Ärsyttää neuvolan esitietolomake!
Kyllä alkoi ärsyttää kun tuli postissa nuo esitietolomakkeet. Mitä ihmettä neuvola tekee tiedolla mikä on minun tai lapsen isän ammatti, työnantaja, olenko avoliitossa, avioliitossa, asumuserossa, eronnut Ym? Onko nämä jotain kyttäystä ja asiakkaiden profilointia varten? Miten nämä tiedot liittyvät minun tai lapsen terveyteen? Päihdekyselykin ärsyttää. En ole alkoholisti, en käytä alkoholia raskauden aikana. Eikö se tieto riitä? Eihän nyt kukaan oikeasti juoppo tai narkki vastaa noihin että kyllä olen ongelmakäyttäjä, ottakaa mut erityistarkkailuu, ja lapseni huostaan heti synnytyssalista.
Ensimmäinen aikakin on jotain 45-60min, mihin siellä nykyään saadaan noin paljon aikaa kulutettua? Haluan vain kuulla sydänäänet että siellä on oikeasti vauva ennen kuin voin sen uskoa. Minulla on useampi lapsi enkä kaipaa mitään turhaa lässyttelyä ja holhoamista. Ei mun mielestä aiemmin ketään kiinnostanut mikä on lapsen isän ammatti, vai olenko väärässä?
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:31"]
No tuota erilaisissa ammateissa saattaa esim. olla riskejä raskaudelle tai työn kuormitus sellainen että on hyvä selvittää onko mahdollista vaihtaa työnkuvaa tai muuten keventää.
Ihan järkyttävää miten jotkut osaa ärsyyntyä joka asiasta. :o
[/quote]
Niin ja tässäkään asiakas ei osaa käyttää omaa harkintaa, vaan kaivataan yhteiskuntaa holhoamaan? Kai nyt odottaja itse osaa harkita mihin saakka voi työtään tehdä ja kysyä vaikka sieltä neuvolasta jos on epäselvää?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:50"]
Minusta noissa kyselyissä voisi olla myös kohta: hoidan itse omat asiani. Tunkeilevuus ja pakkoholhous ärsyttää. Ihan niin kuin aikuiset ihmiset eivät osaisi ajatella itse. Ja ne jotka asioistaan haluavat puhua niin ihan vapaasti, saisivatpahan enemmän aikaa kun minulle ja miehelleni ihan turha lässytys jää pois.
[/quote]
Hohhoijaa, on taas perisuomalainen "Ei tarvii auttaa!!!" -mentaliteetti näyttävästi edustettuna. Miksi vaivautua koko neuvolaa, jos asenne on tämä? Eihän siellä ole pakko käydä.
[/quote]
Kun kiinnostaa käydä pissa- ja verikokeissa ja nimenomaan se sikiön tilanne siellä kohdussa. Ja myöhemmin lapsen mitat, rokotukset ja muu asiantuntijaosaaminen. ja jos joudun veroissa neuvolat maksamaan niin tottakai myös käytän niitä, vai eikö saisi? Ihme urputusta, onko sinulta pois että jätän käyttämättä jotain? Tällä logiikalla varmaan laivalla noutopöydästäkin pitäisi väkisin vetää joa ruokalajia, halusi tai ei, etti henkilökunta ota nokkiinsa.,
Jos kerran "hoidat itse omat asiasi", hoidat sitten varmaan myös ne pissa- ja verikokeet? Voit käydä teettämässä ne yksityisellä tai terveyskeskuksessa, ei siihen neuvolaa tarvita.
Kun onhan se ihan hirveetä, että kysytään isän ammattia lomakkeessa. Oikeeta kyttäystä suorastaan. Terkka ei varmaan saisi edes kysyä vointia, sehän on henkilökohtaisuuksiin menevää kyttäystä sekin, vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:33"]
No tuota erilaisissa ammateissa saattaa esim. olla riskejä raskaudelle tai työn kuormitus sellainen että on hyvä selvittää onko mahdollista vaihtaa työnkuvaa tai muuten keventää.
[/quote]
Voiko isän työnantaja olla riski raskaudelle?
[/quote]
No jos isä on vaikka poliisin vasikka tai salainen agentti niin joku kaunainenhan voi hyökätä perhettä vastaan, tietenkin!
[/quote]
... ja neuvola estää hyökkäyksen miten?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:33"]
[/quote]
Voiko isän työnantaja olla riski raskaudelle?
[/quote]
Työnantaja toivottavasti ei, mutta isän ammatti voi olla. Puhumattakaan että onhan tilanne ihan erilainen jos isä on työtön, päivätöissä, kolmivuorotyössä tai ihan mitä vaan. Jos isä on kotona koko ajan, tai vetää viiden yön työvuoroja tai on kaksi viikkoa neljästä laivalla, niin ihan eri pohjalta terveydenhoitaja lähtee äidin vointia, raskautta ja tulevaa synnytystä ajattelemaan ja asioista puhumaan.
[/quote]
Just tätä minä tarkoitan! Kenenkään muun kuin minun ja lapsen isän ei tarvitse lähteä vointiani ja raskauttani ajattelemaan ja puhumaan. Ärsyttää juuri tämä että lähtökohta on että kaikilla on jotain ongelmia. Lapsen isän ammatti ei liity mitenkään koko raskauteen kun emme edes asu yhdessä. Mikä ei sekään kuulu neuvolalle pätkän vertaa. Ja miten työnantajani liittyy raskauteeni? Ja miksi ärsyttää, no siksi että holhoaminen on mennyt tässä yhteiskunnassa liian pitkälle. Ne ketä se ei ärsytä on varmaan sitten niitä jotka on holhouksen tarpeessa, mutta itsenäiselle aikuiselle ihmiselle on epäkunnioittavaa sellainen suhtautuminen ettei luoteta omaan arviokykyyn omasta elämästään. Tällaisesta tulee mieleen ainoastaan että asiakkaita profiloidaan ammatin, siviilisäädyn Ym perusteella jotta voidaan pitää silmällä mahdollisia 'riskiryhmiä" jollaiseen voi päätyä vaikkapa sen ammatin perusteella.
ap
Kyllähän se antaa perheestä "paremman kuvan" jos lapsen isä on esim. DI, tai jos isä on työtön,ilman ammattia, miettikää. Kyllä,se on sitä varhaista puuttumista.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:12"]
Haluan vain kuulla sydänäänet että siellä on oikeasti vauva ennen kuin voin sen uskoa.
[/quote]
Aika kauan saat odotella, eihän niitä sydänääniä ekassa neuvolassa kuunnella, tokassa tai kolmannessa vasta, joskus rv 15 tienoilla. Hanki kotidoppler, jos epäilyttää.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa, älä yleistä. Meillä kuunneltiin kyllä sydänääniä ekassa neuvolassa rv 8. Joissakin paikoissa niitä kuunnellaan vasta paljon myöhemmin ettei äitiä huolestuta jos ei huonoilla laitteilla löydykkään.
Riippuu neuvoloista ja laitteista kuunnellaanko ekalla vai ei.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 16:17"]
Jos kerran "hoidat itse omat asiasi", hoidat sitten varmaan myös ne pissa- ja verikokeet? Voit käydä teettämässä ne yksityisellä tai terveyskeskuksessa, ei siihen neuvolaa tarvita.
Kun onhan se ihan hirveetä, että kysytään isän ammattia lomakkeessa. Oikeeta kyttäystä suorastaan. Terkka ei varmaan saisi edes kysyä vointia, sehän on henkilökohtaisuuksiin menevää kyttäystä sekin, vai mitä?
[/quote]
Kuulutko Sinäkin näihin V.I.P henkilöihin? Anteeksi, etten tajunnut että Sinähän tiedät kaikki minun asiani paremmin kuin minä itse. Unohdit vastata siihen, miksi maksan veroja neuvolatoiminnasta, mutta pitää valita kaikki tai ei mitään? Jos Hänen kaikkitietävyytensä suvaitsee kertoa?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 16:39"]
Kuulutko Sinäkin näihin V.I.P henkilöihin? Anteeksi, etten tajunnut että Sinähän tiedät kaikki minun asiani paremmin kuin minä itse. Unohdit vastata siihen, miksi maksan veroja neuvolatoiminnasta, mutta pitää valita kaikki tai ei mitään? Jos Hänen kaikkitietävyytensä suvaitsee kertoa?
[/quote]
Käsi sydämelle: oletko sanonut neuvolan terkalle, ettet halua mitään aloitteellista keskustelutukea tai -neuvontaa, ainoastaan pissa- ja verikokeet, piste? Sekin on nimittäin ihan mahdollista, ei se terkka sinua aseella uhaten siellä pidä. Mitään esitietopapereita ei myöskään ole pakollista täyttää.
Veikkaan vaan, ettet ole kehdannut näin tehdä, koska tajuat itsekin, miten vainoharhaiselta ja pikkumaiselta vaikutat.
Usko jo, neuvola ei ole millään muotoa pakollinen. Lakkaa urputtamasta.
No neuvolan tehtävähän on arvioida, mitkä on perheen voimavarat pitää huolta lapsesta. Tarvittaessa sitten neuvola hankkii perheelle apua. Mutta mistäs näitä juttuja tietää, jos ei kysytä perheeltä mitään vaan istutaan hiljaa ja mitataan pulssia? Kuten itsekin totesit, ne jotka apua tarvitsevat eniten (alkoholistit jne.) eivät itse tunnista tilaansa niin, että menisivät itse sitä apua hakemaan. Silloin neuvolassa on pakko vähän kaivella ja kysellä, jotta löydetään ne apua tarvitsevat ja silloin lähtökohta on se, että kaikilla voi olla ongelmia.
Ja ihan kokemuksesta voin kertoa, että silloin kun ihminen on valmis ottamaan apua vastaan, hän vastaa hyvin rehellisesti henkilökohtaisiinkin kysymyksiin, tyyliin "käytätkä alkoholia liikaa" tai "onko teillä perheväkivaltaa". Tällöin ihminen usein on sellaisissa henkisissä kantimissa, että ottaa avun vastaan, kun joku osaa esittää ne oikeat kysymykset, mutta ei ole niin vahva, että lähtisi itse aktiivisesti yksin hankkimaan sitä apua.
Tuo pakkouteleminen alkaa pistämään vihaksi!
Ehei,ne todella syrjäytyneet eivät mene edes neuvolaan. Ei,kukaan ei kontrolloi heitä, katsos ylpeys on heilläkin.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:58"]
Tämän maan lastensuojelun tason tietäen mikään tieto, mikä voi ennakoidusti auttaa perheitä ja syntyviä lapsia, ei ole turha. Perheen tilanteen (työ/työttömyys jne) tietäminen kertoo jo paljon, tarvitseeko tuleva lapsi mahdollisesti tukitoimia vai ei.
[/quote]
Juuri näin. Muodostetaan ennakkoluuloinen kuva perheestä. Työttömyys= perhe tarvitsee tukitoimia. Ystäväni oli liian rehellinen ja vastasi päihdekyselyyn kokeilleensa kannabista nuorena yli 10v sitten. Pääsivät erityistarkkailuun koska ystäväni oli tästä lähtien päihdeäiti.
ap
Kyllä,jos on työttömyyttä,niin eihän sellainen perhe voi selvitä. Kyllä sellaista perhettä täytyy alusta asti "pitää tarkemmin silmällä." Kuinka joku edes kehtaa tulla raskaaksi, ilman koulutusta,tutkintoa tai työpaikkaa.
Näitä "järkeviä", "asiansa itse hoitavia" ihmisiähän sitä näkee tuolla siellä sun täällä - eivätkä monetkaan todellakaan anna kuvaa että oikeasti siihen pystyvät. Näkeehän sen nyt tämänkin palstan typeristä aloituksista, että miten heikoissa kantimissa ihmisten maalaisjärki oikeasti on.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 17:49"]
Näitä "järkeviä", "asiansa itse hoitavia" ihmisiähän sitä näkee tuolla siellä sun täällä - eivätkä monetkaan todellakaan anna kuvaa että oikeasti siihen pystyvät. Näkeehän sen nyt tämänkin palstan typeristä aloituksista, että miten heikoissa kantimissa ihmisten maalaisjärki oikeasti on.
[/quote]
Näistä ap:n kaltaiset vouhottajat on eniten sen holhouksen tarpeessa...
Kerran kokeillut päihteitä=Päihdeäiti,silmällä pidettävä, surkea raukka. Kerran nauttinut lasin viiniä=Päihdeäiti, alkoholinväärinkäyttäjä,suurkuluttaja.Erityistarkkailun alle koko raskauden ajaksi,mieluiten alkoholistiäitien pakkohoito.
Tiedot kerätään tutkimuksia varten. Suomalaisen neuvolajärjestelmän paras puoli on se, että ihmisistä löytyy tietoja monen sukupolven ajalta ja sinun ja vanhempiesi tietoja yhdistellään, jotta saadaan ylisukupolvista analyysia aikaiseksi.
Kyse ei ole sinusta, ei lapsesta, ei terveydestä vaan suomalaisesta tutkimuksesta!
Yksityinen äitiysneuvola ei kerää tietoja tutkimuksia varten. Ellei joku tiedä,niin raskaudenseurannan voi hoitaa ilman kunnan palveluita. Siellä asiakas on nro 1. Julkisella pelkkää tilastomateriaalia.
Missä päin Suomee tuollasia lappuja lähetetään? Mulla on toinen raskaus menossa ja sama neuvolantäti kun ekassakin. Se vaan kysy et onko joku tieto muuttunu. Ei mitää tuollasia lappuja oo tarvinnu ekassakaa raskaudessa täytellä. On vaan kysyny jonkun kysymyksen ja naputellu koneelle.