En voi ymmärtää vanhempia, jotka eivät käytä wilma
Sitä ei voi mielestäni puolustella millään. Ai että sellainen viitsimättömyys lisää opettajalle turhaa työtä, ja tulee olo, että vanhempaa ei kiinnosta pätkääkään lapsen koulunkäynti. Argh.
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:35"]
Wilma ehkäisee syrjäytymistä. Jepjep. Kännissäkö ope siellä duunaa näitä juttujaan?
[/quote]
En tiedä muista ketjuilijoista, mutta meidän koulussamme kyllä perustellaan Wilmaa nimenomaan syrjäytymisen ehkäisyllä. Oppilaan ei tarvitse tutustua muihin oppilaisiin liikaa, kun vanhemmat voivat hoitaa kaikki lapsensa kouluasiat yli lapsen pään suoraan opettajan kanssa Wilmassa. Kun oppilaan ei tarvitse yrittää hoitaa asioitaan, hän ei voi epäonnistua, joten hän ei myöskään pahoita mieltään ja syrjäydy. Kun lapsen ei tarvitse yrittää ystävystyä muiden kanssa kehittääkseen sosiaalista verkostoa itselleen, hän ei tule torjutuksikaan ja siten on taas syrjäytyminen ehkäisty. Ja niin edelleen.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:45"]
Onneksi mun lapsen koulu ei ole kuvaamasi kaltainen. Toki varmaan joitain ongelmia on, mutta ne on pientä, tupakanpoltto ja puhelinten käyttö tunnilla on ollut lapseni koulussa suurin murhe. Onneksi.
[/quote]
Esim.mielenterveysongelmia, masennusta, anoreksiaa jne. voi tulla kenelle vaan, vaikka olis millainen lintukotokoulu ja -alue.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:48"]Minä en ikinä muista käydä Wilmassa. Saattaa mennä päiviä etten avaa koko tietokonettakaan.
Reissari on minusta paljon kätevämpi. Lapsen reppuun tulee katsottua joka päivä kun katson, mitä on tullut läksyksi.
[/quote]
Miltä helvetin aikakaudelta te olette, kivikaudelta?
Wilman ilmoittaa sähköpostiin, että viestiä on tullut. Ja mulla sähköposti ainakin suoraan kännyssä.
Ope laittaa viestin wilmaan ja lähettää, samantien mulla kännyssä ilmoittaa saapuvasta mailista, jossa linkki wilmaan. Sitä klikkaamalla olen hetkessä wilmassa, varsinkin kun kännyni muistaa käyttäjätunnukset ja salasanat automaattisesti, klikkaamalla vain kirjaudu-palkkia ja open viesti on silmieni edessä, pling.
Helppoa, kuin heinän teko. Vähän niin kuin tekstiviestin lukisi.
[/quote]
Juu, ilmeisesti olen sitten kivikaudelta. En omista älypuhelinta vaan kapulan vuodelta kivi ja kaislahame. Kuten sanoin, tietokone saattaa olla kiinni päiviäkin. Työaikana en tietokonetta tarvitse.
Minulle siis on helpompi perinteinen reissari koska lapsen reppu tulee tarkistettua joka päivä. Tähän mennessä mikään open ilmoittama asia ei ole mennyt ohi suun vaikka en joka päivä Wilmassa käykään. Usein lapsi nimittäin itse sanoo, että on tulossa sellaista ja sellaista, minä käyn sitten tarkistamassa asian Wilmassa.
Olen niin onnellinen ettei äitini aikoinaan wilmassa käynyt :) itse kävin kyllä katsomassa välillä ja huhhuh mitä soopaa.... Isäni kyllä kävi katsomassa mutta tuolloin ei oltu kauheasti yhteyksissä. Itse henk.koht. pidin reissuvihkosta paljon enemmän. Meillä irtolappuset liimattiin seuraavalle tyhjälle sivulle joten pysyivät aina mukana. Vanhempani tiesivät että omistin reissarin joten osasivat kysyä tai tuohon aikaan jopa uskalsivat ottaa sen repustani ihan itse.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:35"]
Sitä ei voi mielestäni puolustella millään. Ai että sellainen viitsimättömyys lisää opettajalle turhaa työtä, ja tulee olo, että vanhempaa ei kiinnosta pätkääkään lapsen koulunkäynti. Argh.
[/quote]
Samat ihmiset ei käytä fb.tä, koska eivät mielestään tarvitse sitä ja vaativat, että heille pitää erikseen lähettää kirjeessä tiedot.
Sitten kiukutellaan, kun jäädään informaation ulkopuolelle
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:28"]
Miten hyvin koulu ssa voi tutustua, jos joka aineessa melkein eri ryhmä? Koulussa on päivittäin kaksi välituntia, ja kerran viikossa luokanvalvojan tunti. Tunneilla opiskellaan, välitunteja on vähän, koulu uusi. oppilaat tulee kouluun jopa 18 km päästä, lähellä asuu vain pari saman koulun oppilasta, ja vain yhdellä samalla tunnilla käyvät.
Minä tutustuin aikoinaan hyvin, koulu oli lähellä, ja oli omat luokat. Läksyt sain sairauden jälkeen opettajalta, ja sain tehdä ne tervehdyttyäni. Nyt oletetaan että läksyt on tehty, vaikka makasi 40 asteen kuumeessa. Outoa logiikkaa, sillä jos et jaksa kouluun niin tuskin jaksat opiskella kotonakaan.
[/quote]
Kouluja on erilaisia. Meillä wilma toimii hyvin. Läksyt laitetaan ja kaikki viestit ja liikuntakalenterit yms.
Lisäksi pikaviesteinä kulkevat näppärästi kodin ja koulun yhteistyö. Opettajat ja vanhemmat ovat kiitollisia tästä verrattuna vanhaan reissuvihkosysteemiin.
Kiitos aktiivisen rehtorin, joka on ohjannut opettajat koulutukseen. Ja toki opettajillekin, jotka ovat suhtautuneet uusiin asioihin avoimesti, eivätkä ole muutosvastaisia.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:43"]
Mäen ymmärrä miksi kaikki pitää laittaa wilmaan. Ennen oli niin helppoa vaikka taksvärkkilupa tai hiihtoretki hoitaa. Lapsi toi lapun koulusta, allekirjoyin ja annoin rahat, ja lapsi vei kouluun. istun koko päivän koneella, ja en todella haluaisi avata konetta heti kotiinpäästyä. ja se pitäisi katsoa päivittäin,, jos sattumalta jollain on asiaa, harvoin on, hyvä jos kerran kuussa. Ennen lapsi toi tarvittavan tiedon kotiin, ja samalla oppi ottamaan vastuuta siitä, että muistaa ajoissa. Samoin kotiläksyjen kanssa. Ennen ope ja lapsi keskusteli nämä asiat keskenään. Nyt senkin hoitaa vanhemmat. Kyllä yläkoululaiset pitää osata ottaa vastuu jo koulutyöstä.
[/quote]
Jos murto-osan siitä ajasta, mitä käytät aaveella, napsaiset sen wilman auki, se ei olisi paljoa aihevapaasurffailuajasta pois.
Kumma, kun moni äiti käyttää tunteja aihevapaalla, mutta wilman aukaisu on hankalaa.
Minä olen kyllästynyt lukemaan sitä ulinaa mitä siellä joka päivä on. Lapseni on teini, puhuu kaikki tunnit, läksyt on tekemättä ja kynät hukassa. Juu, tiedän jo. Olen käynyt koululla, puhunut lapselle, rankaisut, kehoittanut jättämään jälkkään ja ilmaissut kaikella tavalla että lapseni käyttäytyy minunkin mielestäni väärin kaikkea on yritetty.
Silti Wilma on joka päivä täynnä läksyunohduksia ja merkintöjä. Miksi? Eikö sen ollut tarkoitus välittää kotiin viestejä että miten menee? Tiedän jo, voitte lopettaa sen ulinan! Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:59"]
Mä teen töissä ihan töitä, en roiku facessa tai twiittaa. Kauhea kiire ja jatkuvasti ylitöitä. En siis ole missään somepalvelussa mukana. mut saa kiinni puhelimilla parhaiten, vaikka tekstarilla. Nyt olen lapsen tabletilla täällä, aika harvoin viitsi edes avata tietsikkaa kotona.
kuten ap sanoi, wilma helpottaa vain open työtä. ja siirtää vastuun lapsen koulunkäynnistä kokonaan lapselta vanhemmille. ei ihme, että lapset ei opi ottamaan vastuuta tekemisistään. Koulut pakottaa curling- vanhemmuuteen.
[/quote]
Mutta nytkin ehdit roikkua aaveella. Aukaise toinen sivu koneellesi, hae kirjanmerkeistä wilma ja naps, nyt se on auki ja nyt se on kiinni. Helppoa, eikö
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:19"]
Se, että ette käytä wilmaa, antaa kyllä teistä aika laissez-faire-vanhemmuus-fiiliksen. En kerkee, ei oo konetta, ei oo nettiä kännykässä, lapsen pädi vaan... Ohhoijjaaa... Ootte kuin niitä Putouksen amisheja, jotka elivät täysin ilman nykyteknologiaa, vaan mikä oli totuus? :D
[/quote]
Totuus on se, että lapsen koulunkäynti ei kiinnosta.
Wilma on myös opettajien päiväkirja ja sillä tiedotetaan vanhemman lisäksi luokanvalvojalle ja oppilashuollolle. Siksi sinne merkitään kaikki pikkurisauksetkin.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 07:41"]
Minä olen kyllästynyt lukemaan sitä ulinaa mitä siellä joka päivä on. Lapseni on teini, puhuu kaikki tunnit, läksyt on tekemättä ja kynät hukassa. Juu, tiedän jo. Olen käynyt koululla, puhunut lapselle, rankaisut, kehoittanut jättämään jälkkään ja ilmaissut kaikella tavalla että lapseni käyttäytyy minunkin mielestäni väärin kaikkea on yritetty.
Silti Wilma on joka päivä täynnä läksyunohduksia ja merkintöjä. Miksi? Eikö sen ollut tarkoitus välittää kotiin viestejä että miten menee? Tiedän jo, voitte lopettaa sen ulinan! Kiitos.
[/quote]
Eli meinaat, että jos et lue wilmaa ja et tiedä siten, että lapsesi on häirikkö, ongelma poistuu.
Samaa on meillä mietitty rehtorin tapaamisissa, että vanhempainiltoihin ja wilmaa ei lue juuri ne, joiden pitäisi.
Kunnollisten lasten vanhemmat käy vanhempainilloissa ja pitää yhteyttä opettajiin. Ne, vanhemmat, joiden olisi hyvä olla yhteydessä, loistavat poissaolollaan.
Ehkä se lapsi juuri on siksi häirikkö, että vanhempien asenne on tuo.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:43"]Mäen ymmärrä miksi kaikki pitää laittaa wilmaan. Ennen oli niin helppoa vaikka taksvärkkilupa tai hiihtoretki hoitaa. Lapsi toi lapun koulusta, allekirjoyin ja annoin rahat, ja lapsi vei kouluun. istun koko päivän koneella, ja en todella haluaisi avata konetta heti kotiinpäästyä. ja se pitäisi katsoa päivittäin,, jos sattumalta jollain on asiaa, harvoin on, hyvä jos kerran kuussa. Ennen lapsi toi tarvittavan tiedon kotiin, ja samalla oppi ottamaan vastuuta siitä, että muistaa ajoissa. Samoin kotiläksyjen kanssa. Ennen ope ja lapsi keskusteli nämä asiat keskenään. Nyt senkin hoitaa vanhemmat. Kyllä yläkoululaiset pitää osata ottaa vastuu jo koulutyöstä.
[/quote]
Näin juuri. Kuka sitä nyt viitsisi töissä tai kotona vilkaista wilmaa, kun voi roikkua av:llakin. Jotenkin tällä palstalla kommentoiminen syö hieman uskottavuutta tuosta 'en halua käyttää tietokonetta vapaa-ajalla'-kommentista.
Olen niin onnellinen, että minun kouluaikanani ei ollut wilmoja ja vastaavia. Vaikka olinkin periaatteessa todella kiltti, niin kyllähän minultakin saattoi kirosana tunnilla lipsahtaa, eikä niistä tarvinnut mitään raporttia vanhemmilleni lähettää. Kasvurauhaa kasvaville, kiitos!
Välillä kyllä ihmetyttää, miten me tuolla 70-80-luvulla oikein pärjättiin koulussa, kun ei ollut mitään wilmoja eikä edes reissuvihkoja. Kokeisiin otettiin äidiltä nimmari, ja muuten vuodessa tuli ehkä pari-kolme tiedotetta. En muista että olisi ollut edes vanhempainiltoja. Vastuu koulunkäynnistä oli muutenkin koululaisella itsellään.
Voi hellanduudelis.
Ihan vittuuttaan ne opettajat lähettää lippuja ja lappuja. Niillä ei ole muuta tekemistä. Ne oikein kilpailee siitä, kuka saa lähetettyä viikossa enemmän lappuja viikossa vanhempien allekirjoitettavaksi. *päänhakkaushymiö*
Kaikki asiat on vanhemmilta pakko kysyä ja hyväksyttää allekirjoituksella. Tähän on tultu. Muuten Vivecan äiti keksii nostaa syytteen kun Vivecan kuva oli luvatta koulun julkaisussa tai ei kerrottu että huomenna on hiihdon sijasta luistelua.
Wilma on ihan loistava keksintö. Nopea ja informatiivinen. Opettajat, joiden kanssa olen jutellut on suurin osa samaa mieltä. Se on helpotus meille vanhemmillekin. Lapsi ei pääse luistamaan mistään koulun suhteen, kaikki on dokumentoituna Wilmassa. Kätevä lapsen ja vanhemmankin tarkistaa, että ok nyt läksyä siitä ja tuosta, työjärjestys luettavana, liikuntaviikko nähtävillä, mitä milloinkin on ohjelmassa ymymym
Mulla yks kaveri, joka ei osaa edes tietokonetta käyttää. Isompi mukuloista varmaan hoitaa nuo Wilma-asiat heillä. Isäki vanha parta joten tuskin käyttää nettiä. Kännykin tietty peruspalikka;)
Itse olen kanssa miettinyt miten käy kun koulu alkaa. Lapsen isää ei kiinnosta netti eikä tietotekniikka, en muista milloin hän viimeksi on pyytänyt minua hoitamaan jonkun nettiasian, selvittelee siis asiat muualta ihan sujuvasti. Ei sähköpostiosoitetta eikä älykännyä.
Minä saatan olla joskus työreissussa vaikka viikon ja ylikin... kiva sitten jotan wilmoja välitellä illalla hotellissa, että tieto kulkee. Tarvii varmaan opea vaan infota työmatkoista, että hoitaa sen aikaa asiat vanhanaikaisesti puhelimella :)
Onneksi mun lapsen koulu ei ole kuvaamasi kaltainen. Toki varmaan joitain ongelmia on, mutta ne on pientä, tupakanpoltto ja puhelinten käyttö tunnilla on ollut lapseni koulussa suurin murhe. Onneksi.