Naisia pakotettiin gynekologiseen tutkimukseen lentokentällä
Tutkimuksiin komennetut naiset olivat lähdössä valtio-omisteisen Qatar Aiwaysin lennolle Sydneyyn. He istuivat jo koneessa, kun henkilökunta komensi heidät ulos.
Mediatietojen mukaan naiset vietiin yksitellen ambulanssiin, jossa heitä käskettiin riisuutumaan. Sen jälkeen naislääkäri teki naisille gynekologisen tutkimuksen.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuoreen alasynnytyksen toteamiseen kovin kummoisia tarkastuksia tarvita. Ne lähitunnit synnytyksen jälkeen kun se verenvuoto on sellainen, että tarvitaan kunnon vaipat. Eikä se tuore vastasyntyneen äiti ole yleensä ihan hirveän hyvässä hapessa tunteja synnytyksen jälkeen.
”– Heidät vietiin jonnekin kellariin, eikä kukaan kertonut, mistä oikeastaan oli kyse. Sen jälkeen heidän käskettiin riisua kaikki vaatteet ja lääkäri tutki kohdun ja alavatsan tarkistaen, onko juuri hän synnyttänyt hiljattain”
Kyllä tuo aika perusteelliselta kajoamiselta ja täydeltä nöyryytykseltä kuulostaa, kun lento on ollut lähdössä ja yhtäkkiä pakotetaan ulos koneesta noihin toimenpiteisiin.
Varsin omituista, koska mitään synnyttämisestä tietävä maallikkokin näkee päällepäin riisumatta mitään, kuka voisi edes teoriassa olla synnyttänyt lähitunteina. Ei normaali, hyvävointisen näköinen ja sujuvasti liikkuva henkilö voi olla edes teoriassa juuri synnyttänyt. Etenkään oloissa ilman lääkärin/kätilön apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi jotkut ihmiset vapaaehtoisesti matkustaa noihin maihin on ollut minulle aina mysteeri.
No se johtuu ihan valkoisista naisista itsestään, rakastavat erään uskonnon naiskuvaa, eli nyrkki, nainen, hella-kolmiyhteyttä, joka eroaa naisten mielestä positiivisesti isä, poika ja pyhä henki-kolminaisuudesta, joka on länsimaissa yhteiskunnan perusta. Lisäksi tuon alueen miesten muuuna kiinnostaa kovasti, sekä niiden rahat ja kivikautinen ajatusmaailma. Ovat sillai niinku ihanan eksoottisia. Suomimiehet on aivan liian kilttejä ja siksi inhottavan tylsiä. Katos kun oikea tasa-arvo ei oikeasti naisia kiinnosta, vaan joko on päästävä elämään rikkaan miehen siivellä tai sitten murjotetaan änkyränä telaketju-sellaisena, jota sanaa täällä ei saa lausua.
Ja sitten tuon uskonnon miehet on saatava Suomeen veronmaksajien rahoilla elätettäviksi ja steissille notkumaan suomalaisten teinityttöjen perään. Ja hallituspuoleita äänestävät vanhemmat ovat pakahtua onnesta kun 14-vuotias tyttö tuo kolmikymppisen parrakkaan ananastukan kotiin näytille. Se on niin kansainvälistä ja suuuvaaiitsevaista.
Mua itkettää tän vauvan kohtalo! :(
Vierailija kirjoitti:
No vähästäpä järkyttyvät jos naisgyne tehnyt. Ajattelin, että miespuoliset lentokenttävirkailijat kuikkineet haaroväleihin
No enpä lennolle lähtiessäni ole koskaan ennakoinut joutuvani riisuutumaan ja levittämään jalkani. Yleensä ei ole kuulunut lipun hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuoreen alasynnytyksen toteamiseen kovin kummoisia tarkastuksia tarvita. Ne lähitunnit synnytyksen jälkeen kun se verenvuoto on sellainen, että tarvitaan kunnon vaipat. Eikä se tuore vastasyntyneen äiti ole yleensä ihan hirveän hyvässä hapessa tunteja synnytyksen jälkeen.
”– Heidät vietiin jonnekin kellariin, eikä kukaan kertonut, mistä oikeastaan oli kyse. Sen jälkeen heidän käskettiin riisua kaikki vaatteet ja lääkäri tutki kohdun ja alavatsan tarkistaen, onko juuri hän synnyttänyt hiljattain”
Kyllä tuo aika perusteelliselta kajoamiselta ja täydeltä nöyryytykseltä kuulostaa, kun lento on ollut lähdössä ja yhtäkkiä pakotetaan ulos koneesta noihin toimenpiteisiin.
Varsin omituista, koska mitään synnyttämisestä tietävä maallikkokin näkee päällepäin riisumatta mitään, kuka voisi edes teoriassa olla synnyttänyt lähitunteina. Ei normaali, hyvävointisen näköinen ja sujuvasti liikkuva henkilö voi olla edes teoriassa juuri synnyttänyt. Etenkään oloissa ilman lääkärin/kätilön apua.
Varsin omituista sekin, että täysin mielivaltaisesti pakotetaan naisia tuollaisiin tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
No vähästäpä järkyttyvät jos naisgyne tehnyt. Ajattelin, että miespuoliset lentokenttävirkailijat kuikkineet haaroväleihin
Minulle on ihan sama, olkoot nainen tai mies, kukaan ei kajoa minuun. Se, että itse annat muiden kajota sinuun, ei tarkoita että muiden mielestä se olisi fine.
NAisia raiskataan sukupuolensa takia lentokentällä. HYI KAMALA. Mitä jos gyn sairaus estää tutkimuksen? Tehdäänkö hygieenisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi jotkut ihmiset vapaaehtoisesti matkustaa noihin maihin on ollut minulle aina mysteeri.
No se johtuu ihan valkoisista naisista itsestään, rakastavat erään uskonnon naiskuvaa, eli nyrkki, nainen, hella-kolmiyhteyttä, joka eroaa naisten mielestä positiivisesti isä, poika ja pyhä henki-kolminaisuudesta, joka on länsimaissa yhteiskunnan perusta. Lisäksi tuon alueen miesten muuuna kiinnostaa kovasti, sekä niiden rahat ja kivikautinen ajatusmaailma. Ovat sillai niinku ihanan eksoottisia. Suomimiehet on aivan liian kilttejä ja siksi inhottavan tylsiä. Katos kun oikea tasa-arvo ei oikeasti naisia kiinnosta, vaan joko on päästävä elämään rikkaan miehen siivellä tai sitten murjotetaan änkyränä telaketju-sellaisena, jota sanaa täällä ei saa lausua.
No Doha on kyllä suosittu välilaskukenttä Aasian ja Australian suunnalta Eurooppaan tultaessa ja toisinpäin. Eli aika luonteva reittivalinta, etenkin nyt kun noita lentoja on paljon normaalia rajoitetummin.
Vierailija kirjoitti:
No niinpä!
Jos itse olisin ollut tuolla koneeseen menossa ja joutunut tutkiytavaksi - nou big deal, kun olisin kuullut tuin syyn!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten olisi pitänyt etsiä vasta synnyttänyttä?
Tarviiko sitä etsiäkään? Miksi?
No jos ei ollut naimisissa, niin ainakin sitä olisi voinut vähän rankaista. Tuskin hyvää hyvyyttään etsittiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä!
Jos itse olisin ollut tuolla koneeseen menossa ja joutunut tutkiytavaksi - nou big deal, kun olisin kuullut tuin syyn!!!
Jutussa käy ilmi, ettei naisille kerrottu, mistä on kyse.... Joo, eri asia varmasti, jos heotä olisi tiedotettu, mitä varten ko. toimenpude tehdään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä!
