Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa rikkaiden ja köyhien joululla?

Vierailija
25.10.2020 |

Ruuat,tunnelma?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä itseäni rikkaana, vaikka kuulunkin suurimpaan tulodesiiliin ja olen varakkaasta perheestä. Ihan samalla tavalla meillä on joulupöydässä kinkku, lanttu, peruna- ja porkkanalaatikko, rosolli, piparkakut ja joulutortut jne kuin suurella osalla muistakin. Vaikka mulla onkin varaa teettää kaikki jouluruuat huippukokeilla, osa mun jouluni tunnelmaa syntyy siitä, että teen jouluruuat itse. Piparkakkujen tuoksu on aivan ihana ja se viimeistään saa hyräilemään joululauluja. Puhdas koti, hyvät itse tehdyt ruuat, käynti joulukirkossa ja hautausmaalla, kynttilät joulupöydässä ja kaunis kattaus yhdessä läheisten ihmisten kanssa tekee joulun. Ei meillä ole koskaan kalliita joululahjoja, tavaroita ostetaan tarpeen mukaan pitkin vuotta. 

Jouluuni ei liity suuria materialistisia odotuksia, koska materian tarve täyttyy vuoden muinakin päivinä. 

Tämä viesti kuvaa hyvin sitä eroa mikä on rikkaan ja köyhän joulussa.

Rikas kuvittelee, kirjaimellisesti, että ihan samalla tavalla heillä on joulupöydässä kinkku, lanttu, peruna- ja porkkanalaatikko, rosolli, piparkakut ja joulutortut, kuin suurella osalla muillakin, ja että hänen joulutunnelma syntyy siitä että hän tekee jouluruuat itse, nauttien piparkakkujen tuoksusta ja joululauluista. Jouluvalmisteluista siirrytäänkin sitten joulukirkkkoon ja käydään hautausmaalla kunnioittamassa sukua. Myöhemmin illalla istutaankin kynttilöin katetussa joulupöydässä läheisten ihmisten kanssa, ja joululahjoihin ei kuluteta paljoa koska tavaraa saa pitkin vuotta. Tärkeintä ei tietenkään ole materia, koska sitä saa muulloinkin.

Jos viesti oli trollailua, niin nostan hattua erinomaisesti kirjoitetusta trolliviestistä, koska minä ainakin uskon että tuossa on vähintään 90% totuutta.

Mutta mitä on köyhän joulu. Heillä ei ole kaupasta ostettua, eikä itsetehtyä lanttu, peruna- ja porkkanalaatikoa, puhumattakaan rosolleista, piparkakuista tai joulutortuista. Köyhällä saattaa olla radio auki, niin että sieltä kuuluu radiosuomen joulutervehdyksiä. Piparkakkujen tuoksua ei ole, ehkä makaronilaatikon tuoksu tulee uunista.

Kirkossa voi köyhä käydä ja muistella haudoilla sukulaisiaan, mutta kukkia tai kynttilöitä hän ei vie, koska ei ole varaa sellaiseen. Ehkä kerran taputtaa kiveä ja antaa kyyneleen vierähtää poskelle. Pitkin vuotta on ostettu vain ruokaa perheelle, sekä ennen syksyä kouluvaatteita lapselle. Ehkä lapsi on saanut myös kyniä ja penaalin. Tärkeintä ei tietenkään ole materia, sillä siitä on turha haaveilla muutoinkaan. Yhden lahjan lapsi voi saada kansalaisjärjestöjen järjestämistä lahjakeräyksistä, joihin edellä kirjoittanut nainen ei ole viitsinyt osallistua. Joulupöydässä ei ole kynttilöitä, mutta vuokrahuoneiston liesituulettimen valo luo mukavan hämyn keittiöön kun radio soittaa joululauluja ja ikkunasta ehkä näkee hieman naapureiden jouluvaloistakin.

Vierailija
22/22 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousukas kirjoitti:

Eipä joulu kovin erilainen ollut köyhänä parikymppisenä opiskelijana vuokrakaksiossa kuin nyt varakkaana ja hyvätuloisena keski-ikäisenä kalliissa omistusasunnossa.

Älä viitsi, et ole mitään köyhyyttä nähnytkään jos tuollaista väität.

Vähän sama, kuin Olivia Oras siinä "dokumentissa" totesi perintö osakkeessaan, että ; Täällä sitten vietetään sitä "köyhää" opiskelija elämää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi