Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun neuvolassa kysellään mielialastani

Vierailija
05.02.2014 |

Olen ollut masentunut kaksi kertaa useita vuosia sitten lasteni ollessa pieniä. Oireet kestivät muutaman viikon ennen kuin sain lääkitystä siihen, jolloin vointi heti koheni. Olen ollut sen jälkeen normaalisti työelämässä. Olen toipunut hyvin, joskin lievää alakuloisuutta minulla on aina ollut ehkäpä luonteenpiirteenä, tulen kyllä sen kanssa toimeen ja osaan hakea apua, jos se pahenee. Meillä on nyt vauva, ja jo synnytyssairaalassa alettiin kysellä mielialastani ja sama jatkuu neuvolakäynneillä. En ole masentunut ja tunnistaisin, jos olisin. Minulla ei ole myöskään ollut koskaan ns. synnytyksen jälkeistä masennusta, vaan se on alkanut myöhemmin. Miten toimisitte, jos teiltä aina kyseltäisiin samoja kysymyksiä mielialasta? Neuvolan hoitaja täydentää lauseitani. Kun aloin puhua siitä, että epäilen maidon määrän minulla vaihtelevan, ja aloitin, "minulla vaihtelee...", terveydenhoitaja heti täydensi "ai mielialasi vaihtelee". Ennen synnytystä hän kysyi, miten voin ja valitin aika huonoa vointia ihan loppuraskaudessa, niin heti hän täydensi "ai psyykkisesti?", vaikka tarkoitin fyysistä oloa ja minkä hänelle heti kerroin. Tuntuu, että masennusta manataan esiin joka käynnillä, ei olisi varmaan pitänyt kertoa siitä edes.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huolehdi. Mielialaa kysellään kaikilta.

Vierailija
2/4 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei kysytty mielialaa. Päällepäin huomasivat kun hymyilin ku naantalin aurinko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päällepäin helposti tunteita näyttävä ihminen, vaan aika varautunut. Onkohan sillä vaikutusta? Se, miltä ulospäin näyttää ei kyllä aina välttämättä kerro siitä, miltä ihmisestä tuntuu.

ap

Vierailija
4/4 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis sairaalassa kyseltiin ilmeisesti, koska neuvolakorttiini oli kirjattu nämä masennukset.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi