Mitä eroa rikkaiden ja köyhien joululla?
Kommentit (22)
Rikkaiden joulu on sellainen Kuin he haluaisivat. Köyhät haluaisivat muuta kuin mitä heillä on.
Rikkaat vetävät kännit samppanjalla, köyhät kossulla.
Eipä joulu kovin erilainen ollut köyhänä parikymppisenä opiskelijana vuokrakaksiossa kuin nyt varakkaana ja hyvätuloisena keski-ikäisenä kalliissa omistusasunnossa.
Kenenkään ei pitäisi viettää joulua, pelkkää materialistista hömpötystä, jonka perimmäisenä tarkoituksena on rikastuttaa rikkaita entisestään.
Riippuu mitä haluaisi tehdä. Jos haluaisi mennä vaikka rekiajelulle, niin rikkaalla voi olla se oma hevonen ja reki tai ainakin rahaa mennä ja ostaa palvelu. Köyhällä ei ole varaa kumpaakaan (jos on riittävän köyhä, eikä vain tyhjää uikuttava keskituloinen). Jos taas jouluun riittää riisipuuro mantelilla joululauluineen ja tonttuleikkeineen molemmille, niin sitten kai eroa ei ole. Joulu on kumminkin ensisijaisesti tunnetasolla koettu juhla.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat vetävät kännit samppanjalla, köyhät kossulla.
Kuohuviini röyhtäilyttää , heikottaa , aiheuttaa turvotusta , liikaa kaliumia . Kossu sentään on terveellistä ja desinfioi samalla . Ei rikkaat sen paremmin syö tai juo kun ovat vain ihmisiä . Samaa lohta samoja perunoita samaa sokeria suolaa lihaa . Mitään eroa ellei valmistustavoissa. Ei kukaan voi ahmia itseään kuoliaaksi . Joulu on Herran Jeesuksen syntymäjuhla kirkko hautausmaa kynttilät hartaus tai joulutunnelma parannuksen tekoa kuten monella on vasta uutena vuonna . Kyllä se riisipuuro on samaa riisiä rikkaalla kuin köyhällä . Toinen on välkympi kun toinen . Paskalla käy kumpikin. Varastaminen on rikollista se ei kuulu jouluun .
Rikkaat (tai ainakin hyvätuloiset) ovat töissä joulunakin, köyhät työttöminä (tuskin omasta tahdostaan).
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä haluaisi tehdä. Jos haluaisi mennä vaikka rekiajelulle, niin rikkaalla voi olla se oma hevonen ja reki tai ainakin rahaa mennä ja ostaa palvelu. Köyhällä ei ole varaa kumpaakaan (jos on riittävän köyhä, eikä vain tyhjää uikuttava keskituloinen). Jos taas jouluun riittää riisipuuro mantelilla joululauluineen ja tonttuleikkeineen molemmille, niin sitten kai eroa ei ole. Joulu on kumminkin ensisijaisesti tunnetasolla koettu juhla.
On joo. Rikkaus on asenne ,köyhyys on asenne . Ahkeruus kuitenkin tuo ruokaa pöytään . Mutta noi hevonen jutut . Hevosen lihaa saa ostaa kaupasta siinä kuin nautaakin ja sikaa vuohta peuraa. Varsoja saa ostaa ihan omaksi muutaman tuhannen tai satasen ,vuokratalleja on tai voi ostaa oman tilan pankista saa rahaa . Kyllä nää itsesäälit estää ihmisiä elämästä ja päälle saatana joka syyttää .
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat (tai ainakin hyvätuloiset) ovat töissä joulunakin, köyhät työttöminä (tuskin omasta tahdostaan).
Nuorena oltiin aina joulut töissä yötyössä jne ruumiita kuljetettiin . Se on sairaaloissa raskas työ mutta pieni palkka sillä saa just asunnon vuokran ja ruuan . Monta kertaa potilaita syöttäessä oli itse nälissään . Nimittäin miehet erityisesti varastaa ulkomailta tulleet naisten rahoja ja vaatteita kuten monella on kokemusta näistä . Terveisiä vaan pankkikortti varkaille että teidän takia maailma on aina pahempi kaikille köyhille .
Me ollaan hyvätuloisia, velattomia +40v, 2 alakouluikäistä lasta. Jouluksi hankitaan kaupasta laatikot+piparit ja tortut sekä lahjoihin lapsille menee alle 200e . Toivomme että lapset oppivat ei materialistisia arvoja, eivätkä odota isoja lahjoja (ja eivät tosiaakaan odota). Kysyin tänään 10v tytöltä, onko sitä koskaan harmittanut että saa niin paljon kirppisvaatteista, eikä juuri uusia? Hän hämmästyi kysymystä, että miksi haittaisi? Yläasteikäiseltä pojalta kysyin, olisko jotain merkkiä, minkälaista esim, hupparia voisin jouluksi hankkia, hän ei tiennyt.....Ehkä tässä tulee vastaan se että asutaan hyväosaisten alueella, lasten kaikki koulukaverit on menestyneistä työssäkäyvistä perheistä, ei ole sellaista kiusaamis/näyttämishenkeä että pitäisi olla "jotain kallista".
En pidä itseäni rikkaana, vaikka kuulunkin suurimpaan tulodesiiliin ja olen varakkaasta perheestä. Ihan samalla tavalla meillä on joulupöydässä kinkku, lanttu, peruna- ja porkkanalaatikko, rosolli, piparkakut ja joulutortut jne kuin suurella osalla muistakin. Vaikka mulla onkin varaa teettää kaikki jouluruuat huippukokeilla, osa mun jouluni tunnelmaa syntyy siitä, että teen jouluruuat itse. Piparkakkujen tuoksu on aivan ihana ja se viimeistään saa hyräilemään joululauluja. Puhdas koti, hyvät itse tehdyt ruuat, käynti joulukirkossa ja hautausmaalla, kynttilät joulupöydässä ja kaunis kattaus yhdessä läheisten ihmisten kanssa tekee joulun. Ei meillä ole koskaan kalliita joululahjoja, tavaroita ostetaan tarpeen mukaan pitkin vuotta.
Jouluuni ei liity suuria materialistisia odotuksia, koska materian tarve täyttyy vuoden muinakin päivinä.
Mei ei osteta mitään materialahjoja, kun ei ole tarvetta. Panostetaan enemmän syömiseen ja yhteiseen oloon.
Rikkaat pönöttää puvuissaan kun köyhät nauttivat joulusta😂
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat pönöttää puvuissaan kun köyhät nauttivat joulusta😂
Aina on rennot vaatteet päällä.
Anteeksi, mutta en ymmärrä ulinaa. Olen juhlinut joulua opiskelijana, työssäkäyvänä, työttömänä, hoitovapaalla, äitiyslomalla jne. Samanlainen joulu on ollut tuloista riippumatta. Lapsille muutama lahja. Aikuisille ei osteta mitään. Mies heittää joulupukin kamppeet niskaan, syödään ja saunotaan, mennään pulkkamäkeen, jos on lunta. Jouluruoat on helppoja ja halpoja valmistaa. Perunat, porkkanat, punajuuret, riisi, voi, siirappi ja kerma eivät paljoa maksa ja näistä tekee jo riisipuuron, porkkanalaatikon, perunalaatikon ja rosollin. Metsät on syksyisin marjoja täynnä ja kalaa voi käydä vaikka pilkkimässä, jos ei kaupasta halua ostaa. Lohtakin saa Lidlistä alle kympillä.
Lapissa ollaan kaksi viikkoa joulutunnelmissa. Hyvää ruokaa ja ulkoilua.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen pitkäaikaistyötön ja mulla on 2 hevosta 😂
Rikkailla on mahdollisuus laittaa enemmän rahaa juhlaan, olipa se sitten puitteet, ruoka, lahjat jne.
Tunnelma taas voi olla hyvä tai huono (tai siltä väliltä) niin Wahlroosin kartanossa kuin Hervannan vuokrakaksiossa.