Teini ei mene kouluun!
Millaisia apuja olette saaneet? Mikä auttanut teillä? mikä pahentaa kenties? Kaikki neuvot tärkeitä!
Kommentit (107)
En tiedä mitä alaikäisten kohdalla pitäisi tehdä mutta ainakin täysi-ikäisten kohdalla yksi toimiva keino voisi olla toimeentulotuen leikkaukset siihen asti että asioihin sitoudutaan.
Tiedän monta jo yli 20 vuotiasta jotka ovat peruskoulun jälkeen jatkaneet näihin päiviin asti koulu sairausloma terapia koulu kierrettä. Aloitetaan koulu, lopetetaan koulu koska ahdistaa, sairausloma, terapia, kuntoutus, terapia lopetetaan, uudestaan kouluun, lopetetaan koulu ja sama rumba alusta. Aina kun uhataan toimeentulotuen leikkauksella aktivoidutaan hetkeksi mutta mihinkään ei sitouduta kuukautta enempää.
En ymmärrä miksi sosiaalityö, Kela ja tepalvelut katselee tällaista ilman että karenssit ja leikkaukset heiluu. Näille henkilöille on annettu kymmeniä mahdollisuuksia mutta sama meno vain jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä alaikäisten kohdalla pitäisi tehdä mutta ainakin täysi-ikäisten kohdalla yksi toimiva keino voisi olla toimeentulotuen leikkaukset siihen asti että asioihin sitoudutaan.
Tiedän monta jo yli 20 vuotiasta jotka ovat peruskoulun jälkeen jatkaneet näihin päiviin asti koulu sairausloma terapia koulu kierrettä. Aloitetaan koulu, lopetetaan koulu koska ahdistaa, sairausloma, terapia, kuntoutus, terapia lopetetaan, uudestaan kouluun, lopetetaan koulu ja sama rumba alusta. Aina kun uhataan toimeentulotuen leikkauksella aktivoidutaan hetkeksi mutta mihinkään ei sitouduta kuukautta enempää.
En ymmärrä miksi sosiaalityö, Kela ja tepalvelut katselee tällaista ilman että karenssit ja leikkaukset heiluu. Näille henkilöille on annettu kymmeniä mahdollisuuksia mutta sama meno vain jatkuu.
Varmaan raskasta heille itselleenkin. Eikä tuossa olisi jo sairaseläkkeen paikka...
Vierailija kirjoitti:
Moni teini kokee jäävänsä yksin kaveripiirin ulkopuolelle. Koulussa yksinäisyys alleviivautuu.
Juuri tästähän se on kiinni ja sama ongelma näkyy yliopistossa. Siellä vain opiskelijat ovat aikuisia eikä ketään kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
- iltatuntien rauhoittaminen
- riittävät yöunet (tarvittaessa mediahärpäkkeet huoneesta pois, jos ei muu auta). Hyvin levänneenä jaksaa paremmin, vaikkei niin kiinnostaisikaan.
- miellyttävät aamut - vanhempi huolehtii positiivisella tavalla, että lapsi on herännyt
- jos vain mahdollista, yhteinen aamupala. Ainakin valmiiksi laitettu.
* * *
Syyn ja seurauksen lakia tulisi oppia, joten lintsauspäivinä ei pitäisi tapahtua kovinkaan paljoa mukavia asioita, joskin ns. perushuolenpito ei saa ontua eli ruokaa pitää olla tarjolla jne. Yletön motkottaminen auttaa vähemmän kuin asiasta rauhallisesti ja ymmärtämään pyrkivästi keskusteleminen ja tarvittaessa riittävä jämäkkyys.
Noi ylemmät ohjeet toimivat joillekin 3vuotiaille.
Vierailija kirjoitti:
Mä en enää ysillä suostunut kouluun, sitä ennenkin jo poissaoloja viikottain useampi tunti. Mut tää oli 2000-l taitteessa ja onneks sillon ei joutunut tähän nykyiseen lasu rumbaan ja ei revitty joka suuntaan. Sain aikaa ja tilaa, kokeet tein koululla ja tehtävät kotona. Ja oli pakko käydä juttelemassa psykologilla ja jopa terkkarilla useampi kerta, mut parempi sekin kuin yläaste.
Mä tiiän et nykyään tollasesta jopa huostaanotetaan. Hyi. Tilanne eskaloituu kun ulkopuoliset yrittää väkisin ratkasta. Ei kaikki mahdu samaan muottiin ja mulle ei se koulu sopinut.
Nykyään tosin korkeakoulutkin käyty ja asiantuntijatöissä. Edelleen en menis niiden pallinaamojen kanssa yläasteelle jos pitäs kaikki elää uusiks.
Siellä kotona opiskellessako omaksuit tuon ylimielisen asenteen "niitä pallinaamoja" kohtaan? Et kuulosta arvostavan muita ihmisiä ollenkaan, mutta onneksi olet sentään asiantuntija ja pärjännyt elämässäsi ilman kenenkään surkimuksen apua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin suuri osa lapsista ei käy koulua? Ap ei ole ongelman kanssa yksin. Olen ollut yli 20 vuotta opettajana ja uran alkuaikoina tällaisia koulua käymättömiä saattoi olla enintään yksi koko ikäluokasta ja silloinkin aina taustalla oli selviä ongelmia kodissa tai taustassa. Ongelma myös ratkaistiin nopeasti eikä se lapsi ollut käymättä koulua kuukausia eli koulua käymätön laitettiin ns. koulukotiin, sai käydä viikonloput kotona ja lopulta yleensä ymmärsi, että jos halusi olla kotona, oli käytävä koulua.
Nyt lapsille annetaan loputon määrä mahdollisuuksia ja valintoja. Ahdistaako? Et halua mennä kouluun? Haluatko opiskella joka toinen päivä? Opiskeletko etänä? Pidätkö välivuoden? Puhutko kuraattorille, psykologille, nuorisopolille, äidille, isälle, äitipuolelle, isäpuolelle, mummolle, perhetyöntekijälle vai kaverille? Pohditaan ja palaveerataan, annetaan loputon määrä tilaa ja mahdollisuuksia valita taas uusista vaihtoehdoista.
Teini-ikä on rankkaa ja siinä ei lapsi itsekään tiedä, miksi on paha olo. Asiaa ei auta, että teinin pitäisi itse olla ratkaisemassa ongelmaa eikä auta se, että kaikista vaihtoehdoista voi loputtomiin kieltäytyä. Viime kädessä oireileva lapsi tarvitsee hoitoa eikä sitä voi häneltä kysyä vaihtoehtona. Säännölliset käynnit nuorisopolilla ja kotikoulu tai sitten laitoshoito. Siinä ne oikeat vaihtoehdot, joilla oikeasti saadaan nuori pidettyä mukana yhteiskunnassa. Liian usein vaihtoehtona on syrjäytyminen. Syrjäytyneitä nuoria on valtavasti. Tosielämässä hyvin harva koulua käymätön nuori päätyy onnellisesti työelämään. Paljon todennäköisempää on syrjäytyminen kokonaan.
Tiedän, ettei tämä auta ap:ta. Ongelma on kuitenkin yhteiskunnassa, ei pelkästään ap:n perheessä. Loputon määrä vaihtoehtoja johtaa tähän.
Kirjoitan pikaisesti, suokaa virheet anteeksi. Olen samaa mieltä kanssasi, vaihtoehtoja on liikaa. Oman lapseni kanssa 5.luokasta koko yläaste täynnä vaihtoehtoja.satujen lukemisesta laitokseen. Lukemattomia palavereja ja kokouksia. Päähän taputuksista uhkailuihin ja sanktioihin.
Minä itse asetin lopulta vaihtoehdot, joko opiskelu tai työ. Lapsi valitsi työnteon. En näe itse työnteossa mitään huonoa, olkootkin vaikka paskatyötä, mutta sellaista vaihtoehtoa ei ollut, että ei tehdä mitään.
Ja todella myös olen sellaisen matkan tehnyt itseeni ja syyllistynyt ja itkenyt ja antanut armoa.