluttiin asuttaa venäläisten takia. Jopa saksalaiset tietävät tästä enemmän kuin suomalaiset.

Meidän koulujemme historiankirjat saneltiin Neuvostoliitosta käsin.

Itselläni on niin paljon pohjanmaalaisia juuria, että voin sanoa olevani puoliksi pohjanmaalainen. Toinen vanhempani oli etelän mies.

Vierailija
84/88 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että Kuusamo kuuluu Pohjois - Pohjanmaahan, voi johtua pohjalaisesta identiteetistä. Siinä mielessä nimi on mennyt ihan nappiin.

Toinen sukuni joka on Kuusamosta, on erittäin ylpeää, kovaa ja itsetietoista. Kuten juuri pohjalaiset voivat olla.

Vierailija
85/88 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että Kuusamo kuuluu Pohjois - Pohjanmaahan, voi johtua pohjalaisesta identiteetistä. Siinä mielessä nimi on mennyt ihan nappiin.

Toinen sukuni joka on Kuusamosta, on erittäin ylpeää, kovaa ja itsetietoista. Kuten juuri pohjalaiset voivat ol

---

Turha alapeukuttaa.

Jos jostakin löytyy yhtä kylmää, kovaa, armotonta ja ylpeää sukua kuin omani, kuulisin mielelläni.

Vierailija
86/88 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen sukuni joka on Kuusamosta, on erittäin ylpeää, kovaa ja itsetietoista. Kuten juuri pohjalaiset voivat ol

---

Turha alapeukuttaa.

Jos jostakin löytyy yhtä kylmää, kovaa, armotonta ja ylpeää sukua kuin omani, kuulisin mielell

---

Lisään vielä, että itselläni ei synkkaa näiden ihmisten kanssa.

En kertakaikkiaan ymmärrä heitä eivätkä he ymmärrä minua. Meillä ei ole mitään yhteistä.

Meillä on erittäin etäiset suhteet. Jos näemme jossain olosuhteiden pakosta, se on erittäin varautunutta hyvää päivää - kirvesvartta - meininkiä

Vierailija
87/88 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en oikein pysty mieltämään Kemin olevan Lappia. Sen voisi vaihtaa päittäin niin, että Kuusamo kuuluisi Lappiin ja Kemi P-Pohjanmaahan! :)

Maantieteellisestihän näin onkin. Koillismaan ja jopa Kainuun luonto ja maasto muistuttaa enemmän Lappia kuin Pohjanmaata. Koillismaassa on Rukatunturikin. Kemi on alavaa lakeutta.

Kyllä me lappilaiset pidetäänkin kuusamolaisia enemmän heimoveljinä kuin kemiläisiä.

Kukapa nyt kemiläisen kanssa haluaisi edes veljeillä? T. rovaniemeläinen 

Vierailija
88/88 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusamossahan on poroja ja poroja on vain lapissa ja kaikki mitä jää Heinolan ja Oulun väliin on savoa.

Tykkäsin tästä ytimekkäästä määrittelystä. Jäi kuitenkin kiinnostamaan, mitä on Heinolan alapuolella?

Ainakin he kertovat olevansa Helsingistä.

- Joo, mist päin stadii sä oot? 

- Lopelta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan