Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen on "lapsellinen" aikuinen? Esimerkkejä?

Vierailija
26.10.2020 |

Miten käyttäytyy, ajattelee, reagoi?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin esimerkki tietysti aikuinen terve (ei vammainen) ihminen, joka on täysin riippuvainen vanhempiensa henkisestä tuesta ja rahallisesta avusta. Nämä samat ihmiset ovat yleensä muutenkin tunne-elämältään kehittymättömiä. Jopa nelikymppinen voi olla vielä tuossa jamassa.

Vierailija
82/98 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmennyt näitä kirjoitti:

Puhuu aikuiselle kuin lapselle. Hyvin usein kasvatusalalla työskententelevät sortuu tähän jostain syystä ja alentaen puhuvat aikuisille kuin lapselle. Kertoo tyhmyydestä, ja itseriittoisesta kuvitelmasta itsestään parempana ja fiksumpana vaikka ei tunne edes vastapuolta.

Tämä! Voi luoja, että ärsyttää tuollaiset "aikuiset", jotka lässyttävät toiselle aikuiselle. Tuollaisilla tyypeillä ei ole ihan kaikki kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin määrin ihmiset, jotka eivät ole kokeneet vastoinkäymisiä tai menettäneet läheisiään. En ajattele heistä sen kummempaa, vaan orgaanisesti lähimpiin ystäviin on valikoitunut ihmisiä, jotka ovat joutuneet kokemaan ikäviä asioita.

Mitä enemmän ihminen on menettänyt, sitä vähemmän hän tekee näistä asioista numeroa ja valittaa ylipäätään. Positiivisin ja huumorintajuisin ihmisryhmä, mielestäni.

Vierailija
84/98 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet luonnehäiriöiset ovat huonolla tavalla lapsellisia. Minä ja minä. Kehitys on lapsena jossain kohti mennyt pieleen. 

Vierailija
85/98 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin esimerkki tietysti aikuinen terve (ei vammainen) ihminen, joka on täysin riippuvainen vanhempiensa henkisestä tuesta ja rahallisesta avusta. Nämä samat ihmiset ovat yleensä muutenkin tunne-elämältään kehittymättömiä. Jopa nelikymppinen voi olla vielä tuossa jamassa.

Kyseinen ihminen voi olla narsistivanhemman luomus. Narsistivanhempi leikkaa lapseltaan siivet ja lyö jalat poikki pesäpallomailalla, tuhoaa itsetunnon. Siten lapsi ei pääse koskaan lentämään pesästään ja tarvitsee aina vanhempaansa. Toimii narsistin lähteenä.

Ulkoapäin on niin helppo tuomita ja tietää paremmin.

Vierailija
86/98 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmennyt näitä kirjoitti:

Puhuu aikuiselle kuin lapselle. Hyvin usein kasvatusalalla työskententelevät sortuu tähän jostain syystä ja alentaen puhuvat aikuisille kuin lapselle. Kertoo tyhmyydestä, ja itseriittoisesta kuvitelmasta itsestään parempana ja fiksumpana vaikka ei tunne edes vastapuolta.

Tämä! Voi luoja, että ärsyttää tuollaiset "aikuiset", jotka lässyttävät toiselle aikuiselle. Tuollaisilla tyypeillä ei ole ihan kaikki kotona.

Ollessani noin 23 v. opiskelija, olin yhden kesän töissä eräässä sosiaalialaan liittyvässä työpaikassa. Minulla oli työkaverina melkoisen tosikkomainen, minua pari vuotta vanhempi nainen. Hän puhui minulle jatkuvasti kuin olisin ollut pikkulapsi. Hän esimerkiksi kehotti minua olemaan sotkematta kahvihuoneen pöydälle jätettyä aikakauslehteä, jota selailin tauolla. Hän myös katsoi aiheelliseksi huomauttaa ja informoida minua  perusasioista ja -taidoista. Hän alkoi esimerkiksi pyytämättä ja lähes kädestä pitäen opettaa miten kahvinkeitin täytetään (kyseessä perus-Moccamaster). Hän huomautteli  itsestäänselvyyksistä, kuten että astiat tulee sitten korjata pöydältä pois syömisen jälkeen.

Lopulta pimahdin, ja aloin sanoa takaisin. Jos hän esimerkiksi kehotti minua olemaan jättämättä pöytää sotkuiseksi voileipien teon jälkeen, tai että maito säilytetään jääkaapissa, vastasin takaisin, että "ai, hyvä kun sanoit! Mä jätänkin aina pöydän siivoamatta" tai "En tiennytkään! Eikö sen paikka olekaan pöydällä?"

Olin ehkä lievästi pikkumainen, mutta alentava ja holhoava käytös loppui pian. 

Vierailija
87/98 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Holhoavasta käytöksestä: jotkut ihmiset kohtelevat muita myös ikään kuin toinen olisi pudonnut ulkoavaruudesta eikä osaa mitään. Hämmentävä kokemus. Itsensä vakavasti ottava aikuinen ohjeistaa sinua esimerkiksi ravintolassa, kuinka toimitaan, tai hississä mitä nyt tehdään seuraavaksi.

Vierailija
88/98 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellisuutta on montaa sorttia.

Tuolla on "aikuisia", jotka pyöriskelevät koko elämänsä omien lapsuustraumojensa tai "Kauniita ja rohkeita" muistuttavien ihmissuhdesotujensa ympärillä. He ovat usein sitä mieltä, että jos naapurin Kalle tykkää pelata tietokonepelejä ja/tai käydä jonkun kasarihevibändin keikoilla meikit naamassa, niin sepä on lapsellinen.

Kalle elää silti täyttä elämää ja kasvattaa lapsiaan rakkaudella ja kunnioituksella. Nämä "aikuiset" itkevät samaan aikaan ongelmaista elämäänsä punaviinipullon äärellä tai tappelevat kuin eläimet puolisonsa kanssa. Lapset on taakka kaikkien hirveiden taakkojen lisäksi.

Siinä mielessä voin vilpittömästi todeta vihaavani ja halveksuvani syvästi suurinta osaa "aikuisista" ja aion tiukasti pitää kiinni omasta lapsellisuudestani aina eläkepäiviin asti. Surullista on, että ainoastaan yksi nuoruuden ystäväni on onnistunut selviytymään keski-ikään omana itsenään. Toki se on suunnaton rikkaus, että on sellainen ystävä. Niitä muita minä välillä säälin. Näen siellä sisällä, kaiken sen arpikudoksen ja katkeruuden alla yhä sen "lapsen", joka oikeasti on tämä henkilö.

Koettakaa päästä asioistanne yli ja olla omia "lapsellisia" itsejänne.

T:Iskä 46v

Vierailija
89/98 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän naivit ihmiset jotka eivät osaa kyseenalaistaa mitään asiaa vaan uskovat sokeasti kaikkea. Jotenkin ajattelevat että "kaukana kavala maailma". Tähän liittyy usein elämänkokemukset. Jos on elänyt vaan pumpulissa niin on vähän juuri naivi ja lammasmainenkin.

Mitä tulee minäminä-ihmisiin niin ei se aina ole lapsellisuutta. Jotkut puhuvat minä-muodossa kun eivät nyt voi muidenkaan puolesta puhua kuin omastaan. Riippuu mihin se minä-muodon käyttö liittyy ja miten.

Vierailija
90/98 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump on kuin uhmakas lapsi. 

Vierailija
91/98 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen joka menee mukaan poliittiseen lakkoon maan laillisen hallituksen vastustamiseksi ja kuvittelee olevansa jollain muulla kuin vasemmistopuolueiden asialla. 

Vierailija
92/98 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen joka menee mukaan poliittiseen lakkoon maan laillisen hallituksen vastustamiseksi ja kuvittelee olevansa jollain muulla kuin vasemmistopuolueiden asialla. 

Ime parsaa.

Vierailija
93/98 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko lapsellisuus sellaista että ristiriitatilanteissa mököttää, hyökkää tai manipuloi. Keskustelut on valtapeleja. Kukkoilu, draamailu, huomionhakuisuus, valehtelu yms. 

Toiminta ja arvot sellaista mikä kuuluu nuoruuteen. Ei ole niin sanotusti kypsä ihminen, joka hoitaa asiansa ja kenen kanssa kommunikointi on selkeää. Ei ole saanut omassa kasvatuksessaan turvaa kasvaa aikuiseksi eikä osaa näin tarjota tätä myöskään omille lapsilleen. 

Itsetunto heittelee paljon ja voi huonosti tämän takia henkisesti. Töissä ja ihmissuhteissa huijaamassa tai hyötymässä muista.

Mark Mansonin kirjassa on hyvä teoria kypsyydestä. 

Vierailija
94/98 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Pinkit vaatteet

-Kikattaa

-Haastaa riitaa kaikkien kanssa

-Aina käräjäoikeudessa jostain syystä

-Syö roskaruokaa 

-

Vierailija
95/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkoileva.

Vierailija
96/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä

N63, tykkään piirtää ja vätittää. Leikkiä nukkekodissa, pelata ulkopelejä. Mielellään lasten kanssa. Kiipeilen puihin, syön jäätelöä kyläkaupan rappusilla. Pukeudun tennareihin ja farkkuhaalariin. Eväsretket ovat parasta, mitä tiedän. Nuotiotulet. Huumori, leikinlasku, arvoitukset, sananlaskut. Yöpyminen teltassa tai perinteisessä 'mökissä'...

Osaan myös käyttäytyä tilateen mukaan.

Moni ei usko ikääni, itsekin vähän peläten odotan ainuistumista

Vierailija
97/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa tarkastella tunteitaan. Aina menossa tämän takia. Keski-ikäinen tai vanhempi joka käyttää merkkivaatteita, pinnallista ja lapsellista. Tunnen persoona häiriöisen tädi, joka ns hieno rouva, jolla aina merkkivaatteet ja laukut. 

Aivan tunnekylmä minä minä tyyppi. Puistattavaa. 

Vierailija
98/98 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulee aikuisenakin että kaikki mielipiteet on yhtä hyviä, kun aikoinaan leikkikentällä täti sanoi niin kun ei jaksanut kuunnella lasten kinastelua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi