Muita, joilla PAPA-koe ei onnistu kivun vuoksi?
Käynyt jo kaksi kertaa tutkimuksessa ja vaikka kuinka yritän rentoutua ei vaan onnistu, kun vähän sattuu. Pitääkö mun vain yrittää kestää kipu? :( Seulantatutkimus kuitenkin tärkeä ja kun ilmainen. Toinen vaihtoehto olisi varata aika gynekologille, mutta saisi ajan vain yksityiselle ja maksaisi satasen.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Nestepapa, näytteenotto on normaalia nopeampi ja kivuttomampi.
PS: Jos jokun mielestä näyte on otettu hyvin kun se ei tunnu, voi olla että näyte on laadultaan surkea. Kyseessä on irtosolunäyte, eli jos sitä ei ota kunnolla, soluja ei tule riittävästi lasille, eikä tuloksella tee mitään.
Kiitos tästä tiedosta. Ehkä pystyisin tuollaisessa käymään. Suomessa näköjään seinäjoella julkisella käytössä ja muualla pohjoismaissa pääasiallisenä menetelmänä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en yritä dissata mitenkään, mutta sattuuko papakoe joillakin niin paljon, että sitä ei kestä? Itselläni tuntuu epämiellyttävältä kyllä, mutta ei sietämättömältä. Ihan vilpittömästi todellakin kysyn. Paljon kovempia kipuja olen joutunut sietämään esim. munasolujen keräyksessä ja toisessa vaikeassa tilanteessa (kyseessä vakava tulehdussairaus), jolloin ajattelin, että saatan vaikka kuolla, mutta pakko ne oli vaan kestää. Saan varmaan alapeukkuja roppakaupalla nyt, mutta oikeasti yritän ymmärtää miten kova se kipu on, ettei kertakaikkiaan uskalla erittäin tärkeään papaan mennä. T. Äitini sairastaa pitkälle edennyttä kohdunkaulan syöpää, joka varmasti olisi saatu aiemmin kiinni, jos olisi papassa säännöllisesti käynyt.
Olemme yksilöitä. Minullakaan ei papa satu ollenkaan, kuvaisin tunnetta lähinnä nipistykseksi. En siis voi samaistua aloittajan viestiin yhtään.
Mutta en ollut mitenkään erityisen kipeä hätäsektiosta, enkä siitä toisesta kiireellisestä sektiostakaan. Akuutti välilevyn pullistuma oli jo aika paha, useaan kertaan sairastettu divertikuliitti taas ei ollut oikein mitään.
Pahin kipu ikinä on ollut tulehtuneen varpaan puudutuspiikin laitto.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en yritä dissata mitenkään, mutta sattuuko papakoe joillakin niin paljon, että sitä ei kestä? Itselläni tuntuu epämiellyttävältä kyllä, mutta ei sietämättömältä. Ihan vilpittömästi todellakin kysyn. Paljon kovempia kipuja olen joutunut sietämään esim. munasolujen keräyksessä ja toisessa vaikeassa tilanteessa (kyseessä vakava tulehdussairaus), jolloin ajattelin, että saatan vaikka kuolla, mutta pakko ne oli vaan kestää. Saan varmaan alapeukkuja roppakaupalla nyt, mutta oikeasti yritän ymmärtää miten kova se kipu on, ettei kertakaikkiaan uskalla erittäin tärkeään papaan mennä. T. Äitini sairastaa pitkälle edennyttä kohdunkaulan syöpää, joka varmasti olisi saatu aiemmin kiinni, jos olisi papassa säännöllisesti käynyt.
Ikävää äitisi puolesta :/ On nuo tutkimukset tärkeitä.
Saako kysyä ap:lta että sattuuko siis se levitin, jolla avataan paikat vai itse se näytteenotto, jossa raavitaan?
Itsellä menas kerran jäädä ottamatta kun levitin sattua niin, ettei menannu mennä sisään. En siis kieltänyt tai huutanut tuskassa vaan hoitaja vaan tuskaili ja käski rentoutumaan, kun ei meinannut onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä ap:lta että sattuuko siis se levitin, jolla avataan paikat vai itse se näytteenotto, jossa raavitaan?
Itsellä menas kerran jäädä ottamatta kun levitin sattua niin, ettei menannu mennä sisään. En siis kieltänyt tai huutanut tuskassa vaan hoitaja vaan tuskaili ja käski rentoutumaan, kun ei meinannut onnistua.
Ei pääse näytteenottoon asti eli just levitin sattuu, vaikka kuinka yrittäisin rentoutua ja ajatella mukavia asioita. Kipu vain yltyy syvemmälle mentäessä :( Tiedustellessani hoitajalta mistä voi johtua, sanoi, että mulla voi olla limakalvot arat. Oon myös huomannut, että viime vuosina valkovuodon eritys ollut runsaampaa ja mietin voiko tästä johtua.
No ei minullakaan yli 50-vuotiaalla naisella ennen ole papa sattunut yhtään,
mutta viimeksi näytettä ei saatu kunnolla koska sattui niin paljon.
Eli tilanteet voivat vaihdella. Ja kyllä, olen synnyttänytkin lapsen 30 vuotta sitten.
Törmäsin tähän viestiketjuun kun yritin etsiä kirjoituksia siitä, että miksi papa voi sattua.
Ootko ikinä pyytänyt esilääkitystä siis rauhoittavaa ennen koetta.
Mulle on kanssa jäänyt sellaiset traumat, että pitää varmaan jatkossa mennä yksityiselle
Puudute, lämpimät ja hellät kädet, rauhallinen ja mukava näytteenottaja joka lämmittää sen spekulan ja laittaa hitusen liukkaria jos on tosi kuivat paikat.
Tällä yhdistelmällä on onnistunut, kävin yksityisellä kun julkisella puolella yritti perus tutkimusta mutta oli niin kova kourainen että se tuntui enemmän raiskaukselta kun lääkärin tutkimukselta. Käskin lopettaa heti alkuunsa ja varasin sitten ajan Mehiläisestä.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi on ennen onnistunut ja nyt yhtäkkiä ei millään :/ Ovatkohan välineistöä muuttaneet? Tuntuu, että aiemmin sairaanhoitaja osasi rauhoitella jännittynyttä potilasta, kun nyt ei yhtään yritä.
Mulla on ainakin kohdunsuu kiivennyt vuosien saatossa tosi ylös ja sen etsiminen kesti tuskastuttavat 20 minuuttia. Lisäksi välineet oli liian isoja, koska näytteenottaja otti pakasta automaattisesti normaalikoon monisynnyttäjälle. Onneks vaihtoi saman tien pienempiin.
Mullakaan ei ennen koskaan sattunut nipistystä enempää, mutta nyt viimeisin sattui ihan järkyttävästi. Oli seulontapapa. Menin jotenkin ihan kramppiin siinä, eikä se millään meinannut onnistua. En tiedä mitä on tapahtunut, mutta jäi kanssa pelko.
Itse menin suoraan kunnalliselle gynelle, koska ikää jo on enkä ole seulonnoissa käynyt kertaakaan. Näytteenottoyritys sattui niin paljon ettei onnistunut. Muutaman kerran yritettiin mutta lopulta jännitin jo niin paljon, ettei ollut järkeä jatkaa. Mietittiin vaihtoehtoja ja päädyttiin puudutusgeelin käyttöön. Sen kanssa lopulta kipu lievittyi sen verran että näyte saatiin. Lääkäri kirjoitti papereihin että seulontojen sijaan näytteenotto jatkossa vastaanotolla, koska "potilas jännittää ja on kivulias". Muille kivuliaille kanssasisarille siis suosittelen, menkää kunnalliselle ja pyytäkää puudute.
Vierailija
No, olen synnyttänyt ilman kivunlievitystä ja kammoan papakokeen ottoa enemmän kuin synnytystä.
Tämä on ihan hullu vastaus ja kaukana kaikesta todellisuudesta! Älkää menkö uskomaan!
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi on ennen onnistunut ja nyt yhtäkkiä ei millään :/ Ovatkohan välineistöä muuttaneet? Tuntuu, että aiemmin sairaanhoitaja osasi rauhoitella jännittynyttä potilasta, kun nyt ei yhtään yritä.
Luulen juuri tuota, että välineet ovat muuttuneet seulonnoissa, koska aikaisempaa useammin naiset valittavat voimakasta kipua. Gynekologeilla on parempi tekniikka, kokemus ja varmaan käytössään isompi valikoima välineitä, joista valita sopivin.
No ei todellakaan tarvitse mennä lääkärien seks.väkivallan uhriksi vaikka ihan ilmaiseksi vaginaa runnottaisiinkin. Kun et syö steroideja ("hormonaalinen ehkäisy") tai pumppaa itseäsi jatkuvasti täyteen immuunipuolustusta heikentävää spermaa, ei sinulle tule sukuelinsyöpiäkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
No, olen synnyttänyt ilman kivunlievitystä ja kammoan papakokeen ottoa enemmän kuin synnytystä.
Tämä on ihan hullu vastaus ja kaukana kaikesta todellisuudesta! Älkää menkö uskomaan!
Synnytyksessä kehon luonnolliset hormonit huolehtivat kivusta, sillä se on luonnollinen ja rakkaudellinen tapahtuma. Papa ja kemiakalisoitu sairaalasynnytys ovat seksuaalista VÄKIVALTAA.
Vierailija kirjoitti:
Mullakaan ei ennen koskaan sattunut nipistystä enempää, mutta nyt viimeisin sattui ihan järkyttävästi. Oli seulontapapa. Menin jotenkin ihan kramppiin siinä, eikä se millään meinannut onnistua. En tiedä mitä on tapahtunut, mutta jäi kanssa pelko.
Näin ne lääkärit r aiskaavat väkivaltaisesti kaikki suomen naiset yksi kerrallaan. R aiskaaminen on yksi sodankäynnin ja moraalin alentamisen muoto. Jokainen suomalaisnainen kantaa nyt muistoa lääkärin väkivaltaisesta r aiskaamisesta. Miettikää sitä, kun adoptoitte niitä jenkkilän trendejä.
Ja nainen, joka kysyy "onko pakko" ei ole halukas sukupuoliyhteyteen lääkärin kanssa - tämän pitäisi olla kaikille päivänselvää. Kyseessä on painostuksen alainen r aiskaus.
Ei onnistu ei.
Olen tullut siihen lopputulokseen, että mussa on jotain vikaa. En tiedä johtuuko siitä, että paikat ei todellakaan ole kohti suorassa ylöspäin vaan alle 45 asteen kulmassa selkään päin.