Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä logiikalla Kuusamo kuuluu Pohjois-Pohjanmaahan?

Vierailija
28.10.2020 |

Kun eikös Pohjanmaa viittaa jollain tavalla siihen merenpohjukkaan? Ja Kuusamo on Venäjän rajalla...

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kainuu olisi loogisempi

Samaa mieltä.

Vierailija
42/88 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusamossahan on poroja ja poroja on vain lapissa ja kaikki mitä jää Heinolan ja Oulun väliin on savoa.

Poroja on myös Oulun korkeudella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinointimielessä kannattaisikin nykyaikana kuulua mieluummin Lappiin kuin Ouluun.

Eipä taida juuri muuta selitystä Koillismaan kuulumisella Ouluun tai P-Pohjanmaahaan kuin se, että Koillismaalta kuljettiin perinteisesti mieluiten Ouluun käymään ostoksilla. Eli Oulu oli heille Kajaania tässä mielessä tärkeämpi. Varmaan muitakin asiaan vaikuttavia seikkoja on. Itsekin olen miettinyt tätä asiaa toisinaan. Alueellisesti kun on aika kaukana merenrannalta ja sen entisestä pohjasta...

Vierailija
44/88 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Jyväskylän pohjoispuolella oleva on lappia ja täynnä juntteja.

Vierailija
45/88 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusamo ja Taivalkoski ovat poronhoitoaluetta, samoin Kainuun pohjoisosat.

Koillismaalta lähtee joet laskemaan Ouluun, siksi kuuluvat vähän molempiin.

Vierailija
46/88 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markkinointimielessä kannattaisikin nykyaikana kuulua mieluummin Lappiin kuin Ouluun.

Eipä taida juuri muuta selitystä Koillismaan kuulumisella Ouluun tai P-Pohjanmaahaan kuin se, että Koillismaalta kuljettiin perinteisesti mieluiten Ouluun käymään ostoksilla. Eli Oulu oli heille Kajaania tässä mielessä tärkeämpi. Varmaan muitakin asiaan vaikuttavia seikkoja on. Itsekin olen miettinyt tätä asiaa toisinaan. Alueellisesti kun on aika kaukana merenrannalta ja sen entisestä pohjasta...

Pohjanmaan joet laskevat Pohjanlahteen, niin myös Kuusamosta alkunsa saava Iijoki.  Liikenne kulki näitä vesistöjä pitkin siihen aikaan kun näitä seutuja asutettiin.  Kainuuseen päin ei ole sitä yhteyttä; poikkiliikenne on tullut vasta maanteiden myötä.

Vierailija
47/88 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusamon pitäis minun mielestä kuulua venäjän federaatioon, semmoisia varavenäläisiä asukkaat et saa miettiä uskaltaako ees pierasta.... :D

Vierailija
48/88 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyvät Oulussa asioimassa kaupungissa.

Vierailija
49/88 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en oikein pysty mieltämään Kemin olevan Lappia. Sen voisi vaihtaa päittäin niin, että Kuusamo kuuluisi Lappiin ja Kemi P-Pohjanmaahan! :)

Sinnehän se Kemi haluaakin, luullen, että sote-asema paranee.

Veikkaisin nimityksen Pohjanmaa viittaavan kuitenkin pohjoiseen. Onko Kuusamo Lappia? Ehkä nykymaantieteellisesti on, koska käsite Perä-Pohjola on unohdettu kokonaan. Kuusamo tekee mutkan lähelle napapiiriä ja Kuusamosta aikoinaan pääosin erotettu Posio on NykyLappia. Aikoinaan Kuusamo ei halunnut perustettavaan Lapin lääniin ja silloiset Lapin nokkamiehet sanoivat, että joskus Kuusamo tulisi anelemaan pääsyä osaksi Lappia. Näinhän on käynytkin, matkailullisesti Kuusamo haluaisi identifioitua Lappiin.

Vierailija
50/88 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusamo kuuluu Koillismaahan.

Koillismaa on Reino Rinteen keksintö jostain 1940-50-luvulta ja Kalle Päätalo teki sen tunnetuksi.

Vierailija
51/88 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusamossahan on poroja ja poroja on vain lapissa ja kaikki mitä jää Heinolan ja Oulun väliin on savoa.

Sittenhän Hyrynsalmet ym. ovat Lappia, samoin Puolanka ja Yli- Iin kautta myös Oulun kaupunki jne.

Yksi kaveri esittäytyi minulle, rovaniemeläiselle helsinkiläisessä baarissa *aidoksi Lapin jätkäksi Puolangalta*.

Vierailija
52/88 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sieltäpöin kotoisin ja sanon olevani lapista. Pääsee helpommalla selittelyllä.

Uteliaisuus heräsi, mistä olet kotoisin?

Vierailija
53/88 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poroja / poronhoitoaluetta on ylä-kainuussakin eikä vain lapissa tai pohjois-pohjanmaalla. Lisäksi on todella runsaasti metsäpeuroja jotka näyttää melkein samalta kuin porot.

Vierailija
54/88 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin tästä ytimekkäästä määrittelystä. Jäi kuitenkin kiinnostamaan, mitä on Heinolan alapuolella?

Ainakin he kertovat olevansa Helsingistä.

Vierailija
55/88 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilemättä koska kajaanistakin kuljetaan ouluun ostoksille ja asioille..

Vierailija
56/88 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en oikein pysty mieltämään Kemin olevan Lappia. Sen voisi vaihtaa päittäin niin, että Kuusamo kuuluisi Lappiin ja Kemi P-Pohjanmaahan! :)

Jos Kemi kuuluu Lappiin, miksei sitten myös Oulu?

Vierailija
57/88 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh ei kiitos!

Vierailija
58/88 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koillismaa olisi hyvä maakunta Kuusamolle.

Siihenhän se kuuluukin, mutta Koillismaa on osa Pohjois-Pohjanmaata ja Posion osalta Lappia. Historiallinen käsite on myös Kuusamon Lappi.

Vierailija
59/88 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko totta että kaikki kuusamolaiset polveutuu samasta muutamasta perheestä?

Niin kai ne olivat muutkin syrjäisemmällä pitäjät aikana ennen mopon keksimistä, mitä nyt joku kulkujätkä tai laukkupycca toi uusia geenejä populaatioon.

Vierailija
60/88 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusamo on Koillismaalla, ei Kainuussa. Kuusamo on Pohjois-Suomen helmi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi