Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lakimies ja raskaana

Vierailija
04.02.2014 |

Kertokaa ystävälliset kollegani, jos täällä pyöritte, mitä minulla on odotettavissa? Olen raskaana, en ole kertonut asiasta vielä töissä (aa-toimisto). TES:iä ei tietenkään sovelleta, lakia kylläkin (edellisessä työpaikassani ei edes sitä), mutta mitään ylimääräisiä etuja kuten 3kk:n palkkaa ei ole. Provisiopalkkaus.

Oletteko pystyneet tekemään täysipainoisesti töitä raskaana? Mihin ongelmiin kannattaisi varautua?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista teille monelle, ainakin numerot 5, 6, 11, 22 ja 23! Lisää kokemuksia kaipaisin, mutta nähtävästi ketju houkuttaa liikaa trolleja väliin. (Ja vastauksia pyysin alunperin omilta kollegoiltani juuri siksi ettei tarvitsisi vastailla itsestään selviin kysymyksiin miksi lakimiehiin ei sovellu TES, miksi sanon itseäni lakimieheksi vaikka olen asianajotoimistossa töissä jne..).

Tilanteeni ei ole aivan yhtä paha kuin 23:lla mutta ilta- ja viikonloppu eivät todellakaan ole vieras juttu täälläkään ja edellinen työpaikkani oli tuollainen, joten siksi hermoilen täällä tällaisista "turhista asioista" niinkuin se voi jonkun mielestä kuulostaa.

Ap.

Vierailija
2/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuten muuallakin.

t. Lakimies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 07:38"]Ihan kuten muuallakin.

t. Lakimies

[/quote]

No, en ole ollut muuallakaan ennen raskaana.

Myös muut paljon ilta- ja viikonlopputöitä tekevät provisiopalkkalaiset jotka eivät kuulu tes:n piiriin saavat vastata! Kuinka siis selviytyä töistä mutta pitää huoli vauvasta ja itsestä?

Vierailija
4/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ja lasten saaminen on ihan luonnollista myös lakimiehelle, eikä se ole ollut este työnteolle. Lapsillani  on isä, jonka kanssa jaan vastuun lapsistamme.

Keskustele asiasta vaikka äitisi tai ystäviesi kanssa. Neuvolastakin saat keskusteluapua. Olet ihan tavallinen raskaana oleva nainen.

Vierailija
5/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin ennen raskautta pois asianajotoimistosta yritykseen. Sai hieman inhimillisemmät työajat.

Vierailija
6/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 08:03"]

Raskaus ja lasten saaminen on ihan luonnollista myös lakimiehelle, eikä se ole ollut este työnteolle. Lapsillani  on isä, jonka kanssa jaan vastuun lapsistamme.

Keskustele asiasta vaikka äitisi tai ystäviesi kanssa. Neuvolastakin saat keskusteluapua. Olet ihan tavallinen raskaana oleva nainen.

[/quote]

En ole lakimies, mutta olen nyt toista kertaa raskaana, ja ainakin mun täytyy sanoa, että raskausaika ei ole kummassakaan tapauksessa ihan samanlaista aikaa kuin normaalielämä. Eli jos ap tekee töitä provisiopalkalla ja hänellä ei ole työsopimusta, tilanne voi olla aika turvaton, jos pitäisi olla vaivojen takia sairaslomalla. Myös pitkän päivän tekeminen voikin osoittautua mahdottomaksi.

Käytännössä en tietenkään tiedä, millaista ap:n työtilanne on, mutta sen tiedän (ja tosiaan ihan käytännössä), että vaikka kuinka päättäisi, että teen raskausaikana ihan samoja asioita kuin ennen raskauttakin, se valitettavasti on päätös, johon itsellä on hyvin vähän vaikutusvaltaa.

Vierailija
7/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateeminen yrittäjä. Tai olin. Ei se raskaus ollut mikään syy. Eikä lapsikaan. Äitiyslomat jäivät kuukauteen. Nyt olen toisen töissä.

Vierailija
8/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ei ole sairaus.

Vierailija
9/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varatuomari ja raskaana.

Vierailija
10/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 08:12"]

Raskaus ei ole sairaus.

[/quote]

Ei ole sairaus ei, mutta se ei ole myöskään elimistön normaalitila. Ei voi tietää, mitä mikäkin raskaus tuo tullessaan. Tuko se liitoskipuja viikolla 19 vai kenties niin paljon supistuksia, että joutuu vuodelepoon. Tuo "raskaus ei ole sairaus" -fraasi on maailman turhin, sen voi työntää poikittain sen henkilön peppuun, joka on sen huuliltaan livauttanut.

Terv. nimim. "suunnittelinpa minäkin harrastavani kahvakuulaa koko raskauden ajan"

Vierailija
11/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen urakkapalkalla töitä tekevä metsuri. Kaksi lasta. Raskausaikana ei ollut mikään vaiva käydä oksentamassa jonkun pensaan taakse ja jatkaa taas hommia. Onneksi pahoinvointia ei ollut kuin 3 kk molempien raskauksien alussa. Tein töitä viikoille 29 (esikoinen)ja 32 asti.  Työtahti ei minusta hidastunut lainkaan, eli tilinauhat samanlaiset kuin muulloin. Vaikeinta oli muiden suhtautuminen, kun tuntuivat säälivän isoa vatsaani ja fyysistä työtä.

Vierailija
12/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 08:17"]

Olen urakkapalkalla töitä tekevä metsuri. Kaksi lasta. Raskausaikana ei ollut mikään vaiva käydä oksentamassa jonkun pensaan taakse ja jatkaa taas hommia. Onneksi pahoinvointia ei ollut kuin 3 kk molempien raskauksien alussa. Tein töitä viikoille 29 (esikoinen)ja 32 asti.  Työtahti ei minusta hidastunut lainkaan, eli tilinauhat samanlaiset kuin muulloin. Vaikeinta oli muiden suhtautuminen, kun tuntuivat säälivän isoa vatsaani ja fyysistä työtä.

[/quote]

Tosi kiva, että sä olin hyvinvoiva koko raskauden ajan, mutta kannattaa muistaa, että ne vaivat on tosi yksilöllisiä.

Vierailija
13/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokielto voi vaikeuttaa tiettyjen juttujen hoitamista loppuraskaudesta. Itse pääsin firman piikkiin yksityiselle gynelle ylimääräiseen ultraan, kun piti saada lentolupa matkustaa yhtä yrityskauppaa neuvottelemaan.

Alkuraskauden tappoväsymys ja pahoinvointi voi olla aika hankalia vaativissa projekteissa - jaksaminen ja aivokapasiteetti ei ole silloin vain omasta tahdonvoimasta kiinni.

T: ekaa lasta odottaessa AA (nykyään muissa hommissa)

Vierailija
14/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsuri vastaa 12:lle

Aloittaja kysyi, oletteko voineet tehdä töitä täysipainoisesti. Vastasin kyllä.

Aloittaja kysyi, mihin ongelmiin pitää varautua. Vastasin tuon oksennus-jutun (samoin kyllä piti käydä pissalla tosi usein, mutta sekään ei ole ongelma ulkotöissä). En oikein voi kertoa kuin omia kokemuksia, muilla on tietysti toisenlaisia kokemuksia. Minulla meni hyvin, se ei kai ole keneltäkään pois?

Vierailija
15/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, olettepas helposti höynäytettäviä idiootteja.

En ole oikeasti lakimies, enkä edes raskaana...

-ap

Vierailija
16/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aa-toimistossa provisio-palkalla töitä tekevä lakimies :)

Vierailija
17/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 08:38"]

-ap

[/quote]

Minun raskauteni oli tässä ketjussa sekä helppoja, että vaikeita vaikka en ole koskaan ollut raskaana.

Vierailija
18/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

[/quote]

Anteeksi, mutta selittäisitkö, miten tähän ketjuun vastanneet ovat helposti höynäytettäviä idiootteja? Jos minä vaikka teen avauksen, jossa pyydän reseptiä kalalle, joka minulla on pakkasessa, mutta minulla ei oikeasti ole kalaa, se ei kyllä ole höynäytys...

Vierailija
19/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

[/quote]

Anteeksi, mutta selittäisitkö, miten tähän ketjuun vastanneet ovat helposti höynäytettäviä idiootteja? Jos minä vaikka teen avauksen, jossa pyydän reseptiä kalalle, joka minulla on pakkasessa, mutta minulla ei oikeasti ole kalaa, se ei kyllä ole höynäytys...

Vierailija
20/26 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

[/quote]Senhän näki jo otsikosta. Kukaan juristi ei käytä itsestään nimitystä "lakimies", ei varsinkaan jos on nainen.

En tosin ymmärrä idioottia, joka keksii omaksi ilokseen (?) tämän kaltaisia avauksia. Mitä tavetta tuollainen tyydyttää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä