Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä on peräisin harhaluulo häälahjan arvo=aterian hinta?

Vierailija
04.02.2014 |

Sitkeästi nettikeskusteluissa elää käsitys, että häälahja jonkun "etiketin" mukaan määräytyisi vieraan ruokaan käytettävän summan mukaan.

Mitään linkkiä ei kukaan kuitenkaan laita koskaan, eikä etikettisivuilta löydy mitään. Päin vastoin, etiketin mukaan pienikin muistaminen on arvokas ele ja siitä kuuluu olla kiitollinen.

Ongelmia:

- Mistä vieras tietää tarjoilujen arvon? Vaihtelee ihan kalakeitosta kymmenen lajin pöytiintarjoiltuun illalliseen. Perusbuffettikin on tarjonnan ja paikkakunnan mukaan 10 €/nenä (lapset) aina viiteenkymppiin asti (sis. tarjoilijat ja astiat ja erikoisempaa buffettia)

- Tosiaan mitään linkkiä ei löydy

- Viitataan perinteeseen/etikettiin/hyviin tapoihin, vaikka juttu on levinnyt ilmoille netissä vasta viime vuosina, samalla kun rahalahjan pyytäminen on yleistynyt

- Mistä lähtien minkään etiketin mukaan vieras maksaa ruoastaan?

Oliko niitä linkkejä siis tai mistä olette tällaisesta etiketistä kuulleet?

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 02:31"]

En ole koskaan nähnyt väitettävän, että jokin "etiketti" mitään lahjan arvoa määräisi. Kuitenkin esim. me ollaan käytetty sitä perstuntumaa, että lahjallamme varmasti katamme edes sen, mitä häissä syömme ja juomme. Olemme olleet kymmenissä häissä ja tarjoilut ovat yleensä tiettyä perustasoa - huippuhienoissa ravintolakekkereissä tai kalasopan ääressä emme ole olleet koskaan.

[/quote]

Et kai kuvittele, että pelkällä ruokarahalla kustannat teistä häävieraina aiheutuneet kulut? Kyllä siihen lasketaan esim. juhlapaikan vuokra ja joskus myös tarjoilijat ja ehkä myös esiintyjät. Eli jos haluat, että sinusta aiheutuneet kustannukset tulevat katetuiksi, ei pelkkä ruokaraha riitä.

[/quote]

Eivät vieraat aiheuta kustannuksia, vaan hääpari, joka vieraat kutsuu. Älkää nyt ihmiset herran jumala järjestäkö häitä, jos teillä ei ole varaa. Ihan aikansa elänyt juhla muutenkin.

Vierailija
82/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te järjestätte häät ja kutsutte vieraat jos tärkeintä on varmistaa ettette jää tappiolle? Itse olisin omiin häihini aikoinaan halunnut enemmän vieraita enkä olisi edes vaatinut lahjaa jos joku olisi vaivautunut paikalle. Vain minun vanhempani olivat minun puoleltani vieraina ja muut kieltäytyivät avioliiton tulevaan epäonnistumiseen vedoten. Jos nyt järjestäisimme 10-vuotishääpäivän kunniaksi isommat juhlat niin jälleen olisin tyytyväinen jos vieraat vain ilmestyisivät paikalle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristillisestä ahneudesta on kyse eikä mistään muusta.  

Vierailija
84/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en ole lukenut mistään etikettikirjasta enkä oppinut äidiltä, mulle tuon sanoo jo ihan terve järki. Että kun pa opiskelijana menin häihin, vein yhteislahjan 20 e/nokka. Mutta jos nyt vien 5 henkisen perheeni ja juhlimme aamusta iltaan yöpaloja ja saunoja myöten, niin en kehtaa mennä paikalle 20 e lahjalistan ulkopuolisen lakanapaketin kanssa. Vaan laskeskelen, että minimi ois 20 e/aikuinen ja 10 e/lapsi ja siihen sitten tuttavuus lisää päälle joitakin kymppejä ad yht 100 e. Tämä kattaisi minimalististen häiden kuluja.

Ettekö te jotkut tosiaan yhtään laske lahjan arvoa, katsotte vaan, että ompas kiva tiukkulyhty, tämän minä vien?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi