Saako lääkäri läytäytyä näin? :(
Kävin lääkärissä nivelvaivojen takia. Piti kuulemma riisua paita pois ja myös rintaliivit. Lääkäri (mies) sitten taivutteli minua siinä eri asentoihin ja kehaisi samalla ulkonäköäni. Kaikista oudointa oli, että hän piti käsivarrestani kiinni ja seisoi TOSI lähellä vielä itse tutkimuksen jälkeenkin ja jouduin itse irrottautumaan ja kysymään, saanko pukea päälle. Jälkeenpäin tosi ahdistava olo. Muuten lääkäri on todella asiantunteva enkä ole saanut vaivoihini parempaa hoitoa mistään. Mutta en millään haluaisi mennä uudestaan tuonne. Onko tuollainen edes sopivaa käytöstä? Olen kauhean ujo ja kiltti, en tiedä miten huomauttaisin asiasta :(
Kommentit (71)
En kyllä keksi yhtäkään syytä, miksi rintaliivit pitäisi riisua jos tutkitaan nivelvaivoja. Selkärangan, ryhdin ja kaiken muunkin kyllä näkee vaikka on liivit päällä.
Oliko yksityinen vai tk-lääkäri ja miten kehui ulkonäköäsi? Sanoiko, että "näytät terveeltä ja hyvinvoivalta" vai että "sulla on hyvät tissit ja peba".
Liivien riisuminen oli kyllä täysin tarpeetonta. Ne tarvitsee riisua vain jos rintoja pitää tutkia. Eihän ne liivit niin paljon näkyvyyttä peitä että ne riisua pitäisi. Sinuna olisin nostanut metelin samantien ja haukkunut lääkärin pystyyn.
Ei mun mielestä kyllä mennyt ihan oppokirjan mukaan. Eihän nivelvaivojen takia nyt rintsikoita tarvi riisua! voithan toki laittaa viestiä potilasasiamehelle, niin sais lekuri ainakin huomautuksen.
Etelä-Suomessa. Kehui ulkonäköä jotenkin niin, että "sulla on tosi ihanat kädet" yms. Ei siis sanonut vain, että näytän terveeltä...
Siis en tajua miten oon voinut olla siinä tilanteessa niin lukossa, etten saanut sanottua mitään. Kaiken lisäksi kyseinen lääkäri on isäni tuttu (mutta en ole siis aiemmin tavannut häntä). :(
t. ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:36"]
Taitaa olla sun fantasia ;)
[/quote]
Ei todellakaan ole mikään fantasia, kyseessä on mun isäni ikäinen ylipainoinen kurpsahtanut äijä. Ja mulla on näin jälkeen päin tosi typerä ja likainen olo :(
Jos toi on totta, niin teet valituksen. Tai vielä parempi, menet sinne uudestaan ja laitat puhelimen nauhoittamaan. Sitten, jos se tekee tollaista niin nostat hirveän älämölön. Sanot sille lääkärille että mitäs nyt tehdään mulla oli puhelin äänittämässä. Teenkö valituksen vai soitanko nauhoitteen vaimollesi, se kyllä sitten maksaa pari tonnia jos jätetään tämä tähän :DDD
Mutta, muistat sitten kysellä vastaanotolla että: Onko tämä tarpeellista, miksi mun pitää riisua kaikki vaatteet, rintaliivitkin? Jne.
BUAHHAHHAA! Sä saat fyffee ja eiköhän äijä opi!
No vähän riippuu. Kyllähän tissit ja niiden koko voi liittyä nivelvaivoihin. Esim. suuret rinnat voivat aiheuttaa selän pienissä nivelissä kipua. Sen vuoksi lääkäreillä ilmeisesti tuo: tissit check.
En kyllä itse näkisi lääkäriä riisumassa rintaliivejä nivelten tutkimisen takia myöskään. Ja "sulla on tosi ihanat..." ei kyllä ole lääkärille sopivaa kieltä. Ei nyt kuulosta mitenkään pahalta hyväksikäytöltä, mutta lääkäri ei mielestäni pysynyt roolissaan ja ylitti potilaan yksityisyyden ja asiallisuuden rajan, joten voisit ihan hyvin viedä asiaa eteenpäin. Ei lääkärillä ole oikeutta käyttäytyä noin, oli sitten henkilökohtaisesti mitä tahansa mieltä potilaan ulkonäöstä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:49"]
No vähän riippuu. Kyllähän tissit ja niiden koko voi liittyä nivelvaivoihin. Esim. suuret rinnat voivat aiheuttaa selän pienissä nivelissä kipua. Sen vuoksi lääkäreillä ilmeisesti tuo: tissit check.
[/quote]
No, haloo! Tissien koon ja sen, onko niitten painosta haittaa ryhdille ja selkärangalle pystyy kyllä arvioimaan, vaikka olisi rintaliivitkin päällä. Älä nyt ole hölmö.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:49"]
[/quote]
Kyllä rintojen koon voi mielestäni hyvin arvioida ihan rintaliivit päälläkin, ja että voisiko ne aiheuttaa selkäkipuja vai ei. Ei minusta ainakaan tarpeellista.
Yleensä siis en usko että lääkärit riisuttaisivat potilaita mitenkään mielensä mukaan, ovat niin tottuneita näkemään kaikenikäisiä vähissä vaatteissa että tuskinpa se heitä mitenkään liikuttaa ja pyytävät vaatteita pois aina vain helpottaakseen tutkimista. Mutta tuo kommentointi lisäksi saa tuon tilanteen ja lääkärin perimmäiset syyt vaikuttamaan kyllä kyseenalaiselta.
Periaatteessa ei voi, koska niin suuri osa käyttää push uppeja.
Kyllä lääkärin pitäisi tehdä jokainen kerta perustutkimus kohdennetun tutkimuksen lisäksi. Tuohon kuuluu sydänäänten ja keuhkojen kuuntelu, ja silloin kannattaa olla tissit paljaana, etteivät liivit hankaa tutkimusvälineisiin. Ei ole mikään häpeä olla lääkärillä tissit paljaana. Toki lääkärin ei kannata kommentoida tissejä, vaikka ne kauniit olisivatkin.
Ap,tuo ei voi olla totta.Itse sairastan nivelrikkoa, käyn samalla ortopedillä, olen käynyt vuosia. En usko että tuollaista tapahtuu. Eihän kukaan halua,että tulee seuraamuksia.Uskon,että tuo on fantasiaa.
Asun Helsingissä ja olen kuullut täällä työskentelevästä lääkäristä, joka on aina pyytämässä ottamaan paitaa/rintsikoita pois... AP ootko Helsingistä?
Miksei saisi kehua? Eihän se pahaa tarkoita vaan hyvää.
Minäkin ap nivelrikkoinen olen Etelä-Suomesta. Keksi parempi tarina.
Minulla naislääkäri pyysi, että liivit otetaan pois, että saa katsottua käden liikkeet kunnolla. Sinne liivin alle kun jää aika monta lihasta, joit piti tutkia olkavarren nivelen takia. Selkää jos on tutkittu, niin liivit on pitänyt aina ottaa pois.
Mä veikkaan, että lääkäri on ihan vaan kehaissut käsiä keventääkseen tunnelmaa. Ikävää, että ap on kokenut sen noin. Mulle lääkäri on puhunut kauniista ihosta. Selässäni oli ikävä ihottuma ja kun se saatiin pois, oli lääkärin termi nimenomaan kaunis.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:22"]
Kävin lääkärissä nivelvaivojen takia. Piti kuulemma riisua paita pois ja myös rintaliivit.
[/quote]
Oho, olin varmaan aika hermostuksissani kirjoittaessa, otsikossa pitäisi siis lukea saako lääkäri KÄYTTÄYTYÄ näin :D t. ap