Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä logiikalla Kuusamo kuuluu Pohjois-Pohjanmaahan?

Vierailija
28.10.2020 |

Kun eikös Pohjanmaa viittaa jollain tavalla siihen merenpohjukkaan? Ja Kuusamo on Venäjän rajalla...

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurillisesti ja yhteyksiltään kai. Kuusamolaiset suuntaavat Ouluun, jos ovat menossa isompaan kaupunkiin. Toisaalta Kuusamo voisi kuulua kulttuurillisesti myös Lappiin; väestössä on paljon saamelaisgeenejä mm. saamelaista kantaa olevia sukunimiä, paikannimiä jne., vaikka onkin identiteetiltään ja kieleltään nykyään suomalaisia.

Vierailija
2/86 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Mulla on rakas sukupaikka Oulusta n 25 km pohjoiseen, ja tämän paikan miellän tietenkin Pohjois-Pohjanmaaksi. 

Sitten olen toisaalta viettänyt paljon lomia Rukalla, enkä mitenkään osaa ajatella että olen vielä samassa maakunnassa. Lappi olisi loogisempi. 

Mutta samapa tuo, ei kai sillä oikeastaan ole mitään väliä ulkopuolisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusamosta Rovaniemelle on n. 20km lyhyempi matka kuin Ouluun.

Ajallisesti melkein sama.

Ehkä on helpompi ajaa sivulle kuin ns. ylöspäin eli pohjoiseen?

Vierailija
4/86 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei halua kuulua Kainuuseen. Siksi.

Vierailija
6/86 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en oikein pysty mieltämään Kemin olevan Lappia. Sen voisi vaihtaa päittäin niin, että Kuusamo kuuluisi Lappiin ja Kemi P-Pohjanmaahan! :)

Vierailija
7/86 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Kainuutahan tuon kuuluisi olla.

Vierailija
8/86 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pohjois-Pohjanmaa (ruots. Norra Österbotten) on Suomen maakunta, joka sijaitsee Suomen keskiosassa Perämeren rannikolla ja toisaalta ulottuu Suomen itärajallekin."

"Pohjois-Pohjanmaan maakunnallisia osa-alueita ovat Pyhäjoen, Siikajoen, Oulujoen ja Iijoen laaksot. Lisäksi Kalajokilaakso, Oulun Eteläinen, luetaan Pohjois-Pohjanmaahan lähinnä hallinnolliselta pohjalta, ja se muodostaakin Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan välisen vaihettumisvyöhykkeen.lähde? Pohjois-Pohjanmaan koillisosan kunnat Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo muodostavat yhdessä Lapin maakuntaan kuuluvan Posion kanssa ns. Koillismaan."

"Pohjois-Pohjanmaa on osa laajaa Pohjanmaan historiallista maakuntaa, jonka alue kattaa nykyisin kuusi erillistä nykymaakuntaa: Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Lapin eteläosa (Peräpohjola)."

Kartta

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/09/Pohjois-Pohja…

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjois-Pohjanmaan_maakunta

Vierailija
9/86 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhekielessä "pohjanmaalla" tarkoitetaan entistä Vaasan lääniä. Eli myös etelä ja keskipohjanmaa.

Jos joku sanoo olevansa pohjalainen ja sitten käy ilmi että on Oulusta tai vaikka Raahesta, niin saa aina hetken miettiä että mitä tuo nyt höpisee. Pohjois-pohjnamaa ei lukeudu puhekielen "pohjanmaahan".

Vierailija
10/86 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusamo kuuluu Koillismaahan.

Vierailija
11/86 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en oikein pysty mieltämään Kemin olevan Lappia. Sen voisi vaihtaa päittäin niin, että Kuusamo kuuluisi Lappiin ja Kemi P-Pohjanmaahan! :)

Maantieteellisestihän näin onkin. Koillismaan ja jopa Kainuun luonto ja maasto muistuttaa enemmän Lappia kuin Pohjanmaata. Koillismaassa on Rukatunturikin. Kemi on alavaa lakeutta.

Kyllä me lappilaiset pidetäänkin kuusamolaisia enemmän heimoveljinä kuin kemiläisiä.

Vierailija
12/86 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuu olisi loogisempi

Vierailija
13/86 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusamo kuuluu Koillismaahan.

Ja Koillisma kuuluu Pohjois-Pohjanmaahan. Loogista tai ei.

Vierailija
14/86 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusamon väestö on aikoinaan tullut kainuun ja savon suunnasta. Tästä johtuen siellä puhutaan savonmurretta. Loogisin yhtymäkohta Kuusamolla onkin kainuuseen.

Ennen savolais-expansiota alueella sijaitsivat vähä väkiset maaselän- ja osaksi kitkanlapinkylät. Savolaisten saavuttua lapinkylien asukkaat katosivat kymmenessä vuodessa koko alueelta. Nykyisellä Kuusamolla ei ole mitään tekemistä Lapin kanssa, ei alueelisesti eikä heillä ole lappilaista identiteettiä.

Vierailija
15/86 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusamolaeset on vitjamunia!

Vierailija
16/86 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusamossa käynyt tanskalainen kollegani olikin käynyt lapissa kertoivat.

Olin hiljaa

Vierailija
17/86 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusamossahan on poroja ja poroja on vain lapissa ja kaikki mitä jää Heinolan ja Oulun väliin on savoa.

Vierailija
18/86 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusamossahan on poroja ja poroja on vain lapissa ja kaikki mitä jää Heinolan ja Oulun väliin on savoa.

Sittenhän Hyrynsalmet ym. ovat Lappia, samoin Puolanka ja Yli- Iin kautta myös Oulun kaupunki jne.

Vierailija
19/86 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän Hyrynsalmet ym. ovat Lappia, samoin Puolanka ja Yli- Iin kautta myös Oulun kaupunki jne.

Juu. Lappia kaikki tyynni.

Vierailija
20/86 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sieltäpöin kotoisin ja sanon olevani lapista. Pääsee helpommalla selittelyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan