Ärsyttää äitien itsetehostus sillä, ettei lapsi saa sokeria.
Viittaan tässä Ilta-Sanomien juttuun, jossa äiti vaati päiväkodilta sokeritonta ruokavaliota lapsilleen.
( http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288650623417.html?pos=ok-nln )
Hirveä mehukaaminen asiasta, joka nyt vaan kuuluu tähän maailmaan. Lapset on kuitenkin melko nuorina viety hoitoon, jos nuorimmainen on saanut syödä sokeria taas 1,5-vuotiaana ja isompi kaksivuotiaana. Jotenkin tällaisten äitien kohdalla tulee mieleen, että lapsi on viety hoitoon ennen kuin lapsi tai äiti on siihen oikeasti kypsä, ja sitten sitä tilannetta pitää purkaa henkilökuntaan nillittämällä joka asiasta. Ja kyse ei siis ole siitä, etteikö sokeri olisi periaatteessa ihan turhaa, vaan kyse on tekstin sävystä, siitä että paha päiväkoti yrittää suurinpiirtein myrkyttää lapsen, jos äiti ei ole jämynä ja puolusta lastaan.
Kommentit (42)
Voi herrajumala, ei yksikään lapsi kuole siihen jos ei saa sokeria. Itse kärsin lapsena jatkuvasta makeanhimosta ja karkkipäivänä aina oksennettiin. Karkkipäivää odotettiin koko viikko ja mielikuvat makeasta hallitsivat ajattelua aina arkisin. Samaa oli varhaisaikuisuudessa. Koulu- ja työpäivien aikana mietin mitä hyvää ostaisin kotiin illaksi. Eli sokeri alkoi hallita elämää.
4 vuotta sitten päätin että koska en kykene kohtuukäyttöön, lopetan kokonaan. Ja sillä tiellä olen yhä. Enkä kadu. Mielitekoja ei ole, luonnollinen nälkä on löytynyt ja sokeria ei tee lainkaan mieli. Sokerihan on kuin alkoholi. Olen muuten myös absolutisti.
Olen niin terroristi että kasvatan lapsenikin sokerittomuuteen koska riippuvuudet periytyvät.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 10:28"]
Eikös se 10 E% sisälly tuohon kokonaishiilarirajaan? Eli 60 E% hiilihydraatteja, joista ENINTÄÄN 10 E% sokeria. Ei se mene niin että kun suosituksissa on luku 10 niin jokaisen on syötävä 10 tai sairastuu, vaan niin että tuo on ehdoton yläraja.
Tuo luku kuulostaa ehkä korkealta, mutta miettikääpä jos ihmiset noudattaisivat edes tuota! Aika iso osa ihmisiä syö enemmän sokeria kuin tuon 10 E% rajoissa.
Tässä aletaan taas perätä tiukempia suosituksia kun nykyisiinkään ei suurin osa pääse.
[/quote]
Lisätty sokeri on pakko roikottaa mukana koska jos lisätylle sokerille asetettaisiin 0% raja se olisi murskaisku elintarviketeollisuudelle. Osa leivistäkin sisältää listättyä sokeria. Sokerihan on oikeasti paljon suurempi uhka ihmisten terveydelle kuin tyydyttynyt rasva, joka on sv-tautien suhteen neutraali eli merkityksetön. Elintarviketeollisuus sanelee ravitsemussuositukset ja vaikuttaa niihin siten että edes lisättyä sokeria ei saa laittaa pannaan. WHO:ta on painostettu USA:n maatalousministerin toimesta silloin kun WHO oli aikeissa asetttaa rajoituksia sokerin saannille. Sokeri on bisnestä ja sen vuoksi siihen ei puututa.