mies häpeää minua, koska olen möläyttelijä
Mieheni on sellainen sietäjä, joka kuitenkin narisee ja valittaa mulle epäkohdista.. Mä en taas jaksa valittaa ja puran tilanteen silloin, kun se ärsyttää.
Muutamia käytännön esimerkkejä:
- ollaan kauppakeskuksessa vaunujen kanssa. Odotetaan minuuttitolkulla hissiä, ei mahduta yhteenkään, koska hissejä käyttää nuoret ja muut täysin liikuntakykyiset, kun eivät jaksa seistä liukuportaissa. Kauppakeskuksen hissinoveenkin laitettu ohje, että hissit ensisijaisesti vaunuille ja pyörätuoleille. Minä sitten sanoin näille ihmisille, että lukekaa lappu ja käyttäkää portaita. Miestä hävettää. Aiemmin oli kyllä valittanut mulle, kuin tyhmiä nämä ihmiset on.
- Ollaan kauppajonossa, jossa etuillaan. Sanon, että oli kyllä meidän vuoro ja minä maksan nyt. Miestä hävettää. Mulle kyllä rutisee, että kylllä on röyhkeitä ihmisiä.
- Ollaan ravintolassa. Ruoka-annos on kallis. Tilaan lämpimän ruuan, saan haalean, lähes kylmän. Sanon tarjoilijalle, että haluan annokseni ihan lämpimänä, kiitos. Miestä hävettää. Mulle kyllä haukkuu omaa haaleaa annostaan ja syö sen naama irvessä.
Näitä esimerkkejä on lukemattomia. No, eilen mies sanoi, ettei kehtaa kulkea tällaisen möläyttelijän kanssa, kun ei koskaan tiedä mitä töksäytän. Aha. No, tästä lähtien valitan ja urputan miehelle, enkä edes yritä korjata tilannetta.
Kommentit (37)
Ymmärrän, että sanot haaleata ravintoannoksesta, mutta tuota hissinkäyttöä en ymmärrä. Sinä et näe päällepäin, kuka hissiä tarvitsee ja miksi. Minulla on aika isot lapset ja jotkut mammat jaksaa valittaa, miksi käyn heidän kanssaan kauppakeskuksen invavessassa, jossa on hoitopöytä. Ei kuulu heille, ei mitenkään. Sama koskee niitä valittajia, jotka tulevat läksyttämään invapaikalle parkkeeraamisesta ja vaativat nähdä lupalapun. Sitä ei tarvitse näyttää kuin poliisille, muille riittää auton etulasissa näkyvä kortti. Ottaa varmaan päähän, kun on kallis urheiluauto invapaikalla.
Pidä huoli omista asioistasi ja keskity oman perheesi hyvinvointiin. Pysyy miehesikin paremmalla tuulella.
JUURI NOIN! Hyvin kirjoitettu,12.
Mitäs jonotat sinne hissiin, kyllä vaunujen kanssa pääsee ihan näppärästi liukuportaita pitkin paljon helpommalla vaivalla.
Samaa mieltä miehesi kanssa, tuollainen käytös on yksinkertaisesti rasittavaa.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 11:40"]
Ymmärrän, että sanot haaleata ravintoannoksesta, mutta tuota hissinkäyttöä en ymmärrä. Sinä et näe päällepäin, kuka hissiä tarvitsee ja miksi. Minulla on aika isot lapset ja jotkut mammat jaksaa valittaa, miksi käyn heidän kanssaan kauppakeskuksen invavessassa, jossa on hoitopöytä. Ei kuulu heille, ei mitenkään. Sama koskee niitä valittajia, jotka tulevat läksyttämään invapaikalle parkkeeraamisesta ja vaativat nähdä lupalapun. Sitä ei tarvitse näyttää kuin poliisille, muille riittää auton etulasissa näkyvä kortti. Ottaa varmaan päähän, kun on kallis urheiluauto invapaikalla.
Pidä huoli omista asioistasi ja keskity oman perheesi hyvinvointiin. Pysyy miehesikin paremmalla tuulella.
[/quote]
Olen ehkä möläyttelijä, mutta en sokea. Keski-ikäiset himoshoppaajat ja kovaääniset nuorisoporukat eivät ole millään muotoa rajoittuneita käyttämään liukuportaita. Vaunujen ja pyörätuolien kanssa ei saa mennä liukuportaissa.
Ja miksi käytte invavessassa? Ymmärräthän miksi ylipäätänsä on invavessoja? Miksi kallis urheiluauto ottaisi päähän? En ymmärrä autoista mitään, enkä erota halpaa ja kallista toisistaan. Ottaa vain päähän jos sen kuljettaja ei ole invalidi ja auto nököttää invapaikalla.? ap
No mikäs siinä on niin vaikeaa vain mennä siihen hissiin kun se tulee kohdalle? Jos siis sapettaa se että muut kiilaa ohi. Jos ongelma se että joudut mielestäsi odottelemaan pitkään kun se hissi tulee kohdalle ja sisältä tulee nuoria, ja sit möläytät että katsokaa kylttiä niin se aika typerää. Eihän se juuri niiden vika välttämättä ole että hissillä kestää. Tottakai etuilijoille sanotaan että oli minun vuoroni, ja varsinkin mainitaan esimerkiksi jos ravintolassa annoksessa jotain vikaa. Ei tuo mielestäni ole edes "möläyttämistä", jos asiallisesti mainitset (?). Mutta jos aina ja heti annat palaa jos jokin mielestäsi mättää niin sitten ymmärrän miestäsi.
Ja tottakai itse olet joka asiassa supertarkka, esimerkiksi jos myyjä meinaa ottaa sinut ensin vaikka joku vanhus jonottanut pidempään niin huomautat että herra oli ensin. Ja jos tiputat roskan kadulle niin keräät sen jne. Ärsyttäviä sellaiset jotka älähtävät kun heitä sorsitaan, mutta muuten ovat hälläväliä mitä tekevät itse.
Ymmärrän sinua, ap. Tuollainen puolisolle urputtaminen ilman, että sanoo ääneen ja yrittää vaikuttaa asiaan on suoraan sanoen ämmämäistä. Vaikka teidän perheessä siis se on nimenomaan mies, joka ei uskalla avata suutaan tositilanteessa.
Sano miehelle, että jos hän ottaa asiakseen urputtaa sinulle, hän voisi yhtä hyvin sanoa sen mielenharmin kohteelle asiasta. Kohteliaasti tietysti, kuten sinäkin toivon mukaan sanot.
Asioista voi sanoa monella tavalla. Nämäkin kaksi esimerkkilausetta eroavat toisistaan aika lailla:
- "ettekö osaa lukea, tämä hissi on tarkoitettu pyörätuoleille ja lastenvaunuille!"
- "anteeksi, mutta mahtuisimmeko kyytiin, kun lastenvaunuilla ei saa mennä rullaportaisiin."
Jos tuollaisesta sanomisen TAVASTA on kyse, niin sitten palaute oli ehkä tarpeen.
Mutta ON olemassa ihmisiä - ilmeisesti ap:n mies yhtenä - jotka välttävät kaikenlaista konfrontaatiota, mutta valittavat ja puhuvat pahaa selän takana kyllä antaumuksella. Minusta sellaiset ovat raukkiksia.
On eri asia möläyttää kuin sanoa. Ap lienee sellainen happaman näköinen eukko, joka tylysti mulkoilee ja töksäyttää sanottavansa. Aiheesta on ihan asiallista sanoa, mutta sen sanomisen voi tehdä niin monella tavalla. Minuakin hävettäisi jos alkaisi saarnata turhanpäiväisistä, kuten jostain hissin käytöstä. Ei pidä niin kiireellä lähteä liikkeelle, ettei ehdi hissiä odottaa. Siinä tuskin menee kahta minuuttia kauempaa kuitenkaan. Ravintolassa voi ruoka-annoksen palauttaa hienotunteisesti, eikä vinoilla mitään "haluaisin lämpimän ruokani ihan kiitos lämpimänä". Samoin kassajonossa tuollainen tylytys on epäkohteliasta, "minä maksan nyt", kun voi sanoa kohteliaasti että anteeksi, ette varmaan huomannut että jonon pää on tuolla.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 11:40"]
[/quote]
Olen ehkä möläyttelijä, mutta en sokea. Keski-ikäiset himoshoppaajat ja kovaääniset nuorisoporukat eivät ole millään muotoa rajoittuneita käyttämään liukuportaita. Vaunujen ja pyörätuolien kanssa ei saa mennä liukuportaissa.
Ja miksi käytte invavessassa? Ymmärräthän miksi ylipäätänsä on invavessoja? Miksi kallis urheiluauto ottaisi päähän? En ymmärrä autoista mitään, enkä erota halpaa ja kallista toisistaan. Ottaa vain päähän jos sen kuljettaja ei ole invalidi ja auto nököttää invapaikalla.? ap
[/quote]
Pointti onkin siinä, että SINÄ et näe päällepäin, kuka tarvitsee invavessaa, hissiä tai vaikka invaparkiipaikkaa. Viimeksi mainittuun ei saa lupalappua autonsa ikkunaan ellei ole invapaikkaan oikeutettu, ja se syy taas ei näy aina päällepäin kuten kuvittelet. SINÄ et siis ole pätevä arvioimaan muiden elämistä.
Hisseissä kulkeminen ei muuten ole kielletty keneltäkään. Jonottamalla sinne pääsee kuka tahansa niin kuin yleisiin vessoihinkin.Ymmärrän tämän hyvin enkä siksi koskaan moiti muita, jotka näitä käyttävät, vaikka raajat näyttävät toimivankin.
Menikö se sun mies niitä liukuportaita vai liimautui kylkeesi ja halusi tulla myös hissillä?
Onkohan AV:lla monikin, joka kuvittelee, että inva-lupa myönnetään vain invalideille, liikutavammaisille? Ei tarvitse olla pyörätuoli tai linkuttaa jalkaa, kyllä pysäköintilupaan oikeuttaa muutkin seikat. :D
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 11:54"]
Ja tottakai itse olet joka asiassa supertarkka, esimerkiksi jos myyjä meinaa ottaa sinut ensin vaikka joku vanhus jonottanut pidempään niin huomautat että herra oli ensin. Ja jos tiputat roskan kadulle niin keräät sen jne. Ärsyttäviä sellaiset jotka älähtävät kun heitä sorsitaan, mutta muuten ovat hälläväliä mitä tekevät itse.
[/quote]
Itseasiassa huomautan jos joku on jonottanut minua kauemmin.. ja huikkaan perään jos joku pudottaa rahaa tai hanskan ym. Päästän ohi, jos jollain on vain yksi ostos ja minulla kärryllinen.. jne. Kyl oon perseestä. ap
kauppakeskuksessa muinoin työskenneelleenä voin todeta, että ani harvalla oli invapysäköintilupaa j ajatkuvasti jouduttiin kuuluttamaan, että poistavat autonsa invapaikalta. Myös invavessoja pidettiin perhevessoina (muka helpompaa), pukuhuoneina, meikkaushuoneina, juoruhuoneina jne. Monesti invavessa oli epäkunnossa väärinkäytöstä. Hissejä on nykyisin pyritty sijoittamaan uusissa keskuksissa mahdollisimman sivuun, että ihmiset käyttäisivät liukuportaita. Sitten valitetaan, kun eletään holhousyhteikunnassa, kun edes näin pienet arjenteot ei onnistu tavalliselta pulliaiselta.
Ps. jokainen invapaikkaa/invavessaa/hissiä tarpeettomasti käyttävä on omasta mielestään oikeutettu näihin erityispalveluihin milloin mistäkin syystä.
En ymmärrä miksei sitä invavessaa saa muut käyttää, jos se kerran on vapaana. En todellakaan ala jonottaa tavalliseen vessaan, jos vieressä on tyhjä invavessa. Kyllä se invalidi voi mun pissan ajan jonottaa, sama kai se sille on onko siellä vessassa toinen invalidi vai minä.
Ap, minä ainakin käytän kauppakeskuksen invavessaa ihan siksi, että kun minulla on parikin isoa kauppakassia täynnä tavaraa, en mahdu niihin mikroskooppisen pieniin normaaleihin koppeihin. Enkä liioin halua laittaa kassejani kuraisille lattioille. Eli tässä menisi palautetta myös kauppakeskusten suunnittelijoille. Laittakaa niitä vessoja enemmän ja jokaiseen vessaan vaikka vähemmän sitten niitä koppeja, jotta niistä saataisiin isompia. Jo 50 senttiä lisää kopin leveyteen olisi hyvä homma. Yksi tuttu mummo valitti, ettei hän voi käyttää niitä normaalikoppeja, koska hänen vedettävä ostoskärrynsä ei mahdu koppiin. Järjetöntä suunnittelua!!! Ja sama mummo sanoi, ettei hän kehtaa käyttää invavessoja. Yllytin häntä käyttämään niitä.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 11:30"]
Hahhaa, itse olen samanlainen tai vieläkin pahempi. Ellei sana tehoa, niin varokaa ostoskärryt tuuppavat, elämä on kivaa.
[/quote]
Jos jostain epäkohdasta huomautat, niin se on ok. Mutta ostoskärryillä toisten töniminen on lapsellista ja epäkypsää. Minua töytäisi kaupassa kerran kassajonossa mies ostoskärryillä lujaa alaselkään kun olin raskaana. Onneksi ei käynyt pahemmin.
Ostoskärryillä toisen ruhjominen ei ole ikinä hyväksyttävää. Mistä tiedät mikä tila tai sairaus sillä toisella on? Entä jos tönäisetkin vahingossa lujempaa ja käy huonosti?
Millaisen mallin oikeen lapsillesikin annat?