Onko Visa Electron nolo kortti?
Kommentit (151)
No ihan mitä kukakin sitten pitää nolona. Itse käytän pääsääntöisesti electronia, vaikka debit/credit korttikin löytyy. Itse olen vähän huoleton rahankäyttäjä, niin minulle sopii se, että electron nappaa rahan suoraan tililitä, debit taas vasta joskus parin päivän päästä ja sitten olen sekaisin että paljonko sitä rahaa oikeasti on. Onhan se sellainen teinikortti siinä mielessä, että tuollainen varmentava myönnetään ensimmäiseksi pankkikortiksi. Mutta haittaako se sitten?
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 12:54"]
Kortissa ei ole mitään vikaa, mutta siitä ei missään tapauksessa ole ainoaksi kortiksi. Käytän sitä ulkomailla käteisnostoihin koska yleensä se on edullisin kortti millä nostaa rahaa, lisäksi se toimii paremmin pankkiautomaateissa kun yhdistelmäkortit jotka ovat enemmän tai vähemmän suomalainen erikoisuus.
[/quote]
Miksi tätäkin piti alapeukuttaa? Harvinaisen selkeä ja perusteltu vastaus.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:11"]
[/quote]
No itse ainakin vähän ihmettelin, miksi Visa Electron ei missään nimessä kävisi ainoaksi kortiksi. Itsellä oli luottokortti pari vuotta, mutta en käyttänyt sitä koskaan joten en viitsinyt enää jatkaa sitä. Reissattua on tullut ympäri maailmaa ja aina on Electronilla pärjännyt.
En näe mitään hieno siinä, että elää velaksi kun taas ihmistä joka ei elä velaksi arvostan.
Tiedän ihmisiä joiden jatkuva elämäntapa on se, että he elävät velaksi. Halutaan kaikki se mikä "muillakin" ja siksi jatkuva velkakierre.
Ainakin mulla on aina rahaa, kun käytän sitä "lasten" korttia. Pankissa viimeksi yritti tuputtaa uutta korttia. En luovu Visa Electronista. :)
On nolo, ei toimi edes bussissa....
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:28"]
[/quote]
Bussissa näyttökortti tietenkin.
Miehen kanssa yhteiselle taloustilille electron, koska se on halvin kortti. Omilla tileillä debit/credit. Electronissa ei ole mitään noloa, se on valinta siinä missä muutkin. Tosin jos on ongelmia maksujen kanssa niin voi olla ettei pankki anna muuta kuin electronin, mutta kyllä se voi valita ihan itsekin.
Ei ole nolo, mutta useissa yleisötapahtumissa turha olla mukana. Teen paljon töitä esim. konserteissa ja festareilla ja vanhoja maksupäätteitä käytettäessä electron jumittaa parhaillaan 5min (koska älypuhelimet...).. Ottakaa siis tuollaisiin tilanteisiin sitä käteistä, ei se ole työntekijöiden vika, että kaikki käyttävät samaa nettiä samalla hetkellä.
Raivostuttavinta on kun nuoriso kuvittelee Electronin olevan Visa. "Käyks teillä Visa??". Ihan kun olisi jotenkin siistä omistaa Visa...
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:34"]
[/quote]
[/quote]Aika moni näyttää tarjoavan leikkivisaa kaukoliikenteen pikavuorossa, mutta eipä kelpaa. Tarvii oikean luottokortin.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:11"]
[/quote]
No itse ainakin vähän ihmettelin, miksi Visa Electron ei missään nimessä kävisi ainoaksi kortiksi. Itsellä oli luottokortti pari vuotta, mutta en käyttänyt sitä koskaan joten en viitsinyt enää jatkaa sitä. Reissattua on tullut ympäri maailmaa ja aina on Electronilla pärjännyt.
[/quote]
Jos olisit edes matkustanut joskus VR:llä tai yrittänyt ostaa lennoilla tax-freestä jotain olisit saattanut huomata tämän ikävän puutteen, noin esimerkkinä. Monet lentoyhtiöt eivät suostu käsittelmään käteistä enää lennoilla jolloin offline-kortit ovat ainoa vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:34"]
[/quote]
[/quote]Aika moni näyttää tarjoavan leikkivisaa kaukoliikenteen pikavuorossa, mutta eipä kelpaa. Tarvii oikean luottokortin.
[/quote]
Tämäkin vielä. Suomessa on vielä monin paikoin käsittämättömän kapea Otto-automaattiverkosto, joten arvostan kyllä ihmisiä siitä että viitsivät kiusata itseään vain yhdellä kortilla.
Eikä vielä ole edes aloitettu vääntöä siitä miten hyvin luottokortti-issuerit korvaavat perille tulemattomat paketit.
Minä en arvosta niitä, jotka vinguttavat sitä "oikeaa Visaa, luottorajat paukkuen, ja elävät velaksi.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:25"]
Tiedän ihmisiä joiden jatkuva elämäntapa on se, että he elävät velaksi. Halutaan kaikki se mikä "muillakin" ja siksi jatkuva velkakierre.
[/quote]
Eihän se mitään velkakierrettä ole, jos haluaa yhden selkeän laskun kerran kuukaudessa sen sijaan, että tiliotteella olisi joka päivä läjä pieniä ostoksia. Lisäksi yllättävissä tilanteissa luotto voi olla tarpeen, esimerkiksi jos työmatkalla suunnitelmat muuttuvat eikä käyttelytilillä ole riittävästi rahaa. Omia varojahan kannattaa tällä hetkellä pitää lähes missä tahansa muulla kuin käyttelytilillä, jossa inflaatiokorjattu tuotto jää negatiiviseksi. Ja esimerkiksi Nordealla on usein häikkää korteissaan, joten kortteja on syytä olla ainakin kahdelta pankilta. Itsellä neljä korttia, luottorajaa (vaikka sellaista ei periaatteessa muka ole) testatusti noin 50 tonnia.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 05:30"]
Eihän se mitään velkakierrettä ole, jos haluaa yhden selkeän laskun kerran kuukaudessa sen sijaan, että tiliotteella olisi joka päivä läjä pieniä ostoksia. Lisäksi yllättävissä tilanteissa luotto voi olla tarpeen, esimerkiksi jos työmatkalla suunnitelmat muuttuvat eikä käyttelytilillä ole riittävästi rahaa. Omia varojahan kannattaa tällä hetkellä pitää lähes missä tahansa muulla kuin käyttelytilillä, jossa inflaatiokorjattu tuotto jää negatiiviseksi. Ja esimerkiksi Nordealla on usein häikkää korteissaan, joten kortteja on syytä olla ainakin kahdelta pankilta. Itsellä neljä korttia, luottorajaa (vaikka sellaista ei periaatteessa muka ole) testatusti noin 50 tonnia.
[/quote]
Niin ja vielä se, että monilla kortilla saa bonusta käyttövolyymin mukaan. Itse joudun harvoin maksamaan hotelliyöpymisistä, kun ne saa maksettua pisteillä.
No kyllähän Electronilla on aiemmin ollut maine luottotiedottomien ja teinien korttina. Nykyisin tosin ihmisillä voi olla monenlaista korttia lompakossa, joten ei se Electron välttämättä kerro luottotietojen menetyksestä. Itse tosin omistan vain debit- ja kreditkortteja. Luottokortilla maksan mm. lennot, hotellit ja suuremmat ostokset. En ikinä maksa korkoa kuitenkaan, vaan maksan koko laskun pois ennen kuukauden loppua. Luottokortti tuo ylimääräistä turvaa esim. takuuasioissa tai lentoyhtiön konkurssiin mennessä. Hotellin varaaminen kotimaassa ilman luottokorttia voi oikeasti vaikuttaa hieman epäilyttävältä, varsinkin jos huoneessa on minibaari.
Minulla on pääkorttina Electron. Lisäksi löytyy debit-kortti ja debit/credit-kortti.
Ihan paras kortti on tuo electron. Yrittivät vaihdattaa pankissa minulle asuntolainan yhteydessä tuon electronin tilalle luottokorttia, koska se on ilmainen avainasiakkaalle ja electron maksaa huimat 2e kuussa. En suostunut. Otettiin siis miehen kanssa tuo debit/credit-kortti yhteiselle tilille kortiksi ja silti olisi toinen luottokortti pitänyt ottaa, ei kiitos.
Meillä on miehen kanssa yhteisen tilin korttina Electron. Jos ei ole jossain kelvannut, olen käynyt nostamassa rahaa. Tai maksanut jollain omalla kortilla.
Joskus on käynyt niinkin, että se Electroniin liitetty tili onkin ollut tyhjä. Koska mulla on useampi tili ja useampi kortti (eri tileihin liitetty), olen sitten maksanut jollain muulla. Miksi siitä pitäisi korvat alkaa punoittaa, jos korttiin liitetty tili on tyhjä? Tai ei välttämättä tyhjä, mutta jos ostat vaikka 50 euron edestä ja huomaamattasi tililllä on enää 40 euroa, niin kortilla ei voi maksaa? Mitä ihmeen noloa siinä on?
Mä en tajua.
Mutta kerronpa, mikä on noloa. Ennen miestä tutustuin netin kautta kaveriin, joka vaikutti symppikseltä ja kivalta mieheltä. Sitten mentiin toisille treffeille miehen ehdottamaan kahvilaan.
Se oli sellainen pieni kesäkahvila. Kun tultiin kassalle tarjottimet täynnä herkkuja, mies alkoi vinkua, että voisinko maksaa myös hänen ostokset, kun hänellä on vaan Visa Electron ja ei se varmaan käy täällä. Tähän kassa iloisesti, että kyllä meillä Electron kelpaa! Minä maksoin omani, mies sitten työnsi oman kortin koneeseen ja mutisi, että ei tämä varmaan täällä käy, mutta kävi.
Sitten, kun oltiin juotu kahvit, mies ehdotti, voidaanko mennä sirkukseen, joka oli sinä iltana. Minusta se oli kiva idea. Sirkuspaikkaan oli 2 km matkaa, olisin tykännyt kävellä sen, mutta mies vaati ehdottomasti, että mennään mun autolla. Hänellä ei ollut autoa.
Kun päästiin sirkuksen lippukiskalle, alkoi taas sama virsi: mies kysyi, voinko maksaa hänen lipun, kun tuskin täällä käy tuo Electron. Kopin seinässä oli iso tarra, jossa kelpaavien korttien joukossa oli myös Electron. Osoitin tarraa. Mies sanoi, että tuskin se silti kelpaa. Maksoin oman lippuni ja kysyin, käykö teillä Electron, joo käy, mies joutui sitten maksamaan oman lippunsa.
Väliajalla mies kysyi, ostetaanko popcornia ja limsaa. Sanoin, ostetaan vaan. Kassalla mies vikisi, että no TÄÄLLÄ se Electron ei varmaan käy, voisinko maksaa. Kas, kun sielläkin se Electron kelpasi. Ja kumpikin maksoi omansa.
Ja huom, olin maksanut oman kahvikupposeni myös ekoilla treffeillä eli en ollut miehelle mitään ns. velkaa.
Tässä tapauksessa en tavannut miestä enää uudelleen siksi, että hänellä olo Visa Electron, jolla ei olisi halunnut maksaa missään itse ehdottamassaan paikassa.