Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen sinun seiskaluokkalainen poika on?

Vierailija
06.02.2014 |

Minun on perusluonteeltaan avulias ja huumorintajuinen, perusjätkä. Nyt kun siirtyi yläasteelle on alkanut laiskistumaan ja mikään ei tunnu kiinnostavan, paitsi netti ja pleikkari. Molempia tosin saa harrastaa rajoitettuja aikoja, ei mielinmäärin.

Kotitöissä auttaa pyydettäessä mutta ei esim. siivoa huonettaan käskemättä.

Unohtelee asioita esim. läksyt joskus tai "ei muista" mitä on sovittu esim. just kotitöistä tai koiran ulkoiluttamisesta.

Kertokaa muut pojistanne, saisin vähän vertailupohjaa kun tietäisi minkälaisia muiden pojat on?

Omani on tosiaan maailman rakkain ja mietinkin että olenko minä liian tiukka rajoissa jne :)

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma pyörii musiikin ympärillä. Kaverit on valikoituneet musiikkimaun perusteella, puheenaiheet liittyvät lähes aina musiikkiin, on pakkomielteisen maanisesti kiinnostunut kyseisestä (äidin makuun aivan järkyttävästä!) genrestä. Pukeutuminen kuvastaa ajatusmaailmaa, en tykkää, mutta kunhan pysyttelee edes jotenkin hyvän maun rajoilla, saa toteuttaa itseään. Vaatteet on sen aatteet.

Liikkuu liian vähän, yksi liikuntaharrastus viikossa, arkiliikuntaa saisi lisätä. Kesällä kun liikutaan pyörällä, sekin ongelma korjaantuu. Käytösongelmia koulussa on koko ikänsä hänellä ollut, mutta nykyisin menee paljon paremmin kuin pienempänä. Kotona kaikki sujuu ihan mukavasti. Tupakka on hänen mielestään naurettavaa, samoin kaikki rasistit ja homofoobikot. Muista päihteistä hänellä on kova tiedonjano, keskustellaan usein esimerkiksi huumeista. Hänen moni idolinsa on menettänyt henkensä päihteiden vuoksi, lisäksi lukee kirjoja idoleistaan jotka ovat selvinneet  huumeista ja jättäneet sen taaksensa. Toivottavasti osaa itse pysytellä erossa niistä!

Vierailija
22/39 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 20:35"]

Minulla on muuten tytär, ja aivan ihanaa on elämä hänen kanssaan. En usko, että sen vaikeampaa kuin poikien kanssa. Ei ole sukupuolesta kiinni.

[/quote]

Hei 28:)

Muotoilin vähän epäselvästi ajatukseni, sillä en tarkoittanut, että tytön kasvatus ja äitinä oleminen on mielestäni vaikeampaa tai vaativampaa kuin pojan. Halusin sanoa, että itse luultavasti kokisin tytön äitinä olemisen itselleni, tällä luonteellani, vaikeammaksi kuin pojan äitiyden. Murehtisin tyttöni takia vaikka mistä (oma nuoruus tulisi mieleen),  ja huolissani olisin vaikkapa hänen fyysisestä turvallisuudestaan. Pelkäisin, että olisimme liian samanlaisia ja sen takia riitelisimme kaikesta turhastakin. Pojan kanssa osaan ottaa rennommin.

Mutta nämä vain minun "ennakkoluuloja", enhän voi tietää oikeasti millaista se olisi. - Ja mahtavaa kuulla, että teilläkin on äiti/teini -suhde hyvässä mallissa - niin kuin tässä ketjussa vaikuttaa muillakin olevan. Huonoja päiviä on varmaan kaikilla joskus ja käämit palaa ja huudetaankin, mutta lopulta ne lapset lentävät pesästä maailmalle vähän liiankin pian.

- 27

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 17:52"]

Näinhä se on ja sitten on tämmösiä kirjoituksia...

On huolestuttavaa, että lasten ja nuorten peruskunto on laskenut dramaattisesti viimeisinä vuosina. Samalla heidän liikunnalliset perustaitonsa ovat heikentyneet huomattavasti. Luonnollisen arkiliikkumise ja siirtymisten sekä pihapelien ja -leikkien väheneminen näkyy lihavuuden, elintapasairauksien sekä jopa tuki- ja liikuntaelinongelmien voimakkaana lisääntymisenä jo lapsuudessa.

[/quote]

Kyllä ne teinit pomppivat trampalla melkein vuodet läpeensä aamusta iltaan. ihan turha sanoa laiskoiksi. tuskin olet yhtä hyväkuntoinen kuin meidän teinit.

Vierailija
24/39 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 20:25"]

Kiva lukea vertaisperheistä :)

Seiskaluokkalaisen pojan äiti täällä. Poika täyttää kesällä 14. Asumme kaksisteen. Yleensä meillä on mukavaa, harvoin riidellään. Kuulen kyllä päivittäin "äiti mee pois mun huoneesta" tai "mitä sä oikeen selität, joojooh". Pidän tietyt säännöt, niitä ei ole mielestäni  kovin montaa (ei ole tarvittu), mutta poika kuitenkin yrittää aina kokeilla ja venyttää. heh heh siinähän kokeilee.. Esim. omassa huoneessa ei syödä eikä telkun ääressä. Energiajuomia ei meille roudata, se on ehdoton porttikielto sitten kavereille myös. Mun kuullen ei kiroilla, ja tämä koskee myös kavereita.

Olen hyvin tarkka siitä, että syömme aina päivällisen yhdessä saman pöydän ääressä. Silloin jutellaan päivän asiat. Aika paljon joudun "kaivamaan" tietoa hänestä ulos, mutta kyllä sieltä jotain tarinaa aina irtoo.

Netti menee kiinni klo 22 arkisin. Kaikki aika kuluisi tietsikalla! Onneksi harrastaa kuitenkin jefua, treenit kolmasti viikossa ja varsinainen pelikausikin alkaa taas pian. Kaverit ovat kaikki netissä samalla lailla, eli aina kun koulultaan ehtivät. Irl kavereita on paljon. Meillä järjestetään joskus viikonloppuisin laneja, eli 1-2 kaveria tulee koneineen meille pelaamaan yömyöhään. Pe-la saa meillä oli netissä klo 02:een. Olen tyytyväinen siitä, etteivät ole missään kaupungilla pörräämässä. Tuon ikäisiä näkyy jo hyvinkin epämääräisissä puuhissa täällä Helsingissä. 

Koulu menee suht. hyvin, vaikka en ole kertaakaan nähnyt tekevän läksyjä kotona, ne kuulemma ehtii tehdä koulussakin. Keskiarvo oli päälle kasin jouluna. Hyvistä koenumeroista maksan, samoin todistuksen kympeistä ja yseistä maksan ja myös siitä, jos ei tule kuukauteen wilmaan merkintää tekemättömistä läksyistä. Sanokaa sitä lahjonnaksi, mutta ainakin se motivoi poikaa. Viikkorahaa en anna. Yhdessä asiassa olen luovuttanut: pojan ei tarvitse tehdä kotitöitä. En itsekään niistä stressaa. Käyn hänen huoneensa siivoamassa kerran viikossa, ei sitä sänkyä tarvii joka päivä pedata... 

Tyttöystäviä hänellä on ollut pari vakavampaa, eka palava ihastus jo 10-vuotiaana. Olen sattumoisin nähnyt pussailukuvia ja facessa on ollut parisuhdepäivityksiä. Vilasin salaa jotain terveystiedon läksyä, siellä hän oli kirjottanut ettei voisi sietää tyttöjä, jotka poltta tai juo :) Nyt taas sellainen vaihe menossa, että tietsikka tärkeämpi kuin tytöt. Aamuisin menee kummiskin ylimääräiset 15 minsaa siihen, kun hän asettelee tukkaansa tai hieroskelee dödöä kainaloonsa tai mitä lie kylppärissä duunaa, mutta ulkonäköasiat ovat näköjään ruvenneet kiinnostamaan. Vaatteista on sen verran tarkkaa, että vain tietyt värit kelpaa (mutta merkkituotteet eivät onneks oo tärkeitä). Onneksi ei ole vielä pukannut ihoon finnejä, itselläni meinaan oli aknea teininä.

Lomilla ollaan reissattu ulkomailla usein, mutta nyt ikävä kyllä näyttäisi siltä, ettei se enää näyttäisi poikaa kiinnostavan. Äidin kanssa kun on noloa kulkea! Kysyin just hiihtolomasta, niin ei hän halua lähteä mihinkään.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että teinipojan kanssa on helpompaa, kuin tytön äitinä oleminen. Pelkäisin varmaan koko ajan tytön puolesta ja kaikki ne ukonäköpaineet ja ihmissuhdeasiat nykyaikana, voi tyttöparkoja!

Jeps, että tämmöstä, toivottavasti joku jaksoi lukea.

[/quote]

Miten sallit, että seiskaluokkalainen seurustelee? Tyttöjen sydämet vain särkyy ihan turhaan ja turhan nuorena, koska eiväthän ne teiniseurustelut kestä. Minä en ainakaan sallisi poikani vielä tuossa vaiheessa seurustelevan. Tyttöjen kanssa ei leikitä. Jos ei ole valmis sitoutumaan loppuiäkseen, niin silloin ei kannata alkaa seurustella. Eli 13-vuotias on vielä aiiivan liian nuori seurustelemaan.

Vierailija
25/39 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aika samankaltainen 13 vee poika kuin sinulla. Häntä kiinnostavat vain pleikka, kännykkä, IPad, läppäri ja televisio - onneksi sentään vielä jalkapallo. Rasittavaa velttoilua on elämä. :(

Vierailija
26/39 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Harrastuksia ei ole, aika kuluu paljon koneella. Lopetettava viimeistään klo 20.

Laiska on, aukoo päätään välillä, kovistelee. Mutta välillä on äidin "pieni". Tulee viereen ja pitää nypsyttää hiuksia :)

Vierailija
27/39 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 22:23"]

Miten sallit, että seiskaluokkalainen seurustelee? Tyttöjen sydämet vain särkyy ihan turhaan ja turhan nuorena, koska eiväthän ne teiniseurustelut kestä. Minä en ainakaan sallisi poikani vielä tuossa vaiheessa seurustelevan. Tyttöjen kanssa ei leikitä. Jos ei ole valmis sitoutumaan loppuiäkseen, niin silloin ei kannata alkaa seurustella. Eli 13-vuotias on vielä aiiivan liian nuori seurustelemaan.

[/quote]Tosissasko olet? Tuskin. En minä rupea toisen rakastumista kieltämään. Seurustelu tuossa iässä ei varmasti ole edes ajateltu loppuiän sitoutumiseksi, vaan on enemmänkin sellaista harjoittelua. Täällä päin jo viidesluokkalaiset seukkaa ihan yleisesti. Katselkaa teinien face-päivityksiä. Parisuhteessa on vähän yks sun toinenkin.

Vierailija
28/39 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 22:40"]

[/quote]Tosissasko olet? Tuskin. En minä rupea toisen rakastumista kieltämään. Seurustelu tuossa iässä ei varmasti ole edes ajateltu loppuiän sitoutumiseksi, vaan on enemmänkin sellaista harjoittelua. Täällä päin jo viidesluokkalaiset seukkaa ihan yleisesti. Katselkaa teinien face-päivityksiä. Parisuhteessa on vähän yks sun toinenkin.

[/quote]

Minun samanikäiseni eivät todellakaan seukkaa. Siitä pidän huolen. Seurustelun aika on vasta sitten, kun ovat kypsempiä ottamaan vastuuta teoistaan. Tytöt eivät ole mitään seurustelun harjoittelua varten, vaan heillä on tunteet. Kaikki välttyvät loukatuksi tulemisilta kun odottaa muutaman vuoden.

Vierailija
29/39 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 22:40"]

[/quote]

Minun samanikäiseni eivät todellakaan seukkaa. Siitä pidän huolen. Seurustelun aika on vasta sitten, kun ovat kypsempiä ottamaan vastuuta teoistaan. Tytöt eivät ole mitään seurustelun harjoittelua varten, vaan heillä on tunteet. Kaikki välttyvät loukatuksi tulemisilta kun odottaa muutaman vuoden.

[/quote]ei kuulosta nyky päivältä. Taidatte asua jossain maalla. Pidätkö nuorisosi lukkojen takana ettei vahingossakaan näkisi toisen sukupuolen edustajaa? ootteko uskovaisia? Lestoja?

Vierailija
30/39 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:48"]Ap:n kirjoitus on kuin minun kynästäni. Yläasteelle mennessä on tapahtunut muutos laiskempaan suuntaan. Toivottavasti se menee ohi jossain vaiheessa.

[/quote] Kohtalotoveri! ;) Uskon että menee ohi tai ainakin hieman helpottaa kun muuttavat kotoa pois? AP

Vierailija
31/39 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös "unohtelee" läksyjä jne mutta kun ottaa tietokoneen viikoksi pois niin muisti paranee :)

On myös kova valittamaan/vaatimaan/vertailemaan/arvostelemaan ja kaikki alkoi noin 11-vuotiaana ja toivottavasti ei montaa vuotta kestä.

Vierailija
32/39 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös "unohtelee" läksyjä jne mutta kun ottaa tietokoneen viikoksi pois niin muisti paranee :)

On myös kova valittamaan/vaatimaan/vertailemaan/arvostelemaan ja kaikki alkoi noin 11-vuotiaana ja toivottavasti ei montaa vuotta kestä.

Vierailija
33/39 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juuri nyt menossa viikko ilman pleikkaria, alkaa muutkin touhut kiinnostamaan ja asiat pysymään mielessä..Taas hetken aikaa ;)

ps. alapeukuttajat, mikä tässä nyt närästää? :D AP

Vierailija
34/39 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samanlaista meillä. Läksyjään ei unohtele, mutta huomaa että murrosikä on alkanut.

Vierailija
35/39 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia niin en tiedä, mutta kun lukee näitä niin onko lapset vaan kotona tuijottamassa nettiä/pleikkaria? Itse kun nuori niin eihän sitä sisällä viihtynyt ollenkaan, nuorempana jotain lätkä yms harrastuksia. Sitten juuri ylä-aste isässä tuli nuorisotalo mukaan ja siellä kaikki illat sitten notkuttiin ja tytötkin tuli kuviohon sitten. M 35

Vierailija
36/39 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei poikaa ainakaan kouluasiat kiinnosta yhtään. Lahjonta, kiristys ja uhkailu käytössä mm. koenumeroiden suhteen. Jonkin verran viettää aikaa tietokoneella, mutta kiinnostuksen kohteena ovat ennemminkin autot, oma peltoauto ja sen rassaaminen ja ajaminen.

Ja autojen lisäksi tärkeitä ovat kaverit, koulun jälkeen vietetään aikaa kavereiden kanssa jonkun kotona tai nuorisotiloilla.

Aina saa komentaa, siivoukseen, läksyihin ja vähän kaikkeen. Hermot meinaa mennä useasti, mutta kaipa se on normaalia. Onneksi on kavereita ja kaipa siitä koulustakin selvitään.

Vierailija
37/39 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 17:24"]

Ei ole lapsia niin en tiedä, mutta kun lukee näitä niin onko lapset vaan kotona tuijottamassa nettiä/pleikkaria? Itse kun nuori niin eihän sitä sisällä viihtynyt ollenkaan, nuorempana jotain lätkä yms harrastuksia. Sitten juuri ylä-aste isässä tuli nuorisotalo mukaan ja siellä kaikki illat sitten notkuttiin ja tytötkin tuli kuviohon sitten. M 35

[/quote]

Sä olet jo ihan kalkkis sukupolvea. Nykymaailma on muuttunut tosi paljon sinun ajoistasi. Nykynuoret elävät tyystin toisessa maailmassa.

Vierailija
38/39 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhä se on ja sitten on tämmösiä kirjoituksia...

On huolestuttavaa, että lasten ja nuorten peruskunto on laskenut dramaattisesti viimeisinä vuosina. Samalla heidän liikunnalliset perustaitonsa ovat heikentyneet huomattavasti. Luonnollisen arkiliikkumise ja siirtymisten sekä pihapelien ja -leikkien väheneminen näkyy lihavuuden, elintapasairauksien sekä jopa tuki- ja liikuntaelinongelmien voimakkaana lisääntymisenä jo lapsuudessa.

Vierailija
39/39 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi meillä seiska ohi, Seiskalla moni innostui päihteistä. Alkoholikokeilut kuuluivat must juttuun ja moni teki ne rajusti. Todella rajusti. Puolisen vuotta se jatkui. Seurauksia siitä sitten vähän pitempään. Nyt pari vuotta mennyt ja muistelen kauhulla tuota aikaa kun kiltistä pojasta tuli toisenlainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi