Ärsyttää neuvolan esitietolomake!
Kyllä alkoi ärsyttää kun tuli postissa nuo esitietolomakkeet. Mitä ihmettä neuvola tekee tiedolla mikä on minun tai lapsen isän ammatti, työnantaja, olenko avoliitossa, avioliitossa, asumuserossa, eronnut Ym? Onko nämä jotain kyttäystä ja asiakkaiden profilointia varten? Miten nämä tiedot liittyvät minun tai lapsen terveyteen? Päihdekyselykin ärsyttää. En ole alkoholisti, en käytä alkoholia raskauden aikana. Eikö se tieto riitä? Eihän nyt kukaan oikeasti juoppo tai narkki vastaa noihin että kyllä olen ongelmakäyttäjä, ottakaa mut erityistarkkailuu, ja lapseni huostaan heti synnytyssalista.
Ensimmäinen aikakin on jotain 45-60min, mihin siellä nykyään saadaan noin paljon aikaa kulutettua? Haluan vain kuulla sydänäänet että siellä on oikeasti vauva ennen kuin voin sen uskoa. Minulla on useampi lapsi enkä kaipaa mitään turhaa lässyttelyä ja holhoamista. Ei mun mielestä aiemmin ketään kiinnostanut mikä on lapsen isän ammatti, vai olenko väärässä?
Kommentit (82)
On nykyajan äidit kai aika onnettomia ja avuttomia. Jos tällaisia lapsellisia kysymyksiä pitää vastata, niin millaisissahan käsissä ne lapset oikein on.
Ymmärtäisin, jos jotain teiniäitejä holhottaisiin, mutta aikuiset naisetkin vielä tarvitsevat neuvolatädin taputusta päälaelle, että voi voi, kun sinun miehellä on yövuoro ens viikolla. Annettaisko me sulle jokin tukimuoto,.
Kaikkea ihmettä te tarvitsettekin. Kannattaisko ihan oikeasti miettiä, kykeneekö vastuuseen, jos ette itse osaa edes seksiasioita ja työvuoroasioita huolehtia perheessä, vaan tarvitsette neuvolantädin opastamaan niissä
Itsekin asioin neuvolassa 90-luvulla.Hämmästellen luen näitä viestejä. Ennen oli kaikki paremmin.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:31"]
No tuota erilaisissa ammateissa saattaa esim. olla riskejä raskaudelle tai työn kuormitus sellainen että on hyvä selvittää onko mahdollista vaihtaa työnkuvaa tai muuten keventää.
Ihan järkyttävää miten jotkut osaa ärsyyntyä joka asiasta. :o
[/quote]
Voiko isän työnantaja olla riski raskaudelle?
[/quote]
Työnantaja toivottavasti ei, mutta isän ammatti voi olla. Puhumattakaan että onhan tilanne ihan erilainen jos isä on työtön, päivätöissä, kolmivuorotyössä tai ihan mitä vaan. Jos isä on kotona koko ajan, tai vetää viiden yön työvuoroja tai on kaksi viikkoa neljästä laivalla, niin ihan eri pohjalta terveydenhoitaja lähtee äidin vointia, raskautta ja tulevaa synnytystä ajattelemaan ja asioista puhumaan.
[/quote]
Just tätä minä tarkoitan! Kenenkään muun kuin minun ja lapsen isän ei tarvitse lähteä vointiani ja raskauttani ajattelemaan ja puhumaan. Ärsyttää juuri tämä että lähtökohta on että kaikilla on jotain ongelmia. Lapsen isän ammatti ei liity mitenkään koko raskauteen kun emme edes asu yhdessä. Mikä ei sekään kuulu neuvolalle pätkän vertaa. Ja miten työnantajani liittyy raskauteeni? Ja miksi ärsyttää, no siksi että holhoaminen on mennyt tässä yhteiskunnassa liian pitkälle. Ne ketä se ei ärsytä on varmaan sitten niitä jotka on holhouksen tarpeessa, mutta itsenäiselle aikuiselle ihmiselle on epäkunnioittavaa sellainen suhtautuminen ettei luoteta omaan arviokykyyn omasta elämästään. Tällaisesta tulee mieleen ainoastaan että asiakkaita profiloidaan ammatin, siviilisäädyn Ym perusteella jotta voidaan pitää silmällä mahdollisia 'riskiryhmiä" jollaiseen voi päätyä vaikkapa sen ammatin perusteella.
ap
[/quote]
Näethän tästäkin keskustelusta. Jotkut uusavuttomat mammat on niin innoissaan, kun pääsevät vuodattamaan neuvolaan kaiken mahdollisen perheestä ja suvusta ja puhumaan ja tuntemaan ja pohtimaan jne..
Ei ihme, että neuvolakäyntejä on vähennetty, kun toiset haluaa istua siellä tunnin, kaks pohtimassa klittaorgasmia ja sitä, miten päin mies voisi panna raskaana ja vaikuttaako miehen työvuorot minun raskauteen ja onkohan se anoppi nyt mun tukiverkko vai ei
Laita siihen että äiti: eroottinen tanssija ja isä salainen agentti. Tai toisinpäin!
Kyllä tuo neuvolan kyttäys on lisääntynyt todella huimasti kymmenessä vuodessakin. Suunta on siitä terveysarvojen seuraamisesta kohti sosiaalista kontrollia ja nimenomaan kohti sitä.
Varhainen puuttuminenhan tarkoittaa käytännössä yhä pienempiin ja pienempiin asioihin takertumista ja niiden tekemistä ongelmiksi. Toisin sanoen se on yhä syvemmälle ihmisten yksityiselämän yksityiskohtiin tunkeutumista ja kontrollointia. Mikä se esitietolomakkeen kysymys "osoitatteko toisillenne hellyyttä" -kohta on? Mitä jos siihen vastaisi, että ei oikeastaan, me tykätään vähän rajummista jutuista.
Oikeasti - ihmisten ihan kaikki asiat eivät kuulu valtiolle tai kirjattavaksi kunnan sosiaali- ja terveysviraston tietokantaan.
Ihan vaan suu auki vastaanotolla ja sanomaan, mitä neuvolalta odottaa. Varsinkin, kun se on vähemmän, kuin yleensä on tarjolla, niin varmaan mielellään tekevät vain sydänäänikuuntelut, virtsakokeet ja punnitukset, siinä säästyy terveydenhoitajan aikaa ja asiakkaan hermoja. Miksei näistä voisi ensimmäisellä käynnillä reilusti puhua ja kertoa omat odotukset?
Mua ei ole koskaan nuo kyselylomakkeet ärsyttäneet, mulla ei ole mitään salattavaa tai häpeiltävää. Kyllä mä ymmärrän, että kaikki ei halua kaikkia asioitaan neuvolan tietoon, mutta tarviiko siitä nyt nin hirveästi kierroksia ottaa? Niinkuin joky jo neuvoikin, niin ei niihin ole kaikkiin kohtiin pakko vastata.
Työvoimatoimisto = heikkojen työttömien kyykyttämö
Neuvola = käskylä
jnejne
uuskieltä, nääs
Mitä jos esim. tuohon hellyys- ja ammattikysymyksiin jättää vastaamatta? Onko se sille terkalle ihan ok ja asiasta ei sen enempää keskustella?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:12"]Kyllä alkoi ärsyttää kun tuli postissa nuo esitietolomakkeet. Mitä ihmettä neuvola tekee tiedolla mikä on minun tai lapsen isän ammatti, työnantaja, olenko avoliitossa, avioliitossa, asumuserossa, eronnut Ym? Onko nämä jotain kyttäystä ja asiakkaiden profilointia varten? Miten nämä tiedot liittyvät minun tai lapsen terveyteen? Päihdekyselykin ärsyttää. En ole alkoholisti, en käytä alkoholia raskauden aikana. Eikö se tieto riitä? Eihän nyt kukaan oikeasti juoppo tai narkki vastaa noihin että kyllä olen ongelmakäyttäjä, ottakaa mut erityistarkkailuu, ja lapseni huostaan heti synnytyssalista.
Ensimmäinen aikakin on jotain 45-60min, mihin siellä nykyään saadaan noin paljon aikaa kulutettua? Haluan vain kuulla sydänäänet että siellä on oikeasti vauva ennen kuin voin sen uskoa. Minulla on useampi lapsi enkä kaipaa mitään turhaa lässyttelyä ja holhoamista. Ei mun mielestä aiemmin ketään kiinnostanut mikä on lapsen isän ammatti, vai olenko väärässä?
[/quote]
Mä olen samaa mieltä! Ahdistuksen aiheutti se ettei pohjustettu lapoua muuten kuin että tuo tämä ensi kerralla mukanasi täytettynä. En vienyt. Seuraavalla kerralla kysyin miksi lappu tulisi täyttää. Kertoivat että sen avulla on helppo puolison kanssa jutella tulevista tapahtumista.
Eikö lapussa olevat asiat tulisi olla selviä jis ollaan raskaana ja neuvolaan menty=päätetty lapsi pitää. Siinä viikolla 8 on kai turha alkaa miettimään enää raskauden myötä muuttuvaa kroppaa tai rahoja jotka menee vaippoihin. Esim oletus " ymmärräthän että seksi elämä muuttuu lapsen syntymän myötä."
Ai muuttuu vai? Ei meillä ainakaan....
" ymmärtkö että raha-asiat muuttuvat lapsen syntymän jälkeen. "
Kai mä nyt laskea osaat että jos ei liksaa tule ja talouteen tulee uusi ihminen joka tarvitsee sängyn ja ruokaa siinä missä minäkin. Niin kyllä...se taloudellinen tilanne muuttuu....
Onko teillä tukiverkostoa?
On ja ei....en abatellut hoidattaa lastani muilla...
Murr!!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 16:26"]
No tuota erilaisissa ammateissa saattaa esim. olla riskejä raskaudelle tai työn kuormitus sellainen että on hyvä selvittää onko mahdollista vaihtaa työnkuvaa tai muuten keventää.
[/quote]
[/quote]
Työnantaja toivottavasti ei, mutta isän ammatti voi olla. Puhumattakaan että onhan tilanne ihan erilainen jos isä on työtön, päivätöissä, kolmivuorotyössä tai ihan mitä vaan. Jos isä on kotona koko ajan, tai vetää viiden yön työvuoroja tai on kaksi viikkoa neljästä laivalla, niin ihan eri pohjalta terveydenhoitaja lähtee äidin vointia, raskautta ja tulevaa synnytystä ajattelemaan ja asioista puhumaan.
[/quote]
Just tätä minä tarkoitan! Kenenkään muun kuin minun ja lapsen isän ei tarvitse lähteä vointiani ja raskauttani ajattelemaan ja puhumaan. Ärsyttää juuri tämä että lähtökohta on että kaikilla on jotain ongelmia. Lapsen isän ammatti ei liity mitenkään koko raskauteen kun emme edes asu yhdessä. Mikä ei sekään kuulu neuvolalle pätkän vertaa. Ja miten työnantajani liittyy raskauteeni? Ja miksi ärsyttää, no siksi että holhoaminen on mennyt tässä yhteiskunnassa liian pitkälle. Ne ketä se ei ärsytä on varmaan sitten niitä jotka on holhouksen tarpeessa, mutta itsenäiselle aikuiselle ihmiselle on epäkunnioittavaa sellainen suhtautuminen ettei luoteta omaan arviokykyyn omasta elämästään. Tällaisesta tulee mieleen ainoastaan että asiakkaita profiloidaan ammatin, siviilisäädyn Ym perusteella jotta voidaan pitää silmällä mahdollisia 'riskiryhmiä" jollaiseen voi päätyä vaikkapa sen ammatin perusteella.
ap
[/quote]
No voi luoja sun kanssas. Et sä ainakaan anna itsestäs kauhean tervettä tai itsenäistä aikuista kuvaa...
Miksi neuvola profiloisi sinua? Koulutetaanko terkat tunnistamaan ostatko vaatteesi prismasta vai cittarista jotta osaavat lähettää kohdennettuja mainoksia? Vai tunnistavatko ne krp:lle ja interpolille potentiaalisia asiakkaita? Kestääkö foliohattu 60 asteen pesun?
Jos koen neuvolassa jonkun asian liian tungettelevana, mietin hetken, miksi sitä kysytään, esimerkkinä nyt vaikka miten parisuhteemme voi, en ensimmäisenä ajattele, että Holhousta! Kamalaa kyttäystä! Ompa utelias terkka! -> potilasasiamies!, ei, vaan ajattelen, että hän varmasti kysyy, jotta osaa tarjota apua mikäli sitä koemme tarvitsevamme -> neuvolapsykologia, perhetyötä jne. Ajattelen, että ompas kiva, että huolehditaan jos joku sattuu tarvitsemaan. Vastaamme, että parisuhteemme voi oikein hyvin, ja siirrymme seuraavaan kysymykseen, kuten aikuiset, itsenäiset ihmiset.
Se, että sinä et tarvitse apua (vaikka voisit saada psykologilta ehkä apua tuohon aggresiivisuuteesi ja vaikutat lisäksi melko epävarmalta omasta äitiydestäsi), joku muu voi tarvita. Meillä aikakin terkka on sanonut, ettei tarvitse tuoda niitä parisuhteen lippulappuja edes takaisin täytettynä, kunhan käy ne läpi puolison kanssa ja keskustelee jos löytyy epäkohtia.
Tarvitseeko kaikesta tehdä jotain isoa draamaa? Miksi tuntuu holhoukselta, että tai profiloinnilta, että otetaan perustiedot ylös. Kyllä, sinun työnantajasi voi olla tärkeä tieto, jos esim. työskentelet vaarallisten kemikaalien kanssa, kuten miehesikin. Ja ehkä jos sinä menet tajuttomaksi neuvolassa, niin terkan olisi hyvä saada miehesi kiinni ja kertoa, että olet esim matkalla sairaalaan. En tiedä. Jos koet senkin tiedon liian henkilökohtaiseksi, niin mikset sano terkalle, etten halua kertoa? Ja voithan aina kysyä, että miksi tätä kysytään...
Jälkitarkastuskin on vähän ihme,kun sekin tehdään vain sen takia,et valtio tietää,että pystyt lisääntymään uudestaan. Jos sekin olis vapaavalintainen,ei moni varmaan menis jos itte tuntee et kaikki paikat on ok kunnossa.
Mua vähän ihmetytti kanssa ne kyselytsparisuhteen tilasta, mutta ei niitä se terkka kysynyt takaisin. Varmaan osalle pariskunnista tekee ihan hyvää miettiä keskenään, onko heillä riittävästi voimavaroja j tukea vauva-aikaan.
En ymmärrä miksi ap:ta häiritsee ammatin kysyminen. Ei minua ainakaan meidän ammatit nolota (eikä ole kyllä tarvettakaan ;).
Ap, tiedätkö että jokaiselle odottavalle äidille tehdään hoitosuunnitelma, jonka tekoon tarvitaan monenlaisia tietoja? Hoitosuunnitelma on lakisääteinen juttu, jota thl seuraa että ne tehdään. Ja kun teekkarit vaihtuu, on hoitosuunnitelmasta äkkiä katsottu mitä asioita pitää kohdallasi huomioida missäkin raskauden vaiheessa, ihan nyt esim. sairasloman tarve mikäli työnluonteesi vaikuttaa. Ammattisi on oleellista tietää. Minusta kommenntisi, ettet asu lapsen isän kanssa ja sillä ei sinusta ole mitään merkitystä, on outo - tottakai sillä on merkitystä - kun lapsesta on arjessa vastuussa yksi vanhempi on tietenkin sen "lähivanhemman" tukeminen hyvin tärkeää.
Ja alkoholikyselystä, kyllä sieltä tulee myös korkeita pisteitä ja jo sen täyttäminen saa ihmisen pohtimaan alkoholin kulutustaan.
Ja ja hei, NEUVOLASSA EI OLE PAKKO käydä! Ainiin, haluat tietenkin äitiyspäivärahaasi varten todistuksen, menikö oikein?
Käsittämätöntä, että aikuisen ihmisen näkökanta on noin kapeakatseista.
Menikö oikein sinulla. Todistuksen äitiyspäivärahan saamiseksi,voit käydä yksityisellä lääkäriasemalla tai voit olla esim.koko raskaudenajan seurannassa yksityisessä äitiysneuvolassa. Todistuksen voi siis saada kolmesta eri paikasta. Ei pelkästään neuvolasta nro 53!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 20:26"]
Ap, tiedätkö että jokaiselle odottavalle äidille tehdään hoitosuunnitelma, jonka tekoon tarvitaan monenlaisia tietoja? Hoitosuunnitelma on lakisääteinen juttu, jota thl seuraa että ne tehdään. Ja kun teekkarit vaihtuu, on hoitosuunnitelmasta äkkiä katsottu mitä asioita pitää kohdallasi huomioida missäkin raskauden vaiheessa, ihan nyt esim. sairasloman tarve mikäli työnluonteesi vaikuttaa. Ammattisi on oleellista tietää. Minusta kommenntisi, ettet asu lapsen isän kanssa ja sillä ei sinusta ole mitään merkitystä, on outo - tottakai sillä on merkitystä - kun lapsesta on arjessa vastuussa yksi vanhempi on tietenkin sen "lähivanhemman" tukeminen hyvin tärkeää.
Ja alkoholikyselystä, kyllä sieltä tulee myös korkeita pisteitä ja jo sen täyttäminen saa ihmisen pohtimaan alkoholin kulutustaan.
Ja ja hei, NEUVOLASSA EI OLE PAKKO käydä! Ainiin, haluat tietenkin äitiyspäivärahaasi varten todistuksen, menikö oikein?
[/quote]
Mikä hemmetin hoitosuunnitelma :DDDDDD
hoitsu
Kysyin terkalta, miten laput arkistoidaan ja onko hänellä mitään rekisteriselostetta arkistoinnista. Ei ollut. En antanut lappuja hänelle.
[/quote]
[/quote]
Jos isä on vaikka merimies tai muuten paljon työnsä puolesta paljon pois kotoa, neuvolassa tiedetään arvioida avun tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 20:26"]
[/quote]Neuvolassa ei ole teekkareita. naurahtaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Huh huh, on se vaikeaa tosiaan nykyään. Sain lapset 90-luvulla ja silloin mitattiin ja punnittiin. Olisin varmaan revennyt nauruun,jos kolmikymppisille ihmisille olis alettu lässyttään miehen vuorotyöstä :D
Jokin raja sentään neuvolan holhoamiseen. Mitä ihmettä ne miehen työvuorot vauvan odotukseen kuuluu. Ei mitään.