Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkijan työ yliopistolla

Vierailija
06.02.2014 |

Pitääkö siis oikeasti paikkansa että tutkijat on käytännössä aina pätkätöissä? Sopimus tehdään pariksi viikoksi-yhdeksi vuodeksi kerralla. Olen aina ajatellut että tämä on urbaanilegenda.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni puolen vuoden ja vuoden työsopimukset ovat hyvin yleisiä. Opiskeluaikana olin töissä yliopiston teknisessä helpdeskissä. Yhtenä toimenkuvana oli ilmaisen Office-lisenssin jakaminen sitä kysymään tulleelle henkilökunnalle, mutta tämä voitiin antaa vain jos tietty työssäoloehto täyttyi. Piti siis selvittää työhistoria ja udella, onko työsopimus jatkumassa (viimeistään tässä vaiheessa moni hermostui). Valitettavan usein tapaus oli sellainen, että 4-5 puolen tai vuoden työsopimusta peräkkäin saanut tutkija tuli kysymään asiasta  joulukuun puolivälissä, ja kun kysyi seuraavasta työsopimuksesta, vakuuteltiin että "proffa kyllä lupaili, että projekti jatkuu mutta rahoitus ei ole vielä ihan varmistunut".

Itse en ainakaan pystyisi rakentamaan tulevaisuutta tuollaisessa tilanteessa, että n. 4-5 vuoden työssäolon jälkeenkin ei näe vuoden vaihteen yli. Varsinkaan, kun olen ymmärtänyt, että tutkijan palkka alkaa kakkosella.

Vierailija
22/30 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli pitkiään yliopistolla tutkijana puolen vuoden pätkissä. Teki tuolloin väitöskirjan työn ohessa. Itse olin vähän aikaa tutkijana kuukauden pätkissä. 

Nykyisin mies on tutkijana yksityisellä puolella tuotekehittelyssä. Palkka on kaksinkertainen yliopistohommiini verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä trolli mutta tuskin kukaan vaivautuu hankkimaan Office-lisenssejä kun kerran voi ladata LibreOfficen.

Vierailija
24/30 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen lisättävä vielä, että työsopimuksen yliopistolle saaneet ovat vielä suhteellisen hyvässä asemassa, koska tällöin he saavat mahdolliset työsuhde-edut. Nykyään kun on muotia se, että yliopisto ei palkkaa suoraan, vaan myöntää työtä vastaan apurahan. Myönnetty apuraha on veroton muistaakseni n. 15k€ asti, mutta siitä ei makseta eläkemaksuja. Apurahalle ketjutettujen tutkijoiden eläke jää siis pieneksi. Ja tämä käytäntö on ihan yleistä tärkeillä tutkimusaloilla, esimerkiksi lääketieteen- ja syöpätutkimuksen parissa. Ei käy kateeksi.

Vierailija
25/30 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa yliopistot (ainakin HY) pyrkii eroon ketjuttamisesta ja silppusopimuksista. Nyt pyritään tekemään vähintään vuoden sopimuksia. Mut jos rahaa ei ole niin rahaa ei ole. Yliopistoissa pidempiä sopimuksia saa vain tekninen henkilökunta, professorit ja yliopistonlehtorit, ja proffilla ja lehtoreillakin on usein ainakin alkuun määräaikainen professuuri/lehtoraatti.

Vierailija
26/30 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:10"]Kyllähän se käytännössä suunnilleen tuota tarkoittaa. Se, kuinka "hyvä työ" tutkijan työ yliopistolla on, riippuu paljon alastakin. Tietyt alat saavat paremmin yksityistä rahoitusta.

Olen huomannut, että ei-akateemiset usein pitävät yliopistotutkijoita arvostettuna ja hyväpalkkaisena eliittinä. Akateemisten keskuudessa taas "tutkija" alkaa olla jo kiertoilmaisu henkilölle, joka ei ole onnistunut saamaan kunnon työtä :(

[/quote]

Olen tutkijana yliopistolla ihan omasta valinnasta. Harmittaa tällainen suhtautuminen. Sama kuin sanoisi että lähijoitajia ovat kaikki, jotka ovat tyhmiä.

[/quote]

Olen itse ollut opiskelijana yliopistolla vielä tämän vuosikymmenen puolella ja tuo on oma kokemukseni. En tiedä, vaikuttaako lama tähän jotenkin. Omassa tuttavapiirissäni on paljon teekkareita ja humanisteja (erityisesti kielet) ja kaikki haaveilevat työstä muualla kuin yliopistolla. Humanistejakin tuntuu kiinnostavan yksityinen sektori aiempaa enemmän.

Usein tämä kielteinen asenne yliopistoa kohtaan syntyy jo opiskeluaikana. Sankoin joukoin kilpaillaan jostakin pätkätyöstä yliopistolla ja palkka on ehkä 1300 e/kk. Samaan aikaan amista käyvä 17-v. pikkuveli saa kesätyöstä yli 2000 e/kk...

Vierailija
27/30 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-palstalla joku aina jaksaa hehkuttaa olevansa tutkija yliopistolla. Kukaan muu huomannut?

Vierailija
28/30 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:43"]Aika hyvä trolli mutta tuskin kukaan vaivautuu hankkimaan Office-lisenssejä kun kerran voi ladata LibreOfficen.[/quote]

Yllättyisit, kuinka moni tutkija on kiinnostunut ilmaisesta laillisesta Office- ja Windows-asennusmediasta. Jo senkin vuoksi, että opiskeluaikana koulu on ohjannut käyttämään ko. ohjelmia ja näihin on totuttu. Ei kaikilla ole kiinnostusta harhailla OpenOfficen/LibreOfficen heille oudolta näyttävässä käyttöliittymässä ja ihmetellä minkä takia siitä puuttuu totuttuja ominaisuuksia.

Vierailija
29/30 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:43"]Aika hyvä trolli mutta tuskin kukaan vaivautuu hankkimaan Office-lisenssejä kun kerran voi ladata LibreOfficen.[/quote]

Kyllä minä ainakin yritin saada kaikki mahdolliset ilmaiset ohjelmistot ennen työsuhteen päättymistä, ja niin tekivät kaikki muutkin. Jos on tottunut käyttämään töissä Officea, niin mieluummin sitä käyttää, kuin vaihtaa johokin ilmaisversioon, joka ei kuitenkaan täysin vastaa Officea. Kaikki Officella tehdyt tiedostot näyttää enemmän tai vähemmän sekasotkulta LibreOfficessa.

Vierailija
30/30 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Professorilla on vakituinen virka yliopistolla. Assistentit ovat viiden vuoden pätkissä. Tutkijat lyhyemmissä. Sitten on erilaisia 'tukevia' virkoja, jotka voivat olla vakituisia, ja joita myös tutkijat hakevat, tyyliin luonnontieteissä joku laboratorioinsinööri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi