Jos jättää leivät pois ruokavaliosta, mitä tilalle?
Luulen, että leipä (hiiva) ei sovi mulle. Ruisleivällä olen aina yrittänyt pitää nälkää poissa (jotta ei sorru herkkuihin). Millä sitten saa vatsan täyteen? Maitotuotteitakaan en voi hirveästi syödä (laktoosi-intoleranssi). Monille hedelmille olen allerginen. Mitä ehdottaisitte?
Kommentit (60)
Mulle kävi hassusti kun jätin viljat pois, en ole enää laktoosi-intolerikko, vatsa sietää maitotuotteita hyvin kunhan ovat täysrasvaisia. Leivän tilalle kasviksia ja hedelmiä, ja jos haluat, niin netti on pullollaan ohjeita viljattomiin leipiin ja näkkäreihin.
Syö edelleen ne leivänpäälliset ja vaikka porkkana lisäksi. Jos taas syöt leipää ruokana, siis älyttömiä mäöriä, niin tilalle oikeaa ruokaa.
Puuro on hyvää jos viljat sopii, itse leivotut sämpylät saattaa sopia vaikkei kaupan lisäaineleipä sopisikaan. Yllä ehdotetuissa myslipatukoissa on yleensä kamalasti sokeria, miksei sellainenkin joskus.
Kasviksia: kurkkua, porkkanaa, tomaattia...
Normaalilla ruualla olen täyttänyt vatsani, laihtumaan en ole päässyt.
Just joku sanoi, että lihaa pitää vähentää ja käyttää enemmän leipätuotteita. Söisit vähän kaikkea niin homma hoituisi, etkä fikseeraisia ajatuksiasi ruokaan. Siis onhan noita mistä valita: tummaa riisiä ja makaroneja, juureksia - kaalia, porkkanoita, puhajuuria kurkkuja unohtamatta - laita rosollia välipalaksi. Syö kuitenkin vähän jugurttia ja maitoa - oletko ihan varma että tuo laktoosi-intoleranssi antaa sinulle todellisia vaivoja? Minullakin todettu paha sellainen, mutta en välitä asiasta.
Ilmaisin varmaan itseäni hassusti. Siis ihan normiruokaa syön muuten, terveellisesti, salaattia, kasviksia, lihaa, kalaa, kanaa... Mutta sitten kun tulee nälkä, esim vaikka illalla tai sitten vaikka iltapäivällä, niin olen syönyt leipää pitääkseni nälän poissa. Myslipatukat eivät oikein innosta, sokerin takia. Puuroa en jaksa hirveän usein syödä, joskus toki se maistuu. Jotenkin tuntuu, että hedelmillä (ne harvat jotka käy) nälkä ei pysy poissa.
Ap
Marjasmoothie, munakas eri muodoissaan, pähkinät, kokeile hapanmaitotuotteita (gefiluspiimä, rasvaiset ukkojugurtit tms) - ne on hellempiä vatsalle. Normaalia ruokaa - lounaalla ja päivällisellä ei edes leipää tarvitse kun on tarpeeksi proteiineja. Salaatteja - ihan mitä mieli tekee!
Itse syön juurikin hedelmiä, rahkaa välillä aamupalalla. Usein leivon mantelileipää tai syön prodepatukan. Illalla syön salaattia, munakasta, ruokaa. Ja päivällä tietty lounas ja päivällinen on ruokaa niin ei leipää juurikaan tarvitse.
Mun maha on hirveä ilman kerääjä enkä oikein saa selvää mistä kaikista se johtuu, uskon, että hiiva ja sokerit ainakin pitäisi jättää pois. Hyla-tuotteita voin syödä vähän, vaivat eivät selity yksin laktoosi-intoleranssilla. Tietääkö joku vaikka jotain luontaistuotteita tms, jotka voisivat auttaa mahan toimimiseen (ilmavaivat ja turvotukset pois)? En kestä enää mun mahaa ja oloa.... :(
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:28"]
Leivällä täyttänyt mahaa? Mitä järkeä? Mikset syö kunnon ruokaa, kasviksia, lihaa, kalaa?
[/quote]
Suomalaiset on aivopesty syömään leipää iät ajat ja pitämään sitä vielä terveellisenä. Leipä ei ole mikään tarpeellinen ja joka ateriaan kuuluva osa. Leipä itseasiassa on aivan turhaa. Kuituja saa kasviksista, perunasta riisistä ja hedelmistä. Leipää ei kannata korvata millään, säästää pitkän pennin kun ei tarvitse ostaa leivänpäälisiä eikä sitä leipääkään.
Mulla vähän sama ongelma kuin ap:lla. Pitäisi viljoja välttää, joten pastakaan ei sovi. Kaurapuuro sopii, mutta ei sitäkään aina jaksa jogurttiin pähkinöitä, ei sitäkään aina.
Kaksi lämmintä ruokaa ei riitä itselleni ja ongelmaksi koituu juuri välipalat.
Vaikeeta tällaiselle joka on aina syönyt leipää, pullaa tms.
18 jatkaa
En minäkään leipää ruoan kanssa yleensä syö, vaan välipalana.
Se on muuten ärsyttävää, kun leipää tyrkytetään Suomessa. :)
Ap, testaa aiheuttaako hedelmät ilmavaivoja. Minulla se pahin.
"Syö oikeaa ruokaa", että vituttaa. Tuota viljelevät ihmiset, jotka ovat yli puolet elämästään syöneet ruokia, joita nyt kutsuvat "paskaksi", koska ovat muutama vuosi sitten aloittaneet karppaamaan tai noudattamaan jotain trendiruokavaliota.
Kyllä me eletään yltäkylläisesti kun on varaa parjata paskaksi ihan tavallisia ruoka-aineita, jotka voisivat pelastaa jonkun ihmisen hengen aliravitsemuskuolemalta. "Mä syön vaan goji- ja tyrnimarjoja"
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:36"]
Ilmaisin varmaan itseäni hassusti. Siis ihan normiruokaa syön muuten, terveellisesti, salaattia, kasviksia, lihaa, kalaa, kanaa... Mutta sitten kun tulee nälkä, esim vaikka illalla tai sitten vaikka iltapäivällä, niin olen syönyt leipää pitääkseni nälän poissa. Myslipatukat eivät oikein innosta, sokerin takia. Puuroa en jaksa hirveän usein syödä, joskus toki se maistuu. Jotenkin tuntuu, että hedelmillä (ne harvat jotka käy) nälkä ei pysy poissa.
Ap
[/quote]
Mä en nyt tajua. Jos syöt kunnon ruokaa aamulla, lounaaksi ja päivälliseksi, miksi sun pitää vielä väliaikoina syödä leipää tai jotain patukoita? Ei ihmisen tarvitse koko aikaa syödä. Se on ihan normaalia että tulee nälkä ennen ateriaa, ei sitä tarvitse mitenkään ennaltaehkäistä.
18 - veit sanat suustani. En syö leipää aterioilla, vain silloin kun nälättää. Enpä ole ajatellut, että hedelmät voi aiheuttaa ilmavaivoja! Syön marjoja ehkä enemmän kuin hedelmiä, niitä haluaisin syödä vaikka kuinka paljon, mutta syön vain itsekerättyjä eikä niitä riitä koko vuodeksi, jos joka päivä syö 2 litraa... :)
Olisiko lisää vinkkejä?
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:30"]
Syö edelleen ne leivänpäälliset ja vaikka porkkana lisäksi. Jos taas syöt leipää ruokana, siis älyttömiä mäöriä, niin tilalle oikeaa ruokaa.
Puuro on hyvää jos viljat sopii, itse leivotut sämpylät saattaa sopia vaikkei kaupan lisäaineleipä sopisikaan. Yllä ehdotetuissa myslipatukoissa on yleensä kamalasti sokeria, miksei sellainenkin joskus.
[/quote]
Siis mitä eroa puurolla ja leivällä muka on käytönnössä? Samaa sössöä, toinen vähän kuivempaa vain.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:31"]
Kasviksia: kurkkua, porkkanaa, tomaattia...
[/quote]
Eli pelkkää vettä. Sillä se nälkä pysyykin poissa.
21 - on vain nälkä, ei ne pääateriat riitä. Ruoka on itseasiassa intohimoni, on vaikea olla syömättä, jos on nälkä. Eikä ne ravintoterapeutitkaan neuvo ihmisiä olemaan nälässä...
Ap
Minä jätin viljat, eli leivän ja pastan, myös riisin ja perunan minimiin ihan päästäkseni turvotuksesta ja 2vuotta roikkuneista raskauskiloista. Oli helppoa.
Korvasin kananmunalla, raejuustolla, avocadolla, siemenillä ja herbalifen tuotteilla.
AP: Herbalife pirtelö ja ehkä keitetty kananmuna lisäksi
LO: normaali ruoka paitsi se peruna/riisi/pasta korvattu lisäkasviksilla ja lisätty esim raejuustoa
VP: Rahkaa marjoilla (ei sokeria) tai tonnikala-avocado-tomaatti-auringonkukansiemen salaatti esim, tai porkkana ja muutama siivu kinkkua..
PÄ: kuten lounas
IP: munakas tai taas tonnikala-avocado jne salaatti
Hyvää ja täyttävää oli ruoka koko ajan, ei nälkää, ei ylimääräistä vaivaa, turvotus sun muut todella poistui ja 10kg tippui kolmessa kuukaudessa. (en siis ollut mikään lihava, tuo oli kaikki mikä minusta pystyi putoamaan etten olisi liian laiha)
Syö oikeaa ruokaa