Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli vesilaskun tasausmaksu 370 e. Onko ihan normaalia?

Vierailija
25.10.2020 |

Eli melkein 400 euroa tuli maksettavaksi vuoden ajalta. Aivan järkyttävä summa. En ota mitään tunnin suihkuja päivittäin enkä muutenkaan lorottele jatkuvasti. Miten voi olla tällainen kulutus?! Asun yksin. Lisäksi on ennakko 11 e kuukaudessa.

Kylmän veden kulutus 49,0000 m3
Lämpimän veden 54,0000 m3

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taloyhtiössä laskettiin väkimäärään suhteutettuna että veden olisi pitänyt maksaa 27 euroa hlö että sillä olisi kattanut koko taloyhtiön kulutuksen. 

Vierailija
82/97 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinasujana vedenkulutukseni on tosi maltillinen.

Kriittiset paikat pesen päivittäin, hiukset ja muun kehon kun on tarvetta. En tosin tee ruumiillista työtä, joten päivittäinen kokovartalosuihku ei tarpeenkaan. Kuivattaisi vain ihoa.

Vettä aamukahviin ja elukoille. En paljon keittele, voileivät menee samalta lautaselta useamman päivän, kun murut pyyhkäseen pois. Eli ainoat isot tiskattavat ovat kahvimuki, keittimen kannu ja se lautanen pari kertaa kuukaudessa. Se riittää. Enkä elä sikolätisssä, enkä haise hieltä. Pyykkiäkin pesen, täysiä koneellisia!

Vesimaksuennakko 10 euroa kuussa, usein saan jonkun euron takaisinkin. Tasaus puolivuosittain.

Tuntuu epäinhimilliseltä tuo vuoden tasausmaksu kerralla, jos siihen ei ole osannut varautua.

Enkä mielestäni säästele vettä mitenkään erityisesti, enkä kyllä tuhlaillutkaan, kun edellisessä asunnossa oli kiinteä vesimaksu 23 euroa kuukaudessa.

Etkö tee ikinä ruokaa? Käytä kattiloita, pannua, patoja, lautasia, lusikoita, haarukoita, veitsiä jne kun tiskattavaa on vain kahvikuppi ja leipälautanen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko himosiivoaja? Minulla on yksi kaveri jolla kuluu kohtuuttomasti vettä, hän siis pesee pyykkiä ihan jatkuvasti, käy tosi usein suihkussa, tiskaa juoksevalla vedellä ja lisäksi pesee esim. lattioita ja muita pintoja tosi usein. Kulutus on samaa luokkaa kuin meidän nelihenkisellä perheellä yhteensä.

Vierailija
84/97 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taloyhtiössä laskettiin väkimäärään suhteutettuna että veden olisi pitänyt maksaa 27 euroa hlö että sillä olisi kattanut koko taloyhtiön kulutuksen. 

Siis joutuu maksamaan muiden veden käytöstä?

Vierailija
85/97 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä ja miehellä plus muutamalla koiralla vedenkulutus (kylmä) kuussa 3-4 m3, kuution hinta 1.4e, eli vuotuinen lasku ei käytännössä mitään.

Onko sulla vesimittaria? Yleensä ne, joilla on, käyttää vettä huomattavasti vähemmän kuin ne, jotka eivät pääse itse seuraamaan kulutusta.

onpa halpa vesi

n18

Vierailija
86/97 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oma vesimittari.

Käyn suihkussa joka päivä. Harrastan liikuntaa ja olen aika likaisessa työssä. On siis pakko käydä suihkussa päivittäin. Pyykkiä pesen 1-2 koneellista viikossa. Välttelen turhaa lorottamista eli suljen hanan hampaiden pesun ajaksi jne. Astiat tiskaan käsin, mutta en täytä allasta kokonaan. Ehkä se sitten kertyy kaikesta tästä, mutta 100 m3 kuulostaa silti aika suurelta määrältä.

Ap.

100m3 kuulostaa ihan mahdolliselta, jos käyt suihkussa joka päivä. Katso pyöriikö mittari, kun et käytä mihinkään vettä, jos ei pyöri, niin itse olet veden kuluttanut. Lämmin vesi on vähintään 7-8e per kuutio ja kylmä noin puolet lämpimästä.

Minä vastasin tuolla aiemmin että meillä on neljällä hengellä kulutus 148 vuodessa. Ja minä kyllä käyn päivittäin suihkussa ja saatan olla siellä kauan. Joskus käyn kaksi kertaa päivässä. Ei mitenkään saa yksi ihminen kulumaan noin hirveästi jos ei erityisesti tuhlaile.

Vierailija
87/97 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei haloo, 5min pelkän perseen pesuun on aika paljon!

15 sekuntia riittää.

Totta. Kun katsoo kellosta perseen pesuun menevän ajan, on minuuttikin jo aika pitkä aika huljuttaa alakertaa.

Vierailija
88/97 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä ja miehellä plus muutamalla koiralla vedenkulutus (kylmä) kuussa 3-4 m3, kuution hinta 1.4e, eli vuotuinen lasku ei käytännössä mitään.

Onko sulla vesimittaria? Yleensä ne, joilla on, käyttää vettä huomattavasti vähemmän kuin ne, jotka eivät pääse itse seuraamaan kulutusta.

onpa halpa vesi

n18

No on. Meillä kuution hinta pikaisen laskelman mukaan reilu 5e.

Vierailija
89/97 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUO 280l vettä päivässä on ihan järkky paljon. Onko sinulla palju tai uima-allas, jota tyhjentelet kerran viikossa?

Vierailija
90/97 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli 500€ tasauslasku. Olivat ”jyvittäneet” entisen vuokralaisen kanssa, joten mistä minä tiedä kuinka paljon se tyyppi oli lotrannut. Törkeää ja lopulta vaan maksoin laskun, mutta irtisanoin samalla vuokrasopimuksen. Aivan järjetön ja mahdoton yksinasuvalta ihmiseltä tuollainen summa.

Vierailija
91/97 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt ei kävis joka päivä suihkussa???

Vierailija
92/97 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni on oma kaivo ;)

Vierailija
93/97 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis joutuu maksamaan muiden veden käytöstä?

Onko jollekin oikeasti yllätys ettei vanhoissa taloyhtiöissä ole mittareita asunnoissa?

Vierailija
94/97 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en pese hiuksia, suihkussa menee 5 minuuttia. Hiustenpesupäivänä vähän kauemmin, mutta ei tosiaankaan puolta tuntia.

Ap.

5 min suihku ei selitä 54 kuutiota.

Pesetkö astiat päivittäin kokoajan juoksevan veden alla? Jos niin on säästät heti ensimmäisenä vuonna astianpesukoneen hinnan.

Suuri osa tuosta hinnasta on kuuman käyttöveden lämmityksen hintaa, joten rahallisesti nopein säästö tulee vähentämällä kuuman käyttöveden määrää. Säästömahdollisuus on huomattava, normaalikulutus vuorokaudessa on alle 40 l/hlö ja sinulla kulutus on 280 l. Kokonaisvedenkulutuksesikin voit saada miettimällä vedenkäyttöä neljäsosaan.

Keskimääräinen vedenkulutus on kylläkin 155 litraa/vuorokausi/henkilö. 40 litraa olisi naurettavan vähän.

Googlaapa vähän taustaksi ennen kuin puhut omiasi. Ihan ensimmäinen vastaus on 80-100 gallonaa vettä/hlö joka on noin 25-30 l/hlö.

Sinullapa jännät gallonat on. Tiedän jenkkigallonat ja UK-gallonat, mutta tuollaisia putkimiehen gallonia en ole koskaan ennen nähnyt.

Vierailija
95/97 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oma vesimittari.

Käyn suihkussa joka päivä. Harrastan liikuntaa ja olen aika likaisessa työssä. On siis pakko käydä suihkussa päivittäin. Pyykkiä pesen 1-2 koneellista viikossa. Välttelen turhaa lorottamista eli suljen hanan hampaiden pesun ajaksi jne. Astiat tiskaan käsin, mutta en täytä allasta kokonaan. Ehkä se sitten kertyy kaikesta tästä, mutta 100 m3 kuulostaa silti aika suurelta määrältä.

Ap.

Luetko itse vesimittarin, tuleeko kerran vuodessa pyyntö ja ilmoitat lukeman? Jos, niin virheellinen ilmoitus on mahdollinen.ystäväni laskuttaa kaupungilla vedestä ha joskus maininnut, että usein tapahtuu niin, että ihminen lukee mittarin väärin tai vahingossa ilmoittaa väärän lukeman. Tarkista huolellisesti mittariksi luomat, vertaa niihin laskussa olleisiin.

Vierailija
96/97 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nelihenkisessä perheessä vedenkulutus 110m3 vuodessa, ja me käydään kylpyammeessakin useasti viikossa. Suihkussa/saunassa päivittäin, mutta suihkut lyhyitä (ei mitään 20 min lotrauksia). Pyykkikoneet ja tiskikoneet laulaa melkein päivittäin.

Jotenkin uskomattomalta kuulostaisi, että yksi ihminen saisi menemään melkein yhtä paljon vettä.

Vierailija
97/97 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla taloyhtiössä "parempia asukkaita" joiden älytöntä kulutusta "tasautetaan" kantisasukkailla.

Näillehän asunnon lämmittäminen laskemalla kuumaa vettä on tavallinen tapa, koska samalla ilma kosteutuu mukavasti.

Raha seinästä, sähkö töpselistä, palkka Kelalta, jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme