Saako lääkäri läytäytyä näin? :(
Kävin lääkärissä nivelvaivojen takia. Piti kuulemma riisua paita pois ja myös rintaliivit. Lääkäri (mies) sitten taivutteli minua siinä eri asentoihin ja kehaisi samalla ulkonäköäni. Kaikista oudointa oli, että hän piti käsivarrestani kiinni ja seisoi TOSI lähellä vielä itse tutkimuksen jälkeenkin ja jouduin itse irrottautumaan ja kysymään, saanko pukea päälle. Jälkeenpäin tosi ahdistava olo. Muuten lääkäri on todella asiantunteva enkä ole saanut vaivoihini parempaa hoitoa mistään. Mutta en millään haluaisi mennä uudestaan tuonne. Onko tuollainen edes sopivaa käytöstä? Olen kauhean ujo ja kiltti, en tiedä miten huomauttaisin asiasta :(
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:46"]
Ap:n ikä viittaisi siihen, että väärin ymmärrystä tullut. Tai sitten vaan ihan provo :)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 13:00"]
Onko ok että lääkäri ehdottaa sukupuoliyhdyntää?
[/quote]
Kyllä lääkäreitäkin on kaikenlaisia. Entinen omalääkäri oli samanlainen.
Miten menee ap?
Voikohan potilasasiamieheen ottaa nimettömänä yhteyttä?
No mitä sillä nyt väliä jos paitaa pitää vähän ottaa pois. Itsellä oli poskiontelovaivoja niin piti olla rintsikoissa. Kivaa oli. :)
Onko ok että lääkäri ehdottaa sukupuoliyhdyntää?
Tee valitus! Mulle kävi alaikäisenä 14-15-v. niin kun olin jotain pitkittynyttä nielutulehdusta valittamassa terkkarissa, niin keski-iän ylittänyt mamu-lääkäri ensinnäkin pyysi ottamaan rintsikat pois ja kuunteli hengityksen tissistä! (?!?) Olin jo tuolloin aika rintava ja luulisi että se rinnan rasvakudos enemmänkin haittaisi asiaa. Myöhemmin äijä vielä pyysi käymään makuulle ottamaan alushousut pois, että voisi tutkia munasarjat, että onko turvoksissa tms että voisiko olla pusutauti. Olin jo riisunut pikkarit, äijä vielä luki istui pöytänsä ääressä ja sain jostain kaivettua rohkeutta (olin tosi kiltti ja ujo nuorena) sanoa että hei mulla on nyt kyllä kurkku kipeä, onko tää ihan välttämätöntä? Ja lekuri sitten totesi että no seuraavalla kerralla katsotaan jos ei ole mennyt ohi. Joo en todellakaan mennyt takaisin ja harmittaa vieläkin etten kertonut kenellekään kun jotenkin hävetti... asia siis vaivaa edelleenkin ja mietin vain miten paljon vaivaisi jos olisi päässyt vielä sorkkimaan alapäätäni..
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 20:14"]
Täysin sopimatonta. Otat yhteyden sinne paikkaan jossa tuo tapahtui ja keskustelet sen lääkärin esimiehen kanssa.
[/quote]Kauhea meteli siitä että lääkäri kehui.
Kauhea meteli pitääkin olla epäammattimaisesta käytöksestä, asemansa väärinkäytöstä. Toivottavasti kerrot edes isällesi, mitä tapahtui.Oikeasti, tuollainen pitää tulla ilmi.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:32"]
Täysin sopimatonta. Otat yhteyden sinne paikkaan jossa tuo tapahtui ja keskustelet sen lääkärin esimiehen kanssa.
[/quote]
...ja riisutti nuoren naisen täysin turhaan??!!
Se vähän riippuu. Ihan varmasti lääkäreistäkin pervoja löytyy, mutta voihan se olla myös ihan viatontakin.
Kyllä minäkin olen käynyt lääkärissä, joka on tutkimuksen jälkeen potilaan lähellä. Kerran olin gynekologilla, joka ultrasi alakautta ja siinä selittäessään tutkimuksen jälkeen asiaa, piti kättään reiteni päällä rennosti. Kyseessä ihan naislääkäri, enkä kokenut asiaa kiusalliseksi,lähinnä tuli huomioitua se käsi siinä. Luulen, että tällä lääkärillä se käsi nyt vain unohtui siihen, hänelle se tilanne on niin arkipäiväinen, että joku siinä alakerta paljaana makaa.
Mitä olisit ajatellut tilanteesta, jos kyseessä olisi ollut nainen?
Mutta tietenkään ei pidä myöskään mitätöidä tapahtumaa. Jos tilanne oli sopimaton mielestäsi, niin en nyt ainakaan samalle lääkärille enää menisi. Kyllä niitä hyviä lääkäreitä varmasti löytyy muitakin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:47"]
[/quote]
[/quote]Mistäpä me se täällä tiedetään riisuttiko täysin turhaan vai ei. Ei olla nähty tilannetta eikä myöskään taida olla lääkäreitä paikalla täällä.
Ei olisi eka lääkäri joka ylittää soveliaisuuden rajat. Kannattaa tehdä siitä joku kantelu tai kysely. Voi olla että kyseisestä lääkäristä on epäilyjä jo ennestään. Eli voit sattumalta tukea jotain toistakin ahdistelun kohteeksi joutunutta.
Lääkäri näkee lähes päivittäin tissejä, pimppejä, pippeleitä ja peräaukkoja.
Kyllä mieslääkäri varmasti tissejä vilkaisee, mies kun on. Mutta eiköhän suurimmalle osalle lääkäreistä tuo kaikki ole melko arkista tai jaksa enää hätkäyttää. Jotkut lääkärit riisuttavat aina koko ylävartalon paljaaksi. Se on oikea tapa, jos haluaa tehdä tutkimuksen kunnolla. Niissä tisseissä voi olla myös kaiken maailman patteja, tulehduksia. Nänneistä voi valua visvaa ja keskellä rintaa olla paise. Vähän liian glamourisoitu kuva tuosta lääkärin ammattieduista tissien näkemiseen tällä palstalla.
Tietysti lääkärin pitäisi olla tarkka sanoissaan. Jotkut potilaat varmasti myös joskus kyselevät lääkärin näkemystä heidän tisseistään, ainakin plastiikkakirurgilta kysellään. Sitten on varmasti niitäkin ihmisiä, joita ei ole kukaan koskenut vuosiin ja jotka hakevat ehkä tiedostamattaan jopa huomiota viattomilta lääkäreitä. Kaikki lääkärin tekemä koskettelu ei ole aina sitä, miltä tuntuu. Joskus ihmisillä voi olla erikoisia lääkärifantasioita. Hipaisu ja neutraali huomautus voi muuttua flirttailuksi jne.
Olen itse mieslääkäri. Juuri tämänlaisten pohdintojen (oliko tarpeellista vai ei) en juuri koskaan tutki potilaitteni rintoja, kysyn vain onko itse huomannut niissä jotain poikkeavaa. Tutkin vain jos on ehdottoman välttämätöntä. Sääli sinänsä että näin on, mutten halua pilata uraani joutumalla sana-sanaa-vasten tilanteeseen, kun joku aiheetta luulee minun tutkineen rintoja turhaan.
Usein rintaliivien riisuttaminen on kyllä tarpeen tutkimuksen kannalta, olkapäävaivoissa myös. Sydämen kuuntelu sydämen kärjestä ei myöskään tahdo onnistua ne päällä (joten yleensä itse kuuntelen vain sydämen yläosasta), eikä kattava keuhkojen kuuntelu.
Hyvin lähellä seisominen ja kädestä pitäminen kuulostavat oudolta, joskin vaikea sanoa näillä tiedoilla. Ulkonäön kehuminen on yleensä ei-suotavaa ilman erityistä syytä, ja yhdistettyinä nuo kaksi kyllä vaikuttavat todennäköisen asiattomalta.
Ettei olisi Hyvinkäällä? Olen kuullut hyvinkääläisestä lääkäristä, joka mm. vaati saada tehdä sisätutkimuksen kun potilas valitti väsymystä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 21:47"]
[/quote]
[/quote]Mistäpä me se täällä tiedetään riisuttiko täysin turhaan vai ei. Ei olla nähty tilannetta eikä myöskään taida olla lääkäreitä paikalla täällä.
[/quote]
No olen ollut reumani takia niin monta kertaa eri erikoislääkärissä, että tiedän mistä puhun. Olen joutunut riisumaan housut, saanut shortsit jalkaani ja sitten minua on taivuteltu. Riisumisen ja shortsien laiton ajaksi lääkäri on aina poistunut huoneesta.
Koskaan ei ole tarvinnut tehdä rintojen tarkastusta tai muuten paljastaa ylävartaloani!!
Ärsyttää naisena tuo että joku kehtaa käyttää asemaansa hyväksi. Tuskin on ainoa. Taidan käydä vain naislääkäreillä, ei tarvitse saada mitään "luontaisetuja".
Älä nyt innostu liikaa. Lääkärit ottavat potilaita vastaan liukuhihnalta. On ymmärrettävää, että lääkäri haluaa tutkia potilaan mahdollisimman huolellisesti. Rintaliivit kai haittaavat nivelien tutkimista, ei näe, miten nivelet liikkuvat ilman liivien tukea. Eikö ole parempi, että tutkitaaän jo ensimmäisellä lääkärinkäynnillä huolellisesti, voit välttyä ylimääräisiltä käynneiltä. Lääkäri on varmaan huomaamattaan seisonut sinun mielestäsi liian kauan lähelläsi. Uskoisin, että kehuessaan käsiesi kauneutta hän tarkoitti sitä, että oletpa hoitanut niitä hyvin. Minuakin on naisfysioterapeutti, joka tunnettiin hyvin töykeänä, tutkimusta tehdessään sivellyt sääristä, nostellut niitä ja kehunut niiden kauneutta. Ei olisi tullut mielenkään valitella mihinkään. Älä sinäkään valita, ellei asia toistu ja pahenekin. Olisi ikävää mennä tuollaisen valituksen jälkeen uudelleen hänen vastaanotolleen, jos muuten olet häneen tyytyväinen.
Saako lääkäri läytäytyä näin?