Tarvitsetko talvella vedenpitäviä vaatteita?
Eihän talvella sada vettä ainakaan kaatamalla. Monia talviulkoiluvaatteita kuitenkin mainostetaan vedenkestävinä. Eikö muka normaalilla toppa-asulla tai ulkoilupuku+väliasulla pärjää?
Kommentit (21)
No minä en tarvitse. En ole ulkoilijatyyppi, enkä lähde sateessa samoilemaan mihinkään. Työmatka hoituu ilman sadevarusteitakin.
Tarvitsen kyllä. Jos on kylmä merituuli, saa toppavaatteita alkaa käyttämään jo aika kauan ennen kuin maassa on kunnon lumikerros. Voimakas tuuli, nollakeli ja vesisade saa ainakin minut palelemaan ilman kunnon toppatakkia.
Kyllä etelässä tuli vetää koko joulukuun ja taas toissapäivänä vesitihkua. Ei tarvitse erikseen sadeasua.
Minä ostan kaikki ulkoiuluvaatteet ja kengät aina vedenpitävinä. Meillä on niin pieni eteinen, ettei sinne voi säilöä jokaiselle perheenjäsenelle kuin yhden tai kahdet ulkovaatteet. Kun vedenpitävää varustetta joka tapauksessa tarvitsee joskus, on ihan järkevää ostaa pelkästään vedenpitävää.
Talvella kyllä, pakkasella en. Eteläsuomen loskasäässä.
Eikö teillä ole lainkaan erillisiä sadevaatteita? Tarviihan niitä kesälläkin kun vettä voi tulla kaatamalla. Jos talvella sataa oikeasti niin paljon että kastuu niin täytyy olla plus-asteita ja silloin tarkenee tuulipuku + sadeasu yhdistelmällä eikä tarvi toppaa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 17:34"]Eikö teillä ole lainkaan erillisiä sadevaatteita? Tarviihan niitä kesälläkin kun vettä voi tulla kaatamalla. Jos talvella sataa oikeasti niin paljon että kastuu niin täytyy olla plus-asteita ja silloin tarkenee tuulipuku + sadeasu yhdistelmällä eikä tarvi toppaa.
[/quote]
Mulla on se yksi gorepuku keväästä-kesän-syksyyn. Housut kannattaa valita verkkovuorilla niin eivät takerru heinäkuussa paljaaseen reiteen niin ikävästi kiinni.
Arki hoituu farkuilla ja ns siistimmillä takeilla, syksyksi on tosin vedenpitävä edustustakkikin. Eli pääsääntöisesti ulkoilupuvut ja toppapuvut on pihaleikkeihin, metsä/kävelyreissuihin, lumitöihin.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 17:44"]
Mulla on se yksi gorepuku keväästä-kesän-syksyyn. Housut kannattaa valita verkkovuorilla niin eivät takerru heinäkuussa paljaaseen reiteen niin ikävästi kiinni.
Arki hoituu farkuilla ja ns siistimmillä takeilla, syksyksi on tosin vedenpitävä edustustakkikin. Eli pääsääntöisesti ulkoilupuvut ja toppapuvut on pihaleikkeihin, metsä/kävelyreissuihin, lumitöihin.
[/quote]
Jos metsäretkellä alkaa sataa kaatamalla niin etkö kastu likomäräksi jos erillistä sadeasua ei ole mukana? Harrastan muun muassa marjastusta ja kun kaatosade tuli päälle niin äkkiä oli selkä, kädet ja pää likomärkänä pelkän ohuen tuulipuvun läpi. Sadeviitan olin jättänyt kotiin kun en osannut odottaa sadetta.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 17:17"]
No jos lasten kanssa touhuaa ulkona, niin nopeasti se lumi tulee läpi, jos ei ole goretxia. Tai lumisateessa lenkkeillessä. Lasketellessakin on ihan hyvä olla vedenkestävät vaatteet, jos ei ole pakkasta paljon ja pyllähtelee. Jos taas lähtee eräretkelle, niin kivahan se on istahtaa hankeen välillä lepäämään eikä pylly kastu.
[/quote]
Joo, suojalumessa ei tarvinnu kauaa istua kun vesi tuli kevyttoppahousujen läpi. Vanukerros ei lämmitä yhtään kun kylmä juuri sulanut vesi pääsee sen sisäpuolelle. Sama juttu kun jalassa oli verkkarit ja vettähylkivät tuulihousut, kastui äkkiä läpi ja tuntui että ahteri jäätyy.
en todellakaan. jos sataa, mulla on sateenvarjo ja kumisaappaat. ei ole kuravaatteita tms lapsillakaan. kun sataa, ei mennä ulos.
Työssäkin pitää ulkoilla, että kyllä vaatteet pitää olla monikäyttöiset.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 18:17"]
Työssäkin pitää ulkoilla, että kyllä vaatteet pitää olla monikäyttöiset.
[/quote]
Mitä laitat päällesi Etelä-Suomen talven tyypilliseen säähän jossa lämpötila noin nollassa ja sataa vettä tai märkää räntää? Pärjäätkö kuivana ja lämpimänä?
Etelä-Suomeen ennustettiin viikonlopuksi vesisateita että täytynee alkaa kaivamaan sadeviittaa esiin kun ei kamppeet pidä vettä.
Todellakin tarvitsen! Asun paikassa, jossa pakkasta on vuodessa max 3 viikkoa, muuten sataa vettä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 19:48"]
Todellakin tarvitsen! Asun paikassa, jossa pakkasta on vuodessa max 3 viikkoa, muuten sataa vettä.
[/quote]
Siis asutko kuitenkin Suomessa? Ja onko sulla sitten vedenpitävät toppavaatteet?
Mielenkiintoinen asia, pitääpä pohtia!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 17:44"]
[/quote]
Jos metsäretkellä alkaa sataa kaatamalla niin etkö kastu likomäräksi jos erillistä sadeasua ei ole mukana? Harrastan muun muassa marjastusta ja kun kaatosade tuli päälle niin äkkiä oli selkä, kädet ja pää likomärkänä pelkän ohuen tuulipuvun läpi. Sadeviitan olin jättänyt kotiin kun en osannut odottaa sadetta.
[/quote]
No voi että, kylläpä sinulle kävi ikävästi, toivottavasti sait kuitenkin marjoja. Ja toivottavasti opit, että vastaisuudessa pakkaa kunnolliset varusteet mukaan. Kyllä se siitä, tsemppiä vaan!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 18:15"]
ei ole kuravaatteita tms lapsillakaan. kun sataa, ei mennä ulos.
[/quote]
:(
Suomen talvi on sateinen ja vähäluminen;-)
No jos lasten kanssa touhuaa ulkona, niin nopeasti se lumi tulee läpi, jos ei ole goretxia. Tai lumisateessa lenkkeillessä. Lasketellessakin on ihan hyvä olla vedenkestävät vaatteet, jos ei ole pakkasta paljon ja pyllähtelee. Jos taas lähtee eräretkelle, niin kivahan se on istahtaa hankeen välillä lepäämään eikä pylly kastu.