En voi ymmärtää vanhempia, jotka eivät käytä wilma
Sitä ei voi mielestäni puolustella millään. Ai että sellainen viitsimättömyys lisää opettajalle turhaa työtä, ja tulee olo, että vanhempaa ei kiinnosta pätkääkään lapsen koulunkäynti. Argh.
Kommentit (88)
Laittakaa sieltä wilmasta sähköposti-ilmoitus päälle. Silloin sähköpostiin tulee ilmoitus kun wilmaan tulee viesti tai merkintä. Ei tarvi käydä wilmassa joka päivä vaan vain silloin kun on tarvis.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 07:41"]
Minä olen kyllästynyt lukemaan sitä ulinaa mitä siellä joka päivä on. Lapseni on teini, puhuu kaikki tunnit, läksyt on tekemättä ja kynät hukassa. Juu, tiedän jo. Olen käynyt koululla, puhunut lapselle, rankaisut, kehoittanut jättämään jälkkään ja ilmaissut kaikella tavalla että lapseni käyttäytyy minunkin mielestäni väärin kaikkea on yritetty.
Silti Wilma on joka päivä täynnä läksyunohduksia ja merkintöjä. Miksi? Eikö sen ollut tarkoitus välittää kotiin viestejä että miten menee? Tiedän jo, voitte lopettaa sen ulinan! Kiitos.
[/quote]
Ja voi hemmetti miten vaikea sinne on laittaa sitä positiivista viestiä kun lapsi kerrankin onnistuu! Negatiiviset on kyllä kaikki mahdolliset, kuten ysiluokkalaisella: söi purkkaa tunnilla, ei ollut kynää mukana, räpläsi laskinta äikän tunnilla yms. todella aiheellista ja tärkeää. Ihan totta, ei edes päiväkodista viestitä tuollaisesta.
t. äiti joka on tehnyt kaikkensa
En minäkään, uusavuttomuutta, laiskuutta ja jvälinpitämättömyyttä.
Mitenköhän ennen pärjättiin ilman wilmaa???
Mäen ymmärrä miksi kaikki pitää laittaa wilmaan. Ennen oli niin helppoa vaikka taksvärkkilupa tai hiihtoretki hoitaa. Lapsi toi lapun koulusta, allekirjoyin ja annoin rahat, ja lapsi vei kouluun. istun koko päivän koneella, ja en todella haluaisi avata konetta heti kotiinpäästyä. ja se pitäisi katsoa päivittäin,, jos sattumalta jollain on asiaa, harvoin on, hyvä jos kerran kuussa. Ennen lapsi toi tarvittavan tiedon kotiin, ja samalla oppi ottamaan vastuuta siitä, että muistaa ajoissa. Samoin kotiläksyjen kanssa. Ennen ope ja lapsi keskusteli nämä asiat keskenään. Nyt senkin hoitaa vanhemmat. Kyllä yläkoululaiset pitää osata ottaa vastuu jo koulutyöstä.
Ennen vanhaan lapsille opetettiin jo pienestä kuria ja vastuuta tekemisistään ja maailma oli paljon yksinkertaisempi paikka olla ja elää.
Huonommin: esim. Lintsauksia oli paljon vaikeampi selvittää. Väitän, että oikein käytetty wilma ehkäisee syrjäytymistä. -ap Ps. Miksi alapeukutat sitä, että olen yläkoulun ope? :-O
Ennen oli laivat puuta ja miehet rautaa
Minä en ikinä muista käydä Wilmassa. Saattaa mennä päiviä etten avaa koko tietokonettakaan.
Reissari on minusta paljon kätevämpi. Lapsen reppuun tulee katsottua joka päivä kun katson, mitä on tullut läksyksi.
Jää jotain jälkiä vastuun ja tiedottamisen suhteen. Vanhemmat eivät voi väittää etteivät tietäisi. Puolensa ja puolensa...
Ennen wilmaa lippuja ja lappuja piti jakaa jatkuvalla syötöllä. paljon muistettavaa oppilaalle läksyjen lisäksi. Ja kamala työ opelle kerätä allekirjoitettuja lappuja takaisin, aina kysellä ja pitää lukua, kun mussukathan ei suinkaan muistaneet tuoda lippusiaan välttämättä viikon tai parinkaan sisällä. Toooosi ärsyttävää kerjätä niitä, ja rasite vanhemmillekin. Mikä siinä on niin vaikeaa, että ei voi edes 3 krt/vko käydä katsomassa wilman? Kaikki roikkuu koneella kuitenkin vähän väliä. Ja voi sen kattoa töissäkin? Vie aikaa 1-2 min/päivä. Ap
Ei wilma varten tarvi avata konetta. Kännykälläkin hoituu. Oikeasti, ei sitä voi puolustella, ettei käytä wilma. Paitsi jos opekaan ei käytä, mut opettajilla ei taida olla vaihtoehtoa.
Mä teen töissä ihan töitä, en roiku facessa tai twiittaa. Kauhea kiire ja jatkuvasti ylitöitä. En siis ole missään somepalvelussa mukana. mut saa kiinni puhelimilla parhaiten, vaikka tekstarilla. Nyt olen lapsen tabletilla täällä, aika harvoin viitsi edes avata tietsikkaa kotona.
kuten ap sanoi, wilma helpottaa vain open työtä. ja siirtää vastuun lapsen koulunkäynnistä kokonaan lapselta vanhemmille. ei ihme, että lapset ei opi ottamaan vastuuta tekemisistään. Koulut pakottaa curling- vanhemmuuteen.
Mun lapsella on opettaja joka ei wilmaa käytä vaan käyttää reissuvihkoa. Kokeet ja poissaolot laittaa wilmaan, mutta siinä se sitten onkin. Samallainen on toisen pojan opettaja. Kummatkin on vanhoja.
Wilma on oikein hyvä, aina ei tule tuntimerkinnöistä että hyvä ja todistus vilisee ysejä ja kymppejä.
Voi kun opettaja miettisi hetken ennen kuin käyttää wilmaa. Lapseni on oppilaskunnassa ja sen vuoksi pois tunneilta. Ilmoittaa opettajalle, lisäksi on ohjaavan opettajan lupa ja siitä huolimatta minä vielä joudun kuittaamaan, että "lapsi luvatta pois tunnilta". Kun se ei ole luvatta, sillä on toisen opettajan lupa, en minä sitä voi kuitata.
Kaikilla suinkaan ei ole älykännykkää. Just ostin ihan perinteisen kännyn, jolla voi soittaa ja lähettää tekstareita. Ärsyttää kun ihmiset käveleekin kännykkää hiplaten. Kohta varmaan pitää säätää laki, joka kieltää älykännykän käytön kävellessä :-)
Lippuja ja lappuja jaetaan yhä jatkuvalla syötöllä. Sitten Wilmassa muistutetaan, että ne liput ja laput täytyy palauttaa huoltajan allekirjoittamina.
Kaikilla ei ole nettiyhteyttä kotonansa. Suomessa on paljon katvealueita ihan eteläisissä kaupungeissakin. Jos vielä sattuu olemaan sellaisessa työssä, ettei siellä käytetä tietokoneita tai ei ole edes mahdollista päästä koneelle, miksi sitten pitäisi ottaa jotkut Wilma-tunnukset käyttöön? Vai pitäisikö lähteä joka päivä kaupungille ihan vain sen takia, että pääsisi sellaiseen paikkaan, että saa älypuhelimen nettiyhteyden toimimaan ja sitten voisi katsoa ne Wilma-viestit?
Itsekin olen yläkoulun opettaja, mutta minulle ei tuota lainkaan harmia se, että jotkut huoltajat eivät käytä Wilmaa. Tosin minusta olisi oikein mukava asia se, että kyseiset huoltajat kertoisivat minulle, miten he haluavat asiat hoitaa Wilman sijasta. Esimerkiksi puhelinnumero olisi hyvä saada ja jos vielä saisi vaikkapa tiedon siitä, mihin aikaan päivästä sopii soittaa, niin kiva. Tuntitöppäysmerkinnät voin kyllä ihan hyvin tulostaa määräajoin koneelta paperille ja antaa oppilaalle ja pyytää niihin huoltajan allekirjoituksen. No problem.
Kaikilla ei ole edelleenkään varaa internetiin.