Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-16 työ ja opiskelu yliopistossa?

Vierailija
04.02.2014 |

Mahtaakohan onnistua? Siinä aineessa jota haluasin päästä opiskelemaan ei ole läsnäolopakkoa ainakaan esimmäiseen pariin vuoteen.

Tällä hetkellä olen työtön ja haen juuri tuollaisia virka-aikatyöpaikkoja, mutta ajattelin myös tavoitella unelmaani ja lukea kevään pääsykokeeseen.

Jos sitten käykin niin onnellisesti että saisin molemmat, tulisikin tenkkapå!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ottanu selvää voiko sitä opiskella monimuotona, etänä? Itse opiskelen etänä insinööriksi, luennot arki-iltaisin 17-20, ei edes joka päivä.

Vierailija
2/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 17:57"]

Ootko ottanu selvää voiko sitä opiskella monimuotona, etänä? Itse opiskelen etänä insinööriksi, luennot arki-iltaisin 17-20, ei edes joka päivä.

[/quote]Juu kyllä perusopinnot ovat ainakin avoimessa etänä, en tiedä miten oikealla puolella menee mutta luulisi että sama mahdollisuus on. Hyvä kun kerroit tuosta, en muistanutkaan koko avointa. Kuvittelisin tosiaan että oikealla puolella mahdollisuus käyttää samaa järjestelmää. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysellä etukäteen opintotoimistosta. Ite tykkään tosi paljon etäopiskelusta, mukava istua kotona luennolla. Oon siis aikuisopiskelija amk:ssa. Avoimessa yliopistossa opinnot kai maksaa? 

Vierailija
4/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voi jo nyt opiskella avoimessa suunnittelemiasi opintoja. Ne edistävät kovasti pääsykokeissa onnistumista ja voit sitten sisällyttää ne tutkintoosi.

Työttömänäkin voi opiskella avoimessa ja saada työttömyyskorvausta, koska ne eivät ole tutkintoonjohtavia, eivät niin sitovia että estävät kokoaikatyön saamisen eikä opintopisteitäkään kerry liikaa, siis keskimäärin. Sekään ei haittaa, jos jonkun kuukauden aikana pisteitä tulee enemmän, kun niitä lasketaan koko ajalle.

Vierailija
5/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin pääaineissa on mahdollista opiskella melko pitkään päivätöiden ohella, mutta osa yhteisistä opinnoista kuten kielet, viestintä, menetelmäopinnot, kirjastokurssit ym. täytejutut ovat usein sellaisia, joissa on läsnäolopakko ja kurssit ovat joustamattomia. Kandi- ja graduseminaareihinkin on yleensä osallistuttava.

Tein töitä koko yliopisto-opiskeluni ajan mutta pääasiassa ilta- ja viikonlopputöitä. Yhden 8 kk pätkän olin päivätyössä määräaikaisessa työsuhteessa jota olisi jatkettu halutessani. Olin jo siinä vaiheessa opintoja että piti suorittaa kaikki pakolliset läsnäoloa vaativat kurssit alta pois ennen valmistumista. Työsuhteen aikana ei noiden opiskelu olisi onnistunut.

Vierailija
6/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu valmistui juuri maisteriksi jyväskylän yo:sta. Opinnot oli pääasiassa virtuaaliopintoja.

Vierailija
7/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 18:07"]

Sinä voi jo nyt opiskella avoimessa suunnittelemiasi opintoja. Ne edistävät kovasti pääsykokeissa onnistumista ja voit sitten sisällyttää ne tutkintoosi.

Työttömänäkin voi opiskella avoimessa ja saada työttömyyskorvausta, koska ne eivät ole tutkintoonjohtavia, eivät niin sitovia että estävät kokoaikatyön saamisen eikä opintopisteitäkään kerry liikaa, siis keskimäärin. Sekään ei haittaa, jos jonkun kuukauden aikana pisteitä tulee enemmän, kun niitä lasketaan koko ajalle.

[/quote]Mulla ei ole varaa mennä avoimeen yliopistoon. ap

Vierailija
8/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden työnteon jälkeen (samassa työpaikassa) sulla voi olla mahdollisuus opintovapaaseen ja aikuisopintorahaan jos on muuten työkokemusta jo kasassa http://www.koulutusrahasto.fi/fi/aikuiskoulutustuki/

Vierailija
9/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 8-16 virkatöissä ja opiskelen yliopistossa erästä kieltä. Läsnäolopakko on. Töissä on käytössä työaikapankki, joten jokaisen yliopistolla istutun tunnin joudun tekemään töissä sisään. Näin on menty 5 vuotta ja loppu onneksi häämöttää. En tiedä milä älynväläys tämä opiskelemaan lähteminen aikoinaan oikein oli, mutta raskasta on kyllä ollut, enkä suosittele kenellekään, jolla on perhettä. Meillä onneksi mies on ottanut lapsista päävastuun, koska ei tämä vaihe ikuisesti kestä. Mutta välillä kyllä tulee miettineeksi, onko kaikki ollut vaivan arvoista.

Vierailija
10/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö itse voi opiskella? Noiden yliopistojen curriculum ei ole mitenkään salattua tietoa. Riippuen siitä mitä haluaisi opiskella niin ei muuta kuin hankkii kirjoja ison pinon ja alkaa sitten niitä tavaamaan. Eihän siitä paperia saa mutta saapahan informaatiota. Ei kai sitä kukaan tai mikään estä?

Vierailija
11/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä taida töitä saada sillä että sanoo että on lukenu kasan kirjoja. Vaikka osais ne ulkoa. Osaaminen pitää jotenkin todentaa. 

Vierailija
12/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 18:19"]

No eipä taida töitä saada sillä että sanoo että on lukenu kasan kirjoja. Vaikka osais ne ulkoa. Osaaminen pitää jotenkin todentaa. 

[/quote]

Tämä on jonkin sortin ongelma yhteiskunnassa. Työnhakijaa epäillään milloin mistäkin, syyllinen kunnes toisin todistetaan. Onneksi joillain aloilla sen osaamisensa voi todistaa muillakin tavoin kuin vilauttamalla yliopiston tutkintopaperia. Esim. portfoliot yms.

Vierailija
13/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä sanota että opiskellaan ei koulua vaan elämää varten? :D

Vierailija
14/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 18:11"]

Vuoden työnteon jälkeen (samassa työpaikassa) sulla voi olla mahdollisuus opintovapaaseen ja aikuisopintorahaan jos on muuten työkokemusta jo kasassa http://www.koulutusrahasto.fi/fi/aikuiskoulutustuki/

[/quote]Juu tämäkin on vaihtoehto. Kun tosiaan ajattelin syksyllä heittäytyä kokonaan opintotuelle ja -lainalle jos ei töitä saa, mutta jos töitä saan, voisin käydä niin paljon kuin mahdollista molempia samaan aikaan. Työssäolo on kertynyt jo vanhoista töistä tuota aikuiskoulutusrahaa varten. ap

Vierailija
15/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 18:21"]

[/quote]

Tämä on jonkin sortin ongelma yhteiskunnassa. Työnhakijaa epäillään milloin mistäkin, syyllinen kunnes toisin todistetaan. Onneksi joillain aloilla sen osaamisensa voi todistaa muillakin tavoin kuin vilauttamalla yliopiston tutkintopaperia. Esim. portfoliot yms.

[/quote]

Haloo, oikeasti.. kuka luottaa siihen että joku näyttää jotain portfolioa? Huh huh! Siksi koulutusjärjestelmät on kehitetty että joku taso säilyis. Yrittäjänä voi tietysti toimia tee-se-itse maisteri tai insinöörikin. Niin ja valelääkärinä.

Vierailija
16/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aiemmin opiskellut yliopistossa? Joillakin aloilla voi tulla yllätyksenä työn määrä, joka täytyy tehdä opintopistettä kohti. Kukaan ei myöskään yleensä alun jälkeen patista eteenpäin opinnoissa, joten helposti voi jäädä jälkeen ellei ole itselleen tiukkana.

Olen tehnyt 2 eri tutkintoa yliopistossa. Molempien aikana kävin töissä ainakin ajoittain. Mikään töistäni ei ollut 8-16 vaan esim. puolipäivätyö tai työ, jota tein 40 h/vk, mutta oman aikatauluni mukaan myös viikonloppuisin ja öisin. Valmistuin ilman opintolainaa.

Olen sitä mieltä, että unelmiaan täytyy tavoitella. Toisaalta ahdistus siitä jaksaako/kerkiääkö kannattaa ottaa vasta sitten mikäli pääset sekä töihin, että opiskelemaan. Perheelliselle en missään tapauksessa suosittele samanaikaista kokopäiväistä opiskelua ja työntekoa.

Tiesitkö, että työtön voi hakea opintoseteliavustusta mm Helsingin seudun kesäyliopistosta? http://www.kesayliopistohki.fi/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=33

Vierailija
17/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 18:28"]

[/quote]

[/quote]

Haloo, oikeasti.. kuka luottaa siihen että joku näyttää jotain portfolioa? Huh huh! Siksi koulutusjärjestelmät on kehitetty että joku taso säilyis. Yrittäjänä voi tietysti toimia tee-se-itse maisteri tai insinöörikin. Niin ja valelääkärinä.

[/quote]

Haloo itsellesi oikeasti. Ymmärrän kyllä mitä sanot, mutta et kai ole sitä mieltä että ainoastaan "hienosta" yliopistosta saatu paperi on absoluuttinen osoitus henkilön osaamisesta, ja itseoppimalla ei voisi saada osaamista joka on jopa kattavampi kuin monella yliopistosta valmistuneella? Tuo tolkuton muodollisen pätevyyden vaade varsinkin julkisella puolella on syöpä joka tappaa täysin osaavia yksilöitä pois, ja ylläpitää "kouluja käyneiden" illuusiota omasta "paremmuudestaan." Just saying.

Vierailija
18/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 18:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Haloo itsellesi oikeasti. Ymmärrän kyllä mitä sanot, mutta et kai ole sitä mieltä että ainoastaan "hienosta" yliopistosta saatu paperi on absoluuttinen osoitus henkilön osaamisesta, ja itseoppimalla ei voisi saada osaamista joka on jopa kattavampi kuin monella yliopistosta valmistuneella? Tuo tolkuton muodollisen pätevyyden vaade varsinkin julkisella puolella on syöpä joka tappaa täysin osaavia yksilöitä pois, ja ylläpitää "kouluja käyneiden" illuusiota omasta "paremmuudestaan." Just saying.

[/quote]

No huhhuh. En kyllä haluaisi esim. lääkärikseni itseoppinutta, tai lasteni opettajaksi itseoppinutta. Etkö ole aikanasi päässyt opiskelemaan haluamaasi alaa, vai miksi olet noin katkera? Kyllä koulutus on arvostettavaa, piste. Minä työnantajana ainakin katson ensin tutkintotodistukset, sitten työkokemuksen, sitten kutsun haastatteluun.

Vierailija
19/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt halvalla itseoppineen kirurgin leikkaukset. Halpa hinta, happy ending. Tulla sinakin! 

Vierailija
20/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan ottaa selvää jo etukäteen paikallaolovaatimukset ihan kurssi kurssilta ettei tule yllätyksiä.

Itse kun opiskelin yo:ssa, meillä oli joitakin kursseja joilla ei ollut lainkaan läsnäolopakkoa (näitä kursseja ei kovin montaa ollut), joillakin kursseilla ei ollut luennoilla läsnäolopakkoa mutta seminaareissa kylläkin (1-2 krt/vko) ja sitten oli niitä kursseja joilla tasan kaikki oli pakollista.

Kun läsnäolo oli pakollista niin se oli myös pakollista. Sen verran armahtivat, että kurssista riippuen sai olla poissa 1-3 krt/kurssi ja jos meni yli tuon (ihan sama mikä syynä, vaikka olisi ollut sairaana), niin toivottivat tervetulleeksi kurssille kun se menee seuraavan kerran. Eli tosi tiukkoina olivat noissa, läsnäolo tarkistettiin joka kerta, ja jos oli useamman kerran poissa kuin ne "sallitut" 1-3 niin niitä ei voinut korvata millään muulla kuin olemalla läsnä kurssilla kun se seuraavan kerran meni.

Opetus oli (yhtä iltakurssia lukuunottamatta) sijoitettu aina klo 8-17 välille, esim. 8-10, 10-12/13, 12-14/15, 13-15/16, 15-17.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi