Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä on peräisin harhaluulo häälahjan arvo=aterian hinta?

Vierailija
04.02.2014 |

Sitkeästi nettikeskusteluissa elää käsitys, että häälahja jonkun "etiketin" mukaan määräytyisi vieraan ruokaan käytettävän summan mukaan.

Mitään linkkiä ei kukaan kuitenkaan laita koskaan, eikä etikettisivuilta löydy mitään. Päin vastoin, etiketin mukaan pienikin muistaminen on arvokas ele ja siitä kuuluu olla kiitollinen.

Ongelmia:

- Mistä vieras tietää tarjoilujen arvon? Vaihtelee ihan kalakeitosta kymmenen lajin pöytiintarjoiltuun illalliseen. Perusbuffettikin on tarjonnan ja paikkakunnan mukaan 10 €/nenä (lapset) aina viiteenkymppiin asti (sis. tarjoilijat ja astiat ja erikoisempaa buffettia)

- Tosiaan mitään linkkiä ei löydy

- Viitataan perinteeseen/etikettiin/hyviin tapoihin, vaikka juttu on levinnyt ilmoille netissä vasta viime vuosina, samalla kun rahalahjan pyytäminen on yleistynyt

- Mistä lähtien minkään etiketin mukaan vieras maksaa ruoastaan?

Oliko niitä linkkejä siis tai mistä olette tällaisesta etiketistä kuulleet?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan jo kutsusta saa vihiä häiden kustannuksista. Jos häät pidetään jossain ravintolassa, niin eiköhän ne kulut per vieras ole sitä 60 euroa per aikuinen juomineen vähintään. Jos taas Könkkölän seurantalolla, niin tod.näk. tarjoiluna on itsetehdyt/pitopalvelun ruuat, Eestistä tuodut juomat ja itseleivottu kakku.

Ja yhtään en siis arvostele, kumpi parempi. Mutta siis noin niin kuin hinta-arviota ja lahjan määrää ajatellen.

Vierailija
42/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä "etiketti" on täysin järjetön. Meillä on omat häät vasta tulossa, mutta ollaan kyllä laskettu niiden kustannukset niin, että ihan itse pystymme ne maksamaan. Toki myös totesimme, että jonkin verran rahaa varmaan lahjaksi saadaan ja sillä pystytään maksamaan todennäköisesti osa, mutta sitä ei tiedä etukäteen paljonko ja se on vaan extraa kaikki. Eli ei todellakaan lähdetä siitä ajatuksesta, että vieraat maksaa meidän juhlat. Muutenhan ne eivät olisikaan meidän juhlat vaan jotkut kaveripiirin yhteiskemut joissa kaikilla olisi sananvaltaa mm. ohjelman suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on järjetön ajatus, että vieraana olisi vastuussa siitä, miten suurellisett ja kalliit häät joku on päättänyt järjestää. Kuten joku tuolla aiemmin kuvaili, häät ovat ylettömät ja sitten toitotetaan paljonko tarvittaisiin rahaa häämatkaan. Huhhuh. Siis parilla on oikeus juuri sellaisiin häihin kuin haluavat, mutta vieras ei ole heidän päätöksistään taloudellisessa vastuussa. Häät kukkaron mukaan ja lahjat vieraan kukkaron mukaan. Sen ei tarvitse tarkoittaa pihiyttä, vaan järkeä. Jos itse järjestäisin häät, toivoisin että niukastikin elävä vieras tulisi sinne iloisin mielin saattamatta itseään vararikkoon lahjan vuoksi, varsinkin jos paljon muita kuluja. Toisaalta on minusta ihan luonnollista, että vauraampi vieras pystyy muistamaan edullisemmat häät järjestävää opiskelijapariakin anteliaalla lahjalla, eikä nyrpistele kun juhlat eivät ole tarpeeksi fiinit hänen "pääsymaksuunsa" nähden. 

Vierailija
44/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 06:21"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 01:16"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:52"]

Itse käytän ohjenuorana että lahja on väh. ruokailuun kuluvan rahan arvoinen. Yleensä tuntemattomille vain hieman yli, hyville tutuille ja kavereille enempi.

[/quote]

Ja sinä tiedät sen tulevan ruokailun hinnan -  mistä? Ja vieläpä etukäteen..? Mulle kanssa samanlainen kristallipallo, kiitos! :) 

[/quote]

Hän kirjoitti väh. eli vähintään. Itse ostin parhaalle ystävälleni (mies) Tag heuer  aquaracer calibre 5 kellon joka maksoi 2050€. Minun ruokailu tuskin maksoi sitä, miksi pitää aina pihistellä ja laskea joka penni joka asiassa? Naimisiin mennään (toivottavasti) vain kerran ja paras ystävä on kultaakin kalliimpi niin hänelle voi ostaa muutakin kun jonkun hikisen satasen haarukat/lusikat.

Eli osta vähintään niin kuin hän totesi ja vedä hieman yli niin et tarvitse kristallipalloja.

[/quote]

Juuri näin. Joka pennin laskevat ja joka asiassa pihtaavat ihmiset on hanurista.

Vierailija
45/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 01:07"]

Eikös ennen (ainakin jossain historian vaiheessa) morsiamen vanhemmat kustantaneet häät? Ei tuo talkooperinne ihan kaikkialla päde. 

[/quote]

80-luvulla tiedän olleen tämmöistä käytäntöä.

Vierailija
46/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:07"]

Sitkeästi nettikeskusteluissa elää käsitys, että häälahja jonkun "etiketin" mukaan määräytyisi vieraan ruokaan käytettävän summan mukaan.

Mitään linkkiä ei kukaan kuitenkaan laita koskaan, eikä etikettisivuilta löydy mitään. Päin vastoin, etiketin mukaan pienikin muistaminen on arvokas ele ja siitä kuuluu olla kiitollinen.

Ongelmia:

- Mistä vieras tietää tarjoilujen arvon? Vaihtelee ihan kalakeitosta kymmenen lajin pöytiintarjoiltuun illalliseen. Perusbuffettikin on tarjonnan ja paikkakunnan mukaan 10 €/nenä (lapset) aina viiteenkymppiin asti (sis. tarjoilijat ja astiat ja erikoisempaa buffettia)

- Tosiaan mitään linkkiä ei löydy

- Viitataan perinteeseen/etikettiin/hyviin tapoihin, vaikka juttu on levinnyt ilmoille netissä vasta viime vuosina, samalla kun rahalahjan pyytäminen on yleistynyt

- Mistä lähtien minkään etiketin mukaan vieras maksaa ruoastaan?

Oliko niitä linkkejä siis tai mistä olette tällaisesta etiketistä kuulleet?

[/quote]

Olen kuullut tästä "etiketistä" vain tällä palstalla,ja epäilen,että se on jonkinlainen myytti :D

Vierailija
47/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mouhkaat mitä se ei ole, mutta et sano mitä se sun mielestä on. Typerästi rakennettu kommentti.

Vierailija
48/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua.. Mä olen aina antanut lahjaksi rahaa sen mukaan, mihin on varaa- en sen mukaan mitä syömiseni maksaa. Olen ollut siinä uskossa että juhlat järjeatetään sen mukaan mihin on varaa ja lahjarahat ovat lahja.

mitä tulee siihen häämatkaan, niin mun mielestä on tosi kiva antaa rahaa sellaiseen. Aika harvalla on varaa kustantaa kunnon häämatkaa ja onhan se lahjanantajan ominaisuudessa kiva ajatella, että on ollut mukana auttamassa tuoreen avioparin matkalle :)

Vierailija
49/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas on aina kummastuttanut se, että miksi tämä "etiketti" pätee vain ja ainoastaan häihin? Miksei 60-vuotispippaloissa, ylioppilasjuhlissa tai hautajaisissa kenenkään oleteta maksavan omia kulujaan? Ainakin minä olen aina kuvitellut, että suureellisten juhlien järjestäminen on jokaisen oma valinta, joten kulut pitää suunnitella sen mukaan eikä laskea sen varaan, että vieraat toimivat maksumiehinä. Jos rahat eivät riitä häämatkaan ilman vieraiden lahjoituksia, niin kannattaisikohan vähän budjetoida häät paremmin tai vaihtoehtoisesti mennä naimisiin maistraatissa ja järjestää sen jälkeen lähisuvulle pullakahvit.

Kyllä minä kunnioitan hääparin toivetta, jos lahjat toivotaan rahojen muodossa, enkä väkisin vie jotakin krääsää. Silti tämä käytäntö kyllä häiritsee minua. Toisaalta onhan se huvittavaa lukea täältä av:lta, kuinka tämäkin tapa yritetään vääntää "perinteeksi" tai "yleiseksi etikettisäännöksi", ettei tarvitsisi myöntää omaa ahneutta.

Vierailija
50/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirkkoon kuuluvat järjestävät hääjuhlia. Ei sellaisia ole raamatussa mainittu sati mitään häälahjoja. Seuraavalla kerralla ilmestynkin juhliin pelkän kortin kanssa.

Vierailija
51/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole siitä, kuka maksaa ja mitä maksaa, vaan kyse on suhteellisuudesta ja kohtuullisuudesta.

Jotenkin kohtuutonta oli tarjota suuret ökyjuhlat kalliissa ravintolassa ja saada lahjaksi turhanpäiväistä halpiskrääsää, jos ei se tietenkään kivaa ole kotihäiden lahjana. Jos vierailla oletetaan olevan varaa vaikkapa kalliiseen kartanohotellin yöpymiseen ja iltapukujuhliin, niin kai heillä on varaa myös arvokkaampaan lahjaankin. Toisaalta könkkölän seurantalolla tai peräjärven rantakalliolla häät järjestävillä maalaisilla ja ituhipeillä tuskin olisi käyttöä turkasen kalliille hopeaserviisille.

Vierailija
52/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 02:31"]

En ole koskaan nähnyt väitettävän, että jokin "etiketti" mitään lahjan arvoa määräisi. Kuitenkin esim. me ollaan käytetty sitä perstuntumaa, että lahjallamme varmasti katamme edes sen, mitä häissä syömme ja juomme. Olemme olleet kymmenissä häissä ja tarjoilut ovat yleensä tiettyä perustasoa - huippuhienoissa ravintolakekkereissä tai kalasopan ääressä emme ole olleet koskaan.

[/quote]

Et kai kuvittele, että pelkällä ruokarahalla kustannat teistä häävieraina aiheutuneet kulut? Kyllä siihen lasketaan esim. juhlapaikan vuokra ja joskus myös tarjoilijat ja ehkä myös esiintyjät. Eli jos haluat, että sinusta aiheutuneet kustannukset tulevat katetuiksi, ei pelkkä ruokaraha riitä.

Vierailija
53/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 10:36"]

Ei kyse ole siitä, kuka maksaa ja mitä maksaa, vaan kyse on suhteellisuudesta ja kohtuullisuudesta.

Jotenkin kohtuutonta oli tarjota suuret ökyjuhlat kalliissa ravintolassa ja saada lahjaksi turhanpäiväistä halpiskrääsää, jos ei se tietenkään kivaa ole kotihäiden lahjana. Jos vierailla oletetaan olevan varaa vaikkapa kalliiseen kartanohotellin yöpymiseen ja iltapukujuhliin, niin kai heillä on varaa myös arvokkaampaan lahjaankin. Toisaalta könkkölän seurantalolla tai peräjärven rantakalliolla häät järjestävillä maalaisilla ja ituhipeillä tuskin olisi käyttöä turkasen kalliille hopeaserviisille.

[/quote]

Kohtuutonta?

Kun tässä se ajatusmaailman ero juuri on. Hääpari pyyteettömästi kustantaa vierailleen sellaiset juhlat kuin tahtoo ja on varaa. Vieraat sitten pyyteettömästi tuo mukanaan sellaisen lahjan kuin tahtoo ja on varaa.

Miksi hääpari sitten edes kutsuu hienoihin häihinsä opiskelijoita, yh-äitejä, köyhiä eläkeläissukulaisia... ai vieraaksi jakamaan rakkauden päivää? Ei kun maksajiksi ja on kohtuutonta jos lahja on pieni, vähän tai krääsää.

Nykyään on ihan hukassa koko lahjan idea ja samoin tuo juhlien järjestämisen idea.

Vierailija
54/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirkkoon kuuluvat järjestävät hääjuhlia. Ei sellaisia ole raamatussa mainittu sati mitään häälahjoja. Seuraavalla kerralla ilmestynkin juhliin pelkän kortin kanssa.

[/quote]

Raamatussa kyllä mainitaan hääjuhlat, joissa itse Jeesus oli paikalla ja muutti veden viiniksi.

Vierailija
55/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sinusta on kohtuullista edellyttää juhliin osallistujilta kallista hotelliyöpymistä, hienoa iltapukua ja vielä kallista lahjaakin, koska haluat hienot häät? Ja vaatimattomampiin häihin tyytyville ei tarvitse antaa mitään hienoja lahjojakaan.

Vierailija
56/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopioin toisesta ketjusta:

"Niin kuin jo nimityksestäkin voi päätellä, häälahja on lahja, ei maksu palveluista.

Olet siis vilpittömästi sitä mieltä, että kun Maija pitää aivan pienimuotoisen kahvitilaisuuden ja tarjoaa kahvia ja käsinleivottua korvapuustia, häämaksun sopiva arvo on noin 5 euroa. Ja kun Liisa päättää ryhtyä kunnon bridezillaksi ja järjestää ökyhäät, joissa samppanja virtaa, vieraiden pitää vain kiltisti maksaa se 1000 euroa, joka Liisalta on heidän kaviaariinsa ja hanhenmaksaansa kulunut.

Minä taas olen sitä mieltä, että kukin järjestää sellaiset häät kuin omaan makuun sopii ja kukkaro sallii. Lahjan arvo taas riippuu lahjanantajan rahatilanteesta ja suhteesta lahjansaajaan (läheiselle ihmiselle arvokkaampi lahja kuin kaukaiselle tutulle)."

Vierailija
57/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien lahjan antaja on punninnut, mitä saa lahjastaan vastineeksi tarjoilujen muodossa? Tai tarjoilujen järjestäjä punninnut, mitä saa lahjaksi vastineeksi tarjoilusta?

Tuo vaan kuulostaa koko etiketti ihan hirveän ahneelta ja materialistiselta kumminkin päin.

Ei niistä mainoslakanoista tai rumista koriste-esineistä tarvitse ilahtua ylenmäärin, mutta ei niistä parane valittaakaan. Kannattaa ensin katsoa peiliin ja miettiä, miksi on sellaisen lahjan ansainnut (kallis ruokatarjoilu ei riitä) ja sen jälkeen asettua vieraan asemaan ja miettiä, miksi hän sellaisen lahjan antoi (taloudellinen tilanne, vieraan oma maku, perinteet, läheisyys hääpariin, vieraan persoona). Jospa se huono lahja ei enää vaikuttaisikaan kohtuuttomalta, kun miettii tarkemmin.

Vierailija
58/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 11:19"]

[/quote]

Raamatussa kyllä mainitaan hääjuhlat, joissa itse Jeesus oli paikalla ja muutti veden viiniksi.

[/quote]

joo mutta eipä mainita mitään lahjasta saati lahjan hinnasta. Eli voi jättää lahjat ostamatta ihan hyvin välin kirkollisissa juhlissa. Tärkentähän kirkollisissa häissä on juhlia kirkollista toimitusta ja parin saamaa siunausta. Jos juhlien järjestely on yksistä lahjoista kiinni niin sitten kantsii olla menemättä naimisiin.

Eli kortti riittää.

Vierailija
59/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 11:19"]

[/quote]

[/quote]

joo mutta eipä mainita mitään lahjasta saati lahjan hinnasta. Eli voi jättää lahjat ostamatta ihan hyvin välin kirkollisissa juhlissa. Tärkentähän kirkollisissa häissä on juhlia kirkollista toimitusta ja parin saamaa siunausta. Jos juhlien järjestely on yksistä lahjoista kiinni niin sitten kantsii olla menemättä naimisiin.

Eli kortti riittää.

[/quote]

Niin että uskovaisen ei tarvitse tehdä mitään, mitä ei erikseen Raamatussa ole käsketty? Esimerkiksi toisia ei mitenkään tarvitse ja kannata ilahduttaa heidän tärkeänä päivänään, viis huomaavaisuudesta ja lähimmäisenrakkaudesta.

Vierailija
60/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen keskusteluketjun läpi kahlattuaan taitaa jäädä osallistumatta suurimpaan osaan hääjuhlista, joihin kutsun saa. Onkohan tämä koko tradition joutsenlaulu, viimeinen leimahdus ennen loppumista kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme