Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä on peräisin harhaluulo häälahjan arvo=aterian hinta?

Vierailija
04.02.2014 |

Sitkeästi nettikeskusteluissa elää käsitys, että häälahja jonkun "etiketin" mukaan määräytyisi vieraan ruokaan käytettävän summan mukaan.

Mitään linkkiä ei kukaan kuitenkaan laita koskaan, eikä etikettisivuilta löydy mitään. Päin vastoin, etiketin mukaan pienikin muistaminen on arvokas ele ja siitä kuuluu olla kiitollinen.

Ongelmia:

- Mistä vieras tietää tarjoilujen arvon? Vaihtelee ihan kalakeitosta kymmenen lajin pöytiintarjoiltuun illalliseen. Perusbuffettikin on tarjonnan ja paikkakunnan mukaan 10 €/nenä (lapset) aina viiteenkymppiin asti (sis. tarjoilijat ja astiat ja erikoisempaa buffettia)

- Tosiaan mitään linkkiä ei löydy

- Viitataan perinteeseen/etikettiin/hyviin tapoihin, vaikka juttu on levinnyt ilmoille netissä vasta viime vuosina, samalla kun rahalahjan pyytäminen on yleistynyt

- Mistä lähtien minkään etiketin mukaan vieras maksaa ruoastaan?

Oliko niitä linkkejä siis tai mistä olette tällaisesta etiketistä kuulleet?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos nyt kuitenkin morsian laskisi, että olisiko parilla minkä verran rahaa laittaa siihen, että sukulaiset ja ystävät tulisivat juhlistamaan niitä vihkivaloja? Ei laskisi vanhempien rahoja, ei omien eikä miehen vanhempien, vaan ihan itse ajattelisi, onko minkäsuuruisiin juhliin rahaa. Vähän ylpeyttä, naiset, älkää maksattako omia juhlianne muilla.

Vierailija
22/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 06:58"]

Se on varmaan se sama etiketti, joka määrää, että vihkisormuksen on oltava 2x miehen kuukausipalkan arvoinen.

[/quote]

Brutto vai netto? Tämä sormuksen hinta -etiketti on yhä käytössä esim. jenkeissä. Entä jos mies on työtön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 06:56"]

Asiasta kukkaruukkuun, kuuluuko lahja ostaa parille vaikka ei haihin paasisikaan

[/quote]

Ei. Onnittelukortti riittää.

Vierailija
24/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole harhaluulo. Me olemme ihan itse tämän omilla aivoillamme päätelleet näin, ja toisistamme riippumatta.

Jotain suhteellisuudentajua siinä tarvitaan. Läheiselle, esim. kummilapselle enemmän, mutta vieraammille hyvä arvio lahjan hinnasta on juuri tuo, eli mitä tarjoilu/vieras maksaa.

Emme tietenkään sitä tarkkaan voi tietää, mutta suuntaa kuitenkin. Emme kehtaa viedä kovin mitätöntä lahjaa, jos perheenä syömme ja juomme paljon enemmän.

Sama pätee myös syntymäpäiviin, ylioppilasjuhliin ja muihin lahjajuhliin.

Vierailija
25/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 07:14"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 06:58"]

Se on varmaan se sama etiketti, joka määrää, että vihkisormuksen on oltava 2x miehen kuukausipalkan arvoinen.

[/quote]

Brutto vai netto? Tämä sormuksen hinta -etiketti on yhä käytössä esim. jenkeissä. Entä jos mies on työtön?

[/quote]

No silloin 2 x työttömyyskorvaus, onko se jotain 500€/kk en tiedä tarkkaan, mutta jos työtön niin joku 1000€ rihkama hely riittää..sovitaan näin.

Vierailija
26/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole tähän mystiseen väitteeseen törmännyt koskaan missään muualla kuin av:lla. Mammojen hörinöitä. [quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:07"]

Sitkeästi nettikeskusteluissa elää käsitys, että häälahja jonkun "etiketin" mukaan määräytyisi vieraan ruokaan käytettävän summan mukaan.

Mitään linkkiä ei kukaan kuitenkaan laita koskaan, eikä etikettisivuilta löydy mitään. Päin vastoin, etiketin mukaan pienikin muistaminen on arvokas ele ja siitä kuuluu olla kiitollinen.

Ongelmia:

- Mistä vieras tietää tarjoilujen arvon? Vaihtelee ihan kalakeitosta kymmenen lajin pöytiintarjoiltuun illalliseen. Perusbuffettikin on tarjonnan ja paikkakunnan mukaan 10 €/nenä (lapset) aina viiteenkymppiin asti (sis. tarjoilijat ja astiat ja erikoisempaa buffettia)

- Viitataan perinteeseen/etikettiin/hyviin tapoihin, vaikka juttu on levinnyt ilmoille netissä vasta viime vuosina, samalla kun rahalahjan pyytäminen on yleistynyt

[/quote]

Vierailija
27/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:07"]

Ongelmia:

[/quote]

Ainakin toissa  vuonna oli paikallisessa paperilehdessämme ihan marttojen antama neuvo, että esim ylioppilasjuhlien lahjan täytyy kattaa vieraiden syömän tarjoilun arvo.

Joten uskon marttojen olevan oikeassa. Kyseistä artikkelia ei ole netissä, mutta paperilehdessä se oli.

Joten eiköhän martat ole oikeassa.

Vierailija
28/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:53"]Oletko itse pitänyt häät tai muut juhlat, joihin on kutsuttu 50-100 ihmistä ja ruokittu heidät ja maksettu juhlatilat ja koristeet ja bändit jne?[/quote]

Olen. Bändiä ei tosin ollut, mutta juhlapaikka, ruoat ja viinit (Alkosta, ei Virosta), kakku ja keksit ja karkit, pöytäliinat, kukat, kutsut, vaatteet, kengät, kampaukset, puvut... kaikki maksoimme ihan itse, emmekä edes millään lainarahalla.

Halusimme mennä naimisiin JA pitää juhlat, joten itse ne maksoimmekin. Apua juhlapaikalla saimme kahdelta ystävältä ja miehen vanhemmilta, ja heille sitten ostimme kiitokseksi lahjakortit. Vieraita oli 60, ja heille meillä oi kunnon ruoka ja ruokajuomat, jälkiruoat kahveineen ja konjakkeineen ja mehuineen, oli ilotulitus ja kyyditys kaupunkiin jatkoille jos halusi. 

Ja tiedättekö mitä meillä EI ollut? Meillä EI ollut tilinumeroa missään, eikä edes lahjatoivelistaa minnekään. Pelkkä kutsu, että tervetuloa. 

Ja ihanat oli häät, ja se se tarkoituskin oli.

[/quote]

Ajatella, niin meilläkin. Kutsussa luki, että emme kaipaa lahjoja tai rahaa. Vieraita 60, bändi, koristeet ja kukat sekä tasokas pitopalvelu - maksoimme etukäteen säästämillämme rahoilla koko juhlan. Kutsun sanamuodosta huolimatta saimme lahjarahaa yli 3000 euroa, vaikka kukaan kutsutuista ei ollut duunaria kummempi. Kivan häämatkan sillä rahalla teimme.

Itse en kehtaisi mennä mihinkään juhlaan ilman lahjaa, oli sitten kyseessä häät, kastejuhla, rippijuhla, tuparit, synttärit tai mitkä kissanristäiset tahansa. Jos en ole keksinyt sopivaa lahjaa, olen antanut rahaa.

Jos juhla on pidetty muualla kuin kotona ja tarjottu kakkukahvin sijasta pitoruokaa, olen antanut rahaa saman verran kuin mitä ravintolassa tavallinen annos maksaisi, eli viitisenkymppiä. Jos kestitsijä haluaa tarjota jotain erikoisempaa, se ei ole minusta kiinni. Viisikymppiä on minusta aina oikein hyvä summa lahjaksi. Sellaisia suuria juhlia ei kuitenkaan niin usein tule vastaan, etteikö minulla olisi varaa tuollainen summa antaa.

Varsinkin häälahjaksi meillä on tapana antaa rahaa 50 euroa per pää. Muissa juhlissa annamme sitten vähemmän. Toisaalta esimerkiksi rippilahjaksi tai yo-lahjaksi annamme mielellämme tavaraa tai lahjakortteja, jos kyseessä on nuori, joka on muuttamassa omilleen ja tarvitsee vaikkapa huonekaluja, keittiötarvikkeita, liinavaatteita tms.

Tuntuu, että tähän ketjuun on eksynyt liuta kitsastelijoita, jotka vain etsivät pontta sille, että pääsisivät laistamaan lahjasta ja syömään ilmaiseksi toisten pöydästä.

Vierailija
29/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:57"]

no en ole lukenut mistään etikettikirjasta enkä oppinut äidiltä, mulle tuon sanoo jo ihan terve järki. Että kun pa opiskelijana menin häihin, vein yhteislahjan 20 e/nokka. Mutta jos nyt vien 5 henkisen perheeni ja juhlimme aamusta iltaan yöpaloja ja saunoja myöten, niin en kehtaa mennä paikalle 20 e lahjalistan ulkopuolisen lakanapaketin kanssa. Vaan laskeskelen, että minimi ois 20 e/aikuinen ja 10 e/lapsi ja siihen sitten tuttavuus lisää päälle joitakin kymppejä ad yht 100 e. Tämä kattaisi minimalististen häiden kuluja.

Ettekö te jotkut tosiaan yhtään laske lahjan arvoa, katsotte vaan, että ompas kiva tiukkulyhty, tämän minä vien?

[/quote]

No en laske. 

Jos tuikkulyhty on saajan lempiväriä/tyyliä ja saaja tykkää polttaa tuikkuja, niin miksi ei? On siinä kauniimpi ajatus kuitenkin takana kuin laskeskella, paljonko sillä parilla on ollut varaa laittaa minun ruokkimiseeni ja siitä sitten vetää viivan alle persoonaton rahasumma.

Vierailija
30/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 16:12"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:53"]Oletko itse pitänyt häät tai muut juhlat, joihin on kutsuttu 50-100 ihmistä ja ruokittu heidät ja maksettu juhlatilat ja koristeet ja bändit jne?[/quote]

Olen. Bändiä ei tosin ollut, mutta juhlapaikka, ruoat ja viinit (Alkosta, ei Virosta), kakku ja keksit ja karkit, pöytäliinat, kukat, kutsut, vaatteet, kengät, kampaukset, puvut... kaikki maksoimme ihan itse, emmekä edes millään lainarahalla.

Halusimme mennä naimisiin JA pitää juhlat, joten itse ne maksoimmekin. Apua juhlapaikalla saimme kahdelta ystävältä ja miehen vanhemmilta, ja heille sitten ostimme kiitokseksi lahjakortit. Vieraita oli 60, ja heille meillä oi kunnon ruoka ja ruokajuomat, jälkiruoat kahveineen ja konjakkeineen ja mehuineen, oli ilotulitus ja kyyditys kaupunkiin jatkoille jos halusi. 

Ja tiedättekö mitä meillä EI ollut? Meillä EI ollut tilinumeroa missään, eikä edes lahjatoivelistaa minnekään. Pelkkä kutsu, että tervetuloa. 

Ja ihanat oli häät, ja se se tarkoituskin oli.

[/quote]

Ajatella, niin meilläkin. Kutsussa luki, että emme kaipaa lahjoja tai rahaa. Vieraita 60, bändi, koristeet ja kukat sekä tasokas pitopalvelu - maksoimme etukäteen säästämillämme rahoilla koko juhlan. Kutsun sanamuodosta huolimatta saimme lahjarahaa yli 3000 euroa, vaikka kukaan kutsutuista ei ollut duunaria kummempi. Kivan häämatkan sillä rahalla teimme.

Itse en kehtaisi mennä mihinkään juhlaan ilman lahjaa, oli sitten kyseessä häät, kastejuhla, rippijuhla, tuparit, synttärit tai mitkä kissanristäiset tahansa. Jos en ole keksinyt sopivaa lahjaa, olen antanut rahaa.

Jos juhla on pidetty muualla kuin kotona ja tarjottu kakkukahvin sijasta pitoruokaa, olen antanut rahaa saman verran kuin mitä ravintolassa tavallinen annos maksaisi, eli viitisenkymppiä. Jos kestitsijä haluaa tarjota jotain erikoisempaa, se ei ole minusta kiinni. Viisikymppiä on minusta aina oikein hyvä summa lahjaksi. Sellaisia suuria juhlia ei kuitenkaan niin usein tule vastaan, etteikö minulla olisi varaa tuollainen summa antaa.

Varsinkin häälahjaksi meillä on tapana antaa rahaa 50 euroa per pää. Muissa juhlissa annamme sitten vähemmän. Toisaalta esimerkiksi rippilahjaksi tai yo-lahjaksi annamme mielellämme tavaraa tai lahjakortteja, jos kyseessä on nuori, joka on muuttamassa omilleen ja tarvitsee vaikkapa huonekaluja, keittiötarvikkeita, liinavaatteita tms.

Tuntuu, että tähän ketjuun on eksynyt liuta kitsastelijoita, jotka vain etsivät pontta sille, että pääsisivät laistamaan lahjasta ja syömään ilmaiseksi toisten pöydästä.

[/quote]

Ajattelen tämän siltä kannalta, millä itse järjestän juhlat. Olen saavuttanut elämässäni jotain ihanaa ja jakaakseni iloni haluan tarjota lähimmilleni siitä hyvästä ihanan illan ja maukasta tarjottavaa, ilmaiseksi!

Jos joku haluaa lahjan tuoda, niin ihanaa sekin, mutta mikään maksu se ei kyllä ole.

Vierailija
31/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 16:23"]

Jos joku haluaa lahjan tuoda, niin ihanaa sekin, mutta mikään maksu se ei kyllä ole.

[/quote]

Se häälahjan tuominen vain kuuluu hyviin tapoihin, vaikka missään ei sanotakaan, että se on pakollinen juttu. Onko täällä taas jotain uusavuttomia, joille ei ole opetettu edes tuollaista asiaa?

Vierailija
32/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 10:36"]

Miksi kirkkoon kuuluvat järjestävät hääjuhlia. Ei sellaisia ole raamatussa mainittu sati mitään häälahjoja. Seuraavalla kerralla ilmestynkin juhliin pelkän kortin kanssa.

[/quote]

Raamatussa kyllä mainitaan hääjuhlat, joissa itse Jeesus oli paikalla ja muutti veden viiniksi.

[/quote]

Ma haluun kans Jeesuksen mun haihin - mita kautta sen voi tilata? Paljon maksaa?

[/quote]

Tähän on olemassa helppo keino. Kysy asiaa seurakuntasi papilta. On ihan ilmaista.

Vierailija
33/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 16:41"]

[/quote]

Se häälahjan tuominen vain kuuluu hyviin tapoihin, vaikka missään ei sanotakaan, että se on pakollinen juttu. Onko täällä taas jotain uusavuttomia, joille ei ole opetettu edes tuollaista asiaa?

[/quote]

Aina olen lahjan vienyt.

Tämän ketjun aloittajana ihmettelinkin sitä, että miksi arvo määräytyisi ruokailun hinnan mukaan?

Lahjan tuominen kuuluu tottakai etikettiin, mutta mikään etiketti ei ota kantaa lahjan arvoon, se kun ei ole hääparin tarjoilusta riippuvainen. Hyvä lahja on vaikka luonnonkukkakimppu, jos saaja luonnonkukista tykkää ja antaja on sitä ajatellut. 

Vierailija
34/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://hyvattavat.fi/uutiset.html?5

"Lahjan hinnalle ei ole sääntöä" ja linkistä lisää.

Vierailija
35/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Minäkin vien aina lahjan. Mutta lahjan arvoa ei määritellä tarjoilujen hinnalla tai muulla vastaavalla. Lahjan arvottaminen EI vaan kuulu hyviin tapoihin. Onko täällä taas jotain uusavuttomia, joille ei ole opetettu edes tuollaista asiaa!

Vierailija
36/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 17:22"]

[/quote]

[/quote]

Minäkin vien aina lahjan. Mutta lahjan arvoa ei määritellä tarjoilujen hinnalla tai muulla vastaavalla. Lahjan arvottaminen EI vaan kuulu hyviin tapoihin. Onko täällä taas jotain uusavuttomia, joille ei ole opetettu edes tuollaista asiaa!

[/quote]

Lahjan arvo määräytyy juhlan arvon mukaan. Häät ovat juhlista arvokkaimmat.

Vierailija
37/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksettiin kaikki häämenot itse, päälle 50 vierasta, pitopalvelu ja oli muuten älyttömän hyvää ruokaa. Ei se niin kalliiksi tullut, kun harkittiin asioita ja vertailtiin hintoja ja paikkoja. Se oli markka-aikaa ja jotain kymppitonnin luokkaa, tosin puvun hinta ei tainnut olla siinä. Onneksi meidän piireissä ei ole tuollaista sääntöä. Tai sitten ne ajattelee meidän olevan mahdottomia moukkia. Jos, niin mitä väliä. En edelleenkään aio ruveta maksamaan älyttömiä rahasummia osallistumisesta häihin, jotka joskus ovat vain velvollisuudesta osallistuttuja. Varsinkaan jos ihmiset ovat aikuisia työssäkäyviä, joilla pitäisi olla varaa elättää itsensä ja järkeä juhlia siten kuin kustannukset sallivat. Jos tiedän hääparin olevan esim. nuoria ja köyhiä opiskelijoita, voin antaa suuremman lahjan.

Vierailija
38/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ruuan arvo se, mitä oletetaan syövän vai todellisuudessa syö? Täytyykö absolutistin maksaa myös mahdollisuudesta juoda alkoholia, vaikka ei todellisuudessa juokaan? Entäs jos jättää syömättä tai ottaa omat eväät mukaan: saako silloin jättää lahjankin ostamatta? Ja jos häiden taso ei olekaan odotetun hieno, niin sitte varmaan harmitellaan puolelle kylää kun tuli ostettua liian kallis lahja vastineeseen verrattuna. Mä toivon, ettei meidän 80 häävieraasta kukaan ostanut lahjaa "illalliskorttina". Häät olivat meidän järjestämä juhla läheisille, ja vierailta odotettiin lähinnä läsnäoloa. Oltiin nuoria ja köyhiä, mutta säästämällä ja suunnittelemalla saatiin kiva juhla aikaan :)

Vierailija
39/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 23:53"]

Niin, ei odoteta. Häiden järjestäminen on kuitenkin tosi kallista. Oletko itse pitänyt häät tai muut juhlat, joihin on kutsuttu 50-100 ihmistä ja ruokittu heidät ja maksettu juhlatilat ja koristeet ja bändit jne? Ennen vanhaan häät järjestettiin yhteistuumin, kaikki osallistuivat niiden valmistamiseen, ruuanlaittoon, koristeluun, lahjojen tekemiseen ja hääohjelmaan. Nykyisin sama hoidetaan rahavastineella. Jos et ole valmis raottamaan kukkaroasi, älä mene juhliin.

[/quote]

En ole ikinä kuullut tällaisesta perinteestä. Missä on tehty noin, häät talkoilla? Aikoinaan eli vielä 50 vuotta sitten morsiamen vanhemmat järjestivät häät ja maksoivat ne, morsiuspari oli kunniavieraana ja heille annettiin lahjoja. Ohjelmana saattoi olla vieraiden esityksiä, mutta että koristelua talkoilla tai ruuanlaittoa - en ole ikinä kuullutkaan!

Ja häihin sai tulla kuka tahansa, vaikka ei saanut kutsua. Ruokaa riitti kaikille eikä pääsymaksuja peritty.

Vierailija
40/84 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se hääpari tietää, paljollako siellä syön? Olen hyvin pieniruokainen, annokseni hinta on todennäköisesti noin 5 e, vaikka pitopalvelu ottaa siitä 45 e. Maksanko siis pitopalvelun hinnan mukaan vai todellisen syömisen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän