Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla PAPA-koe ei onnistu kivun vuoksi?

Vierailija
28.10.2020 |

Käynyt jo kaksi kertaa tutkimuksessa ja vaikka kuinka yritän rentoutua ei vaan onnistu, kun vähän sattuu. Pitääkö mun vain yrittää kestää kipu? :( Seulantatutkimus kuitenkin tärkeä ja kun ilmainen. Toinen vaihtoehto olisi varata aika gynekologille, mutta saisi ajan vain yksityiselle ja maksaisi satasen.

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satttuu niin perkeleesti joka kerta.

Vierailija
122/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satttuu niin perkeleesti joka kerta.

Uli, uli. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös papan voisi välttää menemällä gynelle, joka ultraa emättimen kautta, siinähän se samalla näkee onko kohdunkaulassa jotain epänormaalia kasvaimen alkua. Tuo ultraaminen ei satu, kun ei ronkita kohdunkaulaa.

Gynelle kannattaa mennä, mutta tuo on ihan höpinää, että ultraus korvaa papan. Ultraus myös maksaa yksityisellä 150€ sen gynekäynnin lisäksi. Eli yht. N. 300€.

Joo todella kallista on, mutta jos jätetään kokonaan se puoli pois nyt. Selventäkää, olen ihan oikeasti luullut että kun gyne on ultrannut, näkyisi myös kasvaimet kohdunkaulassa, eikä papaa tarvitsisi silloin ottaa.

Vierailija
124/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo todella kallista on, mutta jos jätetään kokonaan se puoli pois nyt. Selventäkää, olen ihan oikeasti luullut että kun gyne on ultrannut, näkyisi myös kasvaimet kohdunkaulassa, eikä papaa tarvitsisi silloin ottaa.

Papa-kokeessa tarkistetaan ettei ole solumuutoksia. Siis mikroskooppisen pieniä syövän esiasteita. Eivät ne näy ultrassa. 

Vierailija
125/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Papa-kokeessa tarkistetaan ettei ole solumuutoksia. Siis mikroskooppisen pieniä syövän esiasteita. Eivät ne näy ultrassa. 

Eikös noi mikroskooppiset muutokset yleensä parane ajan kanssa itsestään, suurimmalla osalla, eli niistä ei tarvitsisi tietää niin tarkkaan ja vielä tarvitsisi tehdä mitään.

Vierailija
126/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn aina samalla yksityisell gynellä, jolla olen käynyt jo vuosien ajan. Samalla kertaa tehdään perustutkimus, ultraus ja otetaan papa-koe. Kaikki tutkimukset onnistuvat ongelmitta ilman kipua, lääkäri etenee todella rauhallisesti ja selittää mitä tapahtuu. Hän tietää, että minulla on traumat hoitajien kovakouraisesti otetuista papa-kokeista. 

Järkyttävää miten naisten vaan "pitäisi" kestää kipua, etenkin gynen tutkimuksissa ja toimenpiteissä. 

Epämukavuus on eri asia kuin jopa lamaannuttava kipu, joka vaan pitäisi naisen kestää. 

Vierailija
127/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalinen otto sattuu sikana, mutta gynekologin otto tuntuu vain vähän. Miksi tämmöinen ero?

Vierailija
128/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnalinen otto sattuu sikana, mutta gynekologin otto tuntuu vain vähän. Miksi tämmöinen ero?

Gyne on ammattilainen. Hoitajatkin ovat ammattilaisia, mutteivät papa-kokeen otossa.

Vierailija
129/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on semmoinen käsitys, että julkisella puolella käytetään papan ottoon kertakäyttöisiä välineitä kustannussyistä ja ne välineet sattuvat. Yksityisellä gynellä paremmat välineet (metalliset, jotka steriloidaan käytön jälkeen) ja erikokoisia tarjolla.

HUS-alueella käytetään monikäyttöisiä metallisia, tapauskohtaisesti voi olla käytössä kertakäyttöisetkin. Ei niitä monikäyttöisiä kyllä yleensä steriloida, vaan pesu ja desinfiointi riittävät.

t. välinehuoltaja

Vierailija
130/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan samat kokemukset useilta näytteenottokerroilta, pari gyneä vs. useita eri hoitajia seulontapapakokeissa. Veikkaan, että hoitajien koulutuksessa on jotain vikaa.

Vierailija
131/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne pelkät seulontatutkimukset nyt niin välttämättömiä ole, ihan hyvin voi jättää väliin. Sitten eri asia, jos on jotain oireita joiden selvittämisessä PAPA tarpeen.

Minulla havaittiin oireeton kohdunkaulan syövän esiaste eikö edes seulonnassa vaan käyn kerran vuodessa papassa. Lääkärikin ihmetteli kun yleensä suuret muutokset kehittyvät hitaammin. Mieheni täti ei koskaan mennyt rintasyövän seulontoihin. Kun vihdoin tuli oireita oli tehnyt etäpesäkkeet maksaan. Menehtyi vuoden päästä. Eli aika huono suorastaan vaarallinen ohje sinulta.

Juuri näin, siellä papassa käydään ENNEN kun on oireita. Sitä se seulonta tarkoittaa, oireettomien syövän esiasteiden havaitsemista. Suomessa diagnosoidaan vuodessa n. 150-170 kohdunkaulansyöpää, ilman seulontaa luku olisi lääkärien mukaan 1500. 

Vierailija
132/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös papan voisi välttää menemällä gynelle, joka ultraa emättimen kautta, siinähän se samalla näkee onko kohdunkaulassa jotain epänormaalia kasvaimen alkua. Tuo ultraaminen ei satu, kun ei ronkita kohdunkaulaa.

Ei voi korvata papaa ultralla - papassa etsitään minimaalisen pieniä solumuutoksia, syöpää ennen kuin se oikeastaan on syöpää. 

Ultra on sitä paitsi myös epämiellyttävä kun sitä sauvaa pyöritellään niin pitkälle kuin se menee, painellaan munasarjoja ja rakkoa jne. Papa kestää sen 20 sekuntia ja ultra monta minuuttia.

Vierailija
133/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on semmoinen käsitys, että julkisella puolella käytetään papan ottoon kertakäyttöisiä välineitä kustannussyistä ja ne välineet sattuvat. Yksityisellä gynellä paremmat välineet (metalliset, jotka steriloidaan käytön jälkeen) ja erikokoisia tarjolla.

Mulle kyllä ne kertakäyttöiset on parempia, metalli on kylmää ja tuntuu kamalalta. Muistakaa että voitte pyytää näytteenottajaa käyttämään pienintä mahdollista spekulaa.

Vierailija
134/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas nuo seulontapapannottajat ovat tosi taitavia, 2 viimeistä kertaa ei ole tuntunut missään, eikä ole tullut verta. Gynekologin tutkimus ja näytteen ottaminen tuntuu pahemmalta. Ja tosiaan seulonnoissa pienemmät ankan nokat.

Vierailija
135/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan normaalia, että sen spekulan työntö kirvelee älyttömästi, vaikka limakalvo ei ole edes kuiva? Se harjausvaihe ei sattunut niinkään, eikä myöskään pipellenäytettä otettaessa se imuvaihe, mutta spekula tosiaan sattui kamalasti. Oli siis sellainen metallinen ja suht pieni, koska en ole synnyttänyt.

Vierailija
136/138 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

spekulan koko valitaan sen mukaan miten saa kohdunkaulan näkyviin. Toki voi pyytää käyttämään pienintä spekulaa, mutta jos sillä ei kohdunkaulaa saa näkyviin, niin pitää käyttää suurempaa. Emättimet kun on naisilla eri pituisia, kuten miehillä siittimet.

Vierailija
137/138 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos

Vierailija
138/138 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papassa ei auta, vaikka kestää kivun läpi, koska kipu ei ole se ongelma vaan se lihasjännitys kivun reaktiona. Siis se, että "puret hammasta" urheasti on onnistumisen este. Kipu saa lihakset kramppamaan ja jännittymään niin, ettei näytteenottajan ole fyysisesti mahdollista päästä kohdunkaulaan ottamaan näytettä. Tarvitset kivunlievityksen ja ehkä rauhoittavaa lääkitystäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi