Tutkijan työ yliopistolla
Pitääkö siis oikeasti paikkansa että tutkijat on käytännössä aina pätkätöissä? Sopimus tehdään pariksi viikoksi-yhdeksi vuodeksi kerralla. Olen aina ajatellut että tämä on urbaanilegenda.
Kommentit (30)
Alakohtaisia eroja selkeästi on. Olen tehnyt väitöskirjan vuoroin apurahalla ja työsuhteessa. Palkka alkoi jostain 2000 eurosta ja nousi niin, että oli lopulta vähän vajaa 3000 euroa/kk. Vastaväitelleelle 4100 euroa/kk on on mielstäni yliopistosektorilla suht hyvin, koska palkathan eivät ole hyvät.
Kiitos, jakakaa lisää näitä palkkatietoja yliopistolla.
Lisäksi minusta hienoa, mutta outoa, jos saa 10 000 euroa apurahaa palkan päälle. Niissä on usein ehto, että ei saa ottaa niitä, jos samaan aikaan palkkatyössä. Jos tuohon on laskettu konferenssi- ja muut työmatkat, niin ilman muuta ne pitää jostain maksaa. En laske niitä henk. koht. tuloiksi, koska nehän on työmatkoja varten.
Vai voiko jollain alalla saada apurahoja ihan työsuhteisenakin palkan päälle? Sehän on aika hyvä diili silloin, eikö?
Sen allekirjoitan täysin, että yliopsitotukijan työ on kovaa hommaa, epävarmuus stressaa. Mutta työ on vapaata ja palkitsevaa.
11sen tiedot ovat vanhentuneita nykyään apurahoihin lisätään eläkemaksu.
tässä ketjussa puhutaan nyt niistä tutkijoista, jotka tekevät väitöskirjaa. Siis käytänössä niistä, joiden koulutus oikeaksi tutkijaksi on vielä kesken. Yliopistossa maisteri ei ole mitään. Me seniorimmat tutkijat olemme paremmassa asemassa ja paremmissa palkoissakin, vaikka meidänkin työsuhteemme ovat määräaikaisia (vuodesta viiteen vuoteen). Ne ovat määräaikaisia, koska olemme pitkälti itse vastuussa rahoituksemme hankkimissesta. Se, että olemme itse vastuussa tarkoittaa tietysti myös, että kyllä sinne vuodenvaihteen toiselle puolelle näkee: joko olet aikaišmmin tuottanut tulodta ja kerännyt meriittiä ja nyt laatinut niin innovoivat tutkimussuunnitelman, että niillä irtoaa rahoitusta tai sitten et. Kyllä sen itsekin tietää - vaikka harva myöntää.
yliopistoura ei sovi sellaiselle, joka ei siedä jatkuvaa kilpailua ja sen tuomaa vastuuta ja epävarmuutta. Kukaan ei todellakaan tule tuomaan sinulle tutkimusrahaa kotiin, jos et itse keksi tutkittavaa ja hoida sen rahoitusta. Ja kaikesta kilpaillaan, koko ajan. Toisaalta sama kilpailu ja epåvarmuus anta myös luvan mokata - se ei haittaa, jos vaan pystyt sitten myös korjaamaan palaset ja tekemään niistä jotain.
Toisaalta olen 18:n kanssa samaa mieltä, mutta toisaalta mielestäni silti alimmat apurahat jopa ekan vuoden väikkärin tekijöille eivät ole enää tässä ajassa. Apurahassa voi olla niin, että juuri ja juuri pääsee nelinumeroiseen kuukausituloon. Kannattaa oikeasti miettiä, että onko siihen itsellä varaa. Usein tutkijoilla onkin puoliso vakitöissä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 19:14"]
tässä ketjussa puhutaan nyt niistä tutkijoista, jotka tekevät väitöskirjaa. Siis käytänössä niistä, joiden koulutus oikeaksi tutkijaksi on vielä kesken. Yliopistossa maisteri ei ole mitään.
[/quote]
Ei ole totta. Jos olet alasi johtava tutkija, niin ei ole väliä, vaikka ylin tutkintosi olisi ylioppilastutkinto. Hiukan harvinaista kylläkin, mutta näitäkin on.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:43"]Aika hyvä trolli mutta tuskin kukaan vaivautuu hankkimaan Office-lisenssejä kun kerran voi ladata LibreOfficen.[/quote]
Yllättyisit, kuinka moni tutkija on kiinnostunut ilmaisesta laillisesta Office- ja Windows-asennusmediasta. Jo senkin vuoksi, että opiskeluaikana koulu on ohjannut käyttämään ko. ohjelmia ja näihin on totuttu. Ei kaikilla ole kiinnostusta harhailla OpenOfficen/LibreOfficen heille oudolta näyttävässä käyttöliittymässä ja ihmetellä minkä takia siitä puuttuu totuttuja ominaisuuksia.
[/quote]
Mitkä ne ominaisuudet on? Oman ja monen muun käsitys on, että Officen eri versioiden väliset ominaisuudet on itsessään tosi suuret, ja haittaa asioita paljonkin. Lisäksi yliopistossa käytetään paljon muitakin ohjelmia kuin Officea, esimerkiksi LaTeX on monien käytössä, Excelin jutut lasketaan omilla skriptinpätkillä yms..
Tutkijoita on monenlaisia, pääosin lienevät ns. projektitutkijoita esimerkiksi 6 kk sopimuksilla tai sitten väikkäritutkijoita max. 4 vuoden sopimuksilla.
Palkat ovat hävyttömän pieniä ja riippuvat usein (aina) rahoittajista. Joskus voi käydä tsägä ja saada määräaikaisen pestin niin sanottuna kuukausipalkkatutkijana. Usein ovat joko tohtorikoulutettavia tai post doc -tutkijoita.
Palkka huitelee 1300 - 2400 kieppeillä. Työolosuhteisiin ja työnkuvaan nähden sen on karmean pieni. Toki, jos alalle on suuri sisäinen kutsumus, niin palkka tuskin on kynnyskysymys.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:49"]
Av-palstalla joku aina jaksaa hehkuttaa olevansa tutkija yliopistolla. Kukaan muu huomannut?
[/quote]
Niin, hienoa laittaa tämä postauksen jälkeen, jossa väitetään, että amista käyvä pikkuveli saa kesätöissä 2000 egeä kuussa. Kuten täällä on jo todistettu, niin akateemiset harvemmin hehkuttelee täällä mitään, amissit ne vain väittää akateemisista mitä vaan. Ja tosiaan, kun todisteita katsotaan, niin amissit valehtelee niin, että korvat heiluu.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 19:14"]
tässä ketjussa puhutaan nyt niistä tutkijoista, jotka tekevät väitöskirjaa. Siis käytänössä niistä, joiden koulutus oikeaksi tutkijaksi on vielä kesken. Yliopistossa maisteri ei ole mitään.
[/quote]
Ei ole totta. Jos olet alasi johtava tutkija, niin ei ole väliä, vaikka ylin tutkintosi olisi ylioppilastutkinto. Hiukan harvinaista kylläkin, mutta näitäkin on.
[/quote]
tosi harvinaista: jos joku olisi tehnyt niin paljon niin hyvää tutkimusta, että olisi alansa johtava tutkia, miksi ihmeessä hän ei olisi niputtanut siitä muutamaa artikkelia ja esittänyt niitä myös väitöskirjana? Ei tämmöisiä huippututkijoita kåytännössä ole. Huippusoveltajia voi olla, jotain zuckerbergejä, mutta eivät he yliopistossa, tutkijoina ole huippuja. Yliopistolla on myös aika selkeät säännöt siitä, mitä ihmiselle voi maksaa ennen kuin hän on väitellyt, mitä väitelleelle voi maksaa ennen kuin hän on dosentti ja siitä eteenpäinkin. Väittelemättömälle ihmiselle ei voi maksaa enempää kuin tehtäväkohtaista vaatimustasoa 2, koska hän nyt vaan ei ole pätevä.
minä olen yliopistotutkija, siis pari askelmaa "tutkijaa" korkeammalla hierarkiassa. Minulla on vuoden mittainen määräaikainen työsopimus, ja tieto siitä, että vaikka sopimusta ei valtion budjettirahoituksen takia voida tehdä budjettikautta pidemmäksi, se uusitaan ainakin seuraavat 5 vuotta. Palkkani on viitisentuhatta euroa kuussa. Tästä reilu kaksi kolmannesta on tuota tehtäväkohtaiseen vaatimustasoon perustuvaa palkkanosaa ja vajaa kolmannes on ns. "henkilökohtaiseen suoriutumiseen perustuvaa palkanosuutta", jota samantasoista työtä tekevillä voi olla eri verran sen mukaan, miten työstään suoriutuu Ja myös vähän sen mukaan, paljonko rahaa onnistuu tutkimukselleen hakemaan. Mulla tämä osuus on aika hyvä.
yliopistossa on siis monenlaista väkeä, mikä kannattaa ottaa huomioon. Ja kilpailu on tosiaan kovaa. Palkka on koulutukseen nähden pieni, koska koulutusvaatimukset ovatuuta yhteiskuntaa kovemmat. Toisaalta on tässä vapauksiakin. Saa tehdä mitä huvittaa koska huvittaa ja missä huvittaa, kunhan tuloksia syntyy. Yliopisto maksaa ulkomaanmatkoja, joilla ohjelma on aika lailla liike-elämän työmatkoja kevyempi. Ja sit saa kuvitella, että minun työlläni on jotain väliä, se tekee maailmasta paremman.
Olen ollut nyt kymmenen vuotta pätkäduunissa yliopistolla. Aloitin väikkärin kirjoittamista ensin projektirahalla (palkka oli tuolloin pikkuisen alle 2000,-), mutta siirryin rahoituksen loputtua opetuspuolelle. Tittelini on yliopistonopettaja ja palkkani 3500,-. Tämä siis maisterin tutkinnolla. Lehtoraattiin vaaditaankin sitten se väitöskirja ja silloin palkka alkaa käsittääkseni vähintään nelosella. Olishan se kivaa saada väitöskirja valmiiksi ja tehdä tutkimusta, mutta järkevän mittaista ja suuruista rahoitusta on vaikea saada. Hyvällä säkällä saattaa saada jonkun kolmen kuukauden tai puolen vuoden pätkän, joka sitten hurahtaakin uusia apurahahakuja valmistellessa.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 20:23"]
Niin, hienoa laittaa tämä postauksen jälkeen, jossa väitetään, että amista käyvä pikkuveli saa kesätöissä 2000 egeä kuussa. Kuten täällä on jo todistettu, niin akateemiset harvemmin hehkuttelee täällä mitään, amissit ne vain väittää akateemisista mitä vaan. Ja tosiaan, kun todisteita katsotaan, niin amissit valehtelee niin, että korvat heiluu.
[/quote]
Minä kirjoitin tuon pikkuveli-kommentin. Tosiasia on se, että moni ammattikoululainen ansaitsee paremmin kuin akateemiset, mutta toisaalta vain joillakin aloilla. Toki akateemisilla on keskimäärin parempi tulotaso ja vähemmän työttömyyttä.
Joka tapauksessa ymmärrän hirveän hyvin sen, miksi yliopiston maine työnantajana ja ehkä myös opiskelupaikkana huonontunut siitä, mitä se on joskus vuosikymmeniä sitten ollut.
Itse tein opiskeluaikana "duunarihommia" ja opiskelujen loppupuolella tuli eteen aika ikävä kysymys: jatkanko "duunarihommissa" vai menenkö oman alan töihin, joista saan palkkaa jopa 30% vähemmän!
Päädyin yrittäjäksi. Nautin suunnattomasti opiskelusta yliopistossa eikä kaikkea mitata rahassa. Arvostan yliopistotutkijoita, mutta arvostan myös lähihoitajia ja autonkorjaajia. Ehkä tässä keskustelussa ei ole kyse siitä, mitä akateemiset tai amikset arvostaa, vaan pikemminkin siitä, arvostaako yliopisto tällä hetkellä riittävästi työntekijöitään.
Aluksi kuukauden tai muutaman kuukauden pätkinä. Näin erityisesti dippatyövaiheessa. Myöhemmin jos on tosi pätevä ja virkoja löytyy niin saattaa tulla nimitetyksi assarin virkaan muutamaksi vuodeksi väikkärin tekoa varten.
Laitoksilla on tietty määrä virkoja ja osa viranhaltijoista saa pitkäkestoista apurahaa. Apurahalla työtään tekevät pääsevät joskus laistamaan opetuksesta ja opetusvelvollisuuden sisältävä virka kierrätetään jollekulle muulle. Nimikirjanote tulee täyteen merkintöjä tyyliin vs. assistentti, tutkimusapulainen,...
Tämän hienon ketjuttamisen välttämisen periaate on osin tutkijan edun vastainen. Puhun nyt sekä jatko-opiskelijoista (väitöskirjan tekijät) että tutkijoista (post doc-vaiheesta eteenpäin). Jossakin projektissa saattaa olla rahaa käytettävissä, mutta määräaikaisen tutkijan työsopimusta ei jatketa muutamaa kuukautta, koska ketjuttamista ei saa tehdä! Niinpä tuolla rahalla palkataan joku uusi tyyppi kilpailemaan taas siitä seuraavasta rahoituspätkästä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:46"]
Periaatteessa yliopistot (ainakin HY) pyrkii eroon ketjuttamisesta ja silppusopimuksista. Nyt pyritään tekemään vähintään vuoden sopimuksia. Mut jos rahaa ei ole niin rahaa ei ole. Yliopistoissa pidempiä sopimuksia saa vain tekninen henkilökunta, professorit ja yliopistonlehtorit, ja proffilla ja lehtoreillakin on usein ainakin alkuun määräaikainen professuuri/lehtoraatti.
[/quote]
Yliopistot harrastavat uskomatonta puljausta: nuoria, hyväuskoisia opiskelijoita houkutellaan jatko-opintoihin heittämällä ilmaan ihmeellisiä "antaa ymmärtää"-lupuksia. Nuori ajattelee että "jos vaan oikein hyvin ja kiltisti tee tämän ja tämän ja tämän niin kyllä sitten etenen ja pärjään ja pääsen vihreälle oksalle minäkin". Totuus on että vain harva jatko-opiskelija saa yliopistolta palkkaa, suuri osa hakee apuarhoja, joiden avulla sitten nitkuttaa ja tekee väitöskirjaansa. Et ole työsuhteessa, mutta silti oletetaan että sinua voidaan käyttää orjatyövoimana vaikka ja missä. Ja tätä jaksaa sitten sen "kyllä tää varmaan kannattaa"-ajatuksen voimalla.
Miksei missään muuten puhuta siitä, että yliopistot ottavat (palkallisiksi) jatko-opiskelijoiksi mieluusti ulkomaalaisia opiskelijoita, koska yhden ulkomaalaisen kun saa väittelemään tohtoriksi, yliopisto kuittaa siitä melkein tuplasti sen verran rahaa valtiolta mitä suomalaisesta tohtorista. Opiskelijoiden ns. laadulla ei niin väliä. Ja tottakai kannattaa sille itäeurooppalaiselle maksaa se pari tonnia kuussa ja laittaa suomalainen apurahoille, tuohan ulkolainen yliopistolle enemmän rahaa kuin suomalainen.
no ei ne noin lyhyitä pätkiä ole ainakaan mun miehellä ollut, mutta puolesta vuodesta vuoteen on aika yleinen.
Mitkä tutkijat saa sitten vakipaikkoja?
No ei niitä vakipaikkoja voi oikein antaa kun ryhmien toiminta riippuu rahoituksesta.
jos ne löytää jostain loppumattoman rahalähteen. Tai sitten ne opettaa jotain ja on tutkijoita vasemmalla kädellä.
Kyllähän se käytännössä suunnilleen tuota tarkoittaa. Se, kuinka "hyvä työ" tutkijan työ yliopistolla on, riippuu paljon alastakin. Tietyt alat saavat paremmin yksityistä rahoitusta.
Olen huomannut, että ei-akateemiset usein pitävät yliopistotutkijoita arvostettuna ja hyväpalkkaisena eliittinä. Akateemisten keskuudessa taas "tutkija" alkaa olla jo kiertoilmaisu henkilölle, joka ei ole onnistunut saamaan kunnon työtä :(
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:10"]Kyllähän se käytännössä suunnilleen tuota tarkoittaa. Se, kuinka "hyvä työ" tutkijan työ yliopistolla on, riippuu paljon alastakin. Tietyt alat saavat paremmin yksityistä rahoitusta.
Olen huomannut, että ei-akateemiset usein pitävät yliopistotutkijoita arvostettuna ja hyväpalkkaisena eliittinä. Akateemisten keskuudessa taas "tutkija" alkaa olla jo kiertoilmaisu henkilölle, joka ei ole onnistunut saamaan kunnon työtä :(
[/quote]
Olen tutkijana yliopistolla ihan omasta valinnasta. Harmittaa tällainen suhtautuminen. Sama kuin sanoisi että lähijoitajia ovat kaikki, jotka ovat tyhmiä.
Itse olen töissä yliopistolla tutkijatohtorina. Palkka on tällä hetkellä n. 4100e/kk, joten mielestäni ok, koska emme ole pääkaupunkiseudulla. Ainakin meidän yliopistossa palkkaus on ihan kohtuullinen, tosin ei hirmu hyvä, mutta itse tein väikkärin 3500e /kk palkalla työsuhteisena + paljon muuta hommaa ja opetusta, lisäksi parhaimmillaan sain päälle vuodessa 10 000e nettona apurahoja. MUTTA työn epävarmuus rassaa, tällä hetkellä olen vasta väitellyt ja työsopimus vuodeksi, jatko on erittäin epävarma, koska rahoitustilanne huono. Työmäärä on järkyttävä, en mitenkään usko, että yksityisellä voi olla rankempaa...teen samaan aikaan useita eri tutkimuksia, vedän lukuisia kursseja, teen useita rahoitushakemuksia, hallinnollisia hommia yms. yms. Tällä hetkellä katselen jatkuvasti muita työpaikkoja. Enää et voi tutkia sitä mitä haluat, vaan sitä, mihin saat rahoitusta.