Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla PAPA-koe ei onnistu kivun vuoksi?

Vierailija
28.10.2020 |

Käynyt jo kaksi kertaa tutkimuksessa ja vaikka kuinka yritän rentoutua ei vaan onnistu, kun vähän sattuu. Pitääkö mun vain yrittää kestää kipu? :( Seulantatutkimus kuitenkin tärkeä ja kun ilmainen. Toinen vaihtoehto olisi varata aika gynekologille, mutta saisi ajan vain yksityiselle ja maksaisi satasen.

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä seksielämää vai estävätkö nuo kivut senkin? Kun kyllähän penis levittää emätintä sen minkä näytteenottajan levitinkin. Kuulostaa kamalalta. 

Yleensä yhdyntä tapahtuu kun on kiihottunut, eikä niin että suorilta runnotaan pohjaan saakka. Penishän ei myöskään mene kohdunkaulaan saakka, mistä itse papakoe otetaan. 

Eipä se spekulakaan mene pohjaan saakka. Se papakoeharja menee toki kohdunkaulakanavan sisään ja jos kohdunkaula on kipuherkkä, niin voihan se vähän tuntua. Papakokeita ottava hoitajat ovat parempia, koska ottavat niitä papoja "koko ajan", gynet harvemmin, mutta gynellä kannattaisi käydä sen kivun vuoksi, siis ihan sanoa, että tulin tänne kysymään missähän vika on, kun papa-koe sattuu liikaa. 

(penis kylläkin voi mennä kohdunkaulaan saakka, mutta ei kohdunkaulakanavaan toki)

Vierailija
102/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä seksielämää vai estävätkö nuo kivut senkin? Kun kyllähän penis levittää emätintä sen minkä näytteenottajan levitinkin. Kuulostaa kamalalta. 

Yleensä yhdyntä tapahtuu kun on kiihottunut, eikä niin että suorilta runnotaan pohjaan saakka. Penishän ei myöskään mene kohdunkaulaan saakka, mistä itse papakoe otetaan. 

Eipä se spekulakaan mene pohjaan saakka. Se papakoeharja menee toki kohdunkaulakanavan sisään ja jos kohdunkaula on kipuherkkä, niin voihan se vähän tuntua. Papakokeita ottava hoitajat ovat parempia, koska ottavat niitä papoja "koko ajan", gynet harvemmin, mutta gynellä kannattaisi käydä sen kivun vuoksi, siis ihan sanoa, että tulin tänne kysymään missähän vika on, kun papa-koe sattuu liikaa. 

(penis kylläkin voi mennä kohdunkaula

Suoraan sanoen nyt vaihdevuodet ylittäneenä papakokeen kipu on muuttunut sietämättömäksi. Se ei ole mikään pieni kipu tai epämukava kipu, vaan tuntuu pahemmalta kuin esim. hampaan reiän poraaminen tai vaikkapa luunmurtuma, joka itselle on sattunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(penis kylläkin voi mennä kohdunkaula

Hyvä kun korjasit, toki tarkotin tuolla viimeisellä kohdunkaulakanavaa mutta vähän termistö hukassa. Vastasin kuitenkin kysymykseen missä verrattiin seksielämän onnistumista papakokeen kivuliaisuuteen, jolloin edelleen isossa roolissa on kiihottuminen ja tottakai erilainen tilanne muutenkin. 😄 

Vierailija
104/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hoitaja tekee vain sen papa näytteenoton. Gynekologilla tutkimus on perusteellisempi. Satasella siitä tuskin selviää.

Vierailija
105/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itse näytteenotto ei tunnu miltään, mutta se levitys on kamalaa. Olen pieni enkä ole synnyttänyt ja sanotaanko näin ettei sinne sisällekään mene koskaan mitään. Ongelma ratkesi kuitenkin täysin kun tajusin että voin pyytää käyttämään pientä spekulaa, niitä kun on eri kokoisia. Mistä minä olisin voinut tietää sen - ja miksi näytteenottajat vaan tunkevat sitä isoa kun potilas huutaa. Pienellä spekulalla homma on epämiellyttävyysasteikolla 1/10, laastarin irti repiminenkin sattuu enemmän.

Vierailija
106/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&nbs

kannattaa alkaa käymään hpv-testeissä, eivät tunnu juuri miltään, yli viisikymppisille yleensä tuleekin vain kutsu hpv-testiin papakokeen sijaan

Vierailija
107/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa mennä gynekologisiinnäytteisiin kuukuatiskierron loppupuolella, viimeisinä päivinä. Silloin kohdunkaulakanava on luonnostaa enemmän auki, kun keho valmistautuu kuukautisiin

Vierailija
108/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ymmärrän - HPV-koe ja PAPA-koe tehdään siis jotenkin eri tavalla?

Minulle on varmaan tehty aina vain tuo HPV, olen alle 40 v.

Kuulun siis näihin jotka eivät ymmärrä miten toosan levittäminen muutaman sentin ja kohdunkaulan pyyhkäisy voi sattua, jos ei siis tiedä kärsivänsä jostain kiputiloja aiheuttavasta sairaudesta.

Vierailija
109/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne pelkät seulontatutkimukset nyt niin välttämättömiä ole, ihan hyvin voi jättää väliin. Sitten eri asia, jos on jotain oireita joiden selvittämisessä PAPA tarpeen.

Minulla havaittiin oireeton kohdunkaulan syövän esiaste eikö edes seulonnassa vaan käyn kerran vuodessa papassa. Lääkärikin ihmetteli kun yleensä suuret muutokset kehittyvät hitaammin. Mieheni täti ei koskaan mennyt rintasyövän seulontoihin. Kun vihdoin tuli oireita oli tehnyt etäpesäkkeet maksaan. Menehtyi vuoden päästä. Eli aika huono suorastaan vaarallinen ohje sinulta.

Vierailija
110/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö kuitenkin vähän kovettaa itseään, toimitus ohi alle minuutissa, normaalijärkinen aikuinen kestää yhtä ja toista, ajattele vaikka synnyttäviä naisia ajalta ennen terveydenhoitoa jotka kuolivat synnytykseen lapsi sisällään synnytettyään epätoivoisesti ensin pari päivää, papakoe on lepolomaa siihen verrattuna.

Kyllä minuakin sattuu, mutta todella paljon enemmän sattui kun kohtua ronkittiin jollain ohuella pitkällä välineellä, silloin piti jo yrittää hengitystekniikan avulla jotenkin rauhoittua ja ajatella ihan jotain muuta.

Kovettaa itseään? Kipu on ihan sietämätön ja verta valuu kuin saavista. Kipulääkitys? Eikö ole hellävaraisempaa keinoa olemassa?

Vierailija
111/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ymmärrän - HPV-koe ja PAPA-koe tehdään siis jotenkin eri tavalla?

Minulle on varmaan tehty aina vain tuo HPV, olen alle 40 v.

Kuulun siis näihin jotka eivät ymmärrä miten toosan levittäminen muutaman sentin ja kohdunkaulan pyyhkäisy voi sattua, jos ei siis tiedä kärsivänsä jostain kiputiloja aiheuttavasta sairaudesta.

nykyisin papa tehdään nuoremmille, hpv vanhemmille, joten luultavimmin sinulle on ennen tehty kuitenkin papoja

joillekin papa-koe voi olla kivulias. Esimerkiksi jos limakalvot on kuivat, niin spekulan laittaminenkin voi sattua, sitten kohdunkaula voi olla kipuherkempi, tai sielläkin voi olla kuivaa limakalvoa, jolloin voi sattua enemmän. lisäksi kohdunkaulan rakenteelliset seikat voi aiheuttaa kipua.

itsellä nuorempana sattui papa-kokeet aika paljon, gyne neuvoi menemään niihin kierron loppuvaiheilla, selitti lisäksi, että minulla on kohdunkaulakanava rakenteellisesti selvästi ahtaampi kuin keskimäärin, joten se harja pakostakin sitten levittää kohdunkaulaa, joka aiheuttaa hiukan kipua. gyne myös neuvoi minua ottamaan paria tuntia ennen kipulääkkeen. Ne neuvot auttoi niin, että ei sitä tarvinnut alkaa jännittämään tai pelkäämään.

Vierailija
112/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu aluksi vähintään epämukavalta. Menee kyllä yleensä ohi lopulta, mutta ei siitä kovin hyvää fiilistä jää silti. Nyt kun olen ollut yksin useamman vuoden viimeisimmän parisuhteen päättymisen jälkeen, harkitsen tarkkaan, mitä teen jatkossa. Näin vanhempana arvostan itseäni enemmän. En ole täysin poissulkenut, että vielä yrittäisin, jos löytyisi oikea ihminen. En tosin tiedä, miten se tapahtuisi, kun en tiedä, miten tämän asian ottaisi esiin. 

Vierailija
113/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa erikoinen keskustelu. Onko teillä vulvodynia? Onnistuuko yhdyntä lainkaan? Miten teille voidaan kierukka asentaa? Oletteko synnyttäneet?

Ihan nyt vain niille nuorille naisille, jotka tätä lukevat, kerron, että useimmille naisille papa-koe on kivuton, korkeintaan hieman epämukava. Ja se joka tapauksessa kestää käytännössä vain joitakin sekunteja. Minua ei oikeastaan sattunut edes pipelle-koe, jossa kuitenkin työnnetään jotain ihan kohdun sisään.

Kuten sanottu, ihmiset ovat yksilöitä ja kivunkokemukset subjektiivisia, enkä halua vähätellä. Muistutan kuitenkin, että kohdunkaulasyövän sairastaminen, hoitaminen ja siihen kuoleminen ovat varmasti paljon kivuliaampia kuin papa, jossa voidaan saada kiinni jo varhainen solumuutos, joka on helppo hoitaa pois. 

Koe on useimmille ihmisille kuitenkin pikkujuttu, joten älkää ainakaan tämän keskustelun vuoksi jättäkö menemästä seulaan. 

Ihmiset on erilaisia mutta myös tutkimukset on eri ihmisille erilaisia. 

Minulle papa on nipistys, munajohtimien aukiolotutkimus ja myöhemmin alkion istuttaminen kohtuun pientä epämiellyttävää mutta ei kipua, ja sitten pipelle oli helv etillistä kipua, kipushokkiin menin ja olin kipeänä muutaman päivän. 

Että eipä voi yleistää. Myös näytteenottajalla on väliä, eikä pelkästään meillä naisilla. Tässä ei pidä "syyttää" vain itseään. 

Vierailija
114/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös papan voisi välttää menemällä gynelle, joka ultraa emättimen kautta, siinähän se samalla näkee onko kohdunkaulassa jotain epänormaalia kasvaimen alkua. Tuo ultraaminen ei satu, kun ei ronkita kohdunkaulaa.

Vierailija
115/138 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäänrakennettua naisvihaa, että pitäisi sietää turhaa kipua ja vähättelyä

Vierailija
116/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös papan voisi välttää menemällä gynelle, joka ultraa emättimen kautta, siinähän se samalla näkee onko kohdunkaulassa jotain epänormaalia kasvaimen alkua. Tuo ultraaminen ei satu, kun ei ronkita kohdunkaulaa.

Gynelle kannattaa mennä, mutta tuo on ihan höpinää, että ultraus korvaa papan. Ultraus myös maksaa yksityisellä 150€ sen gynekäynnin lisäksi. Eli yht. N. 300€.

Vierailija
117/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne pelkät seulontatutkimukset nyt niin välttämättömiä ole, ihan hyvin voi jättää väliin. Sitten eri asia, jos on jotain oireita joiden selvittämisessä PAPA tarpeen.

Todella vastuuton ja tyhmä kommentti. 

Vierailija
118/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on semmoinen käsitys, että julkisella puolella käytetään papan ottoon kertakäyttöisiä välineitä kustannussyistä ja ne välineet sattuvat. Yksityisellä gynellä paremmat välineet (metalliset, jotka steriloidaan käytön jälkeen) ja erikokoisia tarjolla.

Vierailija
119/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, mitä on muuten koettu. Joo, olen sikäli poikkeus, etten pystynyt käyttämään tamponejakaan, koska niiden laittamisen yritys sattui niin paljon. Hikoilin eikä se vaan mennyt sisään. Gynekologi totesi, että mitään fyysistä estettä ei ole. Mutta ei onnistuneet ekat yhdyntäyrityksetkään kivun vuoksi. Papakokeen otto nuorena kyllä onnistui, mutta se vihlaisi syvällä sisuksissa kuin olisi terävällä veitsellä pistetty.

Tilanne raivostutti minua, koska siihen aikaan ei ollut paljon tietoa sellaisista asioista kuin vestibuliitti tai vulvodynia. Yritin hoitaa asiaa itse. Lopulta pääsin nukutukseen, missä poistettiin arpikudosta ja venytettiin emätintä. Sen jälkeen hommat sujuivat normaalisti, tamponikin meni sisään ilman että tuntui mitään. Ja olen myös synnyttänyt.

Vierailija
120/138 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun viimeksi kävin joukkoseulonnassa, ottaja oli ensi kertaa asialla. Ohjaaja oli vieressä. Pyysin heti että käyttää pienintä levitintä mitä on ja laittaa liukkaria, koska kuivat limakalvot. Ei saanut kuitenkaan laitettua levitintä oikein, vaan ohjaaja joutui puuttumaan. Pari kertaa jouduin huudahtamaan kivusta. Värkit olivat kipeänä koko loppupäivän.

Joo, tiedän että kaikilla on ensimmäinen kerta. Mutta itseäni ei tämän jälkeen kauheasti houkuta mennä näihin joukkoseulontoihin. Oma gyneni ottaa papan niin ettei mihinkään satu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä