Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla PAPA-koe ei onnistu kivun vuoksi?

Vierailija
28.10.2020 |

Käynyt jo kaksi kertaa tutkimuksessa ja vaikka kuinka yritän rentoutua ei vaan onnistu, kun vähän sattuu. Pitääkö mun vain yrittää kestää kipu? :( Seulantatutkimus kuitenkin tärkeä ja kun ilmainen. Toinen vaihtoehto olisi varata aika gynekologille, mutta saisi ajan vain yksityiselle ja maksaisi satasen.

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas masentavaa. Mulla on flunssa, virtsis, ab-kuuri ja papakoe huomenna. 

Vierailija
42/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa erikoinen keskustelu. Onko teillä vulvodynia? Onnistuuko yhdyntä lainkaan? Miten teille voidaan kierukka asentaa? Oletteko synnyttäneet?

Ihan nyt vain niille nuorille naisille, jotka tätä lukevat, kerron, että useimmille naisille papa-koe on kivuton, korkeintaan hieman epämukava. Ja se joka tapauksessa kestää käytännössä vain joitakin sekunteja. Minua ei oikeastaan sattunut edes pipelle-koe, jossa kuitenkin työnnetään jotain ihan kohdun sisään.

Kuten sanottu, ihmiset ovat yksilöitä ja kivunkokemukset subjektiivisia, enkä halua vähätellä. Muistutan kuitenkin, että kohdunkaulasyövän sairastaminen, hoitaminen ja siihen kuoleminen ovat varmasti paljon kivuliaampia kuin papa, jossa voidaan saada kiinni jo varhainen solumuutos, joka on helppo hoitaa pois. 

Koe on useimmille ihmisille kuitenkin pikkujuttu, joten älkää ainakaan tämän keskustelun vuoksi jättäkö menemästä seulaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua miksi on ennen onnistunut ja nyt yhtäkkiä ei millään :/ Ovatkohan välineistöä muuttaneet? Tuntuu, että aiemmin sairaanhoitaja osasi rauhoitella jännittynyttä potilasta, kun nyt ei yhtään yritä.

Mulla on ainakin kohdunsuu kiivennyt vuosien saatossa tosi ylös ja sen etsiminen kesti tuskastuttavat 20 minuuttia. Lisäksi välineet oli liian isoja, koska näytteenottaja otti pakasta automaattisesti normaalikoon monisynnyttäjälle. Onneks vaihtoi saman tien pienempiin.

Yleensä se menee kyllä niin, että iän myötä kohdunsuu pikemminkin laskeutuu.

Vierailija
44/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että en ole ainoa.

En ole synnyttänyt ja koe on ennen onnistunut mutta nyt jäi ottamatta, kun sattui niin paljon. Hoitaja ei siis pystynyt työntämään kohdunsuuhun sitä avaajaa. Ekalla kerrallakin oli kivulias, mutta silloin hoitaja vaihtoi muovisesta metalliseen avaajaan. 

Tällä kertaa hoitaja käski vaan ottamaan kipulääkkeen ja tulemaan uudelleen. 

Yhdyntä ja papakoe ovat eri asioita. Kohdunsuuhun asti ei penis tule. Muuten paikat aukeavat hyvin enkä kärsi kiputiloista. Yhdynnässä tosin olin viimeksi 20 vuotta sitten enkä masturboidessanikaan tykkää asioita sisääni työnnellä. Eli on jäänyt vähän vähälle käytölle. Uskon, että tiukoilla ja liian jäykillä lantionpohjan lihaksilla on myös osuutta asiaan. 

Vierailija
45/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa erikoinen keskustelu. Onko teillä vulvodynia? Onnistuuko yhdyntä lainkaan? Miten teille voidaan kierukka asentaa? Oletteko synnyttäneet?

Ihan nyt vain niille nuorille naisille, jotka tätä lukevat, kerron, että useimmille naisille papa-koe on kivuton, korkeintaan hieman epämukava. Ja se joka tapauksessa kestää käytännössä vain joitakin sekunteja. Minua ei oikeastaan sattunut edes pipelle-koe, jossa kuitenkin työnnetään jotain ihan kohdun sisään.

Kuten sanottu, ihmiset ovat yksilöitä ja kivunkokemukset subjektiivisia, enkä halua vähätellä. Muistutan kuitenkin, että kohdunkaulasyövän sairastaminen, hoitaminen ja siihen kuoleminen ovat varmasti paljon kivuliaampia kuin papa, jossa voidaan saada kiinni jo varhainen solumuutos, joka on helppo hoitaa pois. 

Koe on useimmille ihmisille kuitenkin pikkujuttu, joten älkää ainakaan tämän keskustelun vuoksi jättäkö menemästä seulaan. 

Mietin ihan samaa! Ei minulla ole ikinä muutenkin pikkuisen korkeitaan nipistänyt pari sekuntia lievästi, nykysin niin hyvä gyne vissiin ettei tunnu mitään oikeastaan. Toki olen jossain kierukan asennuksissa ja vaikkapa kolmessa synnytyksessä (!) kokenut niin kovaa gynekologista kipua että ehkä vähän myös asennekysymys. Mutta edes nuorena naisena jossakin opiskelijaterveydenhuollossa otetut tuntui musta vaan vähän epämukavalta, täysin siedettävältä! Inhoan ja pelkään vaikkapa piikkejä tai rokotusta ja tuo lasten leikkiä siihen verrattuna! 

Vierailija
46/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vulvodyniaa, Yhdyntä onnistuu, mutta on vuosia, ettei ole. Ei ole ollut halua eikä tarvetta kierukalle. En ole synnyttänyt. Keski-ikäinen nainen. 

Joo, olisiko ollut nelikymmenvuotisseula, missä sattui aivan tolkuttomasti, koska spekula oli liian suuri. Eihän se koekaan mukavalta tunnu, muttei myöskään satu. Nykyään yritän aina muistaa pyytää pienemmät välineet, joten se törkeä kipu jää pois. 

Vierailija
47/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun nuorempana kävin gynellä ei sattunut yhtään, vähän vaan ujostutti olla sellaisessa asennossa vaikka gyne olikin nainen.

Mutta kun kävin ilmaisessa seulassa 30-vuotiaana hoitajalla niin sattui niin paljon että pusersin kylmän hiessä kivun läpi väkisin, ja noustessani pois tuolista jälkeenpäin pyörryin lattialle! Ystäväni sen sijaan ei kestänyt kipua ja näyte jäi ottamatta. Taidan käydä jatkossa vain gynellä...

Vierailija
48/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikat meinas revetä mut saatiin otettua.

N27

Vierailija
49/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin työssäni aikaisemmin papoja ja huomasin ainakin sen, että monet, jotka jännittävät, kestävät ottamisen paremmin kun pyrkii käyttämään pienempää instrumenttia. Yksi kollegani kertoi käyttävänsä aina isointa mahdollista (!), itse käytin täyttä saatavilla olevaa kokoskaalaa levittimistä, tilanteen mukaan. Ainakin silloisessa työpaikassani niitä oli tosi pieniäkin.

Monet jäävät myös liian taakse tutkimuspöydällä. Kohdunsuu löytyy paljon nopeammin ja vähemmällä kaivelulla, jos tulee aivan takapuoli siihen reunalle. Tämä pitäisi kyllä osata näytteenottajan ohjeistaa.

Vierailija
50/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei välttämättä gynekään sitä kivuttomasti osaa ottaa. 

Vierailija
51/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne pelkät seulontatutkimukset nyt niin välttämättömiä ole, ihan hyvin voi jättää väliin. Sitten eri asia, jos on jotain oireita joiden selvittämisessä PAPA tarpeen.

Tiedätkö että tuo syöpä voi olla oireeton pitkään ja oireiden tullen ollaankin jo allikossa. Seulonnoissa löytyy paljon alkuasteen muutoksia jotka ovat hoidettavissa. Ei kannata ajatella että jättää väliin ja menee vasta kun on oireita.

Vierailija
52/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin työssäni aikaisemmin papoja ja huomasin ainakin sen, että monet, jotka jännittävät, kestävät ottamisen paremmin kun pyrkii käyttämään pienempää instrumenttia. Yksi kollegani kertoi käyttävänsä aina isointa mahdollista (!), itse käytin täyttä saatavilla olevaa kokoskaalaa levittimistä, tilanteen mukaan. Ainakin silloisessa työpaikassani niitä oli tosi pieniäkin.

Monet jäävät myös liian taakse tutkimuspöydällä. Kohdunsuu löytyy paljon nopeammin ja vähemmällä kaivelulla, jos tulee aivan takapuoli siihen reunalle. Tämä pitäisi kyllä osata näytteenottajan ohjeistaa.

Mulla oli viimeksi kyllä hyvä ottaja ja ohjeisti hyvin , vaan kun oli paikat vinkurat eikä koskaan papaa saanut otettua helposti. Tää viimeisin pisti kaikki niksit tanssimisesta lähtien peliin ja silti hädintuskin yletti rapsimaan näytteet. Yhtä hankalaa yltää oli synnytyksessäkin kellään tutkimaan. 

Vierailija
53/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei nuorempana sattunut mitenkään hirveästi, kun gynegologi otti papakokeen. Mutta vanhempana, 50v. kävin seulonnassa ja sairaanhoitjan tekemänä papakoe sattui todella paljon. Saatiin kyllä otettua. Syyksi arvalen hoitajan huonompaa tekniikkaa ja omia kuivia limakalvoja (esivaihdevuodet). Nyt tuosta on 2 vuotta ja hormoonikorvaushoito aloitettu, saa nähdä sattuuko seuraavalla kerralla.

Vierailija
54/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se todella pahasti sattui, kun se ottaja survaisi sen levittimen? suoraan. Mulla on voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu ja sen joutuu aloittamaan koko toimituksen jotenkin erilailla. Se hoitaja vaan möllisteli hölmönä : mutta kaikillahan se on tossa. 

Vierailija
55/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on koe saatu otettua, mutta se levitin käy kipeää. Itse näytteenotto ei minulla tunnu juurikaan. Miksihän pitää käyttää niin isoja välineitä?!

Vierailija
56/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kivusta niin tarkka, kestän pienet vihlaisut hyvin ja osaan psyykata itseni kestämään tuon hetken vaikka olisi mikä. Joskus sattuu enemmän ja joskus ei tunnu yhtään, ottajia on ollut monenlaisia ja kerran sitten kävi niin, että sieltä löytyi myös solumuutoksia, jotka sitten kolkoskopiassa ja loop-hoidolla hoidettiin. Sen jälkeen on taas olleet puhtaan seulat ja kiitollisena niissä käyn, vaikka välillä hetken ikävää onkin.

Vierailija
57/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty s€ksuaalista väkiv@ltaa ekalla yhdyntäkerralla. Sen jälkeen en ole saanut edes itse sormea sisälle. Polttava ja viiltävä kipu lamaannuttaa. 

Tutkimustakin kyllä yritettiin vuosia sitten, mutta näytteenottaja ei halunnut jatkaa kun itkin. Hän ei halunnut traumatisoida mua enempää. 

Tiedän kyllä varsin hyvin, että se papa-koe olisi tärkeää tehdä. Mutta en vain pysty. 

Eikä tässä valitettavasti auta miettiä ihailemiani urheita sukulaisiani, jotka ovat useampia lapsiakin synnyttäneet. Tämä on nimenomaan minun pahin kipuni.

Vierailija
58/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten papa-kokeesta saa kivuliaan? Omasta mielestäni se tuntui kuin vanupuikolta korvassa. Vähän muljusi ja hoitaja rassasi kohdunkaulaa sillä pulloharjalla, mutta ei se etäisestikään sattunut.

Vierailija
59/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on koe saatu otettua, mutta se levitin käy kipeää. Itse näytteenotto ei minulla tunnu juurikaan. Miksihän pitää käyttää niin isoja välineitä?!

Mulle on aina käytetty pientä sen jälkeen kun ekakerralla totesi että ahtaat paikat. Siedettävä homma kun nokka on sopiva. 

Vierailija
60/138 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun nuorempana kävin gynellä ei sattunut yhtään, vähän vaan ujostutti olla sellaisessa asennossa vaikka gyne olikin nainen.

Mutta kun kävin ilmaisessa seulassa 30-vuotiaana hoitajalla niin sattui niin paljon että pusersin kylmän hiessä kivun läpi väkisin, ja noustessani pois tuolista jälkeenpäin pyörryin lattialle! Ystäväni sen sijaan ei kestänyt kipua ja näyte jäi ottamatta. Taidan käydä jatkossa vain gynellä...

Mulla oli vähän samanlainen kokemus viime eli viimeiseksi jääneessä papassa. Melkein pyörryin siihen maatessani jalat levällään, silmissä sumeni ja olin ihan kylmästä hiestä märkä. Yritin vaan keskittyä hengitykseen. Aiemminkin papa on ollut kivulias ja vastenmielinen, mutta tämä viimeisein oli niin kamala kokemus, että sen jälkeen en uskaltanut mennä enää seulontaan. Yksi seulonta nyt siis jäänyt väliin kokonaan. Ehkä pitää yrittää yks. gynelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi