Saako lääkäri läytäytyä näin? :(
Kävin lääkärissä nivelvaivojen takia. Piti kuulemma riisua paita pois ja myös rintaliivit. Lääkäri (mies) sitten taivutteli minua siinä eri asentoihin ja kehaisi samalla ulkonäköäni. Kaikista oudointa oli, että hän piti käsivarrestani kiinni ja seisoi TOSI lähellä vielä itse tutkimuksen jälkeenkin ja jouduin itse irrottautumaan ja kysymään, saanko pukea päälle. Jälkeenpäin tosi ahdistava olo. Muuten lääkäri on todella asiantunteva enkä ole saanut vaivoihini parempaa hoitoa mistään. Mutta en millään haluaisi mennä uudestaan tuonne. Onko tuollainen edes sopivaa käytöstä? Olen kauhean ujo ja kiltti, en tiedä miten huomauttaisin asiasta :(
Kommentit (71)
Siis tarkennan nyt vielä, etten pitänyt tuota rintsikoiden riisumista vielä sinänsä mitenkään kauhean häiritsevänä. Mua ahdisti eniten se, kun tutkimuksen jälkeen lääkäri jäi seisomaan tosi lähelle ja piti vielä kiinni (selitti siinä jotain hoito-ohjetta, en edes muista kun se oli niin outo tilanne) eikä sillä ollut mitään syytä enää pidellä mun kädestä kiinni siinä vaiheessa, olin kaiken lisäksi ilman paitaa. Jouduin itse siirtymään kauemmas ja irrottamaan käteni. Ei ole mitään fantasiaa, en uskalla kertoa tästä kellekään ja siksi kirjoitin tänne. Olen vasta 19-vuotias. En halua kertoa paikkaa tarkemmin kun en halua että kukaan tunnistaa mua :(
t. ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 18:34"]
Etelä-Suomessa. Kehui ulkonäköä jotenkin niin, että "sulla on tosi ihanat kädet" yms. Ei siis sanonut vain, että näytän terveeltä...
Siis en tajua miten oon voinut olla siinä tilanteessa niin lukossa, etten saanut sanottua mitään. Kaiken lisäksi kyseinen lääkäri on isäni tuttu (mutta en ole siis aiemmin tavannut häntä). :(
t. ap
[/quote]
Leppavaaran mehilainen?
Hyi, tiedän niin tuon tunteen kun on jälkikäteen likainen ja jotenkin "käytetty" olo. Ei siinä tilanteessa osaa tehdä mitään kun on niin oppinut ja tottunut luottamaan lääkärin auktoriteettiin. Entäs tämä tapaus: keuhkolääkärissä lääkäri riisui rintaliivini itse!! Jostain syystä olin luullut, että liivit voisi jättää päälle, ja (mies)lääkäri sanaa sanomatta sitten riisui ne mun päältä. Minusta tuossa tilanteessa olisi pitänyt vain asiallisesti pyytää, että voitko riisua myös rintaliivit. Sain myös kuulla jonkun kommentin ulkonäöstäni. En muista enää, mitä se tarkalleen oli - ei mitään pervoa, mutta tuntui asiattomalta kuitenkin. Olenko vaan liian herkkänahkainen? :(
No, tietysti otat yhteyden lääkäriaseman vastaavaan. Vaikka sähköpostilla. Oudolta kyllä kuulostaa. Kerrot mitä tapahtui, asia selvitetään ja jonkinlainen seuraamus tuosta tulee lääkärille, jos tarinaasi pidetään uskottavana. Voihan olla ettei ole ensimmäinen kerta.
Ei ollut normaalia käytöstä ja jos se vielä tuntee isäsi, olisit vaan kenkäissyt kunnolla munille ja sanonut että näpit irti ja perästä kuuluu, isäni ei varmaan tykkää tollaisesta mulkerosta.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:33"]
Siis tarkennan nyt vielä, etten pitänyt tuota rintsikoiden riisumista vielä sinänsä mitenkään kauhean häiritsevänä. Mua ahdisti eniten se, kun tutkimuksen jälkeen lääkäri jäi seisomaan tosi lähelle ja piti vielä kiinni (selitti siinä jotain hoito-ohjetta, en edes muista kun se oli niin outo tilanne) eikä sillä ollut mitään syytä enää pidellä mun kädestä kiinni siinä vaiheessa, olin kaiken lisäksi ilman paitaa. Jouduin itse siirtymään kauemmas ja irrottamaan käteni. Ei ole mitään fantasiaa, en uskalla kertoa tästä kellekään ja siksi kirjoitin tänne. Olen vasta 19-vuotias. En halua kertoa paikkaa tarkemmin kun en halua että kukaan tunnistaa mua :(
t. ap
[/quote]
mitä ihmettä häpeät? Ei se sun vikasi ole, että tuollaisia irstaita ukkoja löytyy. Minulle kavi täysin vuosia sitten samoin: pyysi ottamaan paidan ja rintsikat pois jokun typerän jutun vuoksi ja näki miehen naamasta, että jotain kiksejä siitä sai. Olin niin nuori, häkellyin, etten tajunnut kieltäytyä.
Nyt soitto sinne lääkariasemalle ja kerrot tapahtuneesta, ettei samaa pääse tapahtumaan kenellekään toiselle. Eräältä tutulta pyydettiin ottamaan paita/rintsikat pois kun lääkäri tutki korvia (!!).
Kuule, mä neuvosin nyt kääntymään isäsi puoleen. Onko isäsikin siis lääkäri kun koulukavereita ovat? Eli kysyt isäukolta, onko normaalia että rintsikat pitää poistaa selkätutkimuksissa? Voit vielä lisätä ettet tykännyt tuosta sulla on ihanat kädet kommentista. Vähintäänkin, jos ele oli epäammattimainen, isäsi voi vähän ärjäistä tutulleen että tämä pitää kädet irti asiakkaistaan.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:54"]
Kuule, mä neuvosin nyt kääntymään isäsi puoleen. Onko isäsikin siis lääkäri kun koulukavereita ovat? Eli kysyt isäukolta, onko normaalia että rintsikat pitää poistaa selkätutkimuksissa? Voit vielä lisätä ettet tykännyt tuosta sulla on ihanat kädet kommentista. Vähintäänkin, jos ele oli epäammattimainen, isäsi voi vähän ärjäistä tutulleen että tämä pitää kädet irti asiakkaistaan.
[/quote]
juuri näin!
Täysin sopimatonta. Otat yhteyden sinne paikkaan jossa tuo tapahtui ja keskustelet sen lääkärin esimiehen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:41"]
Saa ja pitääkin.
Ymmärrän kyllä että nuori saattaa kokea sen noin.
Eikös se raja oillut että jos rupee tissejä imemään niin se on sopimatonta :)
Siitäkin tais päästä varotuksella.
No, ihan vakavasti puhuen, jos koet kiasalliseksi riisuuntua lääkärin edessä niin valitse naislääkäri. Jos se vaikka auttaisi sinua suhtautumaan oikein.
Miten mahdas gynegologilla käynteihin suhtautua? Tuskin olet vielä käynyt.
Useimmat taitaa haluta nais gynen, mutta miespuolisiakin jotkut haluavat ehdottomasti.
Makunsa kullakin.
[/quote]
Edelleenkään kyse ei ollut riisuuntumisesta vaan siitä, että lääkäri piti kiinni, seisoi epätavallisen lähellä ja kommentoi ulkonäköä.
Ap,kerro edes isällesi, älä pidä tuollaista sisälläsi.
T: Kahden kaksikymppisen äiti
Ap:n ikä viittaisi siihen, että väärin ymmärrystä tullut. Tai sitten vaan ihan provo :)
Mun mies on lääkäri, imee mun nännejä ja tekee kaikkee muutakin, musta se on ok :)
Jos lekuri on Richard Geren näkönen nuorena, niin ilman muuta poltan rintaliivit pyytämättä ja kiljun riemusta, jos se haluaa tulla lähelle.
No asiaan - jos sinusta tuntui se tilanne kiusalliselta ja sopimattomalta, niin silloin lri on käyttäytynyt epäasiallisesti.
Yksi kriteeri mun mielestä koulukiusaamiseen ja kiusamiseenkin on se, että tuntuuko asia epämukavalta, nololta, hävettävältä - ilman muuta laitat postia potilasasiamiehelle, joku tuolla aiemmin jo sanoi ,että tuollaista on voinut tapahtua muillekin, mutta tarvitsevat näyttöä asian todistamiseksi, voi olla muidenkin potilaiden valituksia - tässä asiassa raja on häilyvä.
Mutta luota vain vaistoosi, tuskin oot epänormaali ja yliherkkä.
mulla on samantapainen ongelma :(
tein oman aloituksenkin mutta siellä leimattiin vaan omaksi fantasiakseni. että lääkäri kyllä tietää mitä tekee, ei riisu turhaan.
No onpas vähätteleviä kommentteja täällä.
"Tuskin olet vielä gynekologilla käynyt" "AP:n ikä viittaisi siihen, että oli väärinymmärrys".
Siis miten voitte nuoren iän perusteella leimata tämän pelkäksi kuvitteluksi? Ihan selvästi ulkonäön kommentoiminen ja koskettelu olivat epäasiallisia. Varsinkin nuori ja kokematon hämmentyy sellaisesta helposti. Kyseessähän ei ollut vain se, että nuoren naisen mielestä oli kiusallista olla ilman paitaa vastaanotolla.
Ja itse kävin ekan kerran gynekologilla 15-vuotiaana, enkä kokenut sitä kiusalliseksi, kun lääkäri oli asiallinen. En myöskään ihmetellyt housujen riisumista, kun se aika luonnollisesti kuuluu gynekologiseen tutkimukseen.
Minua myös on lääkäri ahdistellut. Mietin, että miten pitäisi nyt toimia? Tapauksesta on jo kaksi vuotta aikaa ja lääkäri on siirtynyt eräälle yksityiselle terveysasemalle. Mihin voisin ottaa yhteyttä? Onko hänen entiseen työpaikkaansa mitään hyötyä ottaa yhteyttä, vai nykyiseen vaikken ole siellä itse käynyt potilaana? Kyseessä oli selvä seksuaalinen ahdistelu. En haluaisi ottaa yhteyttä tai tehdä kantelua siten, että kyseinen lääkäri saa tietää että juuri minä olen tehnyt kantelun.
mitä hyötyä siitä valituksesta enää tässä vaiheessa on, olisit suoraan vaan sanonut lääkärille että hänen käytöksensä häiritsee
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 19:14"]
Miksei saisi kehua? Eihän se pahaa tarkoita vaan hyvää.
[/quote]
av-mammoja ei saa kehua, heille lääkärin on suotavaa puhua näin. Aika suuret allit sinulla, et ole harkinnut rintojen kohotusta, oletko huomannut vuosien saatossa takapuolesi litistyneen...Silloin he eivät koe sitä seksuaalisena ahdisteluna.