Mitä se vauvaa auttaa, että joukko naisia joutuu raiskatuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lääkäri tutki kohdun ja alavatsan". Tuon perusteella kuulostaa muuten mahdolliselta, ettei olisi edes tehty alatutkimusta. Väitän että ammattilainen tunnistaa vastikään synnyttäneen naisen ihan vatsan päältä kohdun kokoa tunnustelemalla. Mutta toisessa kohtaa puhuttiin kyllä gynekologisesta tutkimuksesta jonka yleensä mielletään sisältävän myös alatietutkimus.
Olisi mielenkiintoista pohtia, onko nimenomaan sisätutkimus se kriittinen osuus joka tässä koetaan kohtuuttomaksi? Olisiko pelkkä riisutus, vatsan tunnustelu ja ehkä sukuelinten ulkoinen tarkastelu ollut hyväksyttävissä? Nähtäisiinkö tilanne toisin, jos keino olisi ollut tuloksekas synnyttäneen äidin löytämisessä? Entäpä jos olisi ollut kyse huumeiden salakuljetusepäilystä, näiden vastentahtoinen tutkimushan on arkipäivää?
Eikö lentokenttä ole yleinen paikka hylätä vauva? Yleensä viedään sinne eikä synnytetä ja lähdetä heti lennolla.
Ei sitten vaikka ensin kokeilleet turvavideoita.
Siinä mitään sorkkimista ollut tapahtunut. Taas liioitellaan. Lääkäri katsoi alavatsan ja vatsan päältä kokeili ja ultrasi kohdun. Mutta joo toki siinä piti riisua housut pois...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä!
Minäkin olisin mennyt vapaaehtoisesti, jos minulle olisi kerrottu syy. Se, että joku antaa vapaaehtoisesti tutkia ei kuitenkaan tee väkisin tehdystä tutkimuksesta yhtään hyväksyttävämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lääkäri tutki kohdun ja alavatsan". Tuon perusteella kuulostaa muuten mahdolliselta, ettei olisi edes tehty alatutkimusta. Väitän että ammattilainen tunnistaa vastikään synnyttäneen naisen ihan vatsan päältä kohdun kokoa tunnustelemalla. Mutta toisessa kohtaa puhuttiin kyllä gynekologisesta tutkimuksesta jonka yleensä mielletään sisältävän myös alatietutkimus.
Olisi mielenkiintoista pohtia, onko nimenomaan sisätutkimus se kriittinen osuus joka tässä koetaan kohtuuttomaksi? Olisiko pelkkä riisutus, vatsan tunnustelu ja ehkä sukuelinten ulkoinen tarkastelu ollut hyväksyttävissä? Nähtäisiinkö tilanne toisin, jos keino olisi ollut tuloksekas synnyttäneen äidin löytämisessä? Entäpä jos olisi ollut kyse huumeiden salakuljetusepäilystä, näiden vastentahtoinen tutkimushan on arkipäivää?
Kohtu ultrattiin vatsanpeitteiden päältä. Se on se gynekologinen tutkimus johon viitattiin. Ei siis tehty mitään alakautta.
Vierailija kirjoitti:
Öööö... Kaikki täysi-ikäiset naiset määrättiin tähän tutkimukseen, mites jos oli teiniraskaus? Ja pakkoko siinä on gynekologista sisätutkimusta tehdä, kyllä ihan itsekin synnyttäneenä tiedän että juuri synnyttäneen naisen alapään erottaa ihan pelkällä vilkaisulla 🙄
Nimenomaan tällä logiikalla olisi pitänyt tutkia kaikki sukukypsiltä näyttävät naispuoliset, myös teinit! Siitäkös vasta skandaaliotsikot ois revitty.
Mutta ihan pätevä pointti, että mistä se muka tiedetään että vauvan synnytti juurikin täysi-iköinen nainen?!
No tuo nyt olis ollut harvinaisen typerä tapa. Ensinnäkin: kyseessä ei ole raiskaus. Toisekseen: olivatko kaikki tutkitut nimenomaan austraalian kansalaisia